Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
3
Maja 2024
Piątek
Imieniny obchodzą:
Aleksander,
Antonina, Maria,
Mariola
ŚWIĘTO
KONSTYTUCJI
TRZECIEGO MAJA
Do końca roku 242 dni.
Start arrow Leszno arrow Lać asfalt na kostkę brukową?

Temat dla reportera

Lać asfalt na kostkę brukową?

02.11.2023. Radio Elka, Filip Wybieralski

(fot. Filip Wybieralski)
Czy miasto powinno zastępować tradycyjne nawierzchnie, takie jak kostka brukowa, nowoczesnym asfaltem - taki temat poruszyli słuchacze w trakcie czwartkowej audycji ,,Temat dla Reportera” w Radiu Elka. Dla niektórych jest to kwestia wygody i nowoczesności, dla innych natomiast sprawa historycznych i estetycznych wartości. Niektórzy domagają się demontażu kostki brukowej na rzecz asfaltu. Miejski Konserwator Zabytków wyraża swoją zdecydowaną niezgodę na to rozwiązanie, przyznając jednocześnie, że ma w tym temacie nieco liberalne podejście. 
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Zwolennicy zastąpienia kostki brukowej asfaltem argumentują, że jest to krok w kierunku nowoczesności i wygody. Asfalt jest znacznie łatwiejszy w utrzymaniu niż kostka, którą trudno jest czyścić i wymaga stałej konserwacji. To przekonuje niektórych mieszkańców, że powinniśmy pożegnać się z tradycyjnymi nawierzchniami. - Najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby wylać asfalt na całej długości ulicy Niepodległości. Po co komu ta kostka, która tylko się zapada, pomimo prowadzenia na tym odcinku prac remontowych - wywołał temat jeden ze słuchaczy.

Szybko okazało się, że istnieje również grupa ludzi, która jest przeciwna
demontażowi kostki brukowej. Dla nich to część kultury i historii miasta. - Tu nie chodzi tylko o estetykę, ale przede wszystkim wartość historyczną i zabytkową. Kiedy spacerujemy ulicami, które są wyłożone kostką, odczuwamy atmosferę minionych czasów. Jestem absolutnie przeciwna przykrywania tego asfaltem - dzieliła się swoim zdaniem słuchaczka nieco zbulwersowana telefonem swojego przedmówcy.

Najciekawszym aspektem tej debaty jest stanowisko Miejskiego Konserwatora Zabytków. Chociaż można by oczekiwać, że konserwator będzie zdecydowanym przeciwnikiem demontażu kostki brukowej, w tym przypadku sytuacja jest bardziej skomplikowana. Maciej Urban przyznał, że jest nieco liberalny w tych kwestiach i podkreśla, że każdy przypadek wymaga indywidualnego podejścia. Dla niego istnieją sytuacje, w których modernizacja jest akceptowalna, o ile jest przeprowadzona z poszanowaniem dziedzictwa historycznego miasta, a przy tym istnieją ku temu uzasadnione przesłanki.

- Przykład taki mamy aktualnie na ul. Dąbrowskiego, gdzie wykonywany jest wjazd do nowej galerii handlowej. Asfalt wylano tam ze względów bezpieczeństwa, specjaliści wskazywali m.in. na to, że na kostce brukowej nie można wykonać trwałego oznakowania poziomego. Wyraziłem na to zgodę, jednak z zastrzeżeniem, że zerwany materiał budulcowy zostanie ponownie wbudowany w okolicach galerii. Nie jest to praktyka nowa, już wcześniej robiliśmy tak m.in. przy pomniku Ludzi Solidarności, czy też przy placu zabaw u zbiegu ulic Średniej i Grodzkiej. Jednocześnie nie wyobrażam sobie, aby wyasfaltować całą ul. Dąbrowskiego, 17 Stycznia oraz inne. Jestem zwolennikiem naturalnych materiałów, są nie tylko estetyczne, ale przede wszystkim trwałe. Jeżeli są dobrze położone, to za bardzo nie trzeba przy nich nic robić. Problem jest w tym, że nie wszyscy budowlańcy obecnie mają umiejętności kładzenia jej w odpowiedni sposób - komentuje Urban, który jednocześnie wskazuje na jeszcze jedno zastosowanie kostki brukowej. - Nie zgodzę się z twierdzeniami niektórych osób, że jazda po kostce brukowej jest niebezpieczna. Występuje ona głównie w centrum miasta i przede wszystkim znacząco spowalnia ruch, ponieważ wymusza na kierowcach mniejsze prędkości - dodaje.

Historia wykorzystywania tradycyjnych materiałów budulcowych w Lesznie sięga połowy XIX wieku. Wówczas w wielkopolskich miastach wszystkie nawierzchnie drogowe wykładane były kamieniem polnym. Kostki kamienne z granitu strzegomskiego układane były od momentu kiedy do miasta dotarła kolej. Najwięcej ulic przy użyciu tego budulca wykonano w czasach pruskich, a także w okresie okupacji niemieckiej.
 
Komentarze (91)
1. Dodane przez mieszkaniec, w dniu - 02-11-2023 12:49
Tych wszystkich "historyków" zapraszam na ul. Święciechowską, jak tam wygląda ten bruk to wiedzą najlepiej mieszkańcy, nie jeden już tam uszkodził auto. Jak tak bardzo zależy im na tej kośtce , to może niech miasto zrobi jakiś skansen gdzie będą jeździły te bryczki i był ten stukot jak twierdziła słuchaczka, natomiast my mieszkańcy żądamy normalnej , nie dziurawej , asfaltowej drogi.
2. Dodane przez xx, w dniu - 02-11-2023 13:04
to sie nazywa ochrona zabytków ciekawe ktora galeria padnie 1
3. Dodane przez Mieszkaniec NIepodległości, w dniu - 02-11-2023 13:05
Przeciwnikom wyminay kostki na asfalt proponuję zamieszkanie przy ulicy NIepodległości. Hałas jaki generują auta poruszające sie po tej kostce jest nie do wytrzymania. Wieczorem jak otworzycie okno nie moża po prostu spać. Jatem to jest jakiś dramat. Nie da się funkcjonować w takich warunkach. Ja rozumiem ,że jeśli ktoś tu nie mieszka to bardziej mu się podoba ta kostka. Mi ona tez sie podobała, do czasu.... Pozdrawiam
4. Dodane przez Jan, w dniu - 02-11-2023 13:10
Na zachodzie zostawiają metr kwadratowy kostki ku potomności a reszte pokrywają asfaltem. Dziś juz nie ma takich brukarzy jak kiedys, dziś idą na ilość a nie jakość- niestety. Pozdrawiam
5. Dodane przez Bodo, w dniu - 02-11-2023 13:14
Konserwator niech konserwuje to co trzeba!
6. Dodane przez Ewelina, w dniu - 02-11-2023 13:28
Zgadzam się z kom. 4. 
Bruk na Niepodległości był już raz przekładany i jak dzisiaj wygląda? Jeszcze gorzej niż przed pseudo naprawą. Nie wspomnę o HAŁASIE.
7. Dodane przez kemot, w dniu - 02-11-2023 13:28
Kiedyś nie było nawet dróg brukowanych. Czy aby poczuć klimat (jeszcze bardziej) minionych czasów zrobimy w centrum miasta drogę rodem z pola?
8. Dodane przez obserwator, w dniu - 02-11-2023 13:29
Na ulicach 17 stycznia, Niepodległości oraz Narutowicza tą kostkę również zastąpić asfaltem.
9. Dodane przez Leszczyniak, w dniu - 02-11-2023 13:29
Jak wszystko ma być historyczne to wróćmy do wozów drabiniastych... Paskudna kostka niszcząca auta i powodująca hałas powinna zniknąć !
10. Dodane przez kornik, w dniu - 02-11-2023 13:32
Kostka ma zostać, bo mi się podoba.
11. Dodane przez Oj, w dniu - 02-11-2023 13:35
W centrum kostka powinna zostać bo tam i tak jeździ się wolno ale np. na ul.17 stycznia powinien być asfalt.
12. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 02-11-2023 13:35
No 17 Stycznia akurat to się aż prosi o nową nawierzchnię. Z roku na rok stan tej nawierzchni jest coraz gorszy nie mówiąc o komforcie i bezpieczeństwie jazdy gdy co chwilę gdzieś jakaś kostka wychodzi kilka centymetrów do góry, to samo na Niepodległości.
13. Dodane przez adam, w dniu - 02-11-2023 13:38
Tylko kostka. To kwestia estetyki. Asfalt jest brzydki, masowy i dla ludu.
reklama
14. Dodane przez dodane do dodanych ...itd. LAĆ !!!!!!!, w dniu - 02-11-2023 13:40
LAĆ i zalać wszystko co jest w tym mieście po tych 8 l władzy !!!!
15. Dodane przez Mokosz, w dniu - 02-11-2023 14:00
To niech Urban wyłoży kostkę przed swoim domem i odczuje na własnej skórze, a właściwie uszach hałas jaki generują samochody jeżdżące po kostce.
16. Dodane przez Retro, w dniu - 02-11-2023 14:06
Bruk zostawić ale ograniczyć ruch samochodów pow 3,5 tony.  
Inna rzecz to taka czy są jeszcze ludzie którzy potrafią położyć bruk na jezdni a nie tylko kostkę przed garażem.
17. Dodane przez mieszkaniec, w dniu - 02-11-2023 14:08
Warto się może zastanowić się o względach bezpieczeństwa. Nie jestem ekspertem, tylko kierowcą ale moim zdaniem droga hamowania na mokrej kostce jest dłuższa niż na bardziej przyczepnym asfalcie a to może uratować niejedno życie przechodnia przechodzącego przez przejście dla pieszych. Takie nawierzchnie powstawały w czasach kiedy ruch samochodów był nieporównywalny z tym co obecnie. Prawda?
18. Dodane przez Leszczyniak, w dniu - 02-11-2023 14:11
Nową drogę do Gronowa zróbcie a nie zastanawiać się czy kostka czy asfalt.  
Asfalt i tylko asfalt. Przynajmniej jest cicho.
19. Dodane przez Do Mieszkaniec NIepodległości, w dniu - 02-11-2023 14:13
Jak Ci się nie podoba przy Niepodległości to sprzedaj mieszkanie i wyprowadź się gdzieś indziej. Nikt Cię chyba nie trzyma tam na siłę. Tylko nie wybieraj okolic lotniska, bo znów będzie plącz że coś nie pasuje.
20. Dodane przez olo, w dniu - 02-11-2023 14:37
Kostka to była w XVIII wieku.
21. Dodane przez Dariusz, w dniu - 02-11-2023 14:45
Niech ktoś mnie przekona że sąsiedztwo stadionu i bloków na brukowanej 17 Stycznia ma charakter zabytkowej zabudowy, a jadący tamtędy z Centrum na Rejtana muszą się mordować jeśli nie pojadą Alejami Konstytucji 3 Maja.
22. Dodane przez Maxu420, w dniu - 02-11-2023 14:47
Zapraszam wszystkich zwolenników kostki brukowej na odcinek ulicy Lipowej od Leszczyńskich do Obrońców Lwowa , stan nawierzchni nadaje się na jakiś offroad , a nie dla samochodów osobowych , jak długo jeszcze trzeba czekać na remont ?
23. Dodane przez Rafi, w dniu - 02-11-2023 15:05
Zostawić kostkę i wprowadzić tylko ruch dla rowerów i koni. Jak ma być historyczna kostka to muszą się nią poruszać historyczne pojazdy dostosowane do tej kostki. Jak mają tam jeździć samochody to musi być asfalt. Na asfalcie jest krótsza droga hamowania, a to przemawia za nim, bo po zachowaniu pieszych którzy bez oglądania się wchodzą na przejście dla pieszych każdy metr mniej hamowania ma znaczenie dla zdrowia i życia. Wylać asfalt na kostkę. Jak zabraknie paliwa to zerwać asfalt i będzie jak dawniej konie będą jeździć po drogach z kostki.
24. Dodane przez Jan, w dniu - 02-11-2023 15:13
Na zachodzie zostawiają metr kwadratowy kostki ku potomności a reszte pokrywają asfaltem. Dziś juz nie ma takich brukarzy jak kiedys, dziś idą na ilość a nie jakość- niestety. Pozdrawiam
25. Dodane przez ja, w dniu - 02-11-2023 15:23
Masz rację z tą Lipową a konserwator znów wzdycha a jak cygany niszczą kamienice i to nie jedną to nie widzi lub pomija problem ? Strach ?!
26. Dodane przez ooo, w dniu - 02-11-2023 15:23
Wyłożyć tą kostką chodniki i ścieżki rowerowe a ulice wylać asfaltem będzie bezpiecznie i zachowana kostka zabytkowa zobaczymy jaka będzie reakcja
27. Dodane przez do kom.11, w dniu - 02-11-2023 15:28
No tak 17 stycznia asfalt , bo spieszno do Galerii.Reszta niech się buja.
28. Dodane przez M52, w dniu - 02-11-2023 15:38
walczymy z hałasem a jednocześnie kładziemy kostkę brukową .w Osiecznej na Rynku hałas nie do wytrzymania
29. Dodane przez Mieszkaniec Leszna, w dniu - 02-11-2023 16:17
O takie sprawy nie należy pytać mieszkańców, tylko fachowców. Zacytowane wyżej opinie konserwatora zabytków osobiście uznaję za jak najbardziej uzasadnione.
30. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 02-11-2023 16:20
Ekolodzy,aktywiści, konserwatorzy zabytków i tym podobni terroryści to zakała naszych czasów. Do wszystkiego mają jakieś anse. Najlepiej cofnąć się do epoki kamienia łupanego. A Pan konserwator to co taki postępowy. Jaka kostka? Przecież wcześniej było klepisko!!!!. Proszę ograniczyć swoją działalność do rynku p o kawałku z ulic do niego dochodzących. A miasto zwrócić mieszkańcom . Sami wiemy.co dla nas najlepsze!!!!!!
reklama
31. Dodane przez ro, w dniu - 02-11-2023 16:21
Rowerem nie da się jechać po żadnej z tych kostek, tak trzęsie.
32. Dodane przez popieram 28, w dniu - 02-11-2023 16:25
To, co zrobili w Osiecznej (kostka brukowa) na Rynku to już na oko pieszego nie do patrzenia a co dopiero hałas czy po tym jechać rowerem, samochodem.
33. Dodane przez Jaś, w dniu - 02-11-2023 17:13
A asfalt wylany przy wjeździe do galerii to jakaś porażka, mam nadzieję że ten bubel poprawią.
34. Dodane przez Ulica, w dniu - 02-11-2023 17:17
Tak z nudów odwiedziłem sklep motoryzacyjny Renault. Pan obsługujący klientów zaczął mnie gorąco namawiać abym kupił Captura. Długo mnie namawiał na jazdę próbną. Zapytałem jak jest amortyzowany samochód- odpowiedział, że doskonale. Zgodziłem się na jazdę. Gdzie pojechałem? 
na ulicę Zacisze 
Okazało się , że samochodem (pomimo tej doskonałej amortyzacji) trzęsło jak po wyboistym kamienistym gruncie , a w kabinie hałas nie do zniesienia. 
To nie była wina samochodu 
To kostka 
A może Pan konserwator zapozna mieszkańców Leszna z mapą strefy zabytkowej. Czy strefa ta nie kończy od północy na ul Zacisze. 
Kto chce połamać nogi niech chodzi po kostce. 
A TAK NA KONIEC - CO W TYM ZPYZIAŁYM LESZNIE JEST ZABYTKOWEGO
35. Dodane przez eksp.????, w dniu - 02-11-2023 17:31
Ile lat musi mieć obiekt aby został zabytkiem? Jeśli mniej niż ja (nie jestem taki stary) to już powinienem być EKSPONATEM i stać w jakieś gablocie, ponieważ jako mały chłopak biegałem na ul 17go Stycznia po tej kostce jak leżała na zwałach pod płotami posesji. Kamienie GRANICZNE są do dziś wbudowane w chodniku. Możliwe że dla konserwatora to zabytek bo w jego mniemaniu coś co ma więcej jak 25 lat to już zabytek.
36. Dodane przez do kom. 19, w dniu - 02-11-2023 17:36
Przed decyzją o zmianie miejsca zamieszkania trzeba się dobrze zastanowić. Przy lotnisku samoloty, przy stadionie hałas motorów, przy szpitalu i przy straży pożarnej dźwięk syren, przy szkole, boisku i przedszkolu krzyczące dzieciaki, przy lokalach imprezowych młodzież wydzierająca się do późna, przy kościołach dzwony, w zabudowie jednorodzinnej smród z kominów, przy mechaniku samochodowym ulice zapchane autami, a gdzieniegdzie jeszcze komposty i gnojowniki, a w najlepszym wypadku dym z grilla.
37. Dodane przez do kom. 34, w dniu - 02-11-2023 17:39
Na następny test polecam załatwić sobie wjazd na teren parkingu dla pracowników przy szpitalu. Zwłaszcza ta część od strony budynku głównego szpitala, to ekstremalne miejsce do testu amortyzatorów. Dziury takie, że nie dziwi mnie widok auta pracownika tej placówki z wysokim zawieszeniem.
38. Dodane przez Zyga, w dniu - 02-11-2023 17:47
Ulica Niepodległości była ok gdy był zdecydowanie mniejszy ruch , transport ciężarowy nie docierał , a z chwilą otwarcia Galerii to będzie młyn . Jest ostatni moment aby załatwić sprawę i będzie spokój na wiele lat . Panowie WŁADCY proszę włączyć wyobrażnię !!!!!
39. Dodane przez Z, w dniu - 02-11-2023 18:12
Lać lać i jeszcze raz lać, obecnie fachowcy nie potrafią układać kostki a poza tym jak poloża kostkę to nierówności będą już po roku użytkowania drogi
40. Dodane przez KOSTKA BRUKOWA, w dniu - 02-11-2023 18:21
Jadąc po niej mam taką twarz
41. Dodane przez do kom. 39, w dniu - 02-11-2023 18:30
A porządny asfalt potrafią zrobić poza autostradą? Proszę zobaczyć co się dzieje w mieście. Ile milionów przeznaczamy co roku na remonty dróg? A później okazuje się, że wygrawaja ci, którzy oferują najtaniej, czyli bez porządnych materiałów i bez długiej gwarancji. Zresztą być może na etapie projektowania zakłada się już to co tańsze, a nie lepsze. Koszt remontow kostki granitowej przy asfalcie jest niewielki w praktyce.
42. Dodane przez Bart, w dniu - 02-11-2023 18:45
Ten asfalt obrzydliwie wygląda
43. Dodane przez Leszek, w dniu - 02-11-2023 18:50
Bruk zostawić i zakaz wjazdu aut ciężarowych do 3,5 tony.A dla tych co im głośno zapraszam do wyprowadzki widziały gały co kupowały czy ktoś pod przymusem wam mieszkanie sprzedał to tak jak kupują na wiosce i krowa przeszkadza
44. Dodane przez MK, w dniu - 02-11-2023 19:50
lanie asfaltu to takie polskie perpetum mobile biznes na kilka pokoleń drogowców złoty biznes
45. Dodane przez drogowiec, w dniu - 02-11-2023 20:44
do poz. 34 jesteś jakiś nawiedzony bo nie wiem czy jechałeś nowym samochodem czy jakimś gruchotem przez tą ul. Zacisze. Ja mieszkam przy tej ulicy i nie narzekam. Stan tej ulicy jest pod psem, ale to jest wina naszego prezydenta, bo zamiast remontować 150 letnie kostki (jaka nawierzchnia bitumiczna tyle lat wytrzyma, wiadukt jest, remontowany co 5 lat), to się je nie remontuje wcale, a wytrzymały by ponowne 150 lat, ale nas prezydent woli rozebrać kostkę i położyć asfalt i remontować go co najmniej 10 lat. A ty człowieku kup se furmankę i konia i wtedy nie będzie ci trzęsło.
46. Dodane przez Leszek, w dniu - 02-11-2023 20:57
To samo na ul. Komeńskiego, tuż przy budynku Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków! Wszyscy kierujący pojazdami zacznijmy wysyłać rachunki za naprawy zawieszenia do odpowiedzialnego za utrzymanie drogi urzednika...no bo przecież ktoś za taką pracę w Urzędzie Miejskim bierze wynagrodzenie z Naszych podatków, prawda?
47. Dodane przez PL, w dniu - 02-11-2023 21:07
Ten urbanista miejski to numer sam w sobie! 
Komunikacja Leszna XIX wieku a dzień dzisiejszy bez znaczenia? 
Furmanka konna a dzisiejsze obciążenia dróg miejskich? 
Olej skalny, Ignacy Łukasiewicz i lampa naftowa? 1853 rok? 
Kiedy asfalt zaczęto stosować do budowy nawierzchni drogowych w Polsce? 
Leszno już było polskie Panie Urban, I wojna światowa i Powstanie Wielkopolskie były przeszłością a asfalu jeszcze u nas nie było! 
Kostka granitowa, bazaltowa na bogato a kamień polny na drogi w niektórych miastach! 
To był poziom cywilizacyjny tamtych czasów! 
Dzisiaj bredzenie o czym?
48. Dodane przez ralf, w dniu - 02-11-2023 22:05
nie ma nic ohydniejszego niż współczesna architektura, wliczając w to asfalt. popatrzcie na piękne kamienice sprzed stu lat i porównajcie je do ohydnych bloków, jakie dzisiaj się buduje. brzydota, brzydota, brzydota. tekturowe, kwadratowe pudełka, nic więcej.
49. Dodane przez Demon, w dniu - 02-11-2023 22:24
Brak kostki to większe bezpieczeństwo. Inaczej PiS-owcy poczują na plecach lecącą kostkę.
50. Dodane przez A co ma Pan powiedzieć ?, w dniu - 02-11-2023 22:29
Witam!Powiesić tego kto w mrozy smaruje zabytkowe mury Koszarowca a potem mamy na ścianach w środku Grzybowca.Cóż Pan Konserwator mógł powiedzieć w kwestii tej drogi ?Oznaczenia poziome na drodze ?Łatwo wykonać z innego koloru kamienia np czarnego .Byłyby na sto lat.
51. Dodane przez Zbychu, w dniu - 02-11-2023 22:52
Konserwatorzy to betonowe mózgi! roją sobie jakąś misję tymczasem jedyne co robi to panoszenie się z pieniądze właścicieli zbytków. Totalnie nieodpowiedzialne Państwo, które chce zachowywać zabytki ale na koszt ich właścicieli. Wymysły konserwator potrafią podwyższyć koszt inwestycji nawet o 300%!!!!! I to musi ponosić właściciel! Odbudowa walących się obór, spuszczanie się nad brukiem...W normalnych krajach to Państwo płaci z wymysły, np. w Niemczech czy Niderlandach robi się kosztorys remontu i z prace tzw. zwykłe płaci inwestor a za wymysły konserwatora płaci Państwo. A w Polsce konserwator wydziwia na koszt inwestora.
52. Dodane przez tak sobie rozważam, w dniu - 02-11-2023 22:58
Dla wszystkich zwolenników kostki na drogach proponuję przy wszystkich ul z kostki brukowej wykonać jeszcze znane w przeszłości tzw. latówki by zwolennicy czuli się tak dobrze jak w swoim mateczniku z którego pochodzą !
53. Dodane przez tak sobie rozważam, w dniu - 02-11-2023 23:01
Dla wszystkich zwolenników kostki na drogach proponuję przy wszystkich ul z kostki brukowej wykonać jeszcze znane w przeszłości tzw. latówki by zwolennicy czuli się tak dobrze jak w swoim mateczniku z którego pochodzą !
54. Dodane przez Tak 51 i 52, w dniu - 03-11-2023 01:30
Zgadzam sie :/
55. Dodane przez Jakość, w dniu - 03-11-2023 05:16
Mnie bardziej interesuje jakość tego asfaltu na dąbrowskiego podbudowa został wysypany drobny grysik na grubość około 5cm na to dano cienka warstwę jak sądzę pierwsza asfaltu. Przecież to zostanie rozjeżdżone bardzo szybko
56. Dodane przez Do 34, w dniu - 03-11-2023 06:18
Trzeba było w tym sklepie kupić parasol.Ludzie co wy za historyjki opowiadacie.Mnie osobiście kostka w centrum się podoba i dodaje uroku.Jednak uważam, że 17 stycznia powinna mieć asfalt,to jednak nie centrum jak Niepodległości.
57. Dodane przez do 31, w dniu - 03-11-2023 06:59
Masz za wysokie ciśnienie powietrza w kołach roweru. Popracuj nad doborem tego ciśnienia a będzie lżej pedałować i przede wszystkim komfortowo.
58. Dodane przez hgfd, w dniu - 03-11-2023 07:59
Chyba że w Lesznie nie umiemy kłaść kostki. Może wybieramy złe firmy. Po ulicy 17 Stycznia całym autobusem trzęsie. Cała Słowiańska, droga piesza blisko biblioteki, z nieoszlifowanym brukiem położonym byle jak, nie da się tamtędy iść bezpiecznie.
59. Dodane przez hmm, w dniu - 03-11-2023 08:56
ja na kostce na niepodległości na mokrej nawierzchni rozwaliłam swój samochód
60. Dodane przez do 51, w dniu - 03-11-2023 09:27
Bardzo słuszna uwaga, że cwaniaczki próbują ratować zabytki prywatnymi pieniędzmi właścicieli. Co więcej dzisiaj rano już mówili o nadchodzących podwyżkach cen prądu. Oczywiście nie zapomnieli dodać, że kolosalny ich koszt to podatki, czyli państwo znalazło sobie kolejny sposób na konfiskatę pieniędzy. Prywatnym domom może nadal utrzymają stawki zamrożone, ale dowalą przedsiębiorcom a to skończy się oczywiście podwyżkami cen w sklepach. Brawa dla głosujących na pseudo-opozycję. Nie jesteście chyba tak naiwni, żeby uważać, że Tusk i spółka cokolwiek obniży? Następne 4 lata będą się tłumaczyć, że PiS zadłużył za mocno państwo. I taki bałagan trwa od 1989 roku i nic się nie zmienia. Jedna wielka propaganda, byleby wyciągać więcej z prywatnych kieszeni.
61. Dodane przez Piotr, w dniu - 03-11-2023 09:51
Kostka powinna zostać, jest najtrwalsza (dobrze ułożona). Tych wszystkim których trzęsie proponuję zwolnić i będzie ok (ograniczenie do 30 w całym centrum miasta i nikt niczego sobie nie urwie). Jadą za szybko jak kret*** i potem narzekają... Podobnie było na Gronowskiej chociaż tam jest asfalt (droga jest i tak w tragicznym stanie) i im wyniesienie przejścia przeszkadzało, jak się jechało do 30 km/h to było ok, jak szybciej to niestety już nie... po to właśnie jest to wyniesienie, aby zwolnic.
62. Dodane przez z, w dniu - 03-11-2023 09:53
Na mojej ulicy była poniemieckie kamienie,żeby woda wsiąkała
63. Dodane przez Dix, w dniu - 03-11-2023 10:14
Kostka tylko w historycznym centrum powinna zostać. Leszczyńskich, Słowiańska, Niepodległości, Narutowicza i koniec.  
Kostka na ulicach typu 17-go stycznia, Lipowa, Zacisze, Święciechowska to jest totalne nieporozumienie
reklama
64. Dodane przez do kom. 51, w dniu - 03-11-2023 10:18
Konserwatorzy i inni pracownicy UM to przede wszystkim urzędnicy. Podejrzewam, że dowolność interpretowania przez nich przepisów jest mocno ograniczona. Muszą więc egzekwować to, czego się od nich wymaga, a zachcianki poszczególnych mieszkańców nie są dla nich źródłem prawa.
65. Dodane przez do kom. 60, w dniu - 03-11-2023 10:24
W ten sposób tradycyjnie przechodzimy od spraw sięgających leszczyńskiego bruku do winy Tuska :) Niektórzy to mają talent :)
66. Dodane przez do kom. 48, w dniu - 03-11-2023 10:32
W pełni się zgadzam. Od czasów powojennych rzadko można spotkać zbudowane obiekty, które by zachwycały. Po cichu można było liczyć, że po roku 1989 to się zmieni, ale czasami wręcz pogorszyło się. W tym kontekście zawdzięczamy poprzednim pokoleniom urokliwe zakątki naszego miasta. Deweloperzy być może zaspakajają potrzeby mieszkaniowe, ale wygląd niektórych ich domów przypomina czasami czworaki folwarczne.
67. Dodane przez do 65, w dniu - 03-11-2023 11:06
To nie tylko wina Tuska, ale całego układu okrągłostołowego. Tylko Konfederacja może powiedzieć, że nie ponosi odpowiedzialności za to, co dzieje się po 89 bo jako jedyna jest opozycją a nie wydmuszką.
68. Dodane przez do 64, w dniu - 03-11-2023 11:07
niech się nie tłumaczą przepisami prawa, bo jeżeli to prawo jest fatalnej jakości to nikt nie każe im tam pracować i go egzekwować a jeżeli to robią to ponoszą pełną współodpowiedzialność
69. Dodane przez laba, w dniu - 03-11-2023 11:14
Skuterem strach jechać po tych kostkach,mam wrażenie ze się zaraz poślizgnę ,w dodatku ściąga na prawa stronę bo droga nie jest równa,nierówności widać dopiero w ostatniej chwili.
70. Dodane przez Do 67., w dniu - 03-11-2023 11:19
Do 67. Ale oni nie mają chyba raczej wyrzutów sumienia... korzystają sobie z tego na co się umówili i tyle... A gawiedź łyka jak pelikany tą polsko-polską "wojnę". xD
71. Dodane przez Do kom 65, w dniu - 03-11-2023 12:04
Tylko 35 %
72. Dodane przez Kierowca, w dniu - 03-11-2023 12:09
Na ul. Grunwaldzkiej także "cudna kostka". W czasie lat szkolnych wakacje spędzałem u dziadków. Raz na wsi, część u drugich w małej miejscowości w Wielkopolsce. Ulica wyłożona kostką, z relacji Dziadków układana w okresie okupacji. Jadąc ulica słychać było tylko charakterystyczny szum świadczący, że jedziemy po kostce brukowej. Któregoś roku prowadzonoiwestycje, które wymagały przekopów i naruszenia kostki i od tego czasu masakra - dziury, zapadliska i kałuże. Pozdrawiam firmy drogowe, które na nieszczęście leszczyniaków wygrywają przetargi na remonty ulic. A władze miasta aby z determinacja i zapisami w kontraktach wymagały i dopilnowały jakości. Oby roboty prowadzić w stosownym czasie, a nie jesienią gdy pada deszcz , błoto nie sprzyja pracy, a maszyny budowlane roznoszą ten "bajzel" po okolicy!!!
73. Dodane przez Bulbutier, w dniu - 03-11-2023 12:33
Lać, nie gadać !!
74. Dodane przez do kom. 68, w dniu - 03-11-2023 12:38
A w jakiej dziedzinie prawo jest doskonałe? Odnoszę wrażenie, że w żadnej. Czyli najlepiej nie pracować w ogóle? A może jednak lepiej stosować niedoskonałe prawo i starać się robić co się da najlepszego, niż wywieszać białą flagę?
75. Dodane przez do 65, w dniu - 03-11-2023 12:40
Tusk już był przy władzy i co zrobił? Co zrobił w kwestii obniżenia podatków, co zrobił w kwestii bandyckiego opodatkowania paliwa i prądu? WIELKIE NIC. I takie NIC powtórzy teraz. Jeżeli ma takiego giganta intelektualnego obok siebie, jak Hołownia to można się tylko spodziewać najgorszego.
76. Dodane przez IGNACY, w dniu - 03-11-2023 13:10
A może by tak położyć asfalt na ulicy 17 Stycznia bo jazda po tych historycznej kostce to już przesada doły i dziury na całej długości drogi
77. Dodane przez Do 75, w dniu - 03-11-2023 13:10
Do 75 sie naczytałeś na tym czerwonym pasku że ho ho też czyatam zeby wiedzieć jakimi info was karmią, i dodają jeszcze info na fakturach enea że wszystko dla rodziny a przedsiębiorcy prąd po 5, i zusu płac i płacz przychodu i dochodu nasz marnie ale płać minimum i nie ma że boliiii, nie wiesz co w świecie polskim piszczy to milcz :/ pewnie tylko po chleb łazisz. 
A tego konserwatora trza na spacer samochodem zabrać bo filozofuje 
i może w końcu określi strefę zabytkową w mieście bo płacze i płacze. 
Za centrum się w koncu zabierze i będzie tam z klasą a nie brzydko i śmierdząco!!! Czasem myśle że nie mamy historyków lub historyków sztuki 
lecz zwykłych urzędników ale to tylko moje smutne odczucia a mogłoby być tak PIĘKNIE . MARZENIE !
78. Dodane przez do kom. 75, w dniu - 03-11-2023 13:24
Tak, to jeśli chodzi o kostkę brukową w Lesznie, jest teraz najważniejsze ;) Tak, wiem - dzień bez polityki jest dla wielu Polaków dniem straconym ;)
79. Dodane przez Dodane do 75 , zyga, w dniu - 03-11-2023 16:05
Jak prof. Balcerowicz włączył zegar długu było ok 862 mld teraz mamy ponad 2 biliony - wiesz ile to kasy do spłacenia . Prywatnie żyjesz na kredytach ? Którą częścią ciała " myślisz " ?
80. Dodane przez Anna, w dniu - 03-11-2023 16:11
Tylko kostka. Komu przeszkadza kostka na ulicach, ten jeździ gratem lub jest piratem drogowym ( kiepskiej baletnicy nawet rąbek spódnicy przeszkadza). W Poznaniu na Rynku też kładą nową kostkę, mieli skończyć latem, a są jeszcze daleko w polu. Kostka przetrwa wieki. A Czy konserwator zabytków ma odpowiednie wykształcenie kierunkowe?
81. Dodane przez popieram 45, 80, w dniu - 03-11-2023 16:53
Leszno, to oczywiście nie włoskie miasto, ale dlaczego tam nikomu do łepetyny nie przychodzi pomysł, aby zalać je asfaltem?
82. Dodane przez Znawca, w dniu - 03-11-2023 16:54
Wrocław też wylał asfalt na kostkę i sam odpadł po zimach i piękne dziury się porobiły
83. Dodane przez Ja, w dniu - 03-11-2023 17:08
Proponuję aby w Lesznie nic nie budować i nic nie remontować. Utworzyć z Leszna skansen.
84. Dodane przez mgr inż. Adam T., w dniu - 03-11-2023 17:28
Tych wszystkich konserwatorów to bym pogonił w jasną ch...... Szkodnicy miast.
85. Dodane przez Aga, w dniu - 03-11-2023 23:00
Wylano kostkę na asfalt. O zgrozo jak to wygląda. Niedokładnie, nie starannie. Dlaczego niszczy się to co ładne. Przecież ten asfalt odpadnie od tej kostki. Kostka brukowa bardzo pasowała do nowej galerii i ościennego budynku. Co na to leszczyński architekt ?, chociażby z punku wizualnego.
86. Dodane przez Do 85, w dniu - 04-11-2023 02:26
Od kiedy to kostkę wylewa się na asfalt?A tak na marginesie to jakość tego asfaltu fatalna i te studzienki!!!
87. Dodane przez Egon, w dniu - 04-11-2023 08:43
Tak zalać masą bitumiczna jak widzę tych co piszą że nie zalewać to mnie krew zalewa że tacy ludzie są na tym świecie
88. Dodane przez Tak się zastanawiam, w dniu - 04-11-2023 08:54
Toczycie Państwo teoretyczną dyskusję o tym co jest lepsze na ulicach - kostka czy asfalt. Ale czy zdajecie sobie sprawę z tego ile milionów pochłonęłyby ew. przebudowy? Kilometry ulic to grube miliony złotych, zwłaszcza, że na pewno w niektórych miejscach trzeba by przy takiej okazji przebudować jakieś podziemne instalacje. A Leszno szykuje się do przebudowy Święciechowskiej i Akwawitu. O innych zadaniach nie wspominając. Znowu pojawią się kolejne emisje obligacje i wzrost zadłużenia. Zejdźmy więc lepiej na ziemię.
89. Dodane przez jozef, w dniu - 04-11-2023 09:45
zapraszam konserwatora i jego zwolenników do zamieszkania na ul. Niepodległości, Dąbrowskiego, tak chwilowo chociaż ze trzy letnie miesiące. Szybko zmienią zdanie jak pożyją w tym hałasie i kurzu.
reklama
90. Dodane przez do kom. 89, w dniu - 04-11-2023 14:53
Bezpłatnie udostępnia Pan swoje mieszkanie na Dąbrowskiego na trzy letnie miesiące? Lokal będzie do mojej wyłącznej dyspozycji? Proszę podać namiary do siebie, to gdy mnie żona wyrzuci z mieszkania, podam się za zwolennika konserwatora i z jakąś dziewczyną sobie kwartał za darmo przemelinuję :)
91. Dodane przez obeserwator, w dniu - 06-11-2023 12:11
A jakie tam centrum ? Bloki z lewa i z prawa a po drugie ta kostka jest podle położona i wątpię czy aktualnie znajdzie sie firma wykonująca takie prace od podstaw. Na ulicy Grunwaldzkiej kamienie luzem tańczą i czy to również uwielbia nasz konserwator zabytków ? Mieszkańcy cierpią, to fakt i mało śmieszy fakt ;/
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Dzialka budowlanaWilkowice 260000
Sprzedam magazyn o p... Poniec 200000
Dom w świetnej lokal... Wilkowice 469000
Grzybowo ul. rydzowa... Leszno 619000
Osiedle kurkowe na g... Leszno 438587
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj