Jak napisać regulamin sklepu internetowego?Cenne porady |
24.01.2020. Radio Elka | ||
Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego? Każdy, kto prowadzi sklep internetowy, musi posiadać na swojej stronie regulamin. Wynika to z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Jako że sprzedaż internetowa niewątpliwie jest usługę elektroniczną, to bez dobrego regulaminu nie zaczniemy pracy nad rozwijaniem sklepu. Co musi się znaleźć w regulaminie?
W regulaminie sklepu internetowego nie mogą się znaleźć tzw. klauzule niedozwolone - zapisy niezgodne z przepisami prawa, naruszające dobro konsumenta. Przykładem klauzuli niedozwolonej jest zapis mówiący o tym, że można zwracać towar tylko w oryginalnym i nieuszkodzonym opakowaniu. Z takim zapisem spotkał się praktycznie każdy kupujący w internecie, natomiast - według prawa - nie ma wymogu odsyłania towaru w oryginalnym opakowaniu. Najlepiej, aby w regulaminie po kolei znalazły się następujące punkty: zakres obowiązywania dokumentu, informacje obligatoryjne (wszystko na temat sprzedawcy i używanych w regulaminie pojęć itp.), warunki zawarcia umowy, warunki dostawy, formy płatności, warunki odstąpienia od umowy i reklamacji oraz tzw. postanowienia pozostałe (czyli wszystko to, co nie pasuje nigdzie indziej, ale w logicznym porządku). Regulamin sklepu internetowego musi być czytelny i przejrzysty. Nie zakładajmy, że nikt go nie będzie czytał, ponieważ czasy zaznaczania wszystkich zgód bez ich analizy już dawno minęły. Konsumenci są wyczuleni na każdą próbę naruszenia swoich praw - i dobrze, ponieważ taka postawa sprawia, że rynek staje się jakościowy. Natomiast dla sprzedawców jest to wyzwanie, ponieważ coś, co przez wiele lat było traktowane po macoszemu, obecnie jest bardzo ważnym punktem zakładania własnego sklepu internetowego. RODO a sklep internetowy Regulamin sklepu internetowego to tylko jedna z rzeczy, które muszą znaleźć się na stronie sklepu internetowego. Niezbędna jest także właściwie napisana polityka prywatności, czyli dokument szczegółowo mówiący o tym, kto jest administratorem danych osobowych zostawianych przez klientów oraz określający zasady przetwarzania tych informacji. Jest to o tyle istotne, że jeśli w naszym sklepie udostępniamy np. płatność kartą przez internet lub zbieramy adresy klientów do wysyłki towaru, to przetwarzamy tzw. dane wrażliwe. Musimy więc mieć naprawdę sprawnie napisaną politykę prywatności i musi to być dokument niezależny od regulaminu sklepu internetowego. Co zrobić, jeśli nie chcę pisać regulaminu samodzielnie? W internecie można znaleźć darmowe wzory regulaminów sklepów internetowych, ale lepiej na nie uważać. Można je wykorzystać jako podkładkę, jeśli dokładnie wiemy, co musi znaleźć się w regulaminie. Jeżeli jednak nie posiadamy takiej wiedzy, to używanie gotowych regulaminów może skutkować tym, że po prostu będą one prawnie nieważne albo będą zawierać klauzule niedozwolone. Za używanie takich klauzul grozi kara w wysokości od 1000 do 1500 zł. W momencie kontroli działalności sklepu przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów może się okazać, że właściciel sklepu internetowego zostanie ukarany mandatem za coś, z czego nawet nie zdawał sobie sprawy. Z kolei jeśli dojdzie do kontroli przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, to za klauzule niedozwolone przeciwko sprzedawcy może zostać wszczęte postępowanie w sprawie naruszenia interesów konsumentów. Ponadto wszelkie luki w regulaminie mogą na niekorzyść sprzedawcy wykorzystywać nieuczciwi klienci, aby "zarobić" na tej sytuacji. W związku z tym darmowy regulamin sklepu internetowego najlepiej napisać samodzielnie albo zlecić to copywriterowi, który posiada odpowiednią wiedzę prawną i doświadczenie. Koszt regulaminu sklepu internetowego to od 150 do 1000 zł, zależnie od przyjmującego zlecenie copywritera. Regulamin sklepu internetowego - nie tylko konieczność, ale i pomoc Posiadanie dobrego, przejrzystego regulaminu sklepu internetowego to nie tylko wymóg prawny. To przede wszystkim jedna z podstaw dla sprzedawcy, dzięki której może on walczyć z nieuczciwymi klientami. Tworzenie regulaminu od podstaw jest czasochłonne, więc wielu przedsiębiorców traktuje to jako zło konieczne, tymczasem na tym powinni skupić się równie mocno, jak na budowaniu atrakcyjności swojej witryny. Żadna firma nie przetrwa bez solidnych podstaw, a regulamin niewątpliwie taką jest. Jeśli tylko wiemy, jak dobrze go napisać. |
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
|
reklama
reklama