Inwestycja w marketingSEO i SEM - co to takiego i czym się różni? |
09.02.2022. Radio Elka | ||
Czym jest SEM? Rozwinięciem skrótu SEM jest Search Engine Marketing. To ”marketing w wyszukiwarkach”, składający się z synergii dwóch strategii: SEO (pozycjonowanie stron) oraz PPC (pay per click, czyli płatne reklamy). Dzięki SEM witryna może zbierać ruch z wyszukiwarki, takiej jak Google, na dwa równie skuteczne sposoby. Pierwszym z nich są organiczne wyniki wyszukiwania, a drugim płatne. Nawet jeżeli użytkownik pominie reklamę, istnieje duża szansa, że odwiedzi witrynę dzięki wysokiej jej pozycji na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Żeby zaimplementować strategię SEM, należy mieć wiedzę z dwóch dziedzin - reklam Google oraz SEO. Usługi w tym zakresie świadczą profesjonalne agencje dysponujące kadrą specjalistów. Czym jest SEO? Strategia SEO, czyli Search Engine Optimization, to inaczej pozycjonowanie stron internetowych. Ten rodzaj marketingu polega na budowaniu widoczności witryny w wyszukiwarce (np. Google). Należy jednak pamiętać, że SEO nie opiera się na płatnych reklamach. To proces optymalizacji serwisu w taki sposób, aby algorytm wyszukiwarki ”samodzielnie” umieścił adres URL na wyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki temu strona notuje ruch organiczny, który w sprzyjających warunkach przeobraża się w konwersję. Strategia SEO jest nieco bardziej skomplikowana niż publikacja reklam PPC. Przede wszystkim należy zoptymalizować witrynę pod kątem usunięcia błędów czy przyspieszenia prędkości ładowania. Przydaje się więc techniczna wiedza oraz znajomość HTML, CSS czy JavaScript. Dodatkowo fundamentem pozycjonowania jest content zawierający frazy kluczowe. Należy więc publikować wartościowe treści. Cały ten proces zajmuje nieco czasu i zwykle po kilku miesiącach zaczyna przynosić efekty. I choć wyniki są stabilne, to należy wykazać się cierpliwością. Różnice w strategii SEO i SEM Podstawowe różnice w strategiach SEO oraz SEM to obszar działania i czas oczekiwania na efekty. Przede wszystkim SEM jest nieco bardziej rozbudowaną strategią niż samo pozycjonowanie, ponieważ poza SEO zawiera w sobie także działania PPC (publikacja płatnych reklam). Dzięki temu SEM przynosi praktycznie natychmiastowe efekty, ponieważ zanim pozycjonowanie zagwarantuje wyniki, to płatne reklamy zaczną generować ruch i mogą doprowadzić do wzrostu konwersji. SEO natomiast jest strategią długofalową - należy zachować cierpliwość. Efekty pozycjonowania najczęściej pojawiają się po 6-9 miesiącach. Wyniki w tym przypadku są niezwykle stabilne - nawet zaprzestanie pozycjonowania nie sprawia, że nagle domena zacznie tracić widoczność. Nie można tego jednak powiedzieć o płatnych reklamach PPC publikowanych w ramach SEM. Brak środków na koncie oznacza zatrzymanie publikacji materiałów sponsorowanych w wyszukiwarce. Z tego względu wielu przedsiębiorców e-commerce decyduje się na SEM - to strategia, która przynosi efekty krótko- i długoterminowe. Co lepiej wybrać - SEO czy SEM? Zależnie od charakterystyki twojej strony internetowej oraz dostępnego budżetu, warto dokładnie rozważyć inwestycję w obie strategie: SEO oraz SEM. Zapewniają satysfakcjonujące efekty i pozwalają rozwijać biznes. Z uwagi na fakt, że SEM składa się jednocześnie na SEO oraz PPC, jest to rozwiązanie nieco droższe (a jeżeli chcesz samodzielnie zająć się marketingiem, to wymaga więcej wolnego czasu). Jeżeli więc masz silnie ograniczony budżet, pomyśl przede wszystkim o SEO lub PPC, ale nie łączeniu obu tych strategii. Zastanów się także, jakie efekty dokładnie będą zadowalające. Jeżeli zależy ci na inwestycji w marketing długoterminowy i stabilny, wybierz SEO. Wolisz krótkoterminowe wyniki? Wybierz PPC. A jeśli pragniesz rozwijać swój biznes w obu perspektywach, zdecyduj się na SEM. Najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie takich działań marketingowych specjalistom, na przykład agencji. |
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
|
reklama
reklama