Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
wykrywanie botów i nadużyć w usługach
pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)
Podstawy prawne przetwarzania danych
marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
prawo żądania sprostowania danych,
prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
forma pisemna Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno
Informacje dodatkowe Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
StartLeszno Napieralski: cięliśmy ostatnio więcej, ale będzie lepiej
O tym się mówi
Napieralski: cięliśmy ostatnio więcej, ale będzie lepiej
05.02.2025. Radio Elka, Jarek Adamek
Przyznaję, że w ubiegłym roku wycięliśmy więcej drzew niż wynosiła średnia - powiedział w Radiu Elka Jacek Napieralski, nadleśniczy Nadleśnictwa Karczma Borowa. Jak wyjaśnił, wynikało to z konieczności "nadgonienia" planu. Jednak zapewnił też, że w nowym planie, który właśnie się zaczął, wycinek ma być zdecydowanie mniej.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Pozwoli pan, że zacznę od cytatów, pochodzących od naszych słuchaczy: "Las na Trzebani znika i pewnie niedługo tam będzie pusto, ale nikomu to nie przeszkadza". "Leśnicy las wycinają z każdej strony, za szpitalem, za Karczmą Borową, w stronę Kąkolewa, na Grzybowie. w zamian jakieś tablice stawiają jak zachować się w lesie". Rzeczywiście tak dużo lasu tniecie?
Przyznaję rację, że zeszły rok był rokiem, kiedy tej wycinki było więcej w stosunku do poprzednich lat, a spowodowane to było tym, że to był ostatni rok obowiązywania dziesięcioletniego planu urządzania lasu i musieliśmy go wykonać.
Plan trzeba było wykonać, bo inaczej premii by nie było.
Nie, nie chodzi o premię. Chodzi o to, że niektóre rzeczy trzeba wykonać, ponieważ nowy plan urządzania lasu tworzy się przez dwa lata i pewne rzeczy musieliśmy wykonać, bo inaczej cały ten nowy plan by nam leżał.
Ale dlaczego panie nadleśniczy, w ostatnim roku trzeba było gonić plan? Czyżby nie został wykonany w poprzednich dziewięciu latach?
Tu miały wpływ różne czynniki, bo jak pan sobie przypomina, mieliśmy też na początku tego poprzedniego planu urządzenia lasu wycinkę pod drogę ekspresową S5, tam wycięliśmy 83 hektary lasu. Tak, że zaspokajaliśmy umowy na drewno drewnem pozyskanym z tej wycinki. Były też różne inne czynniki, które się złożyły na to, że ten plan musieliśmy w tym ostatnim roku trochę podgonić.
Oszczędzaliście go z tego względu, że chcieliście być dobrzy i nie wycinać?
To różne były sytuacje. Generalnie w okolicach Leszna zawsze mieliśmy takie, może nie obawy, ale bardzo ciężko nam było się przemóc, żeby jakikolwiek zrąb tam uruchomić.
Temat wycinania lasów jest doskonale znany i co roku mniej więcej wraca, nawet parę razy w roku. I wielokrotnie nasi czytelnicy, słuchacze zwracali
na to uwagę, ale teraz mówią, że jest tego szczególnie dużo.
Przyznałem rację, że zeszły rok był rokiem, gdzie to pozyskanie było znacznie większe, ale muszę Państwa tutaj uspokoić, że kolejne lata w nowym planie urządzenia lasu średnio roczne pozyskanie będzie mniejsze o 10 tysięcy. Jest to sporo jak na nasze podejście. Wycinek będzie zdecydowanie mniej.
Średnio roczne o 10 tysięcy kubików jak rozumiem. No to jakie było na przykład w tym 2024?
W 2024 było 77 tysięcy.
A w 2023?
Tego nie pamiętam. Ale średnio roczne to było 67 tysięcy.
Czyli o 10 tysięcy więcej było w zeszłym roku.
Tak.
Próbuję sobie zwizualizować, ile to jest lasu. W hektarach.
Około pięciuset na hektar. W zależności od gatunku.
Dziesięć tysięcy metrów to będzie dwadzieścia hektarów. Dużo.
Ale tego nie można tak przeliczyć, to drewno tylko było pozyskane ze zrębów, bo to są jeszcze tak zwane cięcia przedrębne, czyli drewno pochodzące z trzebieży, a to w ciągu dziesięciolecia to jest mniej więcej pół na pół.
No ale jednak spore połacie w najbliższej okolicy Leszna pod topór poszły.
Tak zostały wycięte, to nie ukrywam.
A po co? Ja przepraszam, to jest może dla Pana banalne pytanie, ale tak pewnie ludzie się zastanawiają, czemu leśnicy w ogóle ten las wycinają? Ładne toto stoi, grzyby rosną...
Lasy nadleśnictwa w większości, bo mamy też dwa rezerwaty, ale to są lasy gospodarcze, czyli lasy przeznaczone do produkcji między innymi drewna.
Czyli trochę jak zboże na polu, tak?
No, można też tak powiedzieć, że my też to produkujemy.
Zboże sieje się wiosną i w sierpniu się ścina i jest ściernisko. Las sadzi się, nie wiem, sto lat temu, tak?
Tak. Sosna ma wiek rębności tak zwany…
Czyli w 1925 roku, czyli za rządów prezydenta Wojciechowskiego, ten las został posadzony i teraz tak jak to zboże w sierpniu, za rządów prezydenta Dudy się go wycina.
Cały czas jest taka gospodarka prowadzona w zasadzie planowa, że nie wycinamy więcej, a zdecydowanie wycinamy mniej, niż tego drewna przyrasta, ale to drewno też jest potrzebne dla gospodarki.
Czyli czysty biznes.
Jako Lasy Państwowe sami się finansujemy.
I to, że ludzie chodzą i się tulą do drzew to taki sentymentalizm.
Polityka w lasach, podejście do lasów w ostatnim okresie bardzo mocno też się zmienia, nasze spojrzenie jako leśników na las też się zmienia i mogę powiedzieć, że ostatnim nowym działaniem jest wyłączenie ponad 10% naszej powierzchni leśnej w ogóle z użytkowania. Są to obszary cenne przyrodniczo i ważne dla społeczeństwa. To jest praca, która trwa na terenie całego kraju, naszej regionalnej dyrekcji również. Jeszcze nie zostało to zupełnie zaakceptowane, ale to jest już prawie nieodwracalne.
Obszary cenne przyrodniczo to tak zwane lasy społeczne?
To są dwie różne rzeczy. Obszary cenne przyrodniczo to są obszary w kategorii pierwszej i kategorii drugiej. Kategoria pierwsza to jest to 1290 hektarów tych lasów tam nie będziemy nic mogli robić. Natomiast w kategorii drugiej, 1130ha i tam będzie gospodarka prowadzona, ale zmodyfikowana. A lasy społeczne to jest zupełnie inny twór.
Czyli ponad dwa tysiące hektarów na terenie Nadleśnictwa Karczma Borowa?
Tak.
A ile jest w ogóle lasów nadleśnictwa?
12,6 tysiąca.
Czyli 10 tysięcy to lasy czysto gospodarcze.
Tak.
Nie chcę pana wikłać w politykę, natomiast wie pan doskonale, jakie jest tło polityczne. Za czasów rządów PiS-u politycy ówczesnej opozycji podnosili kwestie "zły PiS wycina lasy i wysyła je do Chin". No ale zły PiS się skończył, a lasu się wycięło jeszcze więcej.
Generalnie w lasach w całym kraju tej wycinki było mniej.
Ale u was akurat więcej.
U nas akurat tak się zbiegło, że więcej. Ale chciałbym państwa uspokoić, że w następnych latach będzie zdecydowanie mniej. Między rokiem 2024, a tym co będziemy ciąć, to będzie 20 tysięcy metrów sześciennych mniej.
To jeszcze zapytam o tą biznesową stronę, bo jak rozumiem ta gospodarka leśna to jest główne źródło utrzymania.
No między innymi tak, to jest główne źródło.
To drewno idzie do Chin rzeczywiście?
Wie pan co, trudno mi powiedzieć, czy to drewno idzie do Chin, bo ponieważ my nie sprzedajemy bezpośrednio za granicę, tylko sprzedajemy tutaj odbiorcom.
Śledzi pan drogę takiego drzewa, który jest wycięte?
Ja nie mam podstaw do tego, żeby śledzić, nie wiem jakie mają kontrakty.
A jakie drzewa się wycina? Wszystkie? Czy są jakieś określone gatunki?
W zależności w jakich cięciach, czy cięciach rębnych, czy cięciach przedrębnych, bo cięcia rębne są jest określone dla poszczególnych gatunków.
Pytam o to gospodarcze cięcie wszystkiego, jak żniwa. Ścinacie wszystkie, czy jednak są takie drzewa, których nie ruszacie?
Każdy z gatunków ma określony wiek rębności. Dąb ma 140 lat, sosna na przykład 100 lat.
A to jest wiek minimalny czy maksymalny?
Minimalny.
A maksymalny?
Wracam do pojęcia obszarów cennych przyrodniczo, bo ponieważ w tych obszarach kategorii pierwszej, których nie będziemy ruszać, znalazły się też starolasy i te starolasy nie będą w ogóle użytkowane.
Mamy takie starolasy?
Mamy.
Jakie?
W zależności od tego, czy to jest spełnione, te starolasy określamy według tego kryterium, czy według jeszcze certyfikacji FSC, bo my mamy jeszcze...
A możemy to prościej wyjaśnić?
Chcę powiedzieć to, że też podlegamy certyfikacji FSC, czyli to jest niezależna certyfikacja. Mieliśmy audyt w grudniu przeprowadzony i starolasy według certyfikacji FSC to są lasy na przykład dębowe, powyżej 180 lat. Natomiast według tych kryteriów obecnie mamy lasy powyżej 150 lat.
A najstarsze dęby, jakie mamy, mają ile lat?
W Nadleśnictwie mamy powierzchnię dębową w leśnictwie Książęcy Las, która ma 186 lat.
Pytam, bo w mailu, który dostaliśmy, mieszkańcy zaniepokojeni mówią, że wycięto dąbrowy dochodzące do 150, nawet 200 lat na terenie między Kąkolewem a Nową Wsią.
150 lat to może się zdarza, ponieważ tak jak wspomniałem, wiek rębności to jest 140 lat, także my te drzewostany możemy użytkować i były użytkowane. Odnośnie sygnałów od mieszkańców, był taki sygnał w zeszłym roku. Mieszkańcy byli zaniepokojeni że chcemy wyciąć drzewostan dębowy właśnie na Trzebani. Przystaliśmy na to, bo zrobiliśmy wizję terenową i faktycznie ten drzewostan też zasługiwał na to, żeby go nie ruszać i odstąpiliśmy od wycinki. Także to nie jest tak, że my tniemy na potęgę i nie słuchamy społeczeństwa. Odnośnie tych lasów społecznych, o których pan wspomniał, mieliśmy konsultacje społeczne. Jedne konsultacje odbyły się kameralnie, a drugie robiliśmy w terenie. Także kto chciał, mógł przyjechać.
Wyznaczyliście ten las społeczny?
Tak został wyznaczony.
Dookoła Leszna?
Jest kilka lokalizacji, bo to nie jest tylko, że te lasy społeczne są wokół większych miast zlokalizowane, ale tam gdzie jest większy ruch turystyczny i rekreacyjny. Więc mamy wyznaczone lasy przy Lesznie, na Stanisławówce i przy Jeziorze Górnickim.
I tam się piła nie pojawi?
Nie, to znaczy tak, pojawi się, bo to są lasy społeczne, w przeciwieństwie do tych lasów obszarów cennych przyrodniczo, one nie są rezerwatami. Tam będziemy prowadzić gospodarkę, ale zmodyfikowaną. Nie będzie tam na przykład zrębów zupełnych, czyli wycinać do zera.
Czyli jednak wycinka będzie.
Tak. Niestety muszę powiedzieć tak, że nasz główny kompleks leśny, niespełna pięć tysięcy hektarów znajduje się w zasadzie przy Lesznie.
Czyli, proszę państwa, temat wycinki lasu wokół Leszna bynajmniej się nie skończy, tylko będzie go trochę mniej, tak?
Moim zdaniem będzie zdecydowanie mniej i będzie to mniej widoczne.
Na koniec panie nadleśniczy, otrzymujemy sygnały zwłaszcza od miłośników biegania i jeżdżenia rowerem po lesie: drogi leśne porozjeżdżane w pierniki.
Będą naprawione. Specjalnie zakupiliśmy równiarkę, to jest równiarka doczepiona do ciągnika, stacjonuje na szkółce w Nowym Świecie, która będzie wykorzystywana do równania dróg na bieżąco. Z tym, że nie zawsze możemy ze względów atmosferycznych od razu równać te drogi. Niestety, ta pogoda, która była ostatnio, nam nie sprzyjała, było dużo opadów. Teraz pogoda się poprawiła, więc mamy zaplanowane, że będziemy równać, zaczniemy od czwartku. Mamy też konsultanta w Nadleśnictwie powołanego do spraw lasów społecznych, każdy może do niego zadzwonić i swoje uwagi zgłosić. I my jesteśmy otwarci na dialog.
Pan Jacek Napieralski, nadleśniczy Karczmy Borowej był naszym gościem.
1. Dodane przez gość, w dniu - 05-02-2025 11:59 184 40 milionów m3 wycięto w 2024 roku. Tyle samo co we wcześniejszych latach. Plan planem, ważne by lasy państwowe pozostały nasze, polskie, bo już próby sprzedaży były. Zacytuję pana Bieleckiego: "W celu łatania dziurawego budżetu w 2012 roku, rząd Tuska zastanawiał się nad prywatyzacją Lasów Państwowych, natomiast dwa lata później rząd Platformy Obywatelskiej i PSL zamierzał umożliwić sprzedaż Lasów Państwowych zwykłą ustawą."
To ja już wolę by pozostały własnością skarbu państwa.
2. Dodane przez ja, w dniu - 05-02-2025 12:17 143 Swego czasu zastanawiałem się nad posadzeniem 2 ha lasu. Doszedłem do wniosku że po co mam sobie i swoim potomnym sprowadzać problem na głowę. Lepiej siać tam żyto i poplony na dopłaty niż szarpać się pseudoekologami oraz absurdalnymi przepisami prawa uniemożliwiającymi swobodne dysponowanie własnym majątkiem (lasem).
3. Dodane przez leszczyniak, w dniu - 05-02-2025 12:18 1228 Nie rozumiem, dlaczego fachowiec w tej branży tłumaczy się laikom
4. Dodane przez On..., w dniu - 05-02-2025 12:44 214 Sytuacja jest prosta. Wycinanie lasów(przeznaczenie na cele gospodarki itd.) za PiS to złe wycinanie. Takie samo wycinanie za KO to dobre wycinanie. Ps. Inna kwestia to próba zaorania lasów państwowych, ale to już inna historia. Wiadomo z korzyścią dla kogo.
5. Dodane przez lasy pod lesznem, w dniu - 05-02-2025 12:47 203 Ktokolwiek ostatnio spacerował w okolicznych lasach widzial, ile jest wycietych przestrzeni, to jest przerazajace, las nam pustynnieje
6. Dodane przez Zdruzgotany, w dniu - 05-02-2025 12:48 1713 Szczerze jestem zszokowany poziomem intelektualnym "pseudoekologów" lasy były, są i będą wycinane zgodnie z harmonogramem i jestem zdecydowanym zwolennikiem takich działań. Gdyby nie plany wycinki drzew to dzisiaj drewno byłoby droższe niż złoto, a przykładowe "krzesła" mieliby tylko najbogatsi. Ludzie pomyślcie zanim zaczniecie pisać lub dzwonić...
Ja rozumiem, że las w tym czy innym miejscu może mieć dla kogoś wartość sentymentalną, bo od trzydziestu lat spaceruje w tym samym miejscu, ale czas na nowe.
7. Dodane przez Do 4, w dniu - 05-02-2025 12:51 01 Skąd wiesz,że nim nie jest.Dzisiaj każdy ma gadane.
8. Dodane przez Nauczyciel, w dniu - 05-02-2025 12:53 24 Jedno wielkie kłamstwo
reklama
9. Dodane przez do 3, w dniu - 05-02-2025 12:58 147 Odwiedzam lasy Nadleśnictwa Karczma Borowa od ponad 25 lat. Takiej wycinki jakiej dokonano w ostatnich latach nie było nigdy wcześniej. Co jakiś kawałek są wycięte w pień całe pola i nie są to bynajmniej tereny obrzeżne pod zabudowę. Są zatem podstawy, żeby pytać. Takie to dziwne dla Pana?
10. Dodane przez Mija, w dniu - 05-02-2025 13:07 118 Panie leśniku tak jak henik-kloska narzuci tak będziesz chłopino tańczył i nie mydlić oczu wycinacie i nic nie sądzicie jestem miłośnikiem natury ,przyrody naszej Polskiej i żal serce ściska jak się patrzy na tą wycinkę. 100 letnie dęby poszły pod młotek ciekawe gdzie trafia może do niemiec?
11. Dodane przez abc, w dniu - 05-02-2025 13:17 115 Najważniejsze, ze plan dziesięcioletni wykonany. Premia będzie i oklaski.
12. Dodane przez Do 3, w dniu - 05-02-2025 13:29 123 Leszczyniaku "fachowiec" tłumaczy się "laikom" ponieważ, gdy w nazwie jest słowo "państwowe" to ponoć znaczy, że jest to własnością "laików" (właściciele), którzy zatrudniają "fachowców" (pracownik- lekarz nauczyciel, policjant, urzędnik itd), który w momencie gdy płaci podatki jest też właścicielem części lasu, drogi, szkoły ,szpitala itd. Zaznaczam, że jestem przeciwny takiej rabunkowej gospodarce i prywatyzacji.
13. Dodane przez Brawo, w dniu - 05-02-2025 13:44 63 Brawo. I macie odpowiedzi na wasze pytania. Lasy tylko państwowe. Jest porządek. Gdyby wysypiska były państwowe a nie prywatne tobyscie płacili połowę mniej. A tak prywaciarze kasują i tyle.
14. Dodane przez OLo, w dniu - 05-02-2025 14:03 100 W czasach kiedy zielony ład decyduje o prawie wszystkim nikt nie pamięta że to właśnie lasy odpowiadają za przerabianie CO2 na tlen. Tylko łatwiej jest ograniczać pewne sfery życia i wycinać las niż dbać o jak największą ilość lasów i terenów zielonych. Ekolodzy wolą usiąść na ulicy i zablokować ruch niż zainteresować się coraz mniejszą ilością lasów. Kolejna sprawa to przy tak dużej ilości przecinek gołych placów bez drzew w przypadku mocniejszych wiatrów drzewa graniczące są narażone na zniszczenie ciekawe czy ktoś o tym pomyślał ?
15. Dodane przez Tomek72 Leszno, Gronowo, w dniu - 05-02-2025 14:10 74 Bardzo dobry wywiad - ciekaw jestem ilu czytelników przeczyta go ZE ZROZUMIENIEM ZANIM zacznie biadolić w komentarzach ...
Pisałem wczoraj i wiele razy wcześniej - mamy tak dużo lasów WŁAŚNIE dzięki GOSPODARCE LEŚNEJ - i oby tych lasów było jak najwięcej
16. Dodane przez mieszkaniec Strzyżewic, w dniu - 05-02-2025 14:10 44 Najgorsze nadleśnictwo. W Strzyżewicach w lesie również masowo wycięli drzewa. Dramat.
17. Dodane przez Tommy, w dniu - 05-02-2025 14:14 11 The right person in the right position
18. Dodane przez Karlos, w dniu - 05-02-2025 14:21 93 Tego kłamstwa, to już po prostu nie można znieść na trzeźwo... On w kilku fragmentach zaprzeczył sam sobie - ,, nie, to znaczy tak ". To po prostu tragedia-(...)
19. Dodane przez Carl Johnson, w dniu - 05-02-2025 14:26 114 Czyli krótko mówiąc wynika z tego, że jak za PiS rżnęli lasy, to było źle. Ale jak za PO rżną lasy to jest ok.
Inna sprawa, że pewnie 3/4 komentujących przejdzie się raptem 120 metrów od domu i mówią, że byli wielce w lesie. Wyście lasu na oczy nie widzieli, a takich wokół Leszna jest sporo, tylko trzeba się tam dostać i wiedzieć, jak się tam dostać. I uważać! Czysta natura, coś pięknego.
20. Dodane przez TUBYLEC, w dniu - 05-02-2025 14:26 54 Panie Adamek Przeprowadził Pan wywiad. Otrzymał bardzo fachowe i rzeczowe odpowiedzi na zadawane pytania. Proszę Pan aby dał już Pan spokój panu Nadleśniczemu Nadleśnictwa Karczma Borowa. Temat tzw. nadmiernej wycinki jest tematem wywoływanym sztucznie, Pan Panie redaktorze z racji zawodu w nim uczestniczy. Panie Nadleśniczy- ma Pan w swoim biurze rzecznika prasowego. Następne wywiady niech udziela rzecznik. Pan jest odpowiedzialny za prawidłową i fachowo przyrodniczo gospodarkę w naszych pięknych leszczyńskich lasach, a na brak pracy zapewne Pan nie narzeka. Zna Pan prawdę o głowie i murze.
21. Dodane przez Bodo, w dniu - 05-02-2025 14:31 56 Panie leśniczy to jest kryminał! Proszę ujawnić kwotę zarobkową ! A ile poszło na premie do pensji!
22. Dodane przez Normalny, w dniu - 05-02-2025 14:42 71 100 lat temu nie było zmian klimatycznych nie bylo zanieczyszczonego powietrza spalinami czy innymi zanieczyszczeniami z paliw kopalnych czy mikroplastikiem a dzisiaj gospodarka i plan wycinki lasów dalej sa wazniejsze ,niz zmiany klimatyczne zanieczyszczenie powietrza . Czy to nie las ,drzewa pochłaniaja zanieczyszczenia spaliny dwutlenek wegla a oddaja tlen ,olejki eteryczne dzialajaco prozdrowotnie.
23. Dodane przez przyjaciele lasu, w dniu - 05-02-2025 14:51 85 To co robi ten,, leśnik", to już nie jest problem. To tragedia!!! Zachowawcze stare, historyczne dębowe lasy wycina jak,, krzaki"pod domem. Powinien ze wstydu odejść i dobrze się schować... Tylko gdzie jak niedługo zrobi nam tu pustynię...
24. Dodane przez Do kom 16, w dniu - 05-02-2025 15:00 62 Dokładnie las wygląda jak po wojnie
25. Dodane przez Normalny, w dniu - 05-02-2025 15:14 64 Jak mozna wciąz tak bezrefleksyjnie mysleć tymi samymi kategoriami ,kierować sie planami i gospodarka jak sprzed 100 lat skoro nastapiły takie zmiany klimatu,taka dewastacja srodowiska naturalnego takie zanieczyszczenia powietrza ktorym my wszyscy oddychamy . Wycinka lasów jeszcze bardziej to pogłebia .
26. Dodane przez Frw, w dniu - 05-02-2025 15:16 12 Wycinać wszystko przynajmniej mam prace
27. Dodane przez Mieszkaniec Leszna, w dniu - 05-02-2025 15:43 12 Las gospodarczy brzmi tak jakby przyroda nie miała już dla ludzi znaczenia. A jak wygląda sprawa instalacji na biomasę w leszczyńskim MPEC? Tam też sporo hektarów lasów ma być spalanych w imię źle pojętej ekologii.
28. Dodane przez ja, w dniu - 05-02-2025 16:05 52 Dobrze że został podniesiony temat wycinki leszczyńskiego lasu. Dobrze że są ludzie którzy walczą o to żeby las był. Osoby rządzące i decyzyjne muszą wiedzieć że las jest ważny dla społeczeństwa.
29. Dodane przez Do 13, w dniu - 05-02-2025 16:09 22 A teraz zastanów się dlaczego popierasz Brauna i spółkę, którzy chcą tylko własności prywatnej. Jestes socjalista.
30. Dodane przez Do 25, w dniu - 05-02-2025 16:10 02 Nic nie zmienisz. Pieniądz rządzi światem.
31. Dodane przez SLAVV U, w dniu - 05-02-2025 16:39 23 RABUNKOWA GOSPODARKA ! WYCINKA LASÓW TYLKO PO TO BY MIEĆ PIENIADZE N SPONSOWANIE U !
32. Dodane przez Rany, w dniu - 05-02-2025 16:51 10 Nadleśniczy, a nie wie, że w nadleśnictwie nie ma Jeziora Górnickiego. Pewnie się przejęzyczył jak Pani Nawrocka. Drogi wyrównają zimą, a za chwilę będzie błoto i znów będą koleiny. Najważniejsze, że jak wytną to nowy posadzą i najważniejsze żeby nie prywatyzowali.
33. Dodane przez Coś podobnego, w dniu - 05-02-2025 17:39 22 Telefon do radia to walka o to by las był? Śmieszne. To już aktywiści w Białowieży więcej zrobili. Ale oni byli be, bo lewaccy. A PiS był cacy, bo czyścił puszczę z Kornika. I taki to ten nasz ludek zagubiony. Jak wycięli to już ciąć nie będą i to długo. Proste. Posądza i będzie rosło. Za 5 lat będzie lasek, a za 10 będzie las. I gra gitara. To wszystko nasady, nienaturalne. Nie ma w Polsce naturalnych lasów. Co człowiek zasadził, człowiek zetnie. Nagle się obudzili, że im się klimat zmienia. A jak im o tym mówili od lat to się po głowie pukali. Nie będzie nas będzie las. Jak w końcu coś porządnie pierdyknie w ludzkość, jakiś kolejny wirusek, to las odżywje. I zwierzęta. Planeta zacznie tętnić na nowo życiem. Tylko ten jeden właściwy patogen potrzebny, żeby zakończyć dewastację. Inaczej się nie da.
reklama
34. Dodane przez ten co rąbie, w dniu - 05-02-2025 17:59 21 Żeby było lepiej to musi być teraz gorzej. Rozumicie to???
35. Dodane przez Jana, w dniu - 05-02-2025 19:06 23 tusk nie ma pieniędzy już na nic co mieli wyprowadzili z kraju teraz trzeba ciąć lasy sprzedać drewno by kasa była!
36. Dodane przez T, w dniu - 05-02-2025 19:08 22 Kiedyś wycinano drzewa aby zaspokoić swoje potrzeby teraz aby się wzbogacić.
37. Dodane przez Do 20, w dniu - 05-02-2025 20:30 00 Tylko mam nadzieję ,że Pan zielonej koszuli nie zakłada koledze w pracy ?
38. Dodane przez Do 35, w dniu - 05-02-2025 20:44 00 Idź na nieszpór.
39. Dodane przez Do 36, w dniu - 05-02-2025 21:03 01 To mit. Jak wykończyli Wyspę Wielkanocną dawni jej mieszkańcy? Wycięli wszystkie drzewa, żeby za ich pomocą stawiać pomniki swoich bogów. Człowiek zawsze niszczył swoje środowisko m. in. w imię bzdur, które sobie wymyślał. A dla pieniędzy też, od kiedy tylko zaczął myśleć i wymyślił handel wymienny, a potem dukaty ze złota itd. Tak gatunek człowiek funkcjonuje od zarania dziejów. Zawsze chce więcej i wygodniej. Oczywiście od końca XVIII wieku to się nasiliło. Czas maszyn parowych, kolei tylko przyspieszył i ułatwił ludziom niszczenie środowiska dla pieniędzy. Wycinka lasu - zarabiają drwale. Sprzedaż drewna - zarabia właściciel LP. Zatrudnieni są ludzie w LP - zarabiają pieniądze. Drewno- w tartakach, deski sprzedaje właściciel tartaku - zarabia. Opał - sprzedaje pośrednik - zarabia. Drewno trafia do fabryk mebli, do budowy domów itd., też na eksport, zarabiają kolejni ludzie. Transport drewna - zarabiają ludzie, przeładunek, załadunek. Ilu ludzi straciłoby źródło zarobkowania gdyby przestano ciąć. Setki tysięcy. A las odrośnie. Wycięty las wygląda smutnie to oczywiste. To przygnębiający widok. Trzeba zmienić miejsce wycieczek. Lasów wokół Leszna dużo. Świata nie zmienicie, bo musielibyście na nowo wymyślić nasz gatunek, a jak wiemy zrobił to dawno, dawno temu Bóg (?). Jakieś pokraczne to Jego Dzieło. Ale przecież z Bogiem się nie dyskutuje.
40. Dodane przez popieram 36, w dniu - 05-02-2025 21:04 22 Wycinać drzewa tak ale tylko żeby zaspokoić nasze potrzeby a nie dla wzbogacania. To co jest wygląda na gospodarkę rabunkową. A najbardziej denerwują obiecanki, że będzie a nie wiadomo, jak będzie.
41. Dodane przez Realna, w dniu - 05-02-2025 21:26 26 Szkoda czasu na zbędne dyskusje. LASY SĄ NASZE i nadleśniczy natychmiast ma przerwać wycinanie drzew i starodrzewi powyżej 100 lat i w promieniu min 3 km od Leszna zakaz zrębów
42. Dodane przez do 41, w dniu - 05-02-2025 22:49 21 Idź do psychiatry .
43. Dodane przez fk, w dniu - 06-02-2025 07:06 31 będzie mniej cięcia... bo nie będzie co ciąć
44. Dodane przez Ryszard Ochódzki., w dniu - 06-02-2025 07:52 31 Nadleśniczy do zwolnienia w trybie natychmiastowym!
45. Dodane przez Cc, w dniu - 06-02-2025 08:16 31 Do telewizji się to nadaje... Klepanie kolejnych głupot. A zabierz gałązkę z lasu to cię zamkną na 5 lat lub kara.
46. Dodane przez Spójrz _a_siebie, w dniu - 06-02-2025 08:26 23 Idźcie ludzie sobie po mięsko do marketu i po meble do sklepu i żyjcie sobie w swojej cudownej bańce nieskazitelnego świata, a później wyrzućcie tą całą żółć w komentarzach w internecie, bo przecież jesteście ekspertami w każdej dziedzinie, od leśnictwa, przez budownictwo, rolnictwo aż po geopolitykę i socjologię. Gdybyście opuścili ciepłe miejskie mieszkania i poszli do lasu porozmawiać na spokojnie z tymi ludźmi, którzy od pokoleń tam pracują to chociaż trochę te wasze otumanione durnymi mediami głowy się przewietrzą. Bo najgłośniej zawsze krzyczą Ci którzy mają najmniej do powiedzenia.
47. Dodane przez Tomek72Gronowo (Leszno), w dniu - 06-02-2025 08:51 41 Pisałem wczoraj - no I WYWOŁAŁEM "wilka z lasu" - [...]05-02-2025 14:106 Bardzo dobry wywiad - ciekaw jestem ilu czytelników przeczyta go ZE ZROZUMIENIEM ZANIM zacznie biadolić w komentarzach ... Pisałem wczoraj i wiele razy wcześniej - mamy tak dużo lasów WŁAŚNIE dzięki GOSPODARCE LEŚNEJ - i oby tych lasów było jak najwięcej [...]
Nauka czytania ZE ZROZUMIENIEM jest chyba dalej w szkole podstawowej? Mniej komputera, telefonu, "mediów społecznościowych" - więcej spokoju, refleksji i ZROZUMIENIA ...
48. Dodane przez Tomek72 Leszno, Gronowo, w dniu - 06-02-2025 08:58 32 P.S. - z WIKIPEDIi [...]lasy gospodarcze normalne gospodarcze wykorzystanie lasu realizowane jest w sposób PLANOWY i stały służąc REPRODUKCJI surowca drzewnego[...]
I to właśnie robią polskie lasy państwowe od PONAD - 100 lat - a Wy patrzycie na wyrąb z perspektywy roku, czasem kilku lat i "robicie awanturę" ...
49. Dodane przez jo, w dniu - 06-02-2025 11:59 11 fatalna rozmowa panie redaktorze przede wszystkim mniej ataku, a więcej pytań i chęci zrozumienia tematu. Lasy Państwowe to jedyne co się w tym kraju udało, to jest nasz skarb i nasze dobro narodowe. To są ludzie z pasji, którzy wiedzą co robią i robią to dobrze. Drzewo rośnie 100 lat, od samego początku rośnie po to by być scięte, jest pielęgnowane żeby było jak najzdrowsze, najprostsze, miało jak najmniej sęków, jest selekcjonowane spośród tych wszystkich dookoła z którymi konkurowało, a wy mieszacie w to obecną politykę czy ono będzie wycięte za tej czy innej władzy...
50. Dodane przez przodownik, w dniu - 06-02-2025 14:31 00 Zima się kończy więc na razie wycinkę na tak dużą skalę wstrzymujemy.Co będzie w przyszłym sezonie to się okaże
51. Dodane przez forst, w dniu - 06-02-2025 14:35 20 120 lat temu Polacy uczyli się gospodarki leśnej od Prusaków. Teraz Lasy Państwowe to obecnie wzór dla leśnictwa niemieckiego. Powtarzam wypowiedź niemieckich leśników z okolicy Neuruppin (Brandenburgia). Oni w Niemczech nie mogą pogodzić się z nową polityką leśną UE. Brawo polscy leśnicy.
52. Dodane przez Max, w dniu - 06-02-2025 14:41 00 Gdzie są ekolodzy. Nie dostali w łapę za demonstracje i przypinanie się do drzew
53. Dodane przez Tomek72 Leszno, Gronowo, w dniu - 06-02-2025 17:39 01 To JESZCZE RAZ - jestem ZA tym aby lasów i drzew - było możliwie najwięcej - i to właśnie realizują polskie lasy państwowe od ponad 100 lat - reszta to "gadanie" zazwyczaj bez żadnego pokrycia w wykształceniu i doświadczeniu praktycznym ...
do kom 49 - zauważyłem że z biegiem lat coraz częściej trzeba pisać i tłumaczyć ludziom "jak krowie na rowie" ...
Ten kawałek lasu (przykładowe 10.hektarów) został posadzony ponad 100 lat temu (przykład dla sosny) - to optymalny czas na to aby ten kawałek wyciąć i przygotować pod świeże nasadzenia - a sprzedaż drewna sfinansuje dalszy rozwój ...
NIKT z komentujących NIE WIDZIAŁ i w związku z tym NIE pamięta jak sadzono ten kawałek lasu ponad 100 lat temu, za to pamiętają go ze spacerów z ostatnich kilku kilkunastu lat ...
A - i może dla niektórych to będzie niespodzianką (a powinniśmy to pamiętać ze szkoły), że drzewa najwięcej tlenu produkują i tym samym pochłaniają najwięcej CO2 - w okresie ... SILNEGO WZROSTU ...
reklama
54. Dodane przez Irek, w dniu - 06-02-2025 22:21 10 Niech ten leśnik nje gada farmazonów bo drogi gdzie cztery lata temu wycinali nadal są nie naprawione i zawalone konarami i pniami drzew. Jeździć w Trzebani się nje da rowerem, ciężko nawet chodzić.
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.