Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
18
Kwietnia 2024
Czwartek
Imieniny obchodzą:
Apoloniusz,
Bogusław, Bogusława,
Flawiusz
Do końca roku 257 dni.
Start arrow Rawicz arrow Burza nad laskiem w Dębnie Polskim

Mieszkańcy piszą petycję, burmistrz wyjaśnia decyzje podjęte ponad 20 lat temu

Burza nad laskiem w Dębnie Polskim

26.05.2021. Radio Elka, Filip Wybieralski


(Fot. Google Maps)
Dużym echem odbiły się prace pielęgnacyjne drzew w Dębnie Polskim, którą w ramach standardowej gospodarki leśnej prowadziły Lasy Państwowe. Stało się tak, ponieważ plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje, że w tym miejscu docelowo powstanie cmentarz komunalny. Chociaż gmina póki co nie prowadzi inwestycji z tym związanej i nie jest nawet właścicielem tych gruntów, to jednak grupa mieszkańców już teraz przeciwstawia się działaniom, które w tej sprawie mogą się wydarzyć w przyszłości.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Sprawa po ponad 20 latach niespodziewanie zaczęła ponownie budzić kontrowersje. Zaczątkiem tego była przeprowadzona w zeszłym roku trzebież drzewostanu prowadzona przez Nadleśnictwo Piaski. - Las znajdujący się w Dębnie Polskim należy do Skarbu Państwa i zarządzany jest przez nasze nadleśnictwo. Na powierzchni około 9 hektarów, w grudniu przeprowadziliśmy tam trzebież późną, czyli wycięliśmy te drzewa, które są niskie, słabe i zamierające. W żadnym wypadku nie wykonywaliśmy tam cieć zupełnych. Zostało to przeprowadzone zgodnie z planem urządzenia lasu, tak aby drzewa na tej powierzchni lepiej rosły. Takie zabiegi wykonuje się raz na dziesięć lat. Żeby bardziej to zrozumieć, działa to tak samo jak posadzenie sałaty w przydomowym ogródku. W pewnym momencie trzeba ją powyrywać, żeby urosła okazalsza - wyjaśnia nadleśniczy Tomasz Kwieciński.

Chociaż był to zabieg stricte pielęgnacyjny drzew, to jednak wzbudził on w niektórych mieszkańcach dużą czujność, co spowodowało lawinę dalszych działań. W tym miejscu, zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, ma bowiem powstać cmentarz komunalny, co jest pokłosiem decyzji władz samorządowych sprzed 20 lat. Chociaż gmina póki co nie prowadzi działań inwestycyjnych w tej sprawie, nie jest właścicielem tej działki, nie ma zabezpieczonych pieniędzy na ten cel, to jednak temat ten nagle zaczął budzić kontrowersje wśród przedstawicieli lokalnej społeczności. Grupa mieszkańców Dębna Polskiego zjednoczyła się i zbiera aktualnie podpisy pod petycją, w której przeciwstawia się - w domyśle
docelowej - wycince drzew pod cmentarz. - Nie sprzeciwiamy się budowie samego cmentarza. Nie zgadzamy się jednak na wycinkę lasu. Naszą petycję zamierzamy skierować do rady miejskiej oraz instytucji takich jak chociażby wojewoda czy też Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. Nie interesuje nas polityka, nie interesuje nas kto kiedy, za czym głosował. Mamy XXI wiek, mówi się o ekologii, o zachowaniach proekologicznych i nagle ktoś wycina las, jedyny w wiosce. Komentarz jest tu zbędny - powiedział Radiu Elka Bartosz Pol, który wraz z kilkoma mieszkańcami Dębna Polskiego zbiera podpisy pod petycją. - Chcemy, żeby ktoś uderzył się w pierś i powiedział: popełniliśmy błąd i trzeba to zatrzymać. Przykre jest to, że burmistrz nie ma nawet chęci, żeby to zrobić - ocenia.

O komentarz w tej sprawie zwróciliśmy się do Urzędu Miasta i Gminy w Rawiczu. Burmistrz Grzegorz Kubik, w liście przesłanym do naszej redakcji, wyjaśnia wątpliwości oraz dementuje nieprawdziwe informacje jakie w ostatnim czasie pojawiły się w temacie zapisów w planie zagospodarowania przestrzennego oraz docelowego przebiegu inwestycji. - Wykarczowanie całego obszaru lasu jest niemożliwe, ponieważ zabrania tego miejscowy plan. Z założenia ma to być cmentarz leśny. Gmina chce w zamian za wycięte drzewa posadzić nowe. Obecnie poszukujemy terenu w Dębnie Polskim, który mógłby zostać zalesiony na obszarze około od 1-2 ha. Plan miejscowy opisuje również warunki założenia cmentarza. Ma być to cmentarz leśny, czyli teren pokryty istniejącym drzewostanem przeznaczonym do pozostawienia, z miejscami pozbawionymi drzewostanu przeznaczonymi pod miejsca pochówku, aleję cmentarną i dom pogrzebowy. Kwatery należy oddzielić pasami istniejącego drzewostanu - pasy mają łączyć się ze sobą i tworzyć ciągi zieleni - wyjaśnia Kubik.

-----------------------------------------------------
List burmistrza w całości publikujemy poniżej.

W ostatnim czasie dociera do mnie wiele głosów i pytań na temat budowy cmentarza w Dębnie Polskim. O jego budowie zdecydowała rada miejska 21 lat temu. Cztery lata później, w 2004 roku, podjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia planu miejscowego na cmentarz - ostatecznie plan ten został uchwalony w 2013 roku.

Obszar cmentarza i drzewa
W przestrzeni publicznej, m.in. na Facebooku prowadzone są działania dotyczące zastopowania budowy cmentarza i wycinki drzew na tym obszarze. Jednak w tej dyskusji pojawia się wiele nieprawdy, choćby prezentowane są stare plany z lat dziewięćdziesiątych i początku dwutysięcznych - są zupełnie nieaktualne i służą dziś raczej dezinformacji. Kluczowe informacje, o których warto wiedzieć, to:
1) Obszar przeznaczony obecnie pod cmentarz zgodnie z decyzją Sanepidu jest dużo mniejszy niż na pierwotnych dokumentach.
2) W pierwotnych planach obszar pod urządzenie cmentarza obejmował ponad 20 ha, natomiast obecny jest o ponad połowę mniejszy i wynosi 9 ha. Pozostała część lasu pozostałaby nadal we władaniu Lasów Państwowych. Na mapie można zobaczyć, w jakim stopniu teren cmentarza będzie otoczony lasem.
3) Na samym cmentarzu także pozostaną drzewa - 1/3 obecnie rosnących.
4) Wykarczowanie całego obszaru lasu jest niemożliwe, ponieważ zabrania tego miejscowy plan. Z założenia ma to być cmentarz leśny. Gmina chce w zamian za wycięte drzewa posadzić nowe. Obecnie poszukujemy terenu w Dębnie Polskim, który mógłby zostać zalesiony na obszarze około od 1-2 ha.
5) Plan miejscowy opisuje warunki założenia cmentarza. Ma być urządzony jako cmentarz leśny, czyli teren pokryty istniejącym drzewostanem przeznaczonym do pozostawienia, z miejscami pozbawionymi drzewostanu przeznaczonymi pod miejsca pochówku, aleję cmentarną i dom pogrzebowy. Kwatery należy oddzielić pasami istniejącego drzewostanu - pasy mają łączyć się ze sobą i tworzyć ciągi zieleni.

Dlaczego to miejsce?
Dlaczego to miejsce zostało wyznaczone na cmentarz? Muszę wejść w rolę rzecznika osób, które to miejsce zaproponowały, a dziś raczej milczą, unikając wyjaśnienia swoich decyzji. Trudno znaleźć miejsce, które będzie spełniało wszystkie warunki określone w ustawie o cmentarzach, tj.: usytuowanie na krańcach miast lub osiedli, odizolowane od zabudowań, budowa na gruntach przeznaczonych pod zieleń publiczną lub pod jej urządzenie, bliskość sieci komunikacyjnej i w końcu najważniejszy element - poziom wód gruntowych.
Aby mógł powstać cmentarz, pierwszy poziom wody gruntowej powinien znajdować się na głębokości nie płytszej niż 2,5 meta od powierzchni terenu. Trudno o taki teren w pobliżu Rawicza i zakładam, że głównie z tego powodu w 2000 roku wybrano obszar w Dębnie - są na nim małe pagórki powodujące, że odległość 2,5 metra dla wód jest zachowana.

Polityka i kontrowersje
Temat cmentarza, przynajmniej w mediach społecznościowych, budzi sporo kontrowersji. Zapewne na niepokojach mieszkańców mogą bazować lokali politycy, podłączając się pod różne akcje „przeciw”. Należy jednak pamiętać, że temat cmentarza w Dębnie Polskim był wynikiem politycznej zgody różnych osób i środowisk. „Za” projektem przedstawionym przez burmistrza Tadeusza Pawłowskiego głosowali w 2013 roku m.in. ówcześni radni reprezentujący mieszkańców Dębna Polskiego - Zbigniew Lubawy i Tomasz Garbaliński. Głosowali również inni, dziś opozycyjnie nastawieni - Marek Heinze, Przemysław Balbus, Jacek Gwizdek czy Andrzej Zębik. Wcześniej „za” głosował m.in. radny Mariusz Suchanecki. Pod projektem w 2013 roku podpisałem również ja - jako radny. Każdy z nas miał świadomość, że miejsc na obecnym cmentarzu jest już bardzo niewiele, a ówczesne analizy nie wskazywały innego możliwego do wyznaczenia cmentarza w sąsiedztwie Rawicza.
Po 21 latach od decyzji o wyznaczeniu miejsca lokalizacji cmentarza w studium (uchwała rady z 2000 roku) debatowanie o zmianie miejsca jego położenia jest trudna. Gdy dziś zaczniemy tę debatę na nowo, to jestem więcej niż przekonany, że przez kolejnych kilkanaście lat wielu mieszkańców może być zmuszonych do grzebania swoich bliskich na cmentarzach w innych gminach. Na rawickiej nekropolii zwyczajnie w pewnym momencie dla wielu nie będzie miejsca.

Burmistrz Gminy Rawicz
Grzegorz Kubik
 
Komentarze (12)
1. Dodane przez Piotrek, w dniu - 26-05-2021 18:58
Skoro taka decyzja była podjęta 20 lat temu i nikt nie zgłaszał pretensji to niech tak będzie, niech cmentarz tam powstanie. Sam w okolicy mam jeszcze pola, jednak plan zagospodarowania podjęty dawno temu mówi, że ma powstać osiedle mieszkalne. Też chciałbym las czy zbiornik wodny. W tym momencie też mam teraz zbierać podpisy, że ci co podjęli taką decyzję byli w błędzie?  
Paranoja co w tym kraju się dzieje.
2. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 26-05-2021 20:29
Takie larum, ale domy pod samym lasem można budować. Wielce ekologią się zastawiają, a niedługo zabudują las dookoła. Żal !
3. Dodane przez xxx, w dniu - 26-05-2021 20:48
to dobra lokalizacja na cmentarz
4. Dodane przez JLO, w dniu - 26-05-2021 21:13
Od dawna było wiadomo o cmentarzu więc dziwi fakt postawienia wielu domów w okolicy.Może przyjdzie mieszkańcom Rawicza chować zmarłych jak w Tybecie.Jeżeli poprzecina się ten las i porobi alejki to przy pierwszej lepszej wichurze drzewa na bank leżą.Niech gmina dobrze ubezpieczy ten cmentarz bo nie wypłaci się za zniszczone nagrobki.Znając życie i coraz bardziej roszczeniowe społeczeństwo drzewa będą przeszkadzać bo na nich gniazdujące ptaki narobią "kupki" na pomnikach i znów problem.
5. Dodane przez Rawiczanin, w dniu - 26-05-2021 21:51
plan był wcześniej, zatem przed wybudowaniem budynków mieszkalnych sprawa była jasna, zatem pretensje to tylko się do siebie i basta.
6. Dodane przez Xxxx, w dniu - 26-05-2021 23:00
Obiecanki cacanki burmistrz też obiecał remont świetlicy w Debnie 2 lata temu i nawet nic nie ruszył sam obiecał na zebraniu przy ludziach termo moderno a sołtysowa nawet nie kiwla reka przez całą kadencję ino laury zbiera za czyjaś robotę, inne wioski są zgrane a u nas dno totalne zenada
7. Dodane przez Xxxx, w dniu - 26-05-2021 23:14
Panie Burmistrzu miej pan odwage i szacunek i poszukaj innej lokalizacji dla dobra społeczeństwa, skoro pan widzi pagórkowaty teren to może górki za basenen i blisko i ładne widoki dlaczego nie lub działka pod kukurydzę na Katach która kupiliście za fortunę pod wydobycie gazu którego nie będzie, tam też zrobiliście plan zagospodarowania pytam pod co??No moje jak można przeskoczyć sanepid to jak konserwator zabytków. Ps na zebraniach wiejskich jak pytaliśmy to mowil pan że cmentarza nie będzie a jednak spadł z nieba..
8. Dodane przez Mieszkanka, w dniu - 27-05-2021 07:44
Przecież gmina zakupiła pole które nadaje się na cmentarz i nie trzeba wycinać lasu. Do tej pory jak się pytali P. KUBIKA CO Z CMENTARZEM BYLA ODPOWIEDZ NIE WIADOMO!!!! SANEPID NIE WYRAZIŁ ZGODY NA CMENTARZ ALE GMINA PODAŁA GO DO SĄDU.!!!!! Więc ludzie przestańcie pisać pierdoly. PANIE Kubik proponujemy zrobić Cmentarz na kątach, na ziemi która kupiliście i nic z nią nie robicie 
NDaje się idealnie a od Dębna WAra z pazurami!!!!!
9. Dodane przez Gruby Dolar, w dniu - 27-05-2021 11:32
Kilkudziesięcioletni las wytną dziś, w ciągu chwili, a na nowy trzeba będzie czekać kolejne 20-30 lat. Szkodniki, mordercy przyrody. Las sam o siebie dba doskonale. Martwe drzewa są częścią leśnego ekosystemu. Polecam dokument "Sekretne życie drzew". To nie są kikuty, a cały, skomplikowany i doskonale ze sobą współpracujący ekosystem roślin, gdzie nawet martwe drzewo odgrywa ważną rolę. Ale tak to jest, jak zatrudnia się takich, co tylko wycinkę potrafią robić i później recytują przestarzałe regułki na temat lasów, bo ich tak uczono.  
Lasy Państwowe to dziś skandal, banda, którą należy postawić przed sąd. Chcą wycinać? Bardzo proszę. Niech dziś posadzą tyle hektarów ile chcą wyciąć i zaczną to ciąć za 20 lat.  
A na cmentarz niech znajdą lepiej te 1-2 hektara i las zostawią w spokoju.
10. Dodane przez Ala, w dniu - 27-05-2021 13:49
Bardzo dobra lokalizacja Panie Burmistrzu! Decyzja zapadla dawno i tego trzeba sie trzymac. Blisko lasu sie pobudowali, od dawna wiadomo bylo, ze tam ma byc cmentarz! a teraz problem maja. Zenada!!!!
11. Dodane przez Mieszkańcy, w dniu - 28-05-2021 15:04
Tragicznie. Nie chcemy żadnego cmentarza w Dębnie. Tam ma być przestrzeń, zieleń i las, a nie tru.py pływające po deszczu.
reklama
12. Dodane przez rh, w dniu - 31-05-2021 21:24
Pobudowac katakumby i krematorium. Zwloki palono zawsze na tych terenach,urna z prochami zajmuje 6-7 krotnie mniej miejsca. Na pozostalym terenie posadzic las. Warunek jest jeden-nie konsultowa tego z kaplanami KRK.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Dom w zabudowie bliź... Osieczna 550000
Mieszkanie w nowym a... Leszno 585856
Mieszkanie w nowym a... Leszno 585856
Komfortowe mieszkani... Leszno 475496
Ostatnie mieszkania ... Leszno 656285
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj