Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
26
Kwietnia 2024
Piątek
Imieniny obchodzą:
Klaudiusz,
Marcelina, Maria,
Marzena
Do końca roku 249 dni.
Start arrow Leszno arrow Biomasa zamiast węgla

MPEC planuje inwestycję za 40 milionów

Biomasa zamiast węgla

18.12.2020. Radio Elka, Jarek Adamek

Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej zamierza wybudować instalację do pozyskiwania ciepła i energii elektrycznej z biomasy. Inwestycja ma rozpocząć się w przyszłym roku – poinformował wiceprezes miejskiej spółki Hubert Szańca. Jej koszt szacowany jest na ponad 40 milionów złotych.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Obecnie MPEC bazuje na węglu jako źródle ciepła dostarczanego do domów. Powoduje to duży wzrost kosztów, zwłaszcza opłat za emisję dwutlenku węgla. Żeby je zmniejszyć spółka musi zmienić paliwo na bardziej ekologiczne. Podczas czwartkowego posiedzenia Komisji Budżetowo-Finansowej Rady Miejskiej Leszna wiceprezes
Hubert Szańca poinformował, że dobiegają końca przygotowania do budowy instalacji do spalania biomasy. -Będzie ona spalać zrębki drewna - powiedział. Podobną inwestycję kilka lat temu planowała prywatna firma na terenie gminy Święciechowa, miała to być elektrownia opalana słomą, przedsięwzięcie nie doszło do skutku z powodu protestów mieszkańców i niezgody samorządu.

Leszczyńska instalacja ma być ulokowana na terenie MPEC na Zatorzu. Wstępnie jej koszt szacowany jest na co najmniej 40 milionów złotych. Skąd spółka weźmie te pieniądze? -Liczymy na tak zwane „Fundusze Norweskie”, złożyliśmy wniosek o dotację Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, przeszliśmy pozytywnie ocenę formalną i czekamy na ocenę merytoryczną - mówił wiceprezes MPEC. Dotacja pokryć ma 45 procent kosztów kwalifikowanych, pozostałe 55 procent pochodzić ma z pożyczek.

Spółka ma je spłacać z zysków osiąganych ze sprzedaży energii elektrycznej, instalacja ma być bowiem wyposażona także w kogenerację, czyli produkcję prądu. -Musimy jednak wygrać aukcję na sprzedaż energii i zdobyć 15-letni kontrakt - poinformował Hubert Szańca. Przetarg na budowę instalacji ma być ogłoszony na początku przyszłego roku, zaś cała inwestycja przeprowadzona do końca 2022r.

 
Komentarze (39)
1. Dodane przez MIKS, w dniu - 18-12-2020 11:21
A CO Z TYM GAZEM Z KOSCIANA?
2. Dodane przez Pytanie mieszkańca, w dniu - 18-12-2020 11:30
Nowa instalacja ma być wyposażona w kogenerację? A co ze starą instalacją kogeneracji, na którą wydano ponoć ponad 20 milionów zł? 
https://elka.pl/content/view/60600/80/ 
https://elka.pl/content/view/68446/80/
3. Dodane przez Jan, w dniu - 18-12-2020 11:52
Użytkownicy zapłacą bo to będzie większa amortyzacja czyli koszty stałe .Poprzednimi certyfikatami można sobie d......e wytrzeć za które tez płacimy.Sposób zarządzania i Rada Nadzorcza do wymiany Panie Prezydencie!!!!!
4. Dodane przez Do 1, w dniu - 18-12-2020 12:02
Nie krzycz tak. 
A jak Ci literki male, to sobie powieksz.
5. Dodane przez to jak to?, w dniu - 18-12-2020 12:10
to jak to ? spalanie słomy było be a spalanie biomasy jest ok? fajnie
reklama
6. Dodane przez Mru, w dniu - 18-12-2020 12:16
No i to jest pozytywna informacja. Dobrze, że to nadal miejska spółka. Oby to się nie zmieniło.
7. Dodane przez hmm, w dniu - 18-12-2020 12:21
przecież jedna kogeneracja już jest, więc czy ona nie generuje zysków? A zrębki to wiedzą gdzie kupić i po ile?
8. Dodane przez gość, w dniu - 18-12-2020 13:43
To mamy drugi przekręt w nazwie Kogeneracja. Pierwsza kosztowała 20mln. Jaki z niej jest pożytek? Druga będzie kosztować 40mln i nie wiadomo jaki z tego będzie zysk. Miasto rzuca milonami na wątpliwe inwestycje. A nie do pomyślenia jest kupno przez miasto pływalni Akwawit do której będzie się dokładało grube milony co roku. Miasto nie powinno się bawić w komercyjne zakupy.
9. Dodane przez JANOS, w dniu - 18-12-2020 14:38
Jestem gorącym zwolennikiem tej inwestycji, pod warunkiem że te zrębki będą produkowane też z gałęzi i zwalonych drzew, czy wiatrołomów z terenów leśnych. To co obserwuje się na terenie okolicznych lasów to jest niegospodarność i marnotrawstwo energii. W ostatnich jest bardzo dużo szumu medialnego o ocieplaniu klimatu spowodowanego efektem cieplarnianym ( główny winowajca wg UE i uczonych zwiększona emisja CO2, czy metanu), a przecież tyle biomasy leży na powierzchni na terenach leśnych. Wielkie masy drewna na terenach leśnych, w warunkach naturalnych również są źródłami rozproszonymi niekontrolowanej produkcji produkcji gazów cieplaniarnych, które uwalniają się w trakcie butwienia i gnicia tego drewna ( ale masy do do zagospodarowania z roku na rok są coraz większe. Gdy to paliwo leży na powierzchni, czy spali człowiek w sposób zorganizowany, czy ulegnie one naturalnemu rozkładowi, mamy do czynienia z produkcją gazów cieplarnianych. Natomiast człowiek wydziera coraz głębiej ziemi węgiel, który powstawał w tych złożach przez miliony lat i spala je w tym przypadku ewidentnie przyczyniając się do zwiększenia tego efektu cieplarnianego - czy jest w jakim choćby stopniu racjonalne ? Walczy się też że spalaniem drewna w domowych paleniskach, co po części jest słuszne, zwłaszcza w przypadku kopciuchów na terenie zwartej zabudowy. Dlatego taka zorganizowana inwestycja, w pełni wyposażona technicznie do efektywnego spalania biomasy i z zainstalowanymi filtrami wyłapywania pyłów i gazów odlotowych jest wg mnie jak najbardziej proekologiczna i ekonomicznie uzasadniona.
10. Dodane przez Roger, w dniu - 18-12-2020 15:11
Panie Prezesie biomasa to biojogurt.
11. Dodane przez Basen, w dniu - 18-12-2020 15:34
Problem polega na tym, że biomasa to też pampersy (skrobia ziemniaczana), 
Muł z oczyszczalni (Warszawa), drewna docelowo może trafić tam najmniej. 
 
Pod powierzchnią Polski do głębokości 3 km, zalega 6.687 kmł wód geotermalnych (co odpowiada objętości wody zawartej w 2,5 morzach bałtyckich). Wody geotermalne występują w Polsce na obszarze 251.000 km˛ w dziesięciu ,,okręgach. W okręgach tych woda mierzy od 30 do 200°C i zawarta jest w niej energia cieplna, równoważna energii 34,7 mld ton ropy naftowej. Energia cieplna gorących skał, do głębokości 10 km, jest trzykrotnie większa. Polska mapa Strumienia Ciepła Ziemi opracowana przez PAN, pokazuje, że na głębokości 6 km temperatura ziemi w niektórych województwach osiąga 350°C. 
Schemat dubletu geotermalnego. 
Grafika ze strony: http://geotermia-uniejow.pl/woda-geotermalna/(...)rty-geotermalne 
Zakład Geotermalny Mszczonów 
 
Zakład Geotermalny w Mszczonowie powstał jako trzeci w Polsce. Od 2000 r. wydobywana jest w nim woda geotermalna wykorzystywana do celów ciepłowniczych, rekreacyjnych, a także co jest ewenementem na skalę europejską do celów pitnych. 
 
 
Budowa elektrowni jądrowych byłaby całkowitym uzależnianiem się od obcych technologii bez perspektyw i od obcych surowców. Ponadto, w dobie terroryzmu trudno je nazwać bezpiecznymi. 
 
Obce technologie bez perspektyw wdzierają się do nas w postaci energetyki wiatrowej, elektrowni wiatrowych dużych mocy. To jest działanie sprzeczne z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem. Na dowód przytoczę fragmenty opinii Ministerstwa Zdrowia, Departamentu Zdrowia Publicznego z dnia 27.02.2012 r.: &największe wątpliwości budzą zagadnienia związane ze szkodliwym oddziaływaniem generowanego przez elektrownie wiatrowe hałasu, infradźwięków, promieniowania elektromagnetycznego oraz efektów migotania cieni i refleksów światła& . Problemem dla okolicznych mieszkańców może być uciążliwość związana z dźwiękami nie przekraczającymi norm określonych prawnie& . Wyniki badań pokazują, iż nadmierna i długotrwała ekspozycja na infradźwięki i dźwięki o niskiej częstotliwości może wywołać chorobę wibroakustyczną (VAD). Chorobę można podzielić na 3 etapy: etap 1, łagodny (będący efektem narażenia trwającego od roku do 4 lat), gdzie obserwuje się niewielkie wahania nastrojów, nerwowość, zgagę, infekcje gardła i jamy ustnej; & etap 3, ciężki (okres > 10 lat) charakteryzujący się: zaburzeniami psychiatrycznymi, występowaniem krwotoków, hemoroidów, wrzodów dwunastnicy, spastycznym zapaleniem okrężnicy, bólami głowy, intensywnymi bólami mięśni, zmniejszeniem ostrości widzenia, zaburzeniami neurologicznymi.  
http://geotermia.slupsk.pl/geotermia-w-polsce 
 
Celowo nawet nie przytaczam Torunia aby socliberałowie błyskawicznie klontwy na mnie nie rzucili przed świętami światełek hanuka.
12. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 18-12-2020 16:03
Po inwestycji w odpowiednie technologie MPEC mógłby spalać w specjalnych piecach nie tylko węgiel, ale też wysokoenergetyczne osuszone osady z miejskiej oczyszczalni ścieków, a także tak zwane RDF czyli masę śmieciową także o wysokiej wartości energetycznej. 
 
MZO musi płacić odbiorcom za pozbycie się tak zwanych pre RDF-ów, czyli surowców śmieciowych przerabianych później na paliwo na przykład do cementowni. 
 
A cementownie niemieckie, ale piece do spalania śmieci pewnie też niemieckie. 
 
A MOŻE WARTO BY RADNI NA WYCIECZKĘ DO TORUNIA POJECHALI PODPYTAĆ JAK TO JEST Z TĄ GEOTERMIĄ ? 
 
W Lesznie jest wszystko nawet dwie dziury po Goplanie i żwirowni a nawet jakby basen, tylko zapału brak. 
Łażą za ro po mieście z błyskawicami energię tracąc. 
 
Ciepłownie geotermalne w Polsce stan obecny i planowany 
Autorzy: prof. dr hab. inż. Władysław Nowak, dr inż. Aleksander A. Stachel 
(Czysta Energia lipiec/sierpień 2004) 
Pomimo znacznego potencjału energetycznego wód geotermalnych w Polsce dopiero 10 lat temu 
rozpoczęła się ich techniczna eksploatacja jako ekologicznego źródła ciepła. Do początku lat 90. wody 
termalne wykorzystywane były przede wszystkim w balneologii i rekreacji. Natomiast w latach 1993- 
2003 zbudowano i uruchomiono w Polsce sześć instalacji ciepłowniczych bazujących na energii gorących 
wód podziemnych, a budowa kolejnych obiektów jest planowana w najbliższej przyszłości.  
 
Z energii geotermalnej można pozyskać również energię elektryczną 
Ostatnio podjęte zostały działania mające na celu doprowadzenie do rozpoczęcia w Polsce prac nad budową 
instalacji umożliwiającej pozyskiwanie z energii geotermalnej nie tylko ciepła, ale również energii 
elektrycznej5,9. 
Literatura w tym względzie jest niezbyt bogata, zwłaszcza, gdy dotyczy wykorzystania wód geotermalnych o 
średniej entalpii, czyli wód, z jakimi w warunkach polskich najczęściej mamy do czynienia. Tymczasem 
niedawno wykonana została interesująca analiza możliwości skojarzonego wytwarzania energii z wód 
geotermalnych pozyskiwanych głębokim otworem wydobywczym zlokalizowanym na terenie Politechniki 
Łódzkiej12,13. 
 
Podgrzana w wymienniku woda obiegowa dopływa do wytwornicy pary, gdzie 
przechodzi w parę nasyconą wskutek obniżenia ciśnienia na zaworze dławiącym. Para nasycona dopływa do 
turbiny, gdzie wykonuje pracę, napędzając generator elektryczny, a następnie ulega skropleniu w skraplaczu. 
Skropliny ponownie wtłaczane są do wymiennika, mieszając się jednocześnie z wodą opuszczającą rozprężacz... 
 
 
 
 
Podsumowanie 
Doświadczenia zdobyte w trakcie projektowania, budowy i eksploatacji istniejących instalacji geotermalnych 
umożliwiają lepsze i szybsze przygotowanie projektów techniczno-ekonomicznych oraz budowę i 
uruchamianie kolejnych inwestycji. 
 
MODERNIZACJĘ ISTNIEJĄCYCH SIECI CIEPŁOWNICZYCH, WĘZŁÓW CIEPLNYCH I SIECI WEWNĘTRZNYCH W BUDYNKACH ( "zwiększać ilość żeberek moc grzejników ") NALEŻY PROWADZIĆ RÓWNOLEGLE Z BUDOWĄ CIEPŁOWNI GEOTERMALNEJ. 
 
Niezmiernie ważne jest kompleksowe zagospodarowanie energii geotermalnej, najlepiej w systemach 
kaskadowego odbioru ciepła. 
Biorąc pod uwagę duże zasoby wód geotermalnych oraz istniejące opracowania studialne dotyczące 
możliwości ich wykorzystania w wielu miejscowościach w Polsce, można wyrazić pogląd, że w najbliższych 
latach liczba ciepłowni geotermalnych powinna znacznie wzrosnąć. 
Budowa ciepłowni geotermalnych jest ekonomicznie uzasadniona przede wszystkim w miejscowościach o 
dużej liczbie mieszkańców i rozbudowanym przemyśle. 
Należy spodziewać się, że w pobliżu ciepłowni geotermalnych będą powstawać także inne obiekty 
wykorzystujące energię geotermalną, np. obiekty o przeznaczeniu typowo rekreacyjnym (parki wodne) czy 
typowo rolniczym i przemysłowym (szklarnie, suszarnie produktów rolnych, suszarnie drewna, baseny do 
hodowli ryb itp.). 
Tworzenie rozbudowanych sieci o zróżnicowanych temperaturowo odbiorcach ciepła sprzyja większej 
efektywności pracy ciepłowni i bardziej efektywnemu wykorzystaniu energii wód geotermalnych. 
Przewiduje się, że dynamiczny rozwój ciepłowni geotermalnych w Polsce powinien nastąpić dopiero w latach 
2020-2050. 
prof. dr hab. inż. Władysław Nowak, dr inż. Aleksander A. Stachel, Politechnika Szczecińska, Katedra Techniki Cieplnej
13. Dodane przez AK, w dniu - 18-12-2020 16:42
Ciemna masa to jest zapewne na wysokich stanowiskach. Przyzwyczajenia z komuny. Pan z teczką przyjeżdża do Pana X na wysokim stanowisku nawija mu na uszy same superlatywy i bajki o dofinansowaniu, które defacto jest tworem producenta mega technologii, która niczym innym nie odstępuje od dostępnych na rynku o 50% tańszych systemów. Pan X jest zafascynowany nową technologią i wierzy w cuda techniki. Cud techniki polega na sprzedaniu naznaczonych produktów pod dofinansowanie i zgarnięcie 20 mln zł za coś co warte jest 10mln. Tym sposobem przez te mega dofinansowania Nasz kraj przez Panów X jest biedniejszy o 10mln.
14. Dodane przez leszy, w dniu - 18-12-2020 16:42
Wiecie dlaczego USA i jego pionek Polska tak intensywnie starają się zablokować Nord Stream 2? Bo przez Nord Stream 2 niebawem popłynie wodór, który jest przyszłością człowieka. Za kilka lat Rosjanie z Niemcami zbudują Nord Stream 3 i 4 i ich gospodarki korzystając z wodoru osiągną wręcz kosmiczny poziom rozwoju, a Polska pozostanie daleko za murzynami.
15. Dodane przez RIH, w dniu - 18-12-2020 17:07
Ile tej kasy rozkradną oto jest pytanie
16. Dodane przez Franek, w dniu - 18-12-2020 18:00
Po co inwestować w biomasę lepiej dogadać się z wysypiskiem w Trzebani które chce spalarni plastiku. Nie będzie problemu z plastikiem za który trzeba płacić by ktoś od KZGRL zabrał. Może w ten sposób unikniemy podwyżek za śmieci.
17. Dodane przez Nati, w dniu - 18-12-2020 18:02
Lepiej zainwestować w elektrociepłownie będzie prąd, a efektem ubocznym będzie ciepło.
18. Dodane przez Maria, w dniu - 18-12-2020 18:05
Lepiej wybudować małą elektrownię atomową
19. Dodane przez Tak się zastanawiam, w dniu - 18-12-2020 18:09
Jaki jest roczny budżet MPEC? Bo kwota 40 mln jak na taką spółkę wydaje się bardzo duża. Czy ta zmiana ma też związek z deklaracjami rządu dot. wycofywania się z węgla?
20. Dodane przez pik, w dniu - 18-12-2020 18:36
Bardzo ciekawy dialog się rozwinął na tym portalu odnośnie ciepłownictwa. Dużo ciekawych wypowiedzi(9;11;12), interesujące pytania z przeszłości(1;2;5;7;8) oraz ciekawe propozycje rozwiązań na przyszłość. Ciekawi mnie tylko dlaczego taką inwestycję przedstawia główny księgowy firmy, a nie ktoś z pionu technicznego. Czy jest do wglądu protokół z posiedzenia komisji?
21. Dodane przez Janusz, w dniu - 18-12-2020 19:26
W Niemczech kogeneracja co wioskę z Biogazu i nikt nie pali u siebie w domu a w Polsce magiczne i tajemnicze słowo "kogeneracja" jak ma być dobrze to niech zrobią na biogazie i silniku tłokowym. Masz filtry, adblue, katalizator. W Holandia spaliny z kogeneracji pompowane są do szklarni i mają mega pozytywny wpływ na rośliny.
22. Dodane przez Geotermia do 14, w dniu - 18-12-2020 19:40
A ten rosyjski wodór to z syberyjskiego śniegu? 
Widziałem jak rury spawają to pewnie stalowe. 
To w Bałtyku chyba woda gazowana będzie. 
 
Czy wodór napędzi nowy świat? Unia wyda na rewolucję setki ...wyborcza.pl : 7,155287,26100603,europa-reaktywuje-w... 
3 sie 2020 Gazownicy wskazywali, że wodór przenika przez silikon, czyli mogą być problemy ze szczelnością instalacji. A ulatnianie się wodoru grozi ...
23. Dodane przez Mat, w dniu - 18-12-2020 19:57
Z energii geotermalnej można pozyskać również energię elektryczną  
Ostatnio podjęte zostały działania mające na celu doprowadzenie do rozpoczęcia w Polsce prac nad budową  
instalacji umożliwiającej pozyskiwanie z energii geotermalnej nie tylko ciepła, ale również energii  
elektrycznej 
..... 
Podgrzana w wymienniku woda obiegowa dopływa do wytwornicy pary, gdzie  
przechodzi w parę nasyconą wskutek obniżenia ciśnienia na zaworze dławiącym. Para nasycona dopływa do  
turbiny, gdzie wykonuje pracę, napędzając generator elektryczny, a następnie ulega skropleniu w skraplaczu.  
Skropliny ponownie wtłaczane są do wymiennika, mieszając się jednocześnie z wodą opuszczającą rozprężacz...  
... 
Przewiduje się, że dynamiczny rozwój ciepłowni geotermalnych w Polsce powinien nastąpić dopiero w latach  
2020-2050.  
prof. dr hab. inż. Władysław Nowak, dr inż. Aleksander A. Stachel, Politechnika Szczecińska, Katedra Techniki Cieplnej 
.......................................................................................................... 
Podobną technologię zastosował Meser Szmit, po wojnie jak skończyły się zamówienia na myśliwce . 
W elektrowni słonecznej z panelami wodnymi. 
Europa pozbyła się pomysłu wysyłając do Indi. 
 
To co działa w klimie prawie w każdym domu i samochodzie jest skutecznie blokowane w energetyce przez niewidzialną rękę. 
 
Wynalazek Meserszmita opisany jest o dziwo już w PRL-owskim "Młodym Techniku" 
Kto wie może nawet macie ten nr w Miejskiej Bibliotece 
 
Więc panowie inżynierowie, prezesi, radni zwłaszcza ci nowocześni np. z PO/KO może radna Mroczkowska dopomoże ? 
Jej nigdzie nie brakuje.
24. Dodane przez Kasia, w dniu - 18-12-2020 20:43
Mam wrażenie, że MPEC co parę lat powtarza stek marzeń, które kosztują masę pieniędzy a nie przynoszą określonego rezultatu. Kilka lat temu podłączyli blok-generator energii na paliwo gazowe, dlaczego nie wykorzystano gazu ziemnego na szerszą skalę? Dziś nie byłoby już węgla w ciepłowni a za chwilę nie musiałoby być biomasy. Niestety, ale zarządzający tą firmą nieco bujają w obłokach, bo zapewne miasto naciski robi, że mało profitu ze spółki dopływa i wymyślają różne dziwne strategie. Najpierw musi być konkretne wyliczenie, konkretny projekt, potem kasa a na końcu można działać. Taką "kiełbasę" to przed wyborami można zapodawać. Pomysł chybiony.
25. Dodane przez odn. 20, w dniu - 18-12-2020 20:55
Protokoły komisji nie oddają w pełni treści posiedzenia. Wszystkie posiedzenia komisji rady miasta powinny być transmitowane, archiwowane i udostępniane tak, jak to jest w przypadku posiedzeń sesji rady miasta. Na komisjach rady miasta za dużo dzieje się za naszymi plecami.
26. Dodane przez Reaktor antymózgowy, w dniu - 18-12-2020 21:07
A gdzie ta geotermia w Lesznie ? Po co te idiotyzmy ktoś tu wypisuje, szkoda czasu.
27. Dodane przez biomasa krytyczna, w dniu - 18-12-2020 21:39
Jednym z mankamentów tej inwestycji są zrębki drewna, to będzie produkt, coś co trzeba kupić. "Do góry" ktoś napisał o tym żeby pozyskiwać drewno z okolicy, czyli zagospodarować to co jest w pobliżu, i to jest całkiem trafione. Ale pewnie nikomu nie chce się przerabiać gałęzi, odpadu w coś użytecznego. Lepiej kupić i mieć jasny rachunek, poza tym wtedy jakość tych zrębek będzie na odpowiednim poziomie. I tu wychodzi na wierzch wygoda, a nie wspólny interes. A jaki wspólny interes ? Przede wszystkim znów nikt nie pomyślał o zarządzaniu proekologicznym, tzw. całościowym-holistycznym. Trochę to może wynikać z lokalizacji ciepłowni, ale zmierzam do tego,że tego typu ciepłownie buduje się zazwyczaj na skraju miast, a odbiorcą ciepła i dostawcami paliwa są mieszkańcy, okoliczni przedsiębiorcy. Wtedy każdy na tym zyskuje, rośnie liczba miejsc pracy, region się wzbogaca. W tym przypadku raczej megalomania wzięła górę i brak chęci, zarządzania odpowiedniego. Tak się myśli w państwach zachodnich, chociaż w niektórych miastach w Polsce też można coś takiego spotkać. Nasze miasto myśli kategoriami sponsorów i wąskiej grupy osób, które z tego będą czerpać zysk i jak w PRL będą rzucać hasła jak to dostarczają fantastycznie energię do każdego domu, tak jak byśmy dopiero rozpoczęli przygodę z cywilizacją. Tyle ziemi leży odłogiem w mieście, pewnie czekają aby to zmienić w jakieś osiedle, daj bożę w park lub skwer. Ale nic, pozostaje liczyć na to,że kiedyś to myślenie się zmieni na lepsze tudzież szersze.
28. Dodane przez Abc, w dniu - 19-12-2020 07:01
Mam pytanie, czy będzie konsultacja z mieszkańcami Zatorza, czy chcą taki twór na  
swoim terenie?
29. Dodane przez do kom. 24, w dniu - 19-12-2020 10:11
To są tzw. bardzo rozsądne pytania i sugestie. Jeśli już jest kogeneracja na gaz, to dlaczego MPEC chce wydać aż 40 mln zł na kolejną? Czy przedstawiono rzetelne kalkulacje, które pokazałyby koszty zwrotu z inwestycji? Ktoś z zarządu weźmie za to odpowiedzialność własnym majątkiem? Po ilu latach może zwrócić się 40 mln zł? Gdyby się przykładowo zaoszczędziło 1 mln zł rocznie, to inwestycja zwróci się dopiero po 40 latach. Jeśli nawet 2 mln rocznie, to po 20 latach. Czy po tylu latach ta instalacja i tak będzie już pewnie przestarzała i trzeba będzie inwestować w następną? Co na to Rada Nadzorcza tej spółki?
30. Dodane przez Do 28, w dniu - 19-12-2020 10:55
Na zatorzu po 18:00 jest tak zadymione że nie da się oddychać, a ty chcesz konsultować budowę spalarni biomasy do której masz pewnie w linii prostej grubo ponad kilometr i pewnie wytoczysz kilkanaście bzdurnych argumentów aby zablokować inwestycję. Władze powinny zrobić porządek z mieszkańcami zatorza bo trują pół miasta.
31. Dodane przez do kom30, w dniu - 19-12-2020 12:21
Gdy budowano MPEC bylo mowione, ze Zatorze ze wzgledu na sąsiedztwo, bedzie podlaczone do kotlowni, nie byloby smrodu z kominow, ale to byly tylko obiecanki, wszystko okazalo sie zbyt drogie.
32. Dodane przez WITEK, w dniu - 19-12-2020 12:26
Zielona Gora w połowie jest zasilana gazem z kościana
33. Dodane przez Wierny czytelnik, w dniu - 19-12-2020 17:14
W Zielonej Górze był Festiwal Piosnki Radzieckiej a w Lesznie festiwal obrońców pomnika wdzięczności Sowieckiej Armii (SA). 
Ale czytam sobie właśnie gazetę ABC z 2018 roku, z lutego 21-27. 
I na str, 21 znalazłem artykuł  
 
"CO Z TĄ GEOTERMIĄ" 
 
I już pod samym tytułem jest napisane, że w połowie marca (2018)  
dowiemy się czy pod Lesznem są złoża wód termalnych i czy ciepło pozyskiwane z wnętrza Ziemi można wykorzystać do ogrzewania szkół. mieszkań i zakładów pracy. 
 
Pytanie samo w sobie dziwne, zwłaszcza w końcowej części. 
No bo niby kogo byśmy mieli o zgodę pytać? 
Komisję Europejską? 
 
........................................................................................ 
Specjaliści o energii odnawialnej 
Odwierty zamiast kopalni? 
18.05.2017. Radio Elka 
 
"Leszno ma ogromny potencjał odnawialnych źródeł energii przekonywali specjaliści podczas konferencji Z ziemi i nieba, która odbyła się w środę w Teatrze Miejskim. Największą szansą mogą być wody geotermalne, których można użyć zarówno do produkcji prądu, jak i ogrzewania mieszkań. 
 
Największą szansą mogą stać się wody geotermalne, których ogromne pokłady znajdują się właśnie w Wielkopolsce" 
.......................................................................................................... 
Wszystkie gminy w Polsce mogą składać wnioski o dofinansowanie projektów geotermalnych w ramach programu Ministerstwa Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Czeka na nie aż 300 mln złotych. Dokumenty można składać do 30 września 2020 roku. 
https://www.gov.pl/web/srodowisko/300-mln-zl-(...)rty-geotermalne 
............................................................................ 
 
Cytowany w komunikacie wiceprezes ds. rozwoju PGNiG Arkadiusz Sekściński podkreślił, że dla grupy kapitałowej PGNiG inwestycje w czyste odnawialne źródła energii stanowią ważny element rozwoju spółki. - Jesteśmy wiarygodnym partnerem dla samorządów, gdzie realizujemy odwierty geotermalne, jak również chcemy rozwijać innowacyjne rozwiązania dla wykorzystania istniejących odwiertów węglowodorowych celem pozyskiwania ciepła z zasobów ziemi powiedział wiceprezes PGNiG. 
 
https://regiony.tvp.pl/49891542/300-milionow-(...)rty-geotermalne 
 
Nie wiem. 
Może przegapiłem komunikat z marca 2018 roku . 
Ale nie wiem co dalej z tymi odwiertami. 
No bo jak w Warszawie za drogo to może w Rzeszowie próbować. 
 
Odwierty sprzed 10 lat zostały sfinansowane przez słuchaczy Radia Maryja. 
https://torun.wyborcza.pl/torun/7,48723,24346118,rydzyk-zaczal-budowe-cieplowni-za-61-5-mln-zl.html 
....................................................................................................... 
Efekt ekologiczny Geotermii Toruń liczony szacowanym rocznym spadekiem emisji gazów cieplarnianych ma wynieść 13,5 tys. ton CO 
2/rok, natomiast szacowana produkcja energii cieplnej ma wynieść 81,5 GWh 
 
Firma Poszukiwania Nafty i Gazu Jasło Sp. z o.o. wykonała dwa odwierty geotermalne (TG-1 i TG-2) w sąsiedztwie kampusu WSKSiM 
Budowa ciepłowni geotermalnej ruszyła w styczniu 2019 roku, a jej wykonawcą jest konsorcjum firm Inżynieria Rzeszów Energy Solutions. 
https://pl.wikipedia.org/wiki/Geotermia_Toru%C5%84
34. Dodane przez 201/2020, w dniu - 19-12-2020 21:29
I już pod samym tytułem jest napisane, że w połowie marca (2018)  
Co by nie było tak wesoło. 
 
Zorganizowałem w dniu 17-05-2017 konferencję pod tytułem Z ziemi i z nieba odnawialne źródła energii-naturalnym impulsem dla rozwoju Leszna. Konferencja spotkała się dużym zainteresowaniem mieszkańców oraz wrogością ze strony przedstawicieli MPEC-u i niektórych miejskich oficjeli .  
Całe szczęście, że geotermią bardzo się zainteresował Pan Prezydent Łukasz Borowiak. Po wspólnym wyjeździe do Konina i spotkaniu z Prezydentem tego miasta oraz ludźmi związanymi z konińską geotermią, powstały bardzo ważne dla mnie decyzje. Dostałem propozycję zajęcia się sprawą oceny możliwości uzyskania energii geotermalnej na potrzeby miasta Leszna. Warunkiem jednak było moja rezygnacja z mandatu radnego.  
 
Ostrzegano mnie, że jest to próba pozbycia się mnie, jako niewygodnego radnego. Podjąłem jednak to ryzyko. Zostałem pełnomocnikiem zarządu MPEC-u do spraw geotermii. 
Swoją pracę zacząłem od przeprowadzenia rozmów z ludźmi związanymi w Polsce z geotermią. Przeprowadziłem rozmowy z: 
-wiceministrem prof. Mariuszem Orion Jędryskiem Głównym Geologiem Kraju 
-prof. Jackiem Zimnym członkiem Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP 
-dr Markiem Kaźmierczakiem Prezesem Geotermia Polska Zrównoważony Rozwój 
Wszyscy oni odnosili się bardzo życzliwie do pomysłu Geotermia Leszczyńska. Wzmocniony pozytywnymi opiniami wziąłem się do opracowania zapytania ofertowego na wykonanie ekspertyzy Ocena warunków geologicznych i hydrologicznych obszaru miejscowości Leszno pod kątem możliwości występowania wód termalnych. 
Zarząd preferował ekspertyzę bardziej kompleksową tj. oprócz oceny warunków geologicznych, opracowanie technologii pozyskania wody, analizę współpracy z miejskim systemem ciepłowniczym, prognozę nakładów inwestycyjnych, obliczenie kosztu produkcji 1GJ. To spowodowało że ocena czy jest woda na głębokości ok.5 km została wykonana przez osobę bez odpowiedniego dorobku naukowego. Przetarg wygrała firma HPC POLGEOL jako jedyna , która wyraziła zainteresowanie przetargiem. 
Pozbawiono mnie nadzoru nad realizacją zlecenia, 
Firma HPC POLGEOL przedstawiła raport stwierdzający, że nie ma uzasadnionych przesłanek ekonomicznych do powstania Leszczyńskiej Geotermii. Został jednak we mnie niedosyt, że tej oceny nie przeprowadziła osoba o dużym dorobku naukowym, a były takie możliwości. Przecież mogła to wykonać Akademia Górniczo Hutnicza z Krakowa, która ma największe doświadczenie. Winą za tę porażkę obarczono mnie, wręczając przed salą sądową wymówienie.  
http://superpuls.pl/piotr-kois-niewykorzystana-szansa/ 
 
INTRYGUJE MNIE JEDNO. 
KIEDY W LESZNIE wykonano ODWIERT POTWIERDZAJĄCY BRAK WÓD TERMALNYCH W 2018 ROKU ? 
 
Jędrysek: Geotermia Toruńska - mieliśmy rację 
Po 3,5 roku zakończył Pan działalność jako Sekretarz Stanu z Ministerstwie Środowiska, Główny Geolog Kraju ale też jako Pełnomocnik Rządu ds. Polityki Surowcowej Państwa 
 
...Zresztą proszę o zapoznanie się z tekstem przeprosin Axel Springer Polska Sp. z o. o., zamieszczonym pod adresem https://twitter.com/mariuszjedrysek, dotyczącym pomówień, na marginesie m.in. w sprawie dotyczącej geotermii w Toruniu. Pan Gawłowski był nawet świadkiem w sprawie, którą wytoczyłem Axel Springer Polska Sp. z o. o, i sąd nie dał wiary jego słowom. Wygrałem w obu instancjach i sądzie egzekucyjnym. 
 
Czyli geotermia to nadal ważne wg Pana źródło energii? 
 
Szerzej pojęte ciepło Ziemi - w tym geotermia - bezwzględnie bardzo ważne i niezmiernie perspektywiczne. 
 
Z cytowanych wypowiedzi posła Gawłowskiego wynika, że wykonywał Pan ekspertyzy dla Torunia, że pomylił Pan Ciechocinek z Toruniem itd. 
 
Nigdy nie wykonywałem ekspertyzy dla Torunia - to wykonywała niezależna komisja i chyba dwoje wybitnych ekspertów, w tym o ile pamiętam śp. Prof. Jan Dowgiałło. Ekspertyzy Pana posła Stanisława Gawłowskiego nigdy nie widziałem - chętnie bym się zapoznał. Ostatecznie miał niemal 8 lat ministrowania w Min. Środowiska by przyjrzeć się sprawie, ocenić dokumenty itd. dotyczące lokalizacji. Proszę pamiętać, że otwór badawczy jest wykonywany tam gdzie wiedza jest ograniczona. Gdyby miał być wykonywany otwór w Ciechocinku jak niektórzy by chcieli, to musiałby być już otwór wydobywczy - niemożliwy do sfinansowania z tzw. subkonta geologicznego NFOSiGW, bo dla Ciechocinka wiedza była lepsza i otwór badawczy byłby zbędny. Nie mogło być zatem mowy o pomyłce. Otwór wyjaśnił wiele zagadek z geologii, w szczególności budowy geologicznej, w tym dotyczących ciepła Ziemi, hydrogeologii, geochemii itd. Sukces przeszedł wszelkie oczekiwania mimo wycofania dotacji dla Lux Veritatis. O ile wiem z mediów, Pan Gawłowski starał się o wycofanie umowy pomiędzy NFOSiGW a Lux Veritatis na sfinansowanie otworu badawczego. Sposób działania budzi wiele wątpliwości. 
 
Temperatura wody geotermalnej wynosi 63 st. C. Takie parametry wody geotermalnej (temp. + wydajność) we współpracy z absorpcyjnymi pompami ciepła, pozwalają na uzyskanie mocy ponad 27 MWt. Wg mojej wiedzy obecnie trwa budowa ciepłowni geotermalnej, a zakończenie prac planowane jest za rok. Ciepło ma być sprzedawane zgodnie z umową do sieci ciepłowniczej należącej do PGE Toruń, która to firma dostarcza ciepło dla Torunia. 
 
Obecnie istnieje chyba 6 instalacji na terenie kraju, które są ciepłowniami geotermalnymi służącymi do celów komunalnych - dysponują łącznie większą liczbą otworów, z których część jest przeznaczona do eksploatacji wód, a część do ich zatłaczania wód schłodzonych. W otworach eksploatacyjnych ujęto poziomy wodonośne występujące na głębokości od około 1490 m (Pyrzyce otw. GT-3) do niemal 2780 m (Bańska otw. IG-1), uzyskując temperatury wód na wypływie od 40°C (Mszczonów otw. IG-1) do 86°C (Bańska otw. PGP-3). Wszystkie ciepłownie mają dodatkowe szczytowe źródła ciepła, którymi na ogół są kotłownie gazowe. Wydajność ujęć wynosi od 60 m3/h (Mszczonów otw. IG-1) do 550 m3/h (Bańska otw. PGP-1). Największymi łącznymi zasobami wód termalnych (960 m3/h), dysponuje PEC Geotermia Podhalańska S.A. - najdłużej funkcjonujący i największy z tego typu obiektów w Polsce ale nie ma tam tylko jednego otworu. 
 
W ostatnich 2 latach zdecydowałem o udzieleniu pozytywnych opinii do wykonania jeszcze 10 otworów badawczych z możliwością przekształcenia w wydobywcze oraz 10 opinii do sfinansowania dubletów wydobywczo-chłonnych. Część otworów już wykonano. Gdyby wszędzie był sukces, to poza ogromnym poszerzeniem wiedzy przybędzie 20 instalacji - z 6 na 26 w przeciągu niespełna 3 lat. To duży sukces raczej? 
 
Inne działania rozpoczęte to m.in Atlas Geotermalny Śląska - jedyny brakujący, Model geotermalno-hydrogeologiczny Podhala, Model geotermalno-hydrogeologiczny niecki łódzkiej, Program GeoTerm na ok 20 instalacji/dubletów geotermalnych wydobywczo-zatłaczających... 
 
Może Pan wymienić lokalizację potencjalnych geotermii? 
 
Geotermia: Opinia pozytywna poszukiwanie/rozpoznawanie/dokumentowanie złóż wód termalnych (2017-18) - 100 % dofinansowania z subfunduszu geologicznego NFOSiGW (na potrzeby geologii) 
1. Gmina Miasto Sieradz 
2. Gmina Miasto Sochaczew 
3. Gmina Miejska Koło 
4. Gmina Szaflary, Bańska 
5. Gmina Lądek Zdrój 
6. Gmina - Miasto Tomaszów Mazowiecki 
7. Gmina Miejska Turek 
8. Gmina Wiśniowa 
9. Gmina Miasta Dębica 
10. Gmina Sękowa 
GeoTerm - od 2018/19 możliwe sfinansowanie z innych źródeł (OZE) - całe instalacje (złożony do NFOSiGW w sierpniu 2018) 
1. Łowicz 
2.Gorzelany 
3. Rzeszów, 
4. Poddębice 
5. Uniejów 
6. Mszczonów, Wręcza 
7. Szczecin, 
8. Miasto Zamość 
9. Włocławek 
10. Sędziszów Małopolski 
 
Więc krytyka Pańskich decyzji wynika z niewiedzy? Czego by Pan sobie w tym kontekście życzył? 
 
Oj, nie mnie oceniać cudzą wiedzę, ale przy okazji badania sprawy odwiertu w Toruniu proponuję zajęcie się finansowaniem odwiertu w Lidzbarku Warmińskim, gdzie nawiercono wody o temperaturze chyba ciut powyżej 20 st. C - jest to także ewenement na skalę europejską, tylko jakby w drugim kierunku. 
 
Byłbym wdzięczny za rzeczowa ocenę wiercenia geotermalnego w Lidzbarku Warmińskim - na czyich to ekspertyzach opierano decyzje i wykonano tam odwierty, ile wydano, jakie są efekty - bo to było wtedy gdy Pan Gawłowski był sekretarzem stanu w Ministerstwie Środowiska - zapewne wiele wie. 
https://www.cire.pl/item,182213,4,0,0,0,0,0,jedrysek-geotermia-torunska---mielismy-racje.html
35. Dodane przez zaczyna być ciekawie, w dniu - 19-12-2020 22:08
KOMISJA BUDŻETOWO-FINANSOWA 
 
Przewodnicząca: KAŹMIERCZAK Bernardyna 
 
Wiceprzewodnicząca: PETRUS-SCHMIDT Aleksandra 
 
Członkowie: 
 
GÓRZNY Przemysław, 
JĘCZ Kazimierz, 
KOŚMIDER Adam, 
MACHOWIAK Adriana, 
MALEPSZY Tomasz, 
MIKOŁAJCZAK Tomasz, 
WIĘCKOWIAK Piotr 
Hubert Szańca 
Dyrektor Oddziału, Poznański Bank  
Hubert Ireneusz Szańca Profil Osoby z KRS 
Osoby współwystępujące jednocześnie w tej firmie według KRS: 
Gosieniecki Juliusz, Jóźwiak Piotr, Kois Piotr, Lichaj Michał, Majchrzak Krzysztof, Maniaczyk Zygmunt, Piekarczyk Ryszard, Rzeźniczak Bartosz, Styziński Krzysztof, Szczot Sławomir, Uryzaj Zbigniew 
Osoby współwystępujące jednocześnie w tej firmie według KRS: 
Bura Czesław Władysław, Kal Roman Franciszek, Pajzert Leszek Marian, Szerszeń Wioletta Anna, Szulc Tadeusz, Tomkowiak Cecylia, Więcek Gabriela Maria 
Osoby współwystępujące w KRS działają obecnie w: 
 
Artpref Sp. Z O.O., Leszno KRS 0000811013 
Elektrownia Ostrołęka Sp. Z O.O., Ostrołęka KRS 0000719342 
Enea Serwis Sp. Z O.O., Gronówko KRS 0000059066 
Fundacja Instytut Leszczyński, Leszno KRS 0000637255 
Fundacja Wielkopolskiej Izby Rolniczej, Poznań KRS 0000367097 
Grupa Kapitałowa Drumet S.A. Likwidacyjnej, Włocławek KRS 0000068117 
Holding Wronki S.A., Wronki KRS 0000013492 
Lotnisko Leszno Sp. Z O.O., Leszno KRS 0000770243 
Meprozet Kościan S.A., Kościan KRS 0000070348 
Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. Z O.O., Leszno KRS 0000080126 
Międzyszkolny Klub Sportowy Real-astromal Leszno, Leszno KRS 0000066688 
Palisada Sp. Z O.O., Leszno KRS 0000540382 
Polska Kancelaria Zamówień Publicznych Sp. Z O.O., Leszno KRS 0000772042 
Polskie Towarzystwo Prawa Sportowego, Poznań KRS 0000077452 
Poznańska Grupa Kapitałowa Sp. Z O.O., Poznań KRS 0000149094 
Spółdzielnia Euro-plon, Lipno KRS 0000280027 
Spółdzielnia Mieszkaniowa Gronowo Ii, Leszno KRS 0000203681 
Spółdzielnia Mieszkaniowa Jedynka, Leszno KRS 0000188495 
Spółdzielnia Mieszkaniowa Wieniawa, Leszno KRS 0000167780 
Spółdzielnia Producentów Ziarna Zbóż i Nasion Roślin Oleistych Moraczewo Ii, Moraczewo KRS 0000466739 
Stowarzyszenie Katolickie Seniorów Im. Jana Pawła Ii, Leszno KRS 0000614310 
Stowarzyszenie Kupców Leszczyńskich, Leszno KRS 0000133928 
Stowarzyszenie Liga Mieszkańców Leszna, Leszno KRS 0000222948 
Stowarzyszenie Mieszkańcy Razem W Lesznie, Leszno KRS 0000244473 
Stowarzyszenie Właścicieli Nieruchomości, Leszno KRS 0000098293 
Stowarzyszenie Wschód-zachód, Kąkolewo KRS 0000307065
36. Dodane przez pik, w dniu - 19-12-2020 22:17
Do zadań komisji Budżetowo-Finansowej Rady Miejskiej Leszna należy m.in.: kontrola i ocena realizacji budżetu, opiniowanie uchwały budżetowej i zmian w budżecie, opiniowanie sprawozdań z działalności finansowej miasta: a co ma do tego MPEC spółka z o.o.(nasze pieniądze?)
37. Dodane przez kik, w dniu - 19-12-2020 22:21
Czy firmie MPEC brakuje kasy na sponsoring??????https://unia.leszno.pl/ksul2017/sponsorzy/
38. Dodane przez Do buźki 2017-2018, w dniu - 20-12-2020 14:09
INTRYGUJE MNIE JEDNO. 
KIEDY W LESZNIE wykonano ODWIERT w latach 2017-2018 ? 
 
 
Może Pan wymienić lokalizację potencjalnych geotermii? 
 
Geotermia: Opinia pozytywna poszukiwanie/rozpoznawanie/dokumentowanie złóż wód termalnych (2017-18) - 100 % dofinansowania z subfunduszu geologicznego NFOSiGW (na potrzeby geologii) 
1. Gmina Miasto Sieradz 
2. Gmina Miasto Sochaczew 
3. Gmina Miejska Koło 
4. Gmina Szaflary, Bańska 
5. Gmina Lądek Zdrój 
6. Gmina - Miasto Tomaszów Mazowiecki 
7. Gmina Miejska Turek 
8. Gmina Wiśniowa 
9. Gmina Miasta Dębica 
10. Gmina Sękowa 
GeoTerm - od 2018/19 możliwe sfinansowanie z innych źródeł (OZE) - całe instalacje (złożony do NFOSiGW w sierpniu 2018) 
1. Łowicz 
2.Gorzelany 
3. Rzeszów, 
4. Poddębice 
5. Uniejów 
6. Mszczonów, Wręcza 
7. Szczecin, 
8. Miasto Zamość 
9. Włocławek 
10. Sędziszów Małopolski 
https://www.cire.pl/item,182213,4,0,0,0,0,0,jedrysek-geotermia-torunska---mielismy-racje.html
reklama
39. Dodane przez popieram 35, w dniu - 21-12-2020 15:13
Komentarz do zapamiętania. Ja Cię kręcę. Zrób coś z tym. Rozpisz się. I niech ktoś powie, że Leszno to nie jest kolesiostwo. Brak słów. Nikt się nie weźmie za MPEC?
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Nowa inwestycja city... Leszno 295875
Mieszkanie bezczynsz... Leszno 2500
Ostatnie mieszkania ... Leszno 330141
Grzybowo ul. rydzowa... Leszno 619000
Ogródek działkowy ro... Leszno 30000
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj