Przedszkole dwujęzyczne - lepszy start w przyszłość |
09.07.2014. Radio Elka | ||
W celu dokonania możliwe najlepszego wyboru, rodzice analizują ofertę każdej z dostępnych placówek kierując się przede wszystkim obecnym oraz przyszłym dobrem swojego dziecka. Dwujęzyczność stanowi istotny argument, który każdy obecny oraz przyszły rodzić powinien rozważyć. Dwujęzyczność pojmowana jako proces rozwija nie tylko umiejętności komunikacji, ale również sprawność umysłu co z kolei wpływa na elastyczność poznawczą najmłodszych. Język wcale nie taki obcy Dzieci znacznie łatwiej niż dorośli uczą się języków obcych. Jak to jest możliwe? Według badań psycholingwistów w 2 roku życia każdego dziecka rośnie znacząco poziom glukozy we krwi. Proces ten trwa do około 9 roku życia i ma zasadniczy wpływ na przyswajanie języków obcych. Wysoki poziom glukozy w surowicy istotnie wspomaga działanie „rozwijającego się” mózgu dziecka. Kolejnym czynnikiem wspierającym efektywniejszą naukę języka obcego przez najmłodszych jest otwartość dzieci, przejawiającą się brakiem zahamowań przy używaniu języka (dzieci nie obawiają się popełniać błędy językowe) oraz pełną gotowością do interakcji z innymi użytkownikami języka. Kiedy zacząć? Kolejnym argumentem wspierającym teorię wczesnego rozpoczęcia przyswajania języka obcego jest koncepcja wysunięta przez wielu lingwistów, iż każde dziecko posiada wrodzony dar przyswajania języków obcych, który stopniowo zanika około 7 roku życia. Oznacza to, iż odpowiednio wczesna ekspozycja dziecka na określony język obcy wsparta pozytywną reakcją otocznia stanowią czynniki decydujące o sukcesie w przyswajaniu nawet wielu języków obcych. Najlepsze środowisko do nauki Jak więc wspierać naturalny dar dzieci do przyswajania języków obcych? Specjaliści określili kilka warunków, których wystąpienie niezaprzeczalnie wspiera tenże proces: - duża styczność z określonym językiem obcym stanowiącym źródło zwrotów, słów które słuchane przez dzieci stanowią niejako przykład wzorcowego języka, - pozytywne wsparcie dziecka w procesie przyswajania języka zarówno przez nauczycieli jak i rodziców i rodzeństwo, - przyswajanie języka obcego w trakcie czynności, które dzieci lubią i kojarzą, a więc najlepiej w trakcie zabawy (wysoki stopień zaangażowania oraz wysoki poziom serotoniny związany ze stanem rozluźnienia wprowadzonym przez zabawę). Obalamy mity Jak już wcześniej wspomniano, wybór przedszkola stanowi bardzo ważny moment dla każdego rodzica i jest uważana za formę inwestycji w przyszłość maluszków. W przypadku rozważania przez rodziców możliwości zapisania dzieci do dwujęzycznego przedszkola naturalną rzeczą jest odczuwanie pewnej dozy niepewności i wątpliwości czy taka decyzja jest decyzją słuszną. Istnieje dużo mitów i niedomówień co do tematu dwujęzyczności maluszków przy czym jednym z najczęściej propagowanych mitów odnośnie dwujęzyczności jest założenie, iż dziecko uczęszczając do przedszkola, w którym nauczyciele mówią w dwóch językach może wpłynąć negatywnie na poziom przyswojenia języka ojczystego. Nic bardziej mylnego. Dziecko przebywając w dwujęzycznym przedszkolu ma styczność zarówno z językiem obcym jak i językiem polskim aczkolwiek w mniejszym zakresie. Ważne jest natomiast, iż po powrocie do domu dziecko nadal przebywa w środowisku, w którym przyswaja język ojczysty. Niemożliwym więc jest zapomnienie języka ojczystego przy uczęszczaniu do przedszkola dwujęzycznego. Czy to się opłaca? Szereg przyszłych korzyści jakie dziecko będzie czerpało jeżeli rodzice umożliwią mu uczęszczanie do przedszkola dwujęzycznego to między innymi: - łatwiejsza nauka kolejnych języków obcych, - łatwiejsza nauka czytania jako, iż dzieci funkcjonujące w dwóch językach lepiej znają dźwięki i subtelne różnice pomiędzy nimi, - rozwój uwagi selektywnej, - myślenie dywergencyjne, - statystycznie potwierdzone wyższe zarobki osób dwu i wielojęzycznych w stosunku do osób jednojęzycznych, - opóźnienie objawów demencji w starszym wieku średnio o 4 lata w stosunku do osób jednojęzycznych, Mając na uwadze wszystkie wspomniane aspekty, oraz przystępną cenę wybór przedszkola nasuwa się sam. Po raz pierwszy w naszym regionie, mają Państwo możliwość ofiarowania dziecku szansę na lepszy start oraz przyszłość, wysoce dbając o jego rozwój od najmłodszych lat. Bibliografia: Grzegorz Śpiewak "Angielski dla rodziców przedszkolaka", Dedomo, Warszawa 2010 Claire Selby "Jak pomóc dziecku nauczyć się angielskiego. Przewodnik dla rodziców", Mpformat, Warszawa 2011 Barbara Zurer Pearson "Jak wychowywać dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców i nie tylko", Media Rodzina, Poznań 2013 |
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
|
reklama
reklama