Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
20
Kwietnia 2024
Sobota
Imieniny obchodzą:
Agnieszka, Czesław,
Amalia, Teodor,
Szymon
Do końca roku 255 dni.
Start arrow Felieton Adamka arrow Partyjny czy bezpartyjny?

Partyjny czy bezpartyjny?

07.03.2018. Radio Elka

Pierwszy kwartał wyborczego roku dobiega końca, ale przedwyborcze przyczajenie trwa. Nikt się nie wychyla. Obecny prezydent Leszna wciąż nie zadeklarował, czy wystartuje, czy nie, zaś opozycja milczy. Także PiS zasłonę dymną postawił. -Mamy trzech kandydatów na kandydata – oświadczają działacze. Byłby to może news, ale sęk w tym, że o tych trzech kandydatach na kandydata pan Sławomir Szczot mówił mi w radiu już jakieś trzy miesiące temu. Widać są tak mocni, że wybór tego jednego, jedynego jest nie lada problemem. Oczywiście wierzę, że mają trzech mocnych kandydatów, choć pewien prominentny działacz PiSu, gdy mu o tych trzech powiedziałem był mocno zdziwiony...
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Nie moje małpy, nie mój cyrk - mnie o zdanie nie poproszą. Bo podobno wyłonienie tego jednego-jedynego nastąpić ma w bardzo profesjonalny sposób: poprzez badanie opinii publicznej. Zawodowcy mają się tym zająć za niemałe pieniądze, na które się działacze solidarnie złożą. Z jednej strony fajnie, że tak nowocześnie do sprawy podchodzą, z drugiej trochę żal. Bo tak się mówi o tym PiSie, że taka wodzowska partia, a tu proszę - sondaż zdecyduje, a nie Pan Prezes Jarosław Kaczyński. Może Leszno
dla Pana Prezesa za małe. A może nie pamięta, że jest takie Leszno na świecie - tyle jest w końcu miast na świecie, kto by pamiętał, że obiecywał przywrócenie połączenia kolejowego z Warszawą.

Żarty na bok - bo na poważnie to się mocno zastanawiam, na ile kandydat partyjny ma w takim Lesznie wyborcze szanse. Trzy dni temu odbyły się wybory na burmistrza Nadarzyna. Nie wiedziałbym o tym, gdyby ogólnopolskie media niepubliczne nie odtrąbiły tych wyborów na lewo i na prawo. Nie wiedziałem nawet gdzie ten Nadarzyn leży (sprawdziłem, Mazowsze). Otóż w tym Nadarzynie kandydat PiSu przegrał z kandydatem niezależnym - popieranym wprawdzie na przykład przez PSL, ale de facto niezależnym. Niepubliczne media odtrąbiły to jako wielką klęskę partii rządzącej, choć jedno z nich zauważyło przytomnie, że w ostatnich latach kandydaci z partyjną metką przegrywają prawie wszędzie z bezpartyjnymi, startującymi ze swoich komitetów o mniej lub bardziej egzotycznych miastach. Nie chodzi tylko o PiS - i PO, i PSL mają podobne problemy. Ludzie w małych ośrodkach mają po prostu problem z partiami. Wolą „swojaków” trzymających się - przynajmniej oficjalnie - z dala od wielkiej polityki.

Dlatego zastanawiam się, jak będzie w Lesznie. Właśnie sobie sprawdziłem w nieocenionej wartości książce pana Antoniego Mazankiewicza, byłego Sekretarza Miasta Leszna, który opisał wszystkie kadencje samorządu do 2014 roku, którzy prezydenci byli partyjni, a którzy nie. Edward Szczucki został po raz pierwszy prezydentem w 1990 roku z rekomendacji Komitetu Obywatelskiego Solidarność, który de facto partią nie był. Natomiast Tomasz Malepszy był z SLD, czyli faktycznie partii. Tylko że pierwsze kadencje były inne - prezydenci byli wybierani nie bezpośrednio przez mieszkańców, ale przez radnych. Gdy doszło do wyborów bezpośrednich Malepszy wygrał jako kandydat SLD, ale w następnych kadencjach startował już jako niezależny, z Komitetu Wyborczego Wyborców Tomasza Malepszego. Także Łukasz Borowiak startował - i wygrał - jako kandydat bezpartyjny. Przypłacił to zresztą wywaleniem z PO, co mu chyba wyszło na dobre, bo mógł potem spokojnie dogadać się w Radzie Miejskiej z PiSem.

Jednak dowodzi to, że bezpartyjne szyldy są skuteczniejsze, przynajmniej jeśli chodzi o prezydentów. Obecny, jeśli wreszcie zdecyduje się na start, pójdzie pod swoim sztandarem - o to mogę się założyć. Ale czy PO wystawi więc swojego, partyjnego kandydata, czy może jednak będzie tylko wspierać kogoś, kto ogłosi się jako niezależny? No i co z tym jednym jedynym z PiSu - czy będzie firmowany przez przodującą w sondażach partię, czy schowa się za własną marką? Obstawiam raczej to pierwsze, choć czy da mu to poparcie?

Oczywiście pozostaje jeszcze fundamentalne pytanie, czy PiS chce w ogóle mieć swojego prezydenta. Osobiście uważam, że niekoniecznie - a bo mu to obecnie źle?

 
Komentarze (24)
1. Dodane przez Archanioł, w dniu - 07-03-2018 06:11
Może trzech kandydatów to nie siła, ale świadomość że każdy z nich jest tylko najwyżej w 33 procentach wart wystawienia? Rozważmy: wystawiając trzech dają szansę czwartemu w wyniku rozproszenia, a wybierając z nich jednego z trzech, faktycznie trzykrotnie obniżają swoje szanse, bo wtedy nie jest już takie pewne, że cały elektorat odda głos właśnie na tego namaszczonego. I niedzielne wskazówki mszalne niewidzialnego czarnego sterownika mogą tu nie pomóc w stopniu należytym. 
Zgadzam się co do jednego. Jakieś badanie jest tej formacji z całą pewnością na gwałt potrzebne, ale niekoniecznie jest to badanie opinii publicznej.
2. Dodane przez wyborca, w dniu - 07-03-2018 07:57
Dziennikarze to taka specyficzna nacja która ma we krwi szczucie, judzenie jak również często pisanie na zamówienie. Kogo? No właśnie...zależy kto im płaci i jakie pieniądze. Jak większość mają swoje poglądy polityczne choć zarzekają się, że są obiektywni.Pytanie... kto im jeszcze ufa i wierzy?Wracając do artykułu i z pewnością do setki komentarzy które się tu za chwilę pojawią to efekt tego pisania będzie jeden. Wyłoni się ten straszny PIS i jego przyszli kandydaci (dla zmyłki ) lub ten z góry już ustalony. Jest temat który można pociągnąć do jesieni gdyż tak naprawdę o czym w Lesznie pisać? Miasteczko jakich tysiące w Polsce z którego młodzież ucieka, z lokalnymi układami i układzikami i garstką ludzi którzy robią i czynią coś dobrego. Za to tzw" polityków" nie brakuje. Patrząc na zakłamanie każdego od 1989 roku Prezydenta tego miasta trudno nie oprzeć się wrażeniu że i tak nic się nie zmieni po tegorocznych wyborach. W zależności od koniunktury i wyrachowania stają się albo "politykami" albo "niezależnymi samorządowcami" Błazenada której chyba tylko oni i ich poplecznicy nie zauważają! Ważne są tylko ich interesy co widać w niemal całej Polsce gdzie afery gonią afery. Co też i nie znaczy ,że w Lesznie ich nie ma czy nie było. Są tylko skrzętnie ukrywane a swoi dziennikarze o nich nie piszą. Zadajmy pytanie dlaczego? Bo nikt nie ma interesu !! Trzeba tylko pokrzyczeć aby lud kupił bajkę że jedni się różnią od drugich. Tak naprawdę ręka rękę myje, dogadują się za plecami w nocnych rozmowach. Takie są te tzw" wybory lokalne" Każdemu wyborcy powinna się zapalić czerwona żarówka w głowie kiedy jakiś chętny do władzy użyje wyrazu przy swoim nazwisku "NIEZALEŻNY" lub z jakieś śmieszne słowo "KOMITET" !!! Takich chętnych do władzy nie ma!!! Każdy z nich ma określone preferencje polityczne a jeżeli mówi inaczej jest zwykłym kłamcą i hipokrytą !!!
3. Dodane przez zolo, w dniu - 07-03-2018 08:06
A tak po prawdzie-to czy warto pisac felieton na temat tego co obiecuje PiS?Albo o czym mówia jego działacze? I to na takim szczeblu? I tak bedzie jak zadecyduje "szyszkownik". Przyjedzie jeden stanu wolnego i oznajmi co postanowił drugi stanu wolnego. I bedzie po prawyborach.
4. Dodane przez Mieszkaniec Leszna, w dniu - 07-03-2018 08:46
Polacy mają w swych głowach nadal mocno wykutą partyjność i związaną z tym zależność, a nawet poddaństwo. Wierzymy przez to, że tylko partia może coś zdziałać. Tak wbito nam do głów za czasów PRL i tak próbuję się to przedstawiać obecnie. Jest to zaprzeczenie tego, do czego mniej lub bardziej świadomie dąży jednak wielu z nas. Czyli do pozbycia się jarzma poddaństwa i zastąpienia go samodzielnym działaniem. Lub chociażby popieraniem tych, którzy bardziej dbają o nasze otoczenie i o nasze podatki niż o partię. Jest to proces ewolucyjny, a przez to i dłuższy. I w dodatku bombardowany medialnie przez partyjność, która z założenia dąży do swego przywództwa i czerpania z niego korzyści, a nie do oddania władzy społeczeństwu. Tyle, że na poziomie samorządowym ludzie mają coraz bardziej dość partii wszelakich. Bo nierzadko są to karierowicze i ludzie dalecy od naszych ideałów. Albo ich niedoskonałość przejawia się inaczej. O czym zresztą nietrudno się przekonać, bo są to często nasi sąsiedzi i wielu z nas zna ich przeszłość i teraźniejszość. Jak wiele szumu i propagandy wokół siebie potrafią zrobić ludzie partii niech pokażą liczby. Chociażby te, które przedstawią ilu jest członków partii wszelakich w naszym mieście? Będzie ich chociaż 100 lub 200 łącznie? Reszta to co najwyżej ich sympatycy lub ludzie, którym po prostu opłaca się głosować na taką lub inna osobę.
5. Dodane przez praktykant, w dniu - 07-03-2018 09:02
PiS idzie dobrą drogą. Widać jak się leszno zmienia za czasów ich kierownictwa w radzie miast.
6. Dodane przez -> wyborca, w dniu - 07-03-2018 09:03
"Miasteczko jakich tysiące w Polsce" ??? Miast powyżej 50tys. w Polsce nie ma nawet 90!
7. Dodane przez Sandro Ramirez, w dniu - 07-03-2018 10:36
W Lesznie na ma czwartej władzy, dlatego mieszkańcy pozbawieni rzetelnej informacji głosują jak głosują.
8. Dodane przez Tak sobie myślę, że ..., w dniu - 07-03-2018 11:16
Jestem gotów zaryzykować stwierdzenie, że partyjność i społeczeństwo obywatelskie są z natury ze sobą sprzeczne. W partii zawsze mamy do czynienia z centralnym sterowaniem, z walką o stołki, z przypodobaniem się zwierzchnikom, z konkurowaniem z innymi, czyli z sondażami, słupkami, populizmem i z rozgrywkami. Społeczeństwo obywatelskie organizuje się samo, skupia się na tym, co im faktycznie leży na sercu i rozwiązuje ich problemy. Nie musi akceptować (często mu obcych) celów ze strony centralnej władzy. Dlatego właśnie każdy głos oddany na (jakąkolwiek) partię, to krok w stronę centralizacji władzy, a nie w stronę budowania społeczeństwa obywatelskiego.
9. Dodane przez do 8, w dniu - 07-03-2018 12:43
w pełni się zgadzam z Twoją opinią, powiem więcej. 
Zwłaszcza w Lesznie zauważone przez Ciebie partyjniactwo przebija się nade wszystko i widoczne jest poprzez niskie kompetencje ludzi aspirujących z partii , do bardzo wysokiego mniemania o sobie.
10. Dodane przez do 7, w dniu - 07-03-2018 12:48
Prawda,miasteczko to liczy 10 tys,a Leszno liczy 64,5 tys,nie ma co pisac ? Przeciez w Lesznie zawsze cos sie dzieje,w Lesznie jest calkiem dobrze,a imprez sportowych,wystaw,targow,imprez kulturalnych,festiwali jak Barok Festiwal,czy spektakli w teatrze,koncertow jest znacznie wiece jak w duzo wiekszych miastach ! Kom 2 chyba nie zna regionow w polsce gdzie nic sie nie dzieje !
11. Dodane przez Smog pol, w dniu - 07-03-2018 13:05
Nie ważne kto wygra. 
Ważne aby wszystko zostało po staremu. 
Wyburzone kościoły były w ruinie. 
Straty wojenne nie były policzone. 
Ukraińcy się dorabiali ratując polską gospodarkę utajniając polskie groby . 
Morgan spokojnie inwestował w Jedwabnem. 
Stalinowscy oprawcy ,emigranci do Izraela i Angii byli ofiarami. 
A opłata emisyjna wszystkim bogatym się podobała.
12. Dodane przez do kom. 11, w dniu - 07-03-2018 14:49
I jaki to ma związek z Lesznem? Wybory samorządowe, to nie wybory do Parlamentu. To właśnie musimy nauczyć się odróżniać.
13. Dodane przez Do długich komentarzy, w dniu - 07-03-2018 14:50
I tak was nikt nie czyta
14. Dodane przez ostatnie zdanie bardzo zgrabne, w dniu - 07-03-2018 19:44
Felieton jak felieton, ale ostatnie zdanie bardzo zgrabne
reklama
15. Dodane przez Griz, w dniu - 07-03-2018 20:02
Prezydent bezpartyjny ma większe szanse. Ale co z większością w radzie???Gdy prezydent jej nie ma to....jest mariometką czyli rada rządzi.I może już nie być tak fajnie.
16. Dodane przez IQ, w dniu - 07-03-2018 20:15
Należy wprowadzić test IQ dla kandydatow na prezydentów burmistrzów i wójtów i dla kandydatów na radnych.
17. Dodane przez ja, w dniu - 07-03-2018 20:30
Czytam długie komentarze!
18. Dodane przez do 15, w dniu - 07-03-2018 21:05
Bo Rada powinna rządzić,lecz Radni zazwyczaj to amatorzy i mało co potrafią
19. Dodane przez Propozycja, w dniu - 08-03-2018 09:38
Proponuję wybór tylko radnych. Oni ze swojego grona wybiorą przewodniczącego. Tak ukonstytuowana rada zatrudni prezydenta miasta do bieżącego prowadzenia spraw miasta. 
O wiele tańsze rozwiązanie. Bez ścierających się "wizji" radnych i prezydenta. 
Taki ustrój panował w Polsce przed wojną i miasto funkcjonowało w miarę sprawnie.
20. Dodane przez ja, w dniu - 08-03-2018 12:55
Popieram 19 i podobnych. Dlaczego nasi lokalni samozwańczy "historycy" nie przybliżą nam, jak przed wojną sprawowano władzę w Lesznie? Tak, prezydent powinien być zatrudniany do bieżącego prowadzenia spraw miasta.
21. Dodane przez do kom. 18, w dniu - 08-03-2018 19:25
To, że niektórzy z radnych są postrzegani jako amatorzy, to pół biedy. W końcu trudno oczekiwać jakichś wybitnych postaci, które rzucą swe kariery zawodowe i skupią się na tym, by być radnym. Wydaje mi się, że jeszcze gorsze jest gdy radni próbują coś rozgrywać pod siebie lub pod swoje ugrupowanie. Albo z korzyści, albo ze złośliwości. Osobiście nie chciałbym być prezydentem, który odpowiada lecz nie ma pełni władzy i w tak wielu sprawach jest zależny od radnych. Osobiście widziałbym jako prezydenta silną jednostkę i sprawnego zarządcę, a rolę radnych ograniczyłbym do ciała doradczego z możliwością głosowania tylko w wyjątkowych sytuacjach, typu odwołanie prezydenta z powodu rażących nieprawidłowości.
22. Dodane przez Jan, w dniu - 09-03-2018 13:15
Trzeba wybrać nowych. W Lesznie obecna władza robi bardzo mało dla miasta. Wystarczy spojrzeć na rynek-bardzo brudną wieża ratusza czy rosnącą liczbę lokali do wynajęcia. Wygląda na to że prezydent Borowiak po odejściu swojego rzecznika stracił zapał.
reklama
23. Dodane przez Solidarnośc Niezlomna od 1980r.Matura 1965r, w dniu - 11-03-2018 14:24
Bezpartyjny od poczecia nie ma żadnych szans wyborczych Czuwaj!
24. Dodane przez do 23, w dniu - 11-03-2018 17:11
i do tego nonkonformista! Czuwaj!
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Sprzedam dom w wyjąt... Leszno 2000000
Hala z częścią biuro... Leszno 10600
Dom w świetnej lokal... Wilkowice 469000
Grzybowo ul. rydzowa... Leszno 619000
Osiedle kurkowe na g... Leszno 438587
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj