Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
9
Maja 2024
Czwartek
Imieniny obchodzą:
Bożydar, Grzegorz,
Karolina, Mikołaj

DZIEŃ UNII
EUROPEJSKIEJ
Do końca roku 236 dni.
Start arrow Leszno arrow Odbudują balkony w kościele Św. Krzyża?

Miejski Konserwator Zabytków w Radiu Elka

Odbudują balkony w kościele Św. Krzyża?

13.02.2023. Radio Elka, Jarek Adamek

Jest szansa, że do kościoła Świętego Krzyża wrócą drewniane empory, czyli balkony dla wiernych, zniszczone pół wieku temu. -Mamy już wstępną dokumentację, jest też wiele osób zaangażowanych w to przedsięwzięcie – mówił w Radiu Elka Maciej Urban, Miejski Konserwator Zabytków w Lesznie.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Empory, czyli drewniane balkony były jednym z najbardziej charakterystycznych elementów kościoła Świętego Krzyża, stojącego przy Placu Metziga w Lesznie. Znajdowały się w nim przez dwa wieki, od czasu wybudowania świątyni, zaprojektowanej przez Pompeo Ferrariego. -Empory miały dwie kondygnacje, otaczały całe wnętrze kościoła i zorientowane były na ambonę, co jest specyficzne dla kościołów protestanckich - mówił w Radiu Elka Maciej Urban. Kościół Świętego
Krzyża do II wojny światowej służył bowiem społeczności ewangelicko-augsburskiej, głównie narodowości niemieckiej.

Po wojnie świątynia zaczęła w szybkim tempie podupadać. Przekazano go kościołowi polskokatolickiemu, jednak w Lesznie miał on niewielu wiernych, przez co nie prowadzono żadnych prac konserwacyjnych. Z powodu dziurawego dachu warunki atmosferyczne niszczyły drewniane empory. -Ówczesny konserwator zabytków Wawrzyniec Kopczyński interweniował w tej sprawie nawet do Ministerstwa Kultury, jednak to zezwoliło tylko na rozbiórkę jednej kondygnacji empor - mówi Maciej Urban. Wreszcie, w latach 80-tych ubiegłego wieku, kiedy kościół należał już do kościoła rzymskokatolickiego, balkony rozebrano całkowicie, nie zachował się żaden ich fragment.

Maciej Urban, obecny Miejski Konserwator Zabytków chciałby odbudować empory. -Współpracuję w tej sprawie z parafią, jest też wiele osób, które zaangażowały się w ten projekt - powiedział w audycji „O tym się mówi”. Dzięki dokumentacji fotograficznej przygotowany został wstępny projekt balkonów oraz szacunki dotyczące potrzebnych materiałów, przede wszystkim drewna. -O kosztach na razie jeszcze nie będę mówił - stwierdził Urban - wiem, że parafia zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia z programu Polski Ład, chcemy też powołać fundację, która zajęłaby się gromadzeniem środków.

Zapytany o to, dlaczego empory powinny być odbudowane Maciej Urban odpowiedział, że dzięki temu kościół odzyskałby dawny blask. -To jedna z najważniejszych świątyń protestanckich w tej części Polski, świadectwem naszego dziedzictwa tolerancji religijnej, mogłaby stać się duża atrakcją turystyczną, podobnie jak Kościoły Pokoju w Jaworze i Świdnicy - powiedział. Dodał też, że odbudowa byłaby swoistym hołdem dla Wawrzyńca Kopczyńskiego, od którego zaraził się pasją do zabytków.

 
Komentarze (64)
1. Dodane przez Leszczyniak, w dniu - 13-02-2023 12:10
Tak, drewniane balkony w kościele to jest teraz to, czego najbardziej potrzebujemy.
2. Dodane przez Kokosz, w dniu - 13-02-2023 12:10
To nie jest przykład tolerancji, bo wtedy większość Leszna to byli protestanci i to oni ledwo tolerowali katolików. Koszt tej odbudowy? w 50 milionach się zmieszczą?
3. Dodane przez xcvb, w dniu - 13-02-2023 12:11
Długo nie trzeba było czekać. Najpierw przedbiegi, że odbudowa zabytków i teraz wszystko jasne. Nie ma mojej zgody na finansowanie z budżetu miasta.
4. Dodane przez bop, w dniu - 13-02-2023 12:22
Brawo! 
Widziałam te balkony gdy byłam dzieckiem - bardzo mi się podobały. Bez nich kościół jest jakiś niekształtny, pusty. W Lesznie niszczał prawdziwy zabytek, lecz Warszawa nie pomogła bo zajmowała się wtedy odbudową Zamku Królewskiego...
5. Dodane przez Witek, w dniu - 13-02-2023 12:26
Warto to uczynić.
6. Dodane przez Ben, w dniu - 13-02-2023 12:47
I po co te balkony? Przecież coraz mniej ludzi w kościołach a bedzie jeszcze mniej.
7. Dodane przez Nareszcie!, w dniu - 13-02-2023 12:48
Jako młodzi chłopcy ze Starówki we wczesnych latach 60-tych penetrowaliśmy wnętrza tego kościoła, również drewniane empory z siedzeniami wybebeszonymi przez tzw wyzwolicieli. Na tych siedzeniach zachowały się resztki czerwonej skórki cielęcej, większość padła łupem w/w szabrowników..
8. Dodane przez Antyklerykal, w dniu - 13-02-2023 12:49
Jesli teraz jest we wladaniu katolikow to moga oni sie zrzucic na rekonstrukcje. Nie ma mojej zgody na pieniadze rzadowe bo rzad nie ma swoich pieniedzy. Dysponuje tylko podatkami Polakow,a wiec naszymi pieniedzmi. Brakuje w tym kraju pieniedzy na wszystko,oprocz kasy dla kolesi i KrK.
9. Dodane przez Parafianin, w dniu - 13-02-2023 12:54
Naprawdę to jest potrzebne dzisiaj w mieście? To fanaberia, która będzie kosztować miliony. My wierni nie potrzebujemy tych balkonów bo starcza miejsca w ławkach. Proszę odpowiedzieć na pytanie zasadnicze. Po co to ma być odbudowane? Ludzie z Leszna uciekają i trzeba robić wszystko aby tutaj zostawali. Czy te balkony kogoś z młodych zatrzymają? Otóż nie. Przecież przy dzisiejszej technice można odtworzyć wirtualnie takie balkony. Wchodzisz do obiektu zakładasz gogle VR i elegancko podziwiasz.
10. Dodane przez xD, w dniu - 13-02-2023 13:02
Zamiast pływać na basenie, będziemy się modlić na drewnianych balkonach. Znakomity pomysł!
reklama
11. Dodane przez Leszczynianin, w dniu - 13-02-2023 13:08
Balkony dla wiernych - tylko wiernych tam nie będzie.
12. Dodane przez piotr, w dniu - 13-02-2023 13:11
Piękny pomysł. Musimy dbać o zabytki wspaniałej kiedyś Europy, bo to buduje się dzisiaj to jakaś tandetna porażka. Tylko szpeci miasta.
13. Dodane przez zenon, w dniu - 13-02-2023 13:26
Oczywiście turyści z całej Polski, Europy i świata będą walić do Leszna, żeby zobaczyć historyzującą atrapę jakiś balkonów. W tym mieście wszystkie potrzeby inwestycyjne zostały już zaspokojone, więc można wyrzucać pieniądze na fantazje (...)
14. Dodane przez Do 3, w dniu - 13-02-2023 13:40
Było hasło, też czekałem na wskazanie zabytku celem odbudowy, spełniamy marzenia lub kaprysy, pasje.... 
Polski ład ??? Kryzys ekonomiczny trwa ale punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
15. Dodane przez A.L., w dniu - 13-02-2023 13:41
Balkony są ważne przyciągną ludzi do kościoła.
16. Dodane przez bil, w dniu - 13-02-2023 13:52
Miliony wyrzucone w błoto. Czy to jest najważniejsza inwestycja w mieście ?.
17. Dodane przez Ten, w dniu - 13-02-2023 13:55
Brawo dobry pomysł. Pamiętam je. Co z piwnicami kościoła są nie zbadane tam wciąż stoi woda.
18. Dodane przez ja, w dniu - 13-02-2023 14:00
wspaniały pomysł. oby udało się to zrealizować. :)
19. Dodane przez Merytoryczny hejter, w dniu - 13-02-2023 14:02
Cały świat przyjeżdża do Leszna na żużel. Tak przynajmniej twierdzi nasza władza, a ona nigdy nie kłamie. Po postawieniu tych balkonów miasto może nie przeżyć oblężenia chętnych ze wszystkich galaktyk, nawet tych pozaziemskich. Tak będzie. Pewno info,
20. Dodane przez Leszczynianin 2, w dniu - 13-02-2023 14:12
Zastanawiam się i doszedłem do wniosku że Polska to bogaty kraj .Tak zgadzam się że o zabytki należy dbać..Sam uwielbiam antyki . 
Zbieram czytam .Czy w dzisiejszych czasach ktoś zwiedza kościoły? Ten przepych który się widzi powoduje że oddalamy się...Co innego dbać o to co jest .A co innego odtwarzać konstrukcje .Znaleźliśmy się w czasach biedy i wszelka pomoc ludziom jest wskazana żeby przetrwać te czasy .Służba zdrowia i wiele innych ...Po drugie idziemy w kierunku zachodu i za chwilę będziemy je zamykać. Francja jest tego przykładem. Kosztuje Nas utrzymanie księży .A niestety afer tam nie brakuje nawet na samej górze. Tak jak ktoś tu zauważył lepiej by było basen zrobić. Kto teraz jest w kościołach ludzie starsi i Ukraincy bo są jeszcze pobożni i czasem mlodzi jak zdecydują posłać dziecko do komuni. Myślę że to źle wydane Nasze pieniądze. Jawor i Świdnica wcale nie ma tyłu chętnych już nie te czasy .A obcokrajowcy z zachodu narazie wycieczki wolą w drugą stronę  
Proszę zapytać nauczycieli czy dzieci lub młodzież są zainteresowani tym projektem . 
Pomóżcie ludziom w Turcji jak macie za dużo.  
Emerytom dzieciom młodzieży.
21. Dodane przez Marek, w dniu - 13-02-2023 14:32
Owszem ładnie to wygląda, jako chłopak też wchodziłem na wieże przez empory nie zdając sobie sprawy ,że ma to jakąś watrość architektoniczną, ale czy rzeczywiście jest to nam Społeczeństwu Leszna potrzebne ? Jest wiele innych bardzo ważnych i ważnych tematów do skończenia nie mówiąć już o rozpoczęciu. Odbudowa empor to tylko wymysł ścisłego grupki ludzi, która liczy na to ,że ludzi to wzruszy i będą kasą rzucać. Wiernych Chrześcijan też niestety ubywa a nie przybywa.
22. Dodane przez do.kom21, w dniu - 13-02-2023 15:05
Masz racje ze jest to wymysl malej grupki ludzi ktorzy chca sie oblowic na tym projekcie. Dla prywatnych wlascicieli zabytkow nie ma pieniedzy chociaz ogladaja kazda zlotowke kilka razy,dla rozpasanej grupy watykanczykow ich poplecznikow jakos sie znajduja.
23. Dodane przez Mieszkaniec Leszna, w dniu - 13-02-2023 15:12
Nie dziwię się konserwatorowi, że o to zabiega. To jeden z najważniejszych zabytków w Lesznie, a on przecież zajmuje się zabytkami. Skoro wnętrze budynku zostało okaleczone i da się przywrócić mu dawny blask, to ja jestem za. Zwłaszcza, że wierzę, iż nie zostaną na to przeznaczone pieniądze z kasy miasta. Zapewne zbieraniu środków ma służyć wspomniana w artykule fundacja. To może być dzieło życia Pana Macieja i widząc jego entuzjazm i zaangażowanie trzymam mocno kciuki, aby dotrwał w swym postanowieniu do szczęśliwego końca. A jeżeli w podsumowaniu tej akcji powie nam, że całość odbudowy została sfinansowana środkami innymi niż samorządowe, to stanie się wzorem zaradności dla wszystkich.
24. Dodane przez Do oportunistów, w dniu - 13-02-2023 15:26
Zapytajcie się Francuzów, dlaczego odbudowują katedrę notre dame!
25. Dodane przez abc, w dniu - 13-02-2023 15:47
Ale poco ? Za kilka lat nie będzie wiernych, a dla garstki ktora pozostanie wystarczą 2 moze 3 koscioly.
26. Dodane przez Do 24, w dniu - 13-02-2023 16:28
To zupełnie inny wymiar i za wysoki przykład.  
5 może 10 lat i będziemy zamykać. Już zimne i nie dogrzane a będzie gorzej .
27. Dodane przez Nikita, w dniu - 13-02-2023 16:37
Bardzo dobry pomysł, chętnie dorzucę cegiełkę.
28. Dodane przez mb, w dniu - 13-02-2023 16:44
może lepiej organy piszczałkowe w to miejsce zakupić
29. Dodane przez Do 24, w dniu - 13-02-2023 16:57
Ciebie też pogięło? 
Klasztor jasnogórski a balkon ewangielicki? 
Katedra Paryża punktem odniesienia? 
Oddać niemieckim ewangelickim, mają już podobno euro to stać ich na więcej?! 
Ten Urban potyka się może o synagogę? 
Co w tej kwestii?
30. Dodane przez Do 27, w dniu - 13-02-2023 17:20
Nikita, niczym już nie rzucaj! Kamieniami auta obrzucał a u cegielką chce w te witraż?
31. Dodane przez Do 26, w dniu - 13-02-2023 17:35
No cóż, marzenia nie kosztują, komuniści też liczyli że odciągną wiernych od kościoła, ich już nie ma a kościół istnieje i będzie istniał!
32. Dodane przez babunia z dziadziem, w dniu - 13-02-2023 17:40
wielka BZDURA to sie nie stanie za kadencji polskojezycznych obojetnie jakiej opcji to jest wyciaganie pieniedzy z nieswojej kasy i to powinno byc wiecej niz karalne Reasumujac zeby przed 50 laty balkony po ktorych CHODZILEM wyrzucono i spalono z najlepszego drzewa a teraz wyciagaja kase o wiele wieksza niz ewangielikow to kosztowalo i dadza drzewo BA DZIE WIE Wtedy to byla PRL a dzis jest to samo tylko JESZCZE " bis " B..e widzisz i slyszysz a nie grzmisz toz to swolocz do entej potegi. Ja sam wchodzilem na ta wieze w latach 60- tych z ksiedzem dzwonic jak P.n B.g przykazal na sznurze raz ksiadz raz my a teraz w rece katolikow umieszczono anteny na wiezy 5 G I MOZNA ZAWSZE ZWIEKSZYC AZ SIE ZA POMOCA TEJ MIKROWELI I i prazenia mozgow waszych i TEGO COSCIE W RAMIE DOSTALI ZAMIENILI SIE W PROCH !!!!!!!!!! Czemu nie ? wkrotce popielce i przyspiewka z czego to powstales i w co sie obrocisz: PO CO ZYC 80 lat i wiecej kiedy mozna 48 albo i MNIEJ jak to dzisiaj szot joker zapodaje na srajtubie W gore serca jelopy!
33. Dodane przez Polko, w dniu - 13-02-2023 17:44
Na oświetlenie stadionowe nie ma a na organy kasa jest ?
34. Dodane przez odn. 24, w dniu - 13-02-2023 17:56
Katedra Notre Dame jest własnością państwa francuskiego. Omawiany kościół nie jest własnością państwa polskiego, jest własnością państwa watykańskiego, zgadza się?
35. Dodane przez do 33, w dniu - 13-02-2023 18:31
Polko ja stara bije sie o Ciebie a ty mi w morde Reasumujac lepiej z madrym stracic niz z glupim zyskac panjatno?
36. Dodane przez Do 29, w dniu - 13-02-2023 18:41
Podstawówka na ciebie czeka. Powodzenia
37. Dodane przez Ateusz, w dniu - 13-02-2023 18:46
Kosciołow,kościółków,kapliczek i inn u nas w Pl DOSTATEK.Dopięks,anie jeszcze jednego świerzą boazeria z moich podatkow jak i z innych pieniędzy ktore nie pochodzą ze składki ...osobnej!!! tylko wiernych KK,jest nieuvzciwe niecelowe i bezzadadne.Amen.
38. Dodane przez Milicjant, w dniu - 13-02-2023 20:05
He he, jak odbudują za reparacje wojenne, to jestem za.
39. Dodane przez świecki ludzik, w dniu - 13-02-2023 20:26
Znowu szalone fanaberie na chwałę B... i wtprowadzenie kasy.
40. Dodane przez Ksiadz, w dniu - 13-02-2023 20:46
A co malo miejsca w kosciele czy za malo mszy? 
Dajcie pieniadze na te skrzywdzone dzieci albo na ubogie
41. Dodane przez Do 34, w dniu - 13-02-2023 21:08
Wpierw sprawdź a potem pisz palancie wykształciuchu
42. Dodane przez Tak sobie myślę, że, w dniu - 13-02-2023 21:28
Teraz pojawia się krytyka, lecz gdyby udało się wszystko doprowadzić do skutku, to pojawią się zachwyty, tak jak po wyremontowaniu Ratusza. Jednak, aby zachwytów było więcej, byłby wskazany warunek płynący z doświadczeń ze współpracy z Unią Leszno. Przejrzyste finansowanie tylko od darczyńców, sponsorów, ew. z funduszy krajowych lub europejskich. Byle nie z miasta lub - jeśli już będzie to naprawdę konieczne - symboliczne minimum.
43. Dodane przez Sen na jawie, w dniu - 13-02-2023 21:45
Można tylko napisać, że to jakaś przesada następna. Tyle zabytków w Lesznie do renowacji, dlaczego fundacji nie tworzycie dla tych zabytków ? Teraz kościoły będą "odbudowywać". To jest jakaś totalna pomyłka. Nie wiem jak to wyrazić, żeby nie być hejterem w tej sytuacji. Miasto wystawia na sprzedaż zabytki a konserwator zakłada fundację by restaurować kościoły i jeszcze w stylu protestanckim. Proszę mi podać kwotę jaką kościół przekazał na tereny miejskie ? Na odbudowę starej infrastruktury miejskiej, która ma doniosłe znaczenie historyczno-architektoniczne. Wiecie Państwo taka dotacja dla jakiegoś kamienicznika np. z ul. Leszczyńskich bo piękny i zabytkowy obiekt. Prędzej kościół upchnie działki na kolejne siermiężne bloki albo domki letniskowe zwane mieszkalnymi jednorodzinnymi. Wierzę w Boga i w jego totalną obojętność do mamony. Pan konserwator ma naprawdę dużo czasu i w zasadzie to trudno powiedzieć w jakim charakterze on występował dzisiaj w radio, działacz aktywista, obrońca zabytków, miłośnik miejsc spotkań okultystycznych, niemieckich zaszłości leszczyńskich, czy może fascynat kościelnych skwerów i zacisznych konfesjonałów. Nie wiem, ale kogo to interesuje, mówienie o kościelnych balkonach za 4 miliony złotych to jak tańczenie o architekturze.
44. Dodane przez Ela, w dniu - 13-02-2023 22:03
Jak będzie można zwiedzać gdy kościół cały czas zamknięty. Przez szyby w drzwiach będziemy "kukać" .
45. Dodane przez Do 31, w dniu - 13-02-2023 22:18
Moim marzeniem byłoby żeby Kościół był normalny dla zwykłych ludzi którzy czują potrzebę w danej chwili oddać się Bogu . 
Chyba żyjemy w innym czasie bo komunistów jest dużo. Kościoły już są zamykane do tego dochodza przykre sprawy pedofili .Co teraz ile Państwo jeszcze udźwignie tyle księży a gdzie ZUS ?emerytury trzeba płacić..Wiernych coraz mniej dlaczego ?zapracowali na to przez lata  
.A do tego zmierzamy w stronę zachodu co to oznacza ?Tylko jedno ..Czy tak się stanie ?wygląda że tak . ..Ale wszystko może się zdarzyć. Nie mam zdania co lepsze . 
Te balkony w tych czasach to zły pomysł Jest tak wiele potrzeb w Naszym mieście.  
Ja będąc Duchownym oddałbym to osobą starszym i otworzył Kościół na ludzi .
46. Dodane przez do kom 44, w dniu - 13-02-2023 22:58
Ja nie jestem mieszkańcem Leszna a udało mi się zwiedzić ten kościół w środku tygodnia
47. Dodane przez Oryginał, w dniu - 14-02-2023 00:59
Witam ! to należy również przywrócić dawny czterospadowy kształt wieży .Bo ta nowa choć smukła i piękna nie jest oryginalna tylko katolicka.
reklama
48. Dodane przez OLAF, w dniu - 14-02-2023 08:39
Teraz to ten konserwator odleciał. Kościoły niech sobie remontuje Watykan. To jego mienie za darmo otrzymane od naszych notabli.Każdy odwiedzający ten kościół musi płacić.Tacę podstawiają na każdej mszy.Mają więc środki na jego rozbudowę .Wystarczy to co na tacy odkładać a nie przejadać.Może czas konserwatora wymienić na bardziej realnego a nie kolejnego sługę Watykanu.
49. Dodane przez Ktos, w dniu - 14-02-2023 09:18
Organy z tego kościoła są w Poznaniu
50. Dodane przez Ja, w dniu - 14-02-2023 09:31
Jest właściciel ? Jest ! Niech wyłoży swoją kasę. Miejskie pieniądze na inwestycje dla MIESZKAŃCÓW.
51. Dodane przez Bulbutier, w dniu - 14-02-2023 09:44
A Pan Maciej się nie nudzi.
52. Dodane przez Katolik, w dniu - 14-02-2023 10:03
to Kościół Rzymskokatolicki, a nie protestancki, ale masoneria leszczyńska nie odpuszcza
53. Dodane przez podatnik, w dniu - 14-02-2023 10:04
Czyli za pisu to willa 500+ ?
54. Dodane przez jupi, w dniu - 14-02-2023 10:39
Do Watykanu po pieniądze, a nie z budżetu miasta.
55. Dodane przez WSk, w dniu - 14-02-2023 11:56
Skąd tyle nienawiści do Kościoła. I tak wszyscy będziecie chowali się z księdzem przy trumnie. Sami SB-ecy w tym Lesznie?
56. Dodane przez viola, w dniu - 14-02-2023 12:40
Faktycznie konserwator odleciał ...a kamienice zabytkowe wołają o ratunek ...zapraszam już od kilku lat na spacer ...i nic ...niszczeje...sypie się elewacja ...oj oj ...czy kogos to interesuje chyba tylko mnie ;/ i mój szkicownik
57. Dodane przez odn. 24, w dniu - 14-02-2023 13:11
Czyją własnością jest ten kościół?
58. Dodane przez do 55, w dniu - 14-02-2023 13:14
Nie, ale widzę, że wśród nas jest zwolennik systemowego ukrywania pedofilii w kościele.(...)szanujący się człowiek omija to miejsce szerokim łukiem, nawet jeśli wierzy w bajki o aniołach.. Amen.
59. Dodane przez popieram 48, w dniu - 14-02-2023 13:18
Bardzo trafnie ujęte.
60. Dodane przez wiesiek, w dniu - 14-02-2023 14:16
Zburzyc urzad miasta i postawić tam kościół.
61. Dodane przez Do 55, w dniu - 14-02-2023 18:26
Wiesz może ile jest pogrzebów bez księży?  
Na to się pracuje .Wielu z Nas zostało wychowanych w wierze katolickiej .Niestety to co stało się w tej instytucji nie spowodowało utrzymania tego stanu .I nie ma sensu nawracać tych obrzydliwych zachowań.  
Watykan też potrzebuje przemian .Oczywiście tak naprawdę pogoń za Zachodem powoduje też Wielkie przemiany .Inne zachowania o których kiedyś u Nas się nie mówiło.  
Uważam że Kościół mógł bardzo dobrze działać i w tej rzeczywistości i pewnie byłby potrzebny . 
Ale nie oczyścił się. Zamiatał i zamiata wszystko pod dywan .A do tego stał się polityczny .Olbrzymie pieniądze otrzymują od Państwa. Nasze pieniądze.  
Mam nadzieje ze mimo wszystko znajdzie się ktoś kto trzeźwo spojrzy na ten bezsensowny wydatek .Może zapytać mieszkańców a nawet wiernych co o tym sądzą?
62. Dodane przez xxxxx, w dniu - 14-02-2023 19:12
ja tam konserwuje sie 40stka
63. Dodane przez Marian, w dniu - 14-02-2023 23:24
Będzie dowóz wiernych,wprowadza obuwie jak jiedys w szpitalu,kto to posprząta?
reklama
64. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 17-02-2023 18:21
" jest specyficzne dla kościołów protestanckich - mówił w Radiu Elka Maciej Urban." 
 
Więc po co Urban chce uszczęśliwiać katolików???? 
Jak chcieli mieć Licheń, to sobie wybudowali. 
Jak chcieli mieć Radio Maryja, to sobie ufundowali. 
Jak chcieli mieć TV Trwam to nawet op ulicach chodzili w liczniejszych grupach jak pożal się Boże KOD-owcy. 
 
Moim zdaniem jak katolicy będą chcieli mieć empory to sobie zrobią. 
Po co się w........ć do cudzego ogródka? 
 
I po co ta megalomańska ekscytacja wyświechtaną tolerancją? 
 
Na skutek tej tolerancji w 1939 roku tylko szalała po okolicy piąta kolumna. 
 
A jak dziś wygląda panie Urban zamiłowanie do tolerancji i historii to nawet nie trzeba czytać aby się przekonać. 
Wystarczy posłuchać: 
 
https://esesja.tv/transmisja/29831/liv-sesja-(...)m?hd=1#porzadek 
 
LIV Sesja Rady w dniu czwartek, 29 września 2022 
punkt 29 Park Stablewskiego druk 426 
 
Od 1.24.09 nagrania punkt 29!!!! 
 
 
Pan Urban zapewne wie kim był Erazm Stablewski z pobliskich Wilkowic i jak bardzo wkurzał Niemców swoimi mowami poselskimi w Berlinie. 
 
Więc zapewne nie dziwi pana brak zgody gminy ewangelickiej na nazwanie parku w Wilkowicach imieniem Erazma Stablewskiego. 
 
Nie dziwi pana że Żydowska bożnica w Lesznie ma się całkiem dobrze? 
Teraz jeszcze ewangelickie empory będziemy na koszt państwa odbudowywać mimo, że park który był własnością Stablewskich nie można nawet nazwać ich nazwiskiem po tym jak na skutek działań Pruskiej Komisji Kolonizacyjnej wszedł w posiadanie ewangelików. 
 
Bądźmy poważni! 
 
Jak pan odbudujesz kościół Św. Szczepana wysadzony przez Niemców w powietrze to strugaj se pan z drewna te empory. 
 
I zwracam uwagę. że empory robaki zjadły a kościoła Św. Szczepana masz pan już fundamenty więc powodzenia życzę.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
świadectwa charakter... Leszno 200
Mieszkanie bezczynsz... Leszno 2300
Działka budowlana mo... Moraczewo 225000
59 m mieszkanie po g... Rydzyna 434000
Ogródek działkowy "p... Leszno 31900
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj