Burmistrz: Jeśli nie teraz, to nigdy10 milionów dla Czempinia |
22.11.2016. Radio Elka, Monika Kaczmarska-Banaszak | ||||||||||||||||||||||
Dyżurny reporter: 667 70 70 60 Projekt Poznańska Kolej Metropolitalna realizowany jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Przedsięwzięcie obejmie obszar dwudziestu dwóch gmin w ramach Stowarzyszenia Metropolia Poznań. Czempiń musiał podjąć szereg zabiegów, aby przyłączyć się do tej inicjatywy. Udało się.Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego to, zdaniem burmistrza, historyczne wydarzenie, bo projekt jest warty prawie 12 mln zł. - Największym jednostkowym przedsięwzięciem jest rzecz, w którą wszyscy wątpili, a którą ja mieszkańcom obiecałem startując w wyborach, aby ta powstająca wtedy infrastruktura kolejowa i mająca tyle negatywnych aspektów dla mieszkańców, była dla nich bardziej przyjazna. Po pierwsze, intensywne działania od wielu miesięcy, liczne wizyty, łącznie z ministerstwem przyniosły efekt - jako jedyna stacja na linii Poznań - Czempiń w tej przebudowie mamy na terenie miasta przezroczyste ekrany dźwiękochłonne - podkreślał podczas konferencji prasowej burmistrz Konrad Malicki i przypomniał, że drugim elementem, o który obiecał walczyć była budowa przejścia podziemnego pod linią kolejową - Wielu nie wierzyło, wielu mówiło, że jest to niemożliwe albo ze względów finansowych, albo proceduralnych, bo kolej, bo grunty. Okazuje się, że można, jeśli się pracuje z wielką determinacją tak jak cały urząd pod moim kierownictwem, to takie rzeczy są możliwe. Najpóźniej za dwa lata wszyscy mieszkańcy gminy Czempiń, może i sąsiednich gmin, będą mogli na własne oczy przekonać się, że tak małe projekty można realizować w małych gminach i że gmina Czempiń staje się bardziej przyjazna dla swoich mieszkańców i bardziej atrakcyjna dla tych, którzy dopiero szukają miejsca do osiedlenia się. Projekt zakłada m.in. aż trzy parkingi w pobliżu dworca, system informacji o liczbie wolnych miejsc parkingowych, infokiosk, biletomat, automatyczną toaletę publiczną z przewijakiem, a także dwie kładki nad Olszynką i sieć ścieżek rowerowych, prowadzących z różnych części miasta tak, aby mieszkańcy mogli bezpiecznie dotrzeć do dworca i zostawić swój rower na monitorowanym parkingu. To kolejny duży projekt, na który gmina dostaje sporą dotację. Od minionego roku Czempiń pozyskał już prawie 18 mln zł środków zewnętrznych. To duże wyzwanie, bo gmina musi przecież wyłożyć też środki własne. Niektórzy zadają sobie pytanie, skąd je weźmie. Burmistrz tłumaczy, że pracuje intensywnie nad podnoszeniem dochodów gminy i ograniczaniem wydatków. - Mamy też świadomość, że tam, gdzie nasze dochody nie są wystarczające, musimy sięgnąć po pożyczkę, po kredyt lub być może po obligacje, to jeszcze nie w tych projektach, ale jeżeli kolejne projekty zyskają dofinansowania, to i takie narzędzia budżetowe będą musiały zostać uruchomione. My te wszystkie złotówki, nawet pożyczone, zwielokrotniamy w postaci inwestycji. To nie jest nawet dokładanie złotówki do złotówki. To jest czasem złotówka własnych lub pożyczonych środków, która zamienia się np. w pięć złotych na inwestycje. To są rzeczy, jeżeli których nie zrealizujemy teraz, nie zrealizujemy w najbliższych latach, to nie zrealizujemy nigdy - dodaje burmistrz. Gmina pierwsze przetargi chce rozpisać jeszcze w tym roku. Czas jest bardzo wyśrubowany, bo cała inwestycja musi być gotowa w 2018 roku.
reklama
reklama
reklama
|
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
|
reklama
reklama