List intencyjny w sprawie obwodnicy Czempinia podpisanyInwestycja ma rozwiązać problemy komunikacyjne |
18.10.2022. Radio Elka, Piotr Pewiński | |||||||||||||||||||||
Dyżurny reporter: 667 70 70 60 W poniedziałek, 17 października, w Tlenowni odbyło się spotkanie, w którym udział wzięli przedstawiciele władz gminy Czempiń, w tym burmistrz Konrad Malicki, jego zastępca Andrzej Socha, radni, a także wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak i dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Paweł Katarzyński. Celem spotkania było podpisanie listu intencyjnego, dzięki któremu już wkrótce powstać ma obwodnica. Na początku Konrad Malicki przedstawił sytuację komunikacyjną miasta i wyjaśnił, że przy przejeździe kolejowym spotykają się dwie ważne drogi. To droga wojewódzka nr 310 oraz była droga wojewódzka nr 311, a do tego krzyżują się one z często uczęszczaną linią kolejową Poznań - Wrocław. - Jakie są tego skutki? To bardzo duże opóźnienia w ruchu pojazdów, które przemierzają miasto. To jest szczególnie uciążliwe w zbiegu z linią kolejową, gdzie mamy bardzo wiele pociągów osobowych, InterCity, pociągi towarowe, przetaczanie pociągów. W szczytach komunikacyjnych korki sięgają granic miasta - wyjaśniał burmistrz. Wskazał na problemy, które tak duży ruch, w dużej części tranzytowy, powoduje. Oprócz korków to m.in. zanieczyszczenie środowiska, negatywne skutki dla centrum miasta, które objęte jest ochroną konserwatora zabytków, negatywny wpływ na zdrowie ludzi poprzez hałas, drgania i spaliny. Dzięki obwodnicy Czempinia ten ruch tranzytowy można by było wyprowadzić z miasta. Poprawiło by to stan powietrza, rozwiązało wspomniane problemy, ale też podniosłoby atrakcyjność regionu. Stałaby się też naturalnym łącznikiem pomiędzy dwiema drogami ekspresowymi. Marszałek Jankowiak przyznał, że obwodnica Czempinia jest bardzo potrzebna. Podkreślił jednocześnie, że wszystko ma swój czas i wiele jest takich miejsc w województwie wielkopolskim. Dodatkowo często pojawiają się sytuacje nagłe i niespodziewane, które generują ogromne koszty. Ta inwestycja będzie jednak priorytetowa w najbliżej perspektywie unijnej. Nie określił, kiedy mogłaby powstać, ale wiadomo, że najszybciej stanie się to za kilka lat. Dyrektor WZDW, Paweł Katarzyński opowiedział o samej inwestycji. Przedstawił dwie wstępne wersje przebiegu obwodnicy, jedną blisko miasta, a drugą nieco oddaloną, przebiegającą w okolicy Starego Tarnowa. Podkreślił, że samo przygotowanie koncepcji to około 580 dni, a jej koszt to ponad 800 tysięcy złotych. Koncepcja jest jednak niezbędna, by uzyskać decyzje środowiskowe, co jest jednym z najtrudniejszych i najdłużej trwających etapów. Jeśli uda się je uzyskać, to przygotowanie projektu i sama budowa, jeśli oczywiście znajdą się na nią pieniądze w budżecie samorządu województwa, potrwają już krócej. Następnie podpisano list intencyjny w sprawie budowy obwodnicy.
reklama
reklama
|
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
|
reklama
reklama