Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
23
Kwietnia 2024
Wtorek
Imieniny obchodzą:
Gerard, Helena,
Jerzy, Wojciech
Do końca roku 252 dni.
Start arrow Leszno arrow Lepsze nazwy lokalizacyjne czy historyczne?

Radni KO pytali o ronda

Lepsze nazwy lokalizacyjne czy historyczne?

28.11.2020. Radio Elka, Jarek Adamek

Radni Koalicji Obywatelskiej przedstawili wyniki badań opinii publicznej dotyczące nazw rond. Okazuje się, że większość ankietowanych woli nazwy odnoszące się do lokalizacji skrzyżowań od nazw historycznych patronów. Te drugie często nie pozwalają zorientować się, gdzie dane rondo się znajduje.

Zdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułu
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Dyskusja o nazwach leszczyńskich rond toczy się już od dawna. Najczęściej spory dotyczą tego, czy skrzyżowanie z ruchem okrężnym nazwać imieniem jakiejś historycznej postaci, czy może jednak powinno odnosić się do lokalizacji. Radni Koalicji Obywatelskiej postanowili sięgnąć po narządzie badawcze: badanie opinii publicznej. Z przedstawionego mediom raportu wynika, że zwrócili się do 200 mieszkańców z dwoma pytaniami. Pierwsze dotyczyło zidentyfikowania położenia sześciu rond w Lesznie, noszących nazwy zarówno lokalizacyjne, jak i historyczne.
W drugim zapytali o preferencje w nazywaniu skrzyżowań.

Wyniki pokazują, że dużo bardziej rozpoznawalne są nazwy odnoszące się do miejskiej geografii. Najwięcej respondentów (95%) zidentyfikowało Rondo Gronowo. Na drugim miejscu znalazło się Rondo Zaborowo (71% celnych odpowiedzi). Na trzecim pod względem rozpoznawalności znalazło się Rondo Solidarności (56%). Lokalizację Ronda Edwarda Baldysa poprawnie wskazała mniej niż połowa respondentów (46%), zaś leżące tuż obok na ul. Lipowej Rondo Leszczynko 43% zapytanych. Najmniejszą rozpoznawalność miało natomiast Rondo Romana Dmowskiego, leżące nieopodal Ronda Zaborowo - prawidłowej odpowiedzi na pytanie, gdzie się znajduje, udzieliło zaledwie 11 procent ankietowanych. Łącznie, wszystkie trzy ronda z nazwą lokalizacyjną prawidłowo wskazało 69% ankietowych natomiast te, które odnoszą się do historii wskazało tylko 38% uczestników badania - napisali w raporcie radni KO.

Jeśli chodzi o preferencje w nazywaniu kolejnych rond w Lesznie zdecydowana większość respondentów - 64% - opowiedziała się za nazwami związanymi z lokalizacją. Nazwy odnoszące się do postaci historycznych czy wydarzeń z dziejów woli tylko 10% pytanych, 26% respondentów udzieliło innej odpowiedzi lub nie miało zdania.

Naszym zdaniem, wyniki ankiety są jednoznaczne. Mieszkańcy dużo lepiej orientują się gdzie
znajdują się ronda, gdy te posiadają nazwy związane z lokalizacją. Ponadto ankietowani mieszkańcy
Leszna wprost wskazują, że preferują takie nazwy - konkludują opozycyjni radni - Liczymy, że wyniki ankiety będą przydatne dla władz miasta i radnych. W przypadku wątpliwości odnośnie wyników ankiety, zachęcamy do jej powtórzenia na większej próbie mieszkańców, z uwzględnieniem większej ilości rond.

Tymczasem na najbliższej, poniedziałkowej sesji Rada Miejska rozpatrywać będzie projekty uchwał o nazwaniu dwóch rond na Wilkowickiej: pierwsze, u zbiegu Wilkowickiej i Spółdzielczej, ma nosić imię gen. Józefa Hallera; drugie u zbiegu Wilkowickiej i łącznika do S-5 nazywać się ma Rondo Wilkowice.
 
Komentarze (70)
1. Dodane przez Max, w dniu - 28-11-2020 13:15
Wszystkie ronda w Lesznie powinny mieć nazwy lokalizacyjne.
2. Dodane przez xyz, w dniu - 28-11-2020 13:16
Jak długo będziemy wałkować ten sam temat, dla nas tak prosty a tak trudny dla poprzedniej, najgorszej kadencji leszczyńskiego samorządu i dla większości obecnej rady miasta - tak samo. Pławią się radni w niekończących się dyskusjach (na ostatniej sesji: zmarnowane 32 minuty): które rondo nazwać najpierw, nazwa ulicy gorsza od nazwy ronda czy odwrotnie. Dlaczego w tej sprawie nie wypowie się obecny przewodniczący rady miasta a poprzedni prezydent miasta Leszna, który był za nazwami lokalnymi (Rondo Roszarnia) i pytał mieszkańców. Czy radni wiedzą, że kierowcy Miejskiego Zakładu Komunikacji mają niższe pensje?
3. Dodane przez leszczyniak, w dniu - 28-11-2020 13:17
Co tam mieszkańcy. Nasi "wielmoże" wiedza przecież lepiej . I traktują nas jak głupków.
4. Dodane przez dosyć tego, w dniu - 28-11-2020 13:21
Skończyć raz na zawsze z wszechogarniającą w Lesznie nachalną martyrologią i cierpiętnictwem.
5. Dodane przez Romman, w dniu - 28-11-2020 13:25
Nie jakiś raj tylko rondo przylesie!!!
6. Dodane przez Ja, w dniu - 28-11-2020 13:30
Oczywiście, gdyż aby znać historię to trzeba się uczyć a nie łazić po ulicach z przekleństwami na usyach
7. Dodane przez aaaaa, w dniu - 28-11-2020 13:30
A rondo Baldysa to też jakaś porażka za parę lat nasze dzieci nie będą miały pojęcia kto to był
reklama
8. Dodane przez megalomania władzy w Lesznie, w dniu - 28-11-2020 13:30
W 2017 roku skrzywdziliście, sponiewieraliście pamięć Mieczysława Jerzego Opatrnego, którego imieniem powinna być nazwana ulica, bo wtedy pamięć jest najbardziej żywa a nie rondo. Wygrało lobbowanie II Wiceprezydenta Leszna w kierunku promowania warszawskich tradycji nadawania nazw rondom. To jest to wybujałe ego leszczyńskiego księstewka.
9. Dodane przez słowo, w dniu - 28-11-2020 13:36
Człowiek nie może wyjść na słoneczny spacer tylko musi stale pilnować spraw miasta, kolejny raz brać udział w ankiecie i pisać kolejne oczywistości, tak trudne do pojęcia dla większości radnych w Lesznie.
10. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 28-11-2020 13:47
Nazwa Rondo Wilkowice była by myląca ze względu na MOP Wilkowice i ronda przy zjazdach z S5. 
 
Właściwa nazwa dla tego ronda to: 
 
RONDO IMIENIA POSŁA ERAZMA STABLEWSKIEGO. 
 
 
Powinno się podobać nawet Wiesławowi z lewicy bo marginalizowany przez kościół (pojedynek) 
Powinno się podobać Grzesiowi z PO czy KO bo był posłem w Berlinie. 
Powinno się podobać środowiskom narodowo wyzwoleńczym bo upominał się o polską mowę a i bronił pomawianych Ślązaków o bycie marginesem. 
No i drogownictwem także się zajmował . 
 
Idealna okazja aby skończyć i ignorowaniem dokonań życiowych Erazma Stablewskiego. 
A plebiscyty KO to na podpałkę dobre. 
Nie udawajcie, że nawigacji nie macie ona pomoże wam którzy błądzicie na europejskich salonach. 
 
POCZYTAJCIE MOWY POSELSKIE ERAZMA STABLEWSKIEGO , 
OBEJRZYJCIE NAJDŁUŻSZĄ WOJNĘ NOWOCZESNEJ EUROPY. 
MOŻE TO WAS ODMULI 
 
JAK BĘDZIECIE RZĄDZIĆ TO MOŻECIE NAZWAĆ RONDO NA WZÓR BERLINA GROBER STERN (wielka gwiazda) i postawić na środku kolumnę zwycięstwa . 
 
Mam nadzieję, że mój komentarz pomocny. 
Jak nie wierzą w to co pisał to niech skonsultują z konserwatorem zabytków, muzeum i google map.
11. Dodane przez Bizone, w dniu - 28-11-2020 13:50
KO nie ma większych problemów? 
 
Greenpeace przemalował rondo w Berlinie na żółto. Koszty sprzątania wyniosły już 15 tys. euro 
30.06.2018, 
 
Obrońcy przyrody z organizacji Greenpeace przeprowadzili w stolicy Niemiec Berlinie happening, aby zmusić niemieckie władze do wspierania odnawialnych źródeł energii, w tym energii ze słońca. W tym celu wylali we wtorek na rondo wokół Kolumny Zwycięstwa 3 tysiące litrów żółtej farby. Przewrócił się na niej rowerzysta, ślizgali się kierowcy, 
 
https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2018-06-3(...)uz-15-tys-euro/
12. Dodane przez do kom. 4, w dniu - 28-11-2020 13:57
Dopóki są we władzach i w RM członkowie partii, to się nie skończy. Patos wpisuje się w linię partyjną, a ona kształtuje im możliwości kariery politycznej. Lub przynajmniej przypodobania się delegatom partyjnym. Dopóki do władz miasta i rady dopuszcza się członków partii, dopóty samorząd nie będzie w pełni samorządny pod tym względem.
13. Dodane przez bitwy, w dniu - 28-11-2020 13:58
Ani żadnych nazw bitew nie chcemy.
14. Dodane przez Kto to widział ..., w dniu - 28-11-2020 13:58
Żeby robić badania spraw, które zdają się być oczywiste dla przeciętnego obywatela...
15. Dodane przez zyx, w dniu - 28-11-2020 14:02
Do kom 5 
 
Nasi mieszkancy bloku sa jak najbardziej nawet za zmiana nazwy tego ronda ktore jest bo przeciez historia mlodym ludziom ktorzy tu mieszkaja nic nie mowi nam starszym cos swiata ....
16. Dodane przez Halina, w dniu - 28-11-2020 14:02
Ronda w (celach praktycznych )powinny mieć nazwy związane z lokalizacją, natomiast ulice nazwy historyczne itp (dla budowania świadomości społecznej).
17. Dodane przez Mieszkanka, w dniu - 28-11-2020 14:03
To jest oczywista oczywistość, że nazwy rond powinny odnosić się do lokalizacji, to są punkty odniesienia. Ja do dzisiaj nie wiem, które to rondo Solidarności, a które to rondo Inki, jak będę komuś chciała wyjaśnić gdzie ma jechać to i tak tych nazw nie użyje, bo są one dla mnie bezwartościowe. 
 
Jakie to ma znaczenia co nam mieszkańcom ułatwi życie, ważne że mądre głowy w urzędzie i w komisji wiedzą lepiej.  
 
Wystarczy spojrzeć choćby na oznakowanie ulic, ustawianie oświetleń "zielona fala".  
 
Na ten przykład na ul. Al. Konstytucji 3 Maja na wysokości garaży cały czas jest znak "zwężenie drogi" "roboty budowlane". Po co ten znak skoro zwężenia nie ma, jeśli Panowie w dany dzień nie pracują i nie prowadzą robót to należy zakryć znak i nie wprowadzać kierujących w błąd. 
 
Leszno to miasto absurdów. Tu mieszkańcy są po to by płacić podatki i się dostosowywać, a nie żądać.
18. Dodane przez Do 4 i 5, w dniu - 28-11-2020 14:03
Do 4 i 5.Założę się że jesteście zwykłą naleciałością.
19. Dodane przez Jeżeli, w dniu - 28-11-2020 14:07
Są takie osoby, które do budowania swojej świadomości historycznej, wiedzy historycznej potrzebują koniecznie nazwy ronda odnoszące się do historii, to współczuję takim patriotom.
20. Dodane przez Linum, w dniu - 28-11-2020 14:17
Do 17 Co?! Emeryturkę obniżyli?
21. Dodane przez hahaha, w dniu - 28-11-2020 14:46
a może nazwać wszystkie ronda ku czci posłów PIS, rondo Jarosława K., rondo Ryszarda T. itd, tylko niech wizerunków nie umieszczają na rondach bo może brakować jajek dla kierowców którzy będą chcieli wyrazić swoje poparcie dla takiej nazwy
22. Dodane przez do 21, w dniu - 28-11-2020 15:15
Mam wrażenie, że jak by się miało nazywać Wilhelma Gustloffa 
to by opinii publicznej nie badali. 
Bądźcie poważni. 
Naprawdę wierzycie , że jak ktoś z Wrocka przyjedzie to wie gdzie w Lesznie roszarnia ? 
Roszarnia oddział zakładu włókienniczego zajmujący się przetwarzaniem słomy lnianej lub konopnej na włókna. 
ZE WZGLĘDU NA KONOPIE MOŻE JEDYNIE Z MAFIĄ SKOJARZYĆ I TO POD WARUNKIEM, ŻE OCZYTANY. 
 
JAK KONIECZNIE CHCECIE SZOPKE ODSTAWIAĆ TO ZAZWIJCIE RONDARONDA: 
 
CENTRUM LOGISTIC, EUROLINE, OBI, SKARBOWY, LIDL, HOSPICJUM, SPINKO, DWORZE ITD . O i jeszcze jedno rondo bardzo potrzebne W POMPIE.
23. Dodane przez Demon, w dniu - 28-11-2020 15:21
Lepsza nazwa lokalizacyjna, bo nazwa związana z postacią historyczną skończy się tym, że patronem ronda będzie znowu jakiś polski cierpiętnik - ksiądz lub jakiś kiepskiej reputacji żołnierz.
24. Dodane przez Xyz, w dniu - 28-11-2020 15:22
Oczywiście że lokalizacyjne, tylko ci co o tym decydują tego nie potrafią zrozumieć i zachowują się jakby był to ich prywatny folwark! Później czytam że coś gdzieś się stało i nie mam pojęcia gdzie to jest!
25. Dodane przez do kom. 18, w dniu - 28-11-2020 15:32
Nawet jeśli ktoś nie mieszka w Lesznie od pokoleń, to jeśli jest mieszkańcem tego miasta, to ma takie samo prawo do współdecydowania o nim jak każdy inny. A wywyższanie się po prostu źle świadczy o innych.
26. Dodane przez do 22, w dniu - 28-11-2020 16:04
Faktycznie przyjezdnych w Lesznie tlumy- a jesli nawet takowy sie trafi, to dla niego bedzie obojetne, czy nazwa jest lokalna czy nosi nazwe postaci historycznej. Dlatego nazwy lokalne ulatwiają mieszkancom lokalizacje i przy nazewnictwie wlasnie o mieszkancach powinno sie myslec.
27. Dodane przez popieram 7, w dniu - 28-11-2020 16:12
Jest ławeczka imienia E. Baldysa w najbardziej odpowiednim miejscu ale komuś to nie wystarczyło. Złamano treść uchwały rady miasta która mówi o minimum 5-letnim czasie dla nazwy po śmierci upamiętnianego. Ktoś lub autorzy pomysłu nazwy tego ronda im. E. Baldysa uzyskali niemożliwe do uzyskania dla zwykłego indywidualnego mieszkańca poparcie tajemniczej komisji do spraw nazewnictwa i przedłożono radzie miasta taki wniosek. Nie wiadomo, kto konkretnie był pomysłodawcą, w Lesznie wiele rzeczy się utajnia, projekt uchwały przedstawił wiceprzewodniczący rady miasta. Tutaj znowu się mści brak rad osiedlowych lub d***kratycznie wybranych przedstawicieli mieszkańców danej części miasta, którzy współdecydowaliby o nadaniu nazwy. Władza w Lesznie nie dzieli się współdecydowaniem z nikim, robi, co chce i kiedy chce.
28. Dodane przez zyx, w dniu - 28-11-2020 16:39
Leszczyńska władza nadawanie nazw podniosła do rangi działań o najwyższym znaczeniu dla miasta. W legislacyjny proces nadawania nazw angażuje się: treść uchwały rady miasta w sprawie zasad nazewniczych, zespół do spraw nazewnictwa, Wydział Geodezji, Kartografii i Katastru Urzędu Miasta, Komisję Rozwoju i Infrastruktury Miejskiej Rady Miasta Leszna oraz Komisję Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miasta Leszna.
29. Dodane przez tylko nazwy lokalizacyjne, w dniu - 28-11-2020 16:52
Przy nazwach lokalizacyjnych właśnie o to chodzi, żeby miejscowi wiedzieli, o które rondo chodzi a przyjezdnego zainteresować naszym miastem: Roszarnia?, Raj?
30. Dodane przez do kom. 5 do Rommana stary leszczyniak, w dniu - 28-11-2020 17:10
W miejscu Przylesia był las i nie było osiedla a był Raj.! Więc jeśli ma być lokalizacyjnie to winien być Raj !! Rdzenni leszczyniacy doskonale wiedzą gdzie co było i jak było nazywane to uszanuj to. Jak nie masz takich wiadomości to Twój problem. Poucz się historii Leszna i poznaj jego lokalizacje i historyczne nazewnictwa! Ustalanie nazw przez przybyszy lub orientacji politycznych uważam za niewskazane i nieuprawnione!
31. Dodane przez Tomek72, w dniu - 28-11-2020 17:17
A jaki to problem aby do "nazwy lokalizacyjnej" dodać nazwę patrona ? - np rondo Gronowo, im Żołnierzy AK ?
32. Dodane przez DD, w dniu - 28-11-2020 17:18
wszystkie nazwy rond p kaczynskiego i jego swity
33. Dodane przez rop, w dniu - 28-11-2020 17:30
Wybieramy radnych by organizowali życie w mieście, robili je łatwiejszym, miasto piękniało, dbali o zabytki, o czystość , rozumnie inwestowali itp. 
Nie jest ich zadaniem nauczanie nas historii, mówienie co mamy myśleć, kogo podziwiać, marnować czas na partyjne partyjne spory. 
Oczekujemy też by realizując swe pomysły stosowali się do prawa.
34. Dodane przez rop, w dniu - 28-11-2020 17:50
Wybieramy radnych by organizowali życie w mieście, robili je łatwiejszym, miasto piękniało, dbali o zabytki, o czystość , rozumnie inwestowali itp. 
Nie jest ich zadaniem nauczanie nas historii, mówienie co mamy myśleć, kogo podziwiać, marnować czas na partyjne partyjne spory. 
Oczekujemy też by realizując swe pomysły stosowali się do prawa.
35. Dodane przez popieram 33, w dniu - 28-11-2020 18:11
Bardzo trafnie ocenione zadania miasta (kom. 16) i radnych w kom. 33. Do tych zadań dodaję gospodarne podejście do miasta.  
 
"(...) bo nie bierzemy pieniędzy z bankomatu tylko od naszych mieszkańców - stwierdził burmistrz. (Gostynia)" elka.pl, 7.8.2018r., Gostyń, Kolejny podatek za wodę?
36. Dodane przez jakub, w dniu - 28-11-2020 18:57
najlepszy to i tak jest wiadukt "100lecia powrotu leszna do macierzy" 
 
dobrze ze nie wpadli na pomysl uwzglednienia w nazwie w jaki to bylo dzien i o ktorej godzinie (moze kogos to interesuje,ze było to np w czwartek o 12.41) albo ,że wowczas było slonecznie,chociaz zimno ? 
\wowczas bysmy mieli wiadukt "100lecia powrotu Leszna do macierzy,w czwartkowe mrozne popoludnie"
37. Dodane przez Myszon, w dniu - 28-11-2020 20:28
Tymczasem przy wiadukcie... 
A tak apropos nazewnictwa: czy miałaby szanse powodzenia petycja, aby przywrócić naszej "Trasie WZ" nazwę Żwirki i Wigury?
38. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 28-11-2020 22:44
Ja jednak nalegam aby nazwać rondo na Wilkowickiej imieniem 
Posła Erazma Stablewskiego. 
Oczywiście można dodać z Wilkowic. 
 
Trzeba walczyć z ciemnotą i nieść kaganek oświaty a jak ktoś sie zgubi to nawigację zapewne znajdzie w komórce.
39. Dodane przez Jacek, w dniu - 28-11-2020 23:06
Oczywiście, że nazwy lokalizacyjne. Od upamiętniania to są pomniki, skwery itp.
40. Dodane przez Sierżant Maczuga, w dniu - 29-11-2020 04:44
Ja proponuję rondo im. Leszka Hańczyka.
41. Dodane przez gorąco popieram 37, w dniu - 29-11-2020 05:16
Najwyższy czas oddać naszej trasie WZ nazwę Żwirki i Wigury.
42. Dodane przez ad 38, w dniu - 29-11-2020 05:27
Każdy mieszkaniec powinien mieć podaną określoną możliwość zgłoszenia swojej nazwy ronda, ulic, skweru, placu itd. Dziś jest celowy informacyjny chaos i celowo mętna woda potrzebna władzy. Do uchwały o nazewnictwie powinien być dolączony formularz zgłoszenia (do kogo?) nazwy z uzasadnieniem. To takie proste a w Lesznie jak zwykle nieosiągalne.
43. Dodane przez RonanDo30, w dniu - 29-11-2020 08:49
W miejscu Zamenhofa były pola a nie las , więc mi tu głupot nie wypisuj rdzewny mieszańcu. Raj to ty masz na kamieniu obok dzielnicowego
reklama
44. Dodane przez wydatki miasta, w dniu - 29-11-2020 09:10
Wydaje się, że warto zgłosić inną ważną sprawę pod społeczną dyskusję. Podczas zdalnego posiedzenia Komisji Kultury, Edukacji i Sportu w dniu 26 listopada br. komisja rozpatrywała inicjatywę nowo mianowanego Pana Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Lesznie w sprawie uruchomienia funduszu stypendiów habilitacyjnych z pieniędzy mieszkańców Miasta Leszna. Chodzi o osoby, które posiadają stopień naukowy doktora. Inicjatywę tę podczas posiedzenia promował i przedstawiał radnym II Wiceprezydent.  
 
Miasto Leszno już posiada ofertę stypendiów akademickich: stypendia Student Plus (1 000 zł miesięcznie) i jednorazowe, wielo/kilkutysięczne, również bezzwrotne stypendia dla doktorantów czyli tych magistrów, którzy piszą pracę doktorską czyli mają otwarty przewód doktorski. Teraz chodzi o tych, którzy już posiadają stopień naukowy doktora ale ubiegają się o kolejny stopień naukowy, to jest doktora habilitowanego.  
 
Trudno zrozumieć ten skok na naszą miejską kasę. Stypendia naukowe, także doktorantom, oferują przecież macierzyste uczelnie, posiadające całe wachlarze stypendiów. Istnieją też fundusze prywatne. Stypendysta, habilitant, też pracuje. Jak wynika z ogólnopolskich badań, w 2013 roku średnia płac osób posiadających doktorat wyniosła 4800 zł (brutto), a co czwarty ankietowany otrzymywał wynagrodzenie powyżej 8300 zł, chodzi tu więc o osoby o dochodach ponadprzeciętnych. 
 
Podczas posiedzenia komisji przedstawiając powyższą inicjatywę II Wiceprezydent nie poruszał tematu pieniędzy zwracając uwagę na symboliczne znaczenie takiego przyszłego stypendium, bo takich osób niewiele. Tym bardziej więc należy nadać uprzedzający duży rozgłos sprawie, przed uchwaleniem przez radnych, właśnie ze względu na elitarność publicznego wydatku. Skąd pomysł Pana Rektora PWSZ? Czy jest w Polsce miasto o podobnej liczbie mieszkańców i podobnym zadłużeniu, które pozwala sobie na taki finansowy gest? Zastanawia, jak pojmuje miasto II Wiceprezydent: jako miejsce do życia dla wszystkich czy dla wybranych? Czy Prezydent Miasta, zapowiadający nam oszczędny budżet 2021 - wie, że pojawiła się taka inicjatywa?  
 
Podobno nie stać nas na działalność miejskiego kina, nie stać na finansowanie seniorom rehabilitacji, nie było nas stać na zakup maseczek dla każdego mieszkańca, nie stać na zatrudnianie ratowników pływalni odkrytej przed 1 lipca w sezonie, ma być nie stać na bezpłatne przejazdy komunikacją miejską dla osób 70+, nie stać na zachowanie miejskich terenów zielonych (Zielone Przylesie) a możemy sobie pozwolić na fundowanie kolejnych stypendiów ogólnoakademickich? Uważam, że nie. Czy w dobie pandemii i konieczności zwiększonego oszczędzania nie jest najwyższy czas zakończyć ofertę wszystkich stypendiów ogólnoakademickich, to jest zakończyć stypendia Student Plus i zakończyć stypendia dla doktorantów?
45. Dodane przez nie, w dniu - 29-11-2020 09:29
A ja się nie zgadzam, żeby generał albo biskup wywierali wpływ na radę miasta, jaką mamy mieć nazwę ulicy czy ronda.
46. Dodane przez popieram 30, w dniu - 29-11-2020 10:35
Osiedle Raj
47. Dodane przez ZA, w dniu - 29-11-2020 11:26
Najlepiej sredniowieczne nikt sie nie polapie
48. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 29-11-2020 12:57
Rondo im. Posła Erazma Stablewskiego z Wilkowic 
 
Ewentualnie wersja dla soc-liberałów 
Rondo im. Gesandte Erazm Stablewski z Deutsch Wilke. 
 
JEDNA JAK I DRUGA WERSJA WYGLĄDA DOBRZE 
 
Ja oczywiście optuję za pierwszą wersją łatwiej się zorientować. 
Gdyby Niemcy nazwy u siebie pisali po polsku też było by nam łatwiej. 
Można by to przegłosować na Radzie Europy.
49. Dodane przez J., w dniu - 29-11-2020 14:10
W Lesznie i w Polsce mamy bardzo dziwne podejście do nadawanych nazw. Nierzadko takie nadęte, patetyczne i nieintuicyjne. Kto z młodych dzisiaj pamięta, gdzie były dawniej w Lesznie ulice Wschowska, Rydzyńska, czy Kościańska? I komu przeszkadzały takie intuicyjne nazwy ulic, podpowiadające wskazanie kierunku wyjazdu z centrum miasta? Jedynie chyba przesunięcie Osieckiej z centrum na peryferia można usprawiedliwić z powodu rozbudowy miasta i drugiego kierunku na Kąkolewo.
50. Dodane przez Ania, w dniu - 29-11-2020 14:41
Zdecydowanie wszystkie ronda w Lesznie powinny mieć nazwy lokalizacyjne. co to za nazwa ronda Raj, powinno być Przylesie
51. Dodane przez Rondo Wilkowicka / Wilkowicka, w dniu - 29-11-2020 15:38
Uważam, że to bardzo dobry pomysł z tym rondem imienia Erazma Stablewskiego z Wilkowic zważywszy na publikację z 2020 roku Eugeniusza Borowiaka p.t. "Dzieje Święciechowy". 
Otóż ze str. 113-j możemy się dowiedzieć, że : 
"Na mocy ustawy przesiedleńczej z 20 marca1908 roku przesiedlono do prowincji Poznań i Prusy Zachodnie ok 130 tys. protestanckich Niemców. 
Niedaleko Święciechowy, obok 
 
CZYSTO KATOLICKIEGO NIEMIECKIEGO  
 
Deutsch Wilke ( Wilkowice) powstało zdecydowanie protestanckie osiedle Wolfskrich. 
 
Pikanterii dodaje tekst na str. 111  
"Widząc opór polskiej arystokracji wobec działań nowych władz w Wielkim Księstwie Poznańskim Prusacy próbowali pozyskać inne stany. 
Zauważono, że chłopstwo nie zostało jeszcze zawładnięte przez  
 
POLSKI NACJONALIZM ." 
 
Kieco niżej na tej samej stronie nożna przeczytać następne rewelacje : 
"na miejsca opuszczone przez Żydów w małych miasteczkach przychodzili polscy lekarze, prawnicy i działacze społeczni. " 
 
Co by już było całkiem wesoło to na str. 26  
W rozdziale  
"DZIEJE OSADNIKÓW NIEMIECKICH POD POLSKIM PANOWANIEM" 
czytamy: 
" Oporu ze strony niemieckiej prawie nie było, bo tylko ludność na pograniczu śląskim i brandenburskim opierała się  
 
POLSKIEMU NACJONALIZMOWI. 
 
Ludność niemiecka ulegała polonizacji."  
 
........................................................................................................ 
"Reasumując mimo nacjonalistycznej polskiej polityki zajmowania żydowskich majątków dziwnym trafem Wilkowice były całkowicie niemieckie." 
 
DLATEGO NAZWY ROND MUSZĄ BYĆ HISTORYCZNE ABY ZADAWAĆ KŁAM DZIWNYM PUBLIKACJĄ . 
 
CZAS NA PRAWDZIWĄ HISTORIĘ WILKOWIC I INNYCH MIEJSCOWOŚCI . 
CZAS PRZYWRÓCIĆ PAMIĘĆ O ERAZMIE STABLEWSKIM 
JAK I SZYKANOWANYCH LOKALNYCH DZIAŁACZACH SPOŁECZNIKACH PRZEZ PRL-OWSKIE SŁÓŻBY I CWANIAKÓW. 
 
.................................................... 
Stanisław Jędraś  
"Gmina Lipno" 
str. 164 
W 1839 roku Wilkowo (Wilkowice ) kupili Erazm i Melania Stablewscy herbu Topór od Franciszka Potockiego.
52. Dodane przez Nazwy odnoszące się do..., w dniu - 29-11-2020 16:44
Nazwy powinny odnosić się przede wszystkim do lokalizacji. i tak wypowiadają się głosujący.
53. Dodane przez Ups, w dniu - 29-11-2020 17:21
Dzieje Święciechowy / Eugeniusz Borowiak 
Leszno : Drukarnia HAF 2020. - 176 s. : fot. ; 21 cm. 
Temat: Dzieje ; Regionalizm ; Święciechowa (woj. wielkopolskie) 
 
Wypożyczalnia Święciechowa 
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 9/R (3 egz.) 
Długość kolejki oczekujących: 1. 
 
https://www.swieciechowa-sok.sowwwa.pl/sowacg(...)001=SWC20000538
54. Dodane przez ..., w dniu - 29-11-2020 17:45
Ktoś, kto nie urodził się w Lesznie, dla kogo tradycje jakiegokolwiek miasta są niczym, nie zrozumie pochodzenia wyjątkowej nazwy osiedla Raj. Rondo Raj nie jest najbliżej lasu i nie jest przy lesie.
55. Dodane przez do kom.43 niedouczonego mądrali, w dniu - 29-11-2020 22:27
Posłuchaj arogancie cyt. Twój tekst "rdzewny mieszańcu" i " nie wypisuj głupot" nieomylny znawco topografii Leszna. Raj był dalej niż kamień przy posterunku policji. W obecnym posterunku w latach 70 tych był sklep spożywczy do którego wchodziło się od strony dzisiejszych Al. Konstytucji i do Raju było mu około 200 m. W czasie II Wojny w Raju była wytwórnia szczotek. Widzę przyjacielu że masz wiedzę tzw. "starego Leszczyniaka" osiadłego w Lesznie po roku 1975. Twoja wiedza jest charakterystyczna dla wszystkowiedzących gminnych filozofów spod sklepu GS u !
56. Dodane przez Gosc Leszna, w dniu - 29-11-2020 22:37
Ronda powinny mieć nazwy od miejsc później latwiej jest skojarzyć o ktore rondo chodzi.
57. Dodane przez SZYM, w dniu - 30-11-2020 00:37
Pierwsze rondo nazwa MPC lub Komin a drugie Wilkowwice lub Maryszewice.
58. Dodane przez do 57, w dniu - 30-11-2020 07:56
Inteligentnyś! 
W myśl twej zasady o panie, Rondo Plajta koło byłego Tesko.
59. Dodane przez do 56, w dniu - 30-11-2020 07:59
Jak od miejsc to nazwijmy wszystkie Polska! 
Niemcy wtedy trafią bez problemu tak jak w Wieluń.
60. Dodane przez Martinez, w dniu - 30-11-2020 08:03
RONDA TO SKRZYŻOWANIA - ŻADNYCH NAZW!
61. Dodane przez E, w dniu - 30-11-2020 08:03
kom 51 ma rację. 
na zjazd z S5 zrzucała się gmina Święciechowa, Lipno i Leszno . 
nazwa misi być wyjątkowa. 
A od miejsca to jedynie Rondo ujęcie wody dla Wilkowic. 
Bo rondo Wilkowice za bardzo kojarzy się z MOP Wilkowice na którym Orlen nie wybuduje stacji paliw.
62. Dodane przez do 52, w dniu - 30-11-2020 08:04
52 słyszy głosy! 
112!
63. Dodane przez do kom. 50 leszczyniak 1939, w dniu - 30-11-2020 09:41
Pani Aniu Pani wiedza pochodzi z czasów po roku 1975? Kiedy był Raj nikt nie używał nazwy Przylesie. Polecam korepetycje u starych rdzennych leszczyniaków. Wiedza "starych leszczyniaków" osiadłych w Lesznie po 75 r odnośnie lokalizacji i nazewnictw jest typu jedna Pani drugiej Pani. A więc reasumując nie było Przylesia był Raj!
64. Dodane przez Pandemia do KO, w dniu - 30-11-2020 10:04
Siedzieć w domu a nie po rondach łazić.
65. Dodane przez xyz, w dniu - 30-11-2020 10:45
Albo tak, jak pisze 60: żadnych nazw.
66. Dodane przez dziadu, w dniu - 30-11-2020 10:51
Do zardzewiałego mieszańca piszesz że był Raj no to teraz czas na Przylesie . Nara
67. Dodane przez do kom.66, w dniu - 30-11-2020 11:18
Dziadu gminy filozofie o IQ na poziomie żaby. Poranną kaszkę już zjadłeś i mleczko masz pod noskiem czy golisz się już i wybierasz się do roboty pod budką z piwem ? Nara
68. Dodane przez Nazwa Żadna, w dniu - 30-11-2020 17:21
Raj, Przylesie ? 
Wystarczy szmatkę rzucić i spór trwa w zażarte. 
Zmieńcie sobie nazwę na Leśno. 
A rondo na Polana. 
 
Ale rondo na Wilkowice i S5 nazwijcie : 
Rondo imienia Posła Erazma Stablewskiego 
W Poznaniu jest Jana Nowaka Jeziorańskiego a było kogo innego i jakoś do szpitala wszyscy trafiają . 
Jedyny problem z zaparkowaniem. 
Taka oto jest prawda. 
Ona was Wyzwoli z drobnomieszczańskich kompleksów miejsca. 
 
Nazwanie ronda imieniem Erazma Stablewskiego będzie moralnym zadośćuczynieniem za wybudowanie przed jego pałacem zboru ewangelickiego w czasach pruskich i ośrodka szkolenia hitlerjugend pod okupacją III Rzeszy Niemieckiej. 
Miejsce na Wilkowickiej idealne: 
 
Założyciel sklepów IKEA był aktywnym nazistą - Świat ...www.newsweek.pl : Świat 
24 sie 2011 Ingvar Kamprad, założyciel kultowej sieci sklepów meblarskich IKEA oraz jeden z najbogatszych ludzi na świecie, był w czasie II wojny .. 
https://www.newsweek.pl/swiat/zalozyciel-skle(...)nazista/mrqft47
69. Dodane przez do kom. 60, w dniu - 30-11-2020 18:23
I jeszcze brak nazw ulic proponuję. Zamienić je na liczby. Jak w Nowym Jorku. Piąta Aleja.
70. Dodane przez do 69, w dniu - 30-11-2020 22:37
No sam widzisz. 
piszecie bez ładu i składu. 
LICZBY! 
ALE JAKIE JICZBY? 
Trafienia z ostatniego roku w totka? 
A może pozycję GPS ronda? 
I znów rok dyskusja będzie trwała. 
Ja jednak jestem za tym aby było  
Posła Erazma Stablewskiego . 
Konserwator zabytków i muzeum na pewno poprą moją propozycję. 
Bo lepsza nazwa nie istnieje dla ronda na Wilkowickiej.
reklama
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Na sprzedaż działka ... Kłoda 270000
Działka pod lasem 15... Jezierzyc... 175000
Mieszkanie w budynku... święciech... 445000
Działka budowlana le... Leszno 460000
Sprzedam działkęRydzyna 245000
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj