Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
2
Maja 2024
Czwartek
Imieniny obchodzą:
Zygmunt, Atanazy,
Anatol, Walter,
Walenty
DZIEŃ
FLAGI
Do końca roku 243 dni.
Start arrow Gostyń arrow Filipini chcą zwrotu gruntów

Filipini chcą zwortu ziem

Filipini chcą zwrotu gruntów

17.01.2012. Radio Elka, Aldona Brycka-Jaskierska
bazylika2.jpgOdzyskania ziem lub ich równowartości obliczonej na ponad 70 mln złotych domaga się  Kongregacja Oratorium Św. Filipa Neri ze Świętej Góry k/Gostynia.  Lista pozwanych jest długa, a wśród nich są gminy Piaski i Gostyń. Dzisiaj ruszył proces w tej sprawie.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60

Księża filipini domagają się zwrotu 2200 hektarów gruntów, położonych na terenie wsi Drzęczewo, Błażejewo i Bodzewko. Chodzi o tzw. majątek gostyński, który w latach 50-tych został im zabrany niezgodnie z prawem przez ówczesne władze komunistyczne.

W przypadku, gdy odzyskanie ziemi nie będzie możliwe, księża z Świętej Góry oczekują zadośćuczynienia o wartości
70,3 mln złotych. Na taką wysokość oszacowano wartość spornych gruntów. - To nie jest kwota, której się domagają księża filipini, tylko wartość przedmiotu sporu - twierdzi mecenas Krzysztof Wąsowski, pełnomocnik Kongregacji - roszczeniem jest objęty zwrot nieruchomości, ale tylko tych, które są we władaniu Skarbu Państwa lub państwowych osób prawnych, lub samorządowych osób prawnych. To nie jest roszczenie przeciwko rolnikom, prywatnym właścicielom, którzy w ciągu tych lat zdążyli nabyć ziemię zgodnie z prawem - zaznacza mecenas Wąsowski.

Pod uwagę brana jest również możliwość uzyskania gruntów zamiennych. - Przepisy mówią, że tam gdzie jest to możliwe, będzie dokonywany zwrot nieruchomości historycznie utraconych, a gdy to nie będzie możliwe, będziemy szukać nieruchomości zamiennych, zgodnie z prawem nawet na terenie całego kraju - zaznacza mec. Wąsowski.

Wśród pozwanych są Skarb Państwa, Agencja Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa, Ministerstwo Finansów, Nadleśnictwo Piaski, oraz gminy Gostyń i Piaski.

Na pierwszej rozprawie strony przedstawiły swoje stanowiska i sąd wyznaczył kolejny termin rozprawy. Nie będzie to pierwszy proces, w którym filipini domagali się zwrotu majątku. Proces rewindykacyjny rozpoczęli ponad dwadzieścia lat temu. W 1996 roku była zawarta ugoda z Agencją Nieruchomości Rolnych i ówczesnym wojewodą leszczyńskim. Na mocy tej ugody Kongregacja Księży Filipinów odzyskała 46 hektarów ziemi. (abj/tekst i foto)
 
Komentarze (90)
1. Dodane przez Obszarnik, w dniu - 17-01-2012 16:58
mojej Rodzinie stalinowski PKWN do dzisiaj obowiazujacy ukradł 820 ha w tym 600 lasu.Ustawa reprywatyzacyjna wg komunistów i PO ma kosztować 90 lmld zl.Kościolowi Polska po 1990r zwrocila juz ziemi za 60 mld zł....a Palikoty sie ciesza
2. Dodane przez pirat, w dniu - 17-01-2012 17:03
to są ludzie którzy uczą że wiara się liczy a nie kasa
3. Dodane przez dar nalezny, w dniu - 17-01-2012 17:04
Bóg zapłać
4. Dodane przez slimak, w dniu - 17-01-2012 17:05
W sumie to nie mam nic przeciwko temu, by wlasnie nie mieli prawa sie domagac odzyskac ziemie. Jak pewnie ktos nie doczyta to im zabrano, wiec niech panstwo zwraca. 70 mln to bardzo duzo pieniedzy, ale nie badzmy tez glupi i pomyslmy troche, ze za te pieniadze to Filipini zrobia remont bazyliki, klasztoru i calego ich obiektu. Koszty renowacji sa ogromne i utrzymanie w takim stanie tez. Niech uratuja takie zabytki, bo mozna sie pochwalic i w Polsce i na swiecie, a dzieki temu region kraju staje sie bardziej poplularny bo przybywa osob ktorzy chca widziec i podziwiac takie dziela architektoniczne!
5. Dodane przez KATOLIK, w dniu - 17-01-2012 17:14
wszystko w IMIĘ BOGA NAJŚWIĘTSZEGO!!!
6. Dodane przez ;-), w dniu - 17-01-2012 17:20
na portalu gostyńskim są dokumenty ze czarna flota majątek odzyskała w 1997r. a teraz chcą ponownie? coś mi tu śmierdzi może to wyłudzenie teraz ;) Nie dziwie się Bogu że chyba na wymioty mu się zbiera jak widzi poczynania ojczulków!!!! ja więcej na tace już nie dam... czas opodatkować kościół i mamy po kłopocie z długiem publicznym
7. Dodane przez Marcus, w dniu - 17-01-2012 17:28
Ja wnoszę o oddanie ziem Litewskich Polsce a co!
reklama
8. Dodane przez xmen, w dniu - 17-01-2012 17:35
...a mówią że kościół był kiedyś biedny!!!
9. Dodane przez bbb, w dniu - 17-01-2012 17:40
Pozew przeciwko Sarbowi Państwa etc. czyli podatnikom wszystkim nam!
10. Dodane przez Kresowianin, w dniu - 17-01-2012 17:47
a co z centralna Polska z Lwowem na czele!
11. Dodane przez ZAKONNICA, w dniu - 17-01-2012 17:58
CPDOMA I GOMORA JUZ NIEWIEDZA CO MAJA CHCIEC....
12. Dodane przez xxx, w dniu - 17-01-2012 18:06
To nie Państwo będzie oddawać tylko My podatnicy!!!!
13. Dodane przez czytelnik, w dniu - 17-01-2012 18:06
Jak sądzę to czy już dostali czy nie to i tak będą się domagać bo większość księży to skarbonka tak zwany worek bez dna.Dajcie im większe poparcie to zabiorą nam wszystko.Ja przestałam się z nimi cackać chociaż nie jestem już najmłodsza to doprowadzili mnie do tego że do kościoła już nie chodzę a pomodlić można się wszędzie.
14. Dodane przez jo, w dniu - 17-01-2012 18:10
do kom 4- zabrało im panstwo komunistyczne. Ja z tym nie mam niec wspolnego, a teraz z moich, Twoich pieniedzy, z budzetu trzeba bedzie im to oddac! Skandal. Teraz wszyscy maja ponosic koszty za panstwo komunistyczne?! A gdzie sluby ubóstwa?
15. Dodane przez mały, w dniu - 17-01-2012 18:16
Każdy ma prawo założyć sprawe w sądzie i walczyć o swoje więc po co te kom.
16. Dodane przez Jako, w dniu - 17-01-2012 18:25
wiara czyni cuda !a co tam braciszkowie będziecie na roli uprawiać !?
17. Dodane przez aj tam, w dniu - 17-01-2012 18:31
gminy Piaski i Gostyń to my, tutejsi płacący tu podatki nikt inny pieniądze nie biorą się z kosmosu tylko z naszych rąk, które je wypracują ! a przypominam ,że skarb państwa to także my akcyza, podatki od zarobków, vat-y, ropa po prawie 6 zł i w związku z tym drożyzna do tego to!!! nnoo nie nie chce mi sie wierzyć w.............
18. Dodane przez Homo anticlericalicus, w dniu - 17-01-2012 18:31
Kościół większości tych ziem nie nabył, on je otrzymał za "Bóg zapłać", za telepatyczne wstawiennictwo u Najwyższego za ojczyznę i jej dzieci
19. Dodane przez Marzena, w dniu - 17-01-2012 18:37
... a gdzie przypowieść o wielbłądzie , bogaczu i uchu igielnym ??? 
hmmm , wymyślili coś 2000 lat temu i do dzisiaj ta plotka szerzy zło .
20. Dodane przez 48LETNI, w dniu - 17-01-2012 18:37
pamiętam jak moja śp. Babcia opowiadała, że proboszcz jadał u dziedzica niedzielne obiadki, jak jeździł z dziedzicem automobilem ! jak ona boso chodziła do kościoła a buty niosła na plecach a zakładała tylko w kościele i wiele innych takich....i co mam teraz myśleć
21. Dodane przez skrucz mak kwak, w dniu - 17-01-2012 18:40
powiadam wam podatki i nic na tace.....templariusze czy co?
22. Dodane przez dellin, w dniu - 17-01-2012 18:40
Czytając ten artykuł, wielu z nas nie wie co powiedzieć. Mają mnisi TUPET i to bardzo duży. Winne są wszystkie rządy, poczynając od M. Rakowskiego i jego zwierzchnika Jaruzelskiego, a po 1989 roku jeszcze mocniej rządzący torszczyli się i nadal troszczą się o byt KLERU. Kwaśniewski, Miller i całe SLD, też dogadzali tej instytucji. Gdzie to jest napisane, że te grunty są ich? DO 4 slimak: GRATULUJĘ DOBREGO SAMOPOCZUCIA!
23. Dodane przez elzbieta, w dniu - 17-01-2012 18:42
Marcus myślę, że czas na Polskę od morza do morza, może księża przygarną bezdomne psy lub zrobią ochronkę dla dzieci, a ludność okoliczna znajdzie pracę na roli i odrobek będzie, potem tylko dziesięcine i kurne chaty sławojki i u niektórych opasłe brzuchy, ale to już było, przerabiało się, tylko, że niestety sami starzsy ludzie w tym pięknym kraju zostaną, młode pokolenie cieszy się szacunkiem za miedzą- a tak w ogóle to koni żal
24. Dodane przez lars rainer, w dniu - 17-01-2012 18:50
Kasę im państwo (czyli podatnicy) wypłaci a na remonty swoich obiektów i tak od skarbu państwa będą wołać a , co najgorsze tę kasę dostaną. Instytucja ta bez większych strat przetrwała wszystko tj. wojny, rozbiory 
i inne zawieruchy dziejowe, a na zwykłych ludziach pozostał od wieków obowiązek ich utrzymywania.
25. Dodane przez Rom, w dniu - 17-01-2012 19:01
A Pan Bóg to widzi: prędzej wielbłąd przejdzie przez ucho igielne niż bogacz wstąpi do nieba :)Eeeee.... Pismo Święte sobie a pazerność Kościoła sobie :) Kochajmy bliźnich !!!!
26. Dodane przez Miks, w dniu - 17-01-2012 19:02
Obszarnik walcz o swoje - oddawać albo wszystkim albo nikomu! Jeśli tak daleko mamy sięgać w historię to oczywiście też chcę Ziem Litewskich!Wg działającej do niedawna Komisji Kościół dostał zwrot gruntów nawet z nawiązką a tu się okazuje, że końca nie ma! Może lepiej było przyjąć zasadę - nie ma Króla, księcia ani jego dziedziców, to i ich darowizny ziem na wyznania uznać za nieważne! Darowane kiedyś zwycięzkim generałom przez Kościuszkę wsie, są dziś w majątku samorządów, choć spadkobiercy żyją w dzisiejszej Polsce! Jak oddawać to wszystkim!!. Uważam, że należy oddawać tylko w gruntach zapisanych przed wiekami, nawet jak stoją na nich prywatne domy, samorządowe osiedla, drogi i ulice. Wszyscy bEdą płacić danemu wyznaniu za dzierżawę! Takie jest prawo a nie oddawanie przez Agencję Rynku Rolnego lepszych kąsków ziemi i potem handlowanie nimi na lewo i prawo! - nie obchodzi mnie kto na nich teraz mieszka- będą mieszkać na "kościelnym" więc życie jak u Pana Boga za piecem!Niech samorząd nie zapomni odliczyć 60-letnich remontów. Teraz rozumiem dlaczego tak szybko zniszczono PGR-y - to na takich gruntach kiedyś gospodarzyli . Przy okazji byli z rządu Solidarności -Balasz, premier Suchocka wespół z jakąś byłą z rządu jednego z krajów skandynawskich- też się napchali tanią ziemią po PGR-ach! Co nieco uprawiają a za resztę w stanie ugorów płaci im granty Unia Europejska, jak wszystkim rolnikom. tej gleby nie nagrabili na wschodzie Polski bo tam w większości prawosławie i tylko czekać, gdy się popy o swoje upomną! 
Bazyliki z państwowych pieniędzy na ratowanie zabytków - przelicznik po obecnych cenach oczywiście- i kosztu remontu drogi dojazdowej i parkingu.Może wyjdzie trochę taniej. Błędem rządzących jest, że wyznaniom oddaje się nie te ziemie, które kiedyś nadał im król, książę czy dziedzic ale oddaje się "w zamian" ziemie, które im się podobają. Powoli wszystko wróci do wszelkich wyznań , jakie przez wieki niosły wiarę przez nasz kraj, Niemcy za chwilę też upomną się o swoje!
27. Dodane przez Rom, w dniu - 17-01-2012 19:05
A czy Filipini te ziemie kupili? Niech pokażą akt własności i księgi notarialne :) Ja swoje nieruchomości nabyłem, podatek zapłaciłem i księgi mam. Najwyższy czas opodatkować wszystkie podmioty w kraju.Chciałbym zobaczyc potwierdzenia opłat podatków od nieruchomości :)
28. Dodane przez roger, w dniu - 17-01-2012 19:17
Oddaać jak najbardziej, ale z chwilą zwrotu niech zapłacą podatek od wartości odzyskanych gruntów i nieruchomości, a potem wprowadzić dla nich jak i całego duchowieństwa obowiązkowy podatek dochodowy i obowiązek opłacania składek zusowskich w końcu wszycy jesteśmy równymi dziećmi Boga.
29. Dodane przez jak się wypisać z KK???, w dniu - 17-01-2012 20:06
W pierwszej chwili myślałem że dzisiaj jest 1 kwietnia i to żart prima aprilisowy .... Gorsi niż Żydzi przed wojną - jak to mawia moja Babcia...
30. Dodane przez dellin, w dniu - 17-01-2012 20:11
Czy doczekamy czasów, gdzie będzie podobnie jak w u małych Czechów. Katedra w Pradze w rękach państwa, kościoły świecą pustkami. Kościół jest instytucją, której działania doprowadziły, że Polska zniknęła na 123 lata z map politycznych i geograficznych. Czy wreszcie znajdą się ludzie, potrafiący zrobić porządek w naszej ukochanej Polsce? II dekada XXI wieku, a tu wraca Średniowiecze!
31. Dodane przez katolik, w dniu - 17-01-2012 20:36
W 100% popieram komentarz 28 !!! zlikwidować najwieksza w naszym kraju szarą strefe!!! opodatkować!! rozliczyć za nadużycia finansowe i seksualne!!! i zagonić do roboty!! do roboty ojczulkowie to odechce się wam głupich pomysłów!!!! :) :)
32. Dodane przez syn Ziemianina, w dniu - 17-01-2012 20:41
Od 2016r.następuje wolny obrot ziemia i wtedy latyfundia i inne będa przede wszystki Niemcow(jak za Bismarcka-Hakata).Mam juz działke z wozem Drzymały11
33. Dodane przez syn Ziemianina, w dniu - 17-01-2012 20:54
wszyscy przeciwnicy reprywatyzacji macie samochody,domy,mieszkania,interesy,galerie......minister J.Rostowski chce to wam odebrac bez odszkodowania,bo Polska w potrzebie i rzad nie moze sie wyżywic. Nalezy wszystkie po 1989r zdobyte wlasności znacjonalizowac dla dobra Ojczyzny i Unii Europejskiej! Z Panem Bogiem moim Królem!
34. Dodane przez syn Ziemianina, w dniu - 17-01-2012 20:55
Czy wiecie ,ze pomimo obowiazujacego PKWN po 1991r.powstaly latyfundia -H.Stokolosy-10tys.ha,R.Krauzego-10 tys.ha,M.Świtalskiego-10tys.ha,M.Dudy-5 tys.ha,W.Mroza-5 tys ha,T.Pieprzyka-4 tys ha,R.Skowronskiego(Klewki)-5 tys.ha,G.Wieczerzaka-2 stadninyi 1000ha,,J.Paula-5 tys.ha...i min.rolnictwa -A.Balazsa-poł Wolina, R.Jagielinskiego-600 ha,J.Maksymiuka-2 tys.ha ,A.Leppera -300 ha.,A.Bondy 4 tys.ha,prof.Szyszko -600 ha pod zalesienie, P.Piskorski-300ha pod zalesienie....
35. Dodane przez lars rainer, w dniu - 17-01-2012 21:01
Instytucja ta tzn. kościół katolicki bez większych strat przetrwała wszystkie zawieruchy dziejowe a na ludziach od wieków ciąży obowiązek ich utrzymywania.Kasę za ziemię dostaną a remonty ich obiektów nadal będzie finansował skarb państwa czyli my.
36. Dodane przez Zdziwiony głupotą, w dniu - 17-01-2012 21:06
Po prostu domagają się zwrotu - co w tym bulwersującego ???
37. Dodane przez DZIEKUJEMY, w dniu - 17-01-2012 21:12
Ojczulkowie nastepne wybory Palikot nie 10 a 40 procent otrzyma
38. Dodane przez Tomás de Torquemada, w dniu - 17-01-2012 21:28
Czas najwyższy, ogniem i mieczem wyplenić czarną zarazę... Tomás de Torquemada
39. Dodane przez Zbyszko z Bogdańca, w dniu - 17-01-2012 21:47
Przepraszam uprzejmie, kiedy Malbork przeniesiono do Gostynia? Czy przypadkiem przeor zakonu nie zowie się Ulryk(?) i czy aby ten zakon nie nazywa się Zakonem Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie? Jeżeli moje podejrzenia zdadzą się prawdą, gnać psubraty pod Grunwald!!!
40. Dodane przez dobrochnaa9, w dniu - 17-01-2012 22:03
Coś mi mówi,że zachłanność w końcu zgubi tę wyniszczającą ludzi instytucję polityczno-finansową.
41. Dodane przez xxx, w dniu - 17-01-2012 22:12
Nikt nie chce pamietac ,ze komuna zabrała ziemie w zamian ustanawiając Fundusz Koscielny, ktory funkconuje do dziś . 
Prosze państwa czy związki wyznaniowe odebrawszy swoje dobra w naturze oddadzą np, skladki na ZUS płacone przez państwo na emerytury księży i zakonników? 
Czy zwróca całość wypłaconych księżą czy zakonnikom emerytur ?? 
Cos nas ten zwrot mienia podwójnie kosztje , a nikt o tym nie wspomina.
42. Dodane przez bieda, w dniu - 17-01-2012 22:29
Jak czytam o zabraniu to mnie mdli! O ile mi wiadomo, jeśli Państwo zabierało majątki, to ludzie otrzymywali rekompensaty. Dlaczego o tym nikt prawdy nie powie i nie pisze? A skąd czarni mieli taki majątek? Durny naród straszony oddawał, by znaleźć się w NIEBIE! Więc państwo po części w potrzebie niech im pięknie odpowie.. Bóg zapłać ..amen
43. Dodane przez Gostyniak, w dniu - 17-01-2012 22:52
a to ci dopiero, braciszkowie nie mają dość , juz 500 lat temu poeta pisał  
 
" wójt pana wini , wójt księdza , a nam biednym zewsząd nędza ..." jak pisał juz Jan Kochanowski
44. Dodane przez leśny władek, w dniu - 17-01-2012 23:00
to jest podłość - niech BÓG im grzechy odpuści. 
i jak tu chodzić do kościoła.
45. Dodane przez kris, w dniu - 17-01-2012 23:10
Polecam wszystkim lekturę "Faraona" Bolesława Prusa. Od wydarzeń tam opisanych minęło kilka tysięcy lat... A problem ciągle aktualny... Pozdrowienia dla wszystkich duchownych!
46. Dodane przez niezdziwiony, w dniu - 17-01-2012 23:14
prawie 50 komentów i wszystkie krytukujące odzysk! no może z 1 wyjątkiem !
47. Dodane przez dellin, w dniu - 17-01-2012 23:37
Faktycznie Państwo w Państwie - wszędzie watykańskie pasożyty! Państwo i samorządy obcinają nauczycielom godziny z wybranych przedmiotów - katechetów i religii nikt na razie nie rusza! Niektóre parafie posiadają po kilkadziesiąt ha często atrakcyjnych gruntów, które ,,odzyskały" często z naruszeniem prawa. Żadne Państwo takiego draństwa nie wytrzyma. CZAS NA ZMIANY! I: Przyjdzie na to czas, przyjdzie czas... MIiejmy nadzieję, że niedługo.
48. Dodane przez podatnik, w dniu - 17-01-2012 23:39
niech zaczna placic podatki jak my wszyscy. Kazdy by chcial miec hektary i nie placic za nie ani zlotówki. smieszne!!!!
49. Dodane przez ben, w dniu - 17-01-2012 23:43
Kiedy "Kościół" i inne wiary zaczną w końcu oddawać zagrabione w różny sposób mienie na przestrzeni wieków prawowitym właścicielom?
reklama
50. Dodane przez aNDRZEJ, w dniu - 18-01-2012 01:02
A po co im te hektary potrzebne!? Czyżby zaczęli chwalić Boga uprawiając ziemię? Wyłazi szydło z worka:nie wiara ale bogactwo im w głowach!Komuchy miały rację,że ich tępili!!!Jestem katolikiem i wstyd mi za nich!!!
51. Dodane przez krzychu, w dniu - 18-01-2012 02:12
a ja chce moje 100 milionów:)))
52. Dodane przez syn Ziemianina, w dniu - 18-01-2012 07:04
Moje gospodarstwo Dziadek kupil od Niemca w okolicy miejscowości,gdzie stał wóz Michała Drzymały.W 1939r Niemcy wypędzili Dziadków i mojego Ojca do GG.W 1944r.NKWD więziło Ojca w Radomiu,bo mial własność w poznańskim.Następnie stalinowski PKWN nie dopuszczal Ojca do Jego gospodarstwa na odległość 50 km.Do dzisiaj gospodarstwo jest w zasobach skarbu panstwa. W 2016r. w myśl prawa UE w Polsce nastepuje wolny obrót ziemią.Państwo polskie jako paser sprzeda moje gospoarstwo Niemcowi.Ja mam działeczkę z wozem Drzymały!
53. Dodane przez do 34, w dniu - 18-01-2012 07:48
Jest jeszcze jeden który kupił obsiane hektary koło M. Górki/ Zmysłowo
54. Dodane przez rumsztyk, w dniu - 18-01-2012 07:56
Jakbym mógł to bym zwrócił Filipinom ekwiwalent ziemi na Filipinach;)
55. Dodane przez ala, w dniu - 18-01-2012 07:57
Pokój i dobro Księżom z Gostynia. 
A tak swoją drogą to do roboty Panowie :)A nie tylko dajcie lub oddajcie (:
56. Dodane przez tutejsza, w dniu - 18-01-2012 08:01
A tak swoją drogą to fajny artykuł w czasie kiedy Panie kolędują z tzw. wizytą duszpasterską . Mam nadzieję, że wielu się zastanowi zanim pobiegnie do bankomatu :)
57. Dodane przez obserwator, w dniu - 18-01-2012 08:07
a w czym państwo jest lepsze od kościoła??? ostatnio nic dobrego o władzach i rządzących nie można powiedzieć - tylko depczą zwykłych ludzi i garną dla siebie póki się da, póki kompletnych bankrutów z nas nie zrobili - WOLĘ ODDAĆ KOŚCIOŁOWI
58. Dodane przez xxx, w dniu - 18-01-2012 08:09
oddac im ziemie dosolic z podatkiem i krusem to sami zrezygnuja
59. Dodane przez gość, w dniu - 18-01-2012 08:12
Nie samym chlebem człowiek żyje !!! :) :) http://www.youtube.com/watch?v=etJ0SeiJ0ZY
60. Dodane przez czytnik, w dniu - 18-01-2012 08:15
Drodzy komentatorzy polecam poniższy tekst p. Szymona Hołowni pt. po co księżom miliony. 
 
po co zakonnikom (zakonnicom) miliony? To pytanie zdaje sobie oburzone społeczeństwo, patrząc na działania Komisji Majątkowej. I o ile do samej Komisji można (i należy) się czepiać, o tyle święte poruszenie związane z tym, że człowiek duchowny ma dostać do ręki duży pieniądz sprawia, że jedni czy drudzy państwo deklarują, że oni odtąd nie będą chodzić do kościoła, a Chrystus był przecież biedakiem. 
 
Garść argumentów za tezą, że kościoła nie da się (i nie ma sensu) pomyśleć bez pieniędzy i nie ma co się w tym temacie obruszać i czerwienić ze zgrozy podałem w tekście. Zastanówmy się jednak, jak obsłużyć sytuację, gdy duchowni dostają do dyspozycji kasę większą niż ta niezbędna do zakupu kaszki, wina czy komunikantów. Weźmy zakon sióstr jakichśtam, które dostają odszkodowanie za ukradziony im przez Bieruta i spółkę grunt wartości powiedzmy 15 milionów złotych. Po pierwsze gdyby to naszemu dziadkowi ukradli, nie poszlibyśmy domagać się zwrotu w sądach, komisjach, gdzie by się tylko dało? To było mienie wypracowane przez pokolenia, dziedziczone zgodnie z prawem i co teraz? Mamy uznać to za niebyłe? Nie ma nic złego w tym, że instytucje kościelne domagają się odszkodowania (choć powtarzam moim zdaniem powinny to robić nie w jakichś ekstra komisjach, tylko normalnie, jak wszyscy, w sądzie). To po pierwsze. Po drugie zaraz do mediów idzie miejscowy samorząd, wójt czy burmistrz i łka olaboga, a on miał właśnie tu postawić sklep, co tam sklep rodzinny park zabaw, co tam rodzinny park zabaw darmowe przedszkola, jadłodajnie, lunaparki. Jasne, mnie też by wkurzało gdybym otworzył kopertę z poleceniem, że mam oddać kawałek własnej ziemi, bo ktoś coś kiedyś komuś ukradł (i dlatego zbrodnią i głupotą było ustanowienie Komisji działającej w trybie jednoinstanycjnym, to się zmieniło, ale późno). Te tłumaczenia z cyklu myśmy właśnie jutro mieli tam zbudować, a tu nam dziś zabrali, więc jak nam w ogóle w życiu nie wychodzi to nie wina nasza, tylko czynników zewnętrznych Warszawy, Kościoła etc., też średnio posuwają cały dyskurs do przodu. 
 
Ok. Siostry sprzedają ten grunt. Kolejne larum! Dostały i sprzedały! Nic nie szkodzi, że spora część z nas w tej sytuacji postąpiłaby tak samo. Jak się nie ma pieniędzy by na tej ziemi coś postawić, po co to trzymać? Po co płacić podatek gruntowy? Trzeba sprzedać. I to jak najkorzystniej, czyli z zyskiem. Większość oburzonych wydaje się być wstrząśnięta faktem, że siostry uzyskują ów zysk, wiadomo przecież, że skoro są siostrami, powinny sprzedać to tak, żeby na tym maksymalnie stracić. Wiadomo, religia jest o tym żeby się wyrzekać, a nie żeby gromadzić. Osoby duchowne powinny więc kupować drogo, niekorzystnie, topić kasę w nietrafionych inwestycjach. Wtedy wzierunek będzie spójny, figura nam się domknie jak ta lala. Tyle, że jak tak zrobią powie się, że marnotrawią wspólny grosz. Jak coś zyskają powie się, że zamiast być duchownymi stają się geszefciarzami. Jak się nie obrócisz lud kontent nie będzie. A skoro tak, może warto by ów lud zastosował wobec duchownych podobne zasady jakie stosuje wobec siebie? Dostajesz duży spadek. Taka historia zwykle w życiu zdarza się raz. Robisz więc co możesz, by możliwie dobrze tę kasę wykorzystać. 
 
I to właśnie mają obowiązek zrobić wspomniane siostry, w przeciwnym razie zlekceważą i roztrwonią pracę, poświęcenia poprzednich pokoleń. Przede wszystkim zadbać o to by ten kapitał pracował. W ludziach. Znam kilka wspólnot, które dostały ziemię lub kasę za ziemię i zaręczam, że nie wydały tego na otrwacie sieci salonów gier względnie park samochodowy dla ojców przeorów (czy matek przeorysz). Zakony mieszczą się czasem w bardzo starych budynkach, dotacje na konserwacje nie w pełni wystarczają, ta kasa idzie więc na przykład na docieplenie, renowację historycznych obiektów, tak by nie marzły i za chwilę się nie rozpadły (a jeśli zakon ma klasztorów dwadzieścia, większość sprzed paruset lat to nawet przy konserwatorskich dotacjach mamy ciężkie miliony; bardzo zabawne jest wliczanie środków na ochronę kościelnych zabytków do przykładów nie-rozdziału Kościoła od państwa, drogi pośle Palikocie, droga posłanko Senyszyn, warto tę kasę dawać, żeby wasi potomkowie mogli później urządzać pizzerie w historycznych wnętrzach!). Za te pieniądze funduje się czasem zupełnie nowe placówki duszpasterskie, dolewa kasy, do tych które słabiej przędą. W jednym przypadku wiem, że te pieniądze zostaną na koncie jako gwarancja utrzymania dla sióstr i ich budynków na zakonną starość. Nowych powołań jak na lekarstwo, a starzejące się siostry po prostu i po ludzku obawiają się, że jak tak dalej pójdzie nie będzie miał się nimi kto zająć, powalczyć o jakieś dotacje i że sobie na stare lata zamarzną w tych historycznych budowlach, a tak będzie choć kasa na pielęgniarkę. Niektórzy te pieniądze inwestują, w nieruchomość na wynajem na przykład, by zapewnić sobie stały dopływ środków na duszpasterską działalność operacyjną przez lata. To może wydać się niektórym szokiem, ale ogrzanie i oświetlenie kościoła to czasem paręnaście tysięcy miesięcznie. Zjazdy, zloty, wydawnictwa, debaty czy inne inicjatywy, to wszystko kosztuje. A przecież są i biedni, którym trzeba pomóc. Przy słabnącej świadomości wiernych coraz mniej chętnych do dzielenia się pieniędzmi z Kościołem, saldo na tym rachunku będzie topniało w coraz szybszym tempie. 
 
Jasne, że można by te pieniądze od razu przelać na Caritas, natychmiast kupić za to milion obiadów, które natychmiast zostałyby zjedzone. Warto jednak pamiętać, że są dwie drogi pierwsza polegająca na natychmiastowym działaniu, druga tak działają na przykład fundacje na tym, że część rozdajemy, część kapitału pracuje nam i przynosi odsetki, próbujemy zmieniać świat może wolniej, ale w dłuższej perspektywie. Sami tak pracujemy z własnymi pieniędzmi, nie widzę więc powodu byśmy mieli zabraniać takiego działania na przykład zakonnicom czy zakonnikom. A rozliczać ich powinno się nie z tego jaką sumę mają na koncie, bo to nie jest kryterium chrześcijaństwa, a tylko i wyłącznie z tego, czy inwestują pieniądze w rzeczy, które będą zmieniać świat na dobre i będą mieć dobre skutki w wieczności. 
 
Byłoby im pewnie łatwiej, gdyby wiedzieli że mogą liczyć na świeckich, którzy zamiast siedzieć i obrabiać im plecy, spróbowali skrzyknąć się i wymyśleć z lokalnym księdzem, jak uruchomić inicjatywę która sensowność biznesplanu łączyłaby z wyczuciem społecznych potrzeb i rzeczywiście zmieniała środowisko. Pieniądz, również kościelny, musi pracować w ludziach. Złe są tu dwie skrajności pierwsza, proboszcz czy przeor który na słowo kasa czerwieni się lub ucieka z krzykiem, druga wierni (i niewierni), którzy go gonią krzycząc: miałeś być biedny, a tu co?! Kłopot ludzi Kościoła zaczyna się wtedy, gdy na pieniądze patrzą nie jako na środek, a jako na cel sam w sobie. Głupim, tanim populizmem u tzw. opinii publicznej jest domaganie się od Kościoła, by wyrzekł się milionów czy tysięcy, należałoby raczej dążyć do tego by wspólnie państwo z Kościołem zaprząc środki jednej i drugiej strony do zmieniania na lepsze kolejnych fragmentów Rzeczypospolitej. I to by było na tyle o pieniądzach. Kolejne tematy dlaczego poseł Palikot perwersyjnie fascynuje księży, i o tym który Jezus jest fajniejszy niewysoki i żywy czy wielgachny i z betonu, już na religia.tv. Zapraszam i tu i tu (wciąż nie wiem które miejsce mam porzucić ;)
61. Dodane przez Aleksandra, w dniu - 18-01-2012 08:16
Wierzę w Boga. Szkoda tylko że Jego administracja (Kościół)jest tak skorumpowana. Nie brałam ślubu kościelnego, nie chrzczę dzieci a w życiu kieruję się dekalogiem. Polecam takie życie.
62. Dodane przez Lisa, w dniu - 18-01-2012 08:17
jakie ich ziemie zabrane przez komunistów? od Bałtyku po Tatry są polskie ziemie a nie ziemie Watykanu. A czarni są obywatelami państwa WATYKAN! Won od ziem polskich!
63. Dodane przez bazyli, w dniu - 18-01-2012 08:25
oddać im ? nie! modlić się można w skromnych świątyniach a nie przepełnione bogactwem.księża niech zajmą się swoimi owieczkami a nie zwrotem ich własności.Dla mnie zero zwrotów pieniędzy ani gruntów i basta
64. Dodane przez bazyli, w dniu - 18-01-2012 08:30
jestem za tym żeby opodatkować kościół za posiadane nieruchomości aby płacili podatki tak jak obywatele .Moim zdaniem kościól to państwo w państwie
65. Dodane przez Michał, w dniu - 18-01-2012 08:39
A ja proponuję obowiązkowy odpis w podatku na Kościół. Wtedy dowiemy się ilu mamy katolików. Ja przyjdzie do zadeklarowania wiary i zapłacenia podatku, bo wtedy może okazać się, że stadko w owczarni jest mniejsze niż się komukolwiek wydaje. Bóg jest wszechmogący ale personel naziemny wszystko psuje.
66. Dodane przez REED PAWER, w dniu - 18-01-2012 08:49
SKANDAL pazerni ojczulkowie,WSTYD i Hanba pobozni ojczulkowie WSTYD.
67. Dodane przez km, w dniu - 18-01-2012 09:51
wstyd i hańba rozbijają się na prawo i lewo a jeszcze pieniędzy wołają gdzie jest Bóg bo chodzą i ludzi pouczają a nas nie stać na to co oni mają ludzie pracują za marne grosze i nigdy tego mieć nie będą dlaczego my za wszystko płacimy nawet na festynie nie mozna fantować bo jest podatek a oni co do pracy niech idą i mszę odprawiają swoją drogą a nie wycieczki i sanatoria a ludzie o leki walczą przed telewizją żal to nasza kochana polska
68. Dodane przez Tomek72, w dniu - 18-01-2012 09:55
1) nie dziwię się, że Kościół chce zwrotu majątku. 
 
Uczciwie odpowiedzcie sobie - kto z WAS / nas nie chciałby, żeby mu oddano to co kiedyś bezprawnie zabrano? 
 
2) Tu występuje niestety NIERÓWZNOŚĆ wobec stosowania prawa ja miałbym mniejsze szanse na odzyskanie majątku niż kościół - z różnych względów. 
 
Dlatego ja jeszcze już w pierwszej połowie lat 90 uważałem, że III RP powinna: 
 
*ogłosić, że zbiera wszelkie roszczenia wobec II RP, *dać na zgłoszenie roszczeń np 5 lat, kolejne 5 lat na weryfikację i wycenę,  
*policzyć ile będzie to kosztowało budżet państwa,  
*zaproponować te same zasady rekompensaty dla wszystkich (niezależnie czy to Polacy, Żydzi czy instytucje kościelne) 
 
I RAZ NA ZAWSZE ZAMKNĄĆ TEN TEMAT. 
 
P.S. - pamiętajmy co prawda, że zabierała komuna, ale też PAMIĘTAJMY, że Anglia, Francja i USA są odpowiedzialne za to, że włączono nas do bloku wschodniego. 
 
Nie rostrząsajmy historii, ale pamiętajmy o niej i wyciągajmy wnioski.
69. Dodane przez jaki, w dniu - 18-01-2012 09:57
jak te hektary mogą byc w kazdym miejscu w kraju a nie koniecznie w gostynskiem to proponuje pogadac z włascicielem POLIGONU W DRAWSKU zeby odsprzedał kawałek ziemi i problem sie sam rozwiąże
70. Dodane przez Karol, w dniu - 18-01-2012 09:58
Interesujemnie odpowiedż na py tanie ile ci "biedni" ojczulkowie wyłudzili złotówek od samorządów i instytucjipaństwowych na remonty zabytków. Bardzo aktualna staje się "Monachomachia".
71. Dodane przez wstyd, w dniu - 18-01-2012 10:03
Tego najmniej się spodziewałam.Brak mi słów.Wstyd Panowie ciągle macie mało,a skąd te luksusowe bryki.....
72. Dodane przez Krol, w dniu - 18-01-2012 10:11
Grunty to kezden jeden by chcial,ale robic to nie ma komu!!!
73. Dodane przez wierny, w dniu - 18-01-2012 10:31
jestem wierzący i niepraktykujący i uczciwie i ciężko pracuję na swoje utrzymanie. Z moich obserwacji wynika że księża i zakonnicy są niewierzący a praktykujący. To nieroby i pasożyty społeczne, pławiący się w luksusach. Znowu wyciągają łapy po nasz majątek. Pocieszające jest to że młodych do seminariów i klasztorów jest coraz mniej. To już gatunek wymierający. Lud mądrzeje.
74. Dodane przez jjj, w dniu - 18-01-2012 10:36
Mnie ani za tym ani za tamtym beret mnie nie uciska ale kiedyś na początku reformacji czy deformacji jak zwał tak zwał słyszałem dużo na temat świętego prawa własności.Więc jeśli ono takie święte to trzeba tego prawa przestrzegać i wziąć to na klatę.Jeśli przedwojenni biznesmeni odzyskali swoje kamienice i sklepy w których przed wojną pracowali zarządzali i forsę klepali ich przodkowie to pozwólmy młodszym braciom w wierze też odzyskać swoje.Czy nie?
75. Dodane przez jjj, w dniu - 18-01-2012 10:41
Do 28 podatek po odzyskaniu majątku tak za grunty a dlaczego podatek od odzyskania ziemi.Oni chcą to co im zabrano .Podatek należy się za kupioną ziemię nieruchomość za odzyskanie skradzionego przedmiotu o żadnym podatku nie słyszałem czy może się mylę że PO już coś takiego wprowadziło .Czas tak szybko płynie.
76. Dodane przez ooooo, w dniu - 18-01-2012 11:59
piekło istnieje i czeka
77. Dodane przez AK, w dniu - 18-01-2012 12:17
Roszczenie księży filipinów jak informuje pełnomocnik P.Krzysztof Wąsowski dotyczy gruntów,które są we władaniu szeroko pojętego państwa polskiego nie rolników,prywatnych właścicieli.Należy mieć dużo większe zaufanie do kościoła niż do państwa polskiego,w szczególności zarządzanego przez obecną władze.Praktycznie wszystkie komentarze księży filipinów.Jedni piszą,że chodzą do kościoła,że są wierzącymi ale nie podoba im się to o czym mówią księża na kazaniach,inni twierdzą że kościół nie płaci podatków co jest nieprawdą,jeszcze inni że tylko na pieniądzach im zależy.Szanowni wierzący nie można dwom panom służyć,nie można mówić,że jestem wierzący ale przykazanie x należy zmienić bo to jest przeciw wierze w Chrystusa.Zachęcam wszystkich do przeczytania komentarza nr 61 po czym chwila refleksji i głęboki oddech [kieruje się dekalogiem]
78. Dodane przez r@fał, w dniu - 18-01-2012 18:18
My Filipini potrzebujemy tej Ziemi, do uprawiania marchewki, sałaty, pomidorków... 
Szczęść Boże....
79. Dodane przez ministrant, w dniu - 18-01-2012 21:58
PRZYKAZANIA BOŻE 
 
WRAZ Z KOMENTARZEM KATECHIZMU KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO 
 
2072: Dziesięć przykazań, będąc wyrazem podstawowych powinności człowieka względem Boga i względem bliźniego, objawia w swojej istotnej treści poważne zobowiązania. Są one ze swojej natury niezmienne i obowiązują zawsze i wszędzie. Nikt nie może od nich dyspensować. Dziesięć przykazań wyrył Bóg w sercu człowieka. 
 
1. NIE BĘDZIESZ MIAŁ BOGÓW CUDZYCH PRZEDE MNĄ 
 
2086: Pierwsze z przykazań obejmuje wiarę, nadzieję i miłość. Kto mówi o Bogu, mówi w istocie o Kimś wiecznym, niezmiennym, zawsze takim samym, wiernym, doskonale sprawiedliwym. Wynika stąd, że powinniśmy bezwzględnie przyjmować Jego słowa, całkowicie Mu wierzyć i ufać. Jest On wszechmocny, łaskawy i czyniący dobro. Któż mógłby nie pokładać w Nim całej swojej nadziei? Któż mógłby nie miłować Go, rozważając skarby dobroci i miłości, których nam udzielił? Stąd też wyrażenie, jakiego używa Bóg w Piśmie świętym na początku lub na końcu swoich przykazań: ?Ja jestem Pan". 
 
2. NIE BĘDZIESZ BRAŁ IMIENIA PANA, BOGA SWEGO, NADAREMNIE. 
 
2142: Drugie przykazanie nakazuje szanować imię Pańskie. Podobnie jak pierwsze, uwypukla cnotę religijności i określa bardziej szczegółowo nasze posługiwanie się słowem w sprawach świętych. 
 
3. PAMIĘTAJ, ABYŚ DZIEŃ ŚWIĘTY ŚWIĘCIŁ. 
 
2185: W niedzielę oraz w inne dni świąteczne nakazane wierni powinni powstrzymać się od wykonywania prac lub zajęć, które przeszkadzają oddawaniu czci należnej Bogu, przeżywaniu radości właściwej dniowi Pańskiemu, pełnieniu uczynków miłosierdzia i koniecznemu odpoczynkowi duchowemu i fizycznemu. Obowiązki rodzinne lub ważne zadania społeczne stanowią słuszne usprawiedliwienie niewypełnienia nakazu odpoczynku niedzielnego. Wierni powinni jednak czuwać, by uzasadnione powody nie doprowadziły do nawyków niekorzystnych dla czci Boga, życia rodzinnego oraz zdrowia. 
 
4.CZCIJ OJCA SWEGO I MATKĘ SWOJĄ. 
 
2197: Czwarte przykazanie rozpoczyna drugą tablicę Dekalogu. Ukazuje porządek miłości. Bóg chciał, abyśmy po Nim czcili naszych rodziców, którym zawdzięczamy życie i którzy przekazali nam wiedzę o Bogu. Jesteśmy zobowiązani czcić i szanować tych wszystkich, którym Bóg - dla naszego dobra udzielił swojej władzy. 
 
2198: Przykazanie to jest sformułowane w sposób pozytywny. Określa obowiązki, jakie należy wypełnić. Jest wprowadzeniem do następnych przykazań, które dotyczą szczególnego poszanowania życia, małżeństwa, dóbr ziemskich, słowa. Stanowi jedną z podstaw nauki społecznej Kościoła. 
 
5. NIE ZABIJAJ. 
 
2258: Życie ludzkie jest święte, ponieważ od samego początku domaga się ?stwórczego działania Boga" i pozostaje na zawsze w specjalnym odniesieniu do Stwórcy, jedynego swego celu. Sam Bóg jest Panem życia, od jego początku aż do końca. Nikt, w żadnej sytuacji, nie może rościć sobie prawa do bezpośredniego niszczenia niewinnej istoty ludzkiej. 
 
2262: W Kazaniu na Górze Pan przypomina przykazanie: Nie zabijali (Mt 5,21) i dodaje do niego zakaz gniewu, nienawiści i odwetu. Co więcej, Chrystus żąda od swojego ucznia nadstawiania drugiego policzka, miłowania nieprzyjaciół. On sam nie bronił się i kazał Piotrowi schować miecz do pochwy. 
 
6. NIE CUDZOŁÓŻ 
 
2335: Każda z dwu płci z taką samą godnością, chociaż w różny sposób, jest obrazem mocy i czułej miłości Boga. Jedność mężczyzny i kobiety w małżeństwie jest sposobem naśladowania w ciele wspaniałomyślności i płodności Stwórcy: ?Mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją i łączy się ze swą żoną tak ściśle, że stają się jednym ciałem" (Rdz 2, 24). Z tej jedności wywodzą się wszystkie pokolenia ludzkie. 
 
2400: Cudzołóstwo i rozwód, poligamia i wolny związek są poważnymi wykroczeniami przeciw godności małżeństwa. 
 
7. NIE KRADNIJ. 
 
2401: Siódme przykazanie zabrania zabierania lub zatrzymywania niesłusznie dobra bliźniego i wyrządzania bliźniemu krzywdy w jakikolwiek sposób dotyczącej jego dóbr. Nakazuje sprawiedliwość i miłość w zarządzaniu dobrami materialnymi i owocami pracy ludzkiej. Z uwagi na wspólne dobro wymaga ono powszechnego poszanowania przeznaczenia dóbr i prawa do własności prywatnej. Życie chrześcijańskie stara się dobra tego świata ukierunkować na Boga i miłość braterską. 
 
8. NIE MÓW FAŁSZYWEGO ŚWIADECTWA PRZECIW BLIŹNIEMU SWEMU. 
 
2464: Ósme przykazanie zabrania fałszowania prawdy w relacjach z drugim człowiekiem. Ten przepis moralny wypływa z powołania ludu świętego, by był świadkiem swojego Boga, który jest prawdą i chce prawdy. Wykroczenia przeciw prawdzie - przez słowa lub czyny - wyrażają odmowę zobowiązania się do prawości moralnej; są poważną niewiernością Bogu i w tym sensie podważają podstawy Przymierza. I 
 
9. NIE POŻĄDAJ ŻONY BLIŹNIEGO SWEGO. 
 
2514: Święty Jan rozróżnia trzy rodzaje pożądania, czyli pożądliwości: pożądliwość ciała, pożądliwość oczu i pychę życia. Zgodnie z katolicką tradycją katechizmową dziewiąte przykazanie zakazuje pożądania cielesnego [...]. 
 
10. ANI ŻADNEJ RZECZY, KTÓRA JEGO JEST. 
 
2534: Dziesiąte przykazanie stanowi dalszy ciąg i uzupełnienie przykazania dziewiątego, które odnosi się do pożądliwości ciała. Zabrania ono pożądania dóbr drugiego człowieka, które jest źródłem kradzieży, grabieży i oszustwa, zakazanych przez siódme przykazanie. ?Pożądliwość oczu" prowadzi do przemocy i niesprawiedliwości zakazanych przez piąte przykazanie. Zachłanność ma swe źródło - podobnie jak nierząd -w bałwochwalstwie zakazanym w trzech pierwszych przepisach Prawa. Dziesiąte przykazanie zwraca uwagę na intencję serca; wraz z dziewiątym przykazaniem streszcza ono wszystkie przykazania Prawa. 
 
TO WSZYSTKO DOTYCZY BIEDNEGO LUDA . Księżulków i braciszków to nie dotyczy. Oni wiedzą że Pan Bóg żartował.
80. Dodane przez ??????????????????, w dniu - 18-01-2012 22:52
myślałam ze kościół prowadzi ubóstwo ,a tu odwrotnie widzi,ze materialnie sie ułaskawiaja
81. Dodane przez syn Ziemianina, w dniu - 19-01-2012 07:50
taka dyskusja wynika z tego,że rzad T.Mazowieckiego "gruba keska" i prezydenta L.Wałęsy "100 mln" nie przeprowadzil dekomunizazji,lustracji,reprywatyzacji,prywatyzacji pracowniczej,powszechnej prywatyzacji,czyli uwłaszczenia sie Społeczenstwa,a zaczął od sprzedaży banków,łakomych kąsków szemranemu kapitałowi.....
82. Dodane przez nawrócony, w dniu - 19-01-2012 18:42
WSTYD JEDNYM SŁOWEM CO ŁASKA OZNACZA 500 ZŁ ZA ŚLUB 350 ZŁ ZA DZIURĘ NA CMENTARZU 350 ZŁ ZA MSZE ZMARŁEGO ZA KOMUNIĘ PODZIĘKOWANIE PO 50 ZŁ OD KAŻDEGO DZIECKA ZA CHRZCINY 200 ZŁ PO 1 ZŁ NA TACE W KOŚCIELE NA KOLENDĘ PO 20 ZŁ CO ROK WIĘC PRZEZ CAŁE ŻYCIE JEDNEGO CZŁOWIEKA TO SIĘ TROCHĘ NAZBIERA CHORE TO WSZYSTKO CO ŁASKA NIE ISTNIEJE CIĄGLE IM MAŁO MAJĄ GŁOSIĆ SŁOWO BOŻE A ROBIĄ CO INNEGO (...) W IMIENIU BOGA A ZIEMIA IM PO CO DO PARU WARZYW NA OBIADEK JAK BY JEDLI ZIELONE TO BY TAK NIE WYGLĄDALI BIEDY NIE MAJĄ NIECH IM BÓG WYBACZY ZA CHCIWOŚĆ
83. Dodane przez cud, w dniu - 19-01-2012 22:06
Hej filipini a raczej filipinki bo chodzicie w sukienkach weźcie się do uczciwej pracy! Jesteście darmozjadami i wasz czas się skończył. Jest XXI wiek a wy tkwicie w średniowieczu . Świat poszedł do przodu i wasze czary nic nie pomogą. Życzę wam otrzeźwienia!!!
84. Dodane przez już nie katolik, w dniu - 21-01-2012 14:07
To co robią ci w tych czarnych sukienkach woła o pomstę do nieba.Ja się pytam, czy te zwroty o które się tak dopominają jak je nabyli? Na pewno nie uczciwie, wyzyskiwali biedotę, stąd takie majątki. Wcale mnie to nie dziwi, że ostatnio są okradane kościoły, biedota przychodzi po swoje. JASNE. Wy co roku nowe fury,luksusowe żarcie, panienki itp. Po to wam kasa potrzebna. Takie wasze życie w ubóstwie o jakim mówicie na kazaniach WSTYD.Zobaczycie przez takie działania niedługo w kościołach tylko mochery będą przychodzić, jak po drodze RYDZYK ich nie zwerbuje do siebie.
85. Dodane przez apricot, w dniu - 22-01-2012 22:24
Jestem przekonana, że wszyscy z Państwa, którzy piszą tutaj bardzo burzliwe komentarze, gdybyście mieli możliwość odzyskania odebranych niegdyś gruntów o które według prawa moglibyście się starać, to nikt by się nie zawahał. I owszem, sąsiedzi i znajomi też by Was wytykali palcami, że w głowie się poprzewracało i że z Was takie nieroby i pewnie na jakimś oszustwie się dorobiliście. 
Odnoszę wrażenie, że istnieje przekonanie, że jeśli Filipini dostaną grunty lub ich równowartość to podzielą się tymi milionami i wydadzą na własne zachcianki. Jestem przekonana, że w razie powodzenia zyski przełożą się pozytywnie na całą społeczność lokalną. Może będzie wykonana jakaś inwestycja, może pieniądze zostaną przeznaczone na renowację, a może przyczynią się do pomocy innym? Nie wiem, ale nie dzielmy skóry na niedźwiedziu. 
Chyba Państwo zapominają, że to właśnie Święta Góra jest jednym z niewielu zabytków w naszej okolicy, do którego przyjeżdżają ludzie z dalekich stron, a nawet z innych krajów. Że to właśnie tutaj odbywa się coraz bardziej prestiżowy festwial Musica Sacromontana (a przecież wszystkie koncerty są darmowe!). 
Przed kościołem powstał nowy parking, który służy wszystkim zmotoryzowanym (a przecież nie wybudowały go krasnoludki za darmo- to może, żeby było sprawiedliwie postawmy parkometr? wtedy księża nie musieliby zbierać od parafian po te 0,50zł na składkę co niedzielę, tylko każdy, kto chce parkować płaci. Już widzę to oburzenie, że jak to można było zrobić. Tylko, że nawet w samym Gostyniu mamy parkingi osób prywatnych i miejskie- płatne).  
Dobrze, że jest nowy parking. Wystarczająco Polska wygłupi się w tym roku stanem dróg przed gośćmi zagranicznymi.  
 
Wytykacie Państwo, że księża są pasożytami, że żyją tylko z pieniędzy podatników. A przecież wielu z nich pracuje, np. ucząc religii w szkole Wasze dzieci.  
Zamawiając Mszę Św. płaci się "co łaska". Owszem, zdarza się że niektóre parafie mają swój taryfiktor, ale wiem, że na Świętej Górze o której jest tu dyskusja, gdy da się na Mszę 20zł czy 50zł- wszystko jedno, opłata jest dobrowolna.  
Jak księża mogą pobierać opłatę za Mszę? Tak samo jak lekarz za wypisanie recepty, mechanik za przegląd samochodu czy urząd za wystawienie dokumentu.  
To nie średniowiecze- to XXI wiek. 
 
Padały tutaj stwierdzenia, że pieniądze przeznaczone na spłatę będą pochodziły z naszych podatków, że ucierpią na tym wszyscy. 
Dlatego uprzejmie proszę podczas rozliczania się z podatku zrezygnować z przysługujących Państwu ulg i zwrotów. Dzięki temu budżet będzie imponujący, dzięki ofiarnej postawie mieszkańców. Przecież skorzystanie z ulgi to prawo, nie obowiązek. Nie pobierajcie należnych zwrotów, ponieważ ucierpi na tym cała nasza społeczność. 
 
Na koniec ja życzę Państwu otrzeźwienia i spojrzenia na sprawę z trochę szerszej perspektywy niż tylko czubek własnego nosa.  
 
P.S. Jestem wegetarianką- wierzącą, niepraktykującą. 
(Wegetarianizm jest w moim sercu, nie chcę krzywdzić zwierząt. Jednak jem mięso, bo denerwują mnie ci wszyscy wychudzeni, anorektyczni wegetarianie, którzy myślą tylko o kiełkach).
86. Dodane przez dellin, w dniu - 23-01-2012 11:50
Do kom.85. Droga DAMO! Nie zgadzam się z tym, że lokalna społeczność coś zyska na Filpinach. Jeszcze przez XII wieków, od przyjęcia chrztu przez Mieszka I, jako Polska nic nie zyskaliśmy (...). Pora się obudzić i zmienić mentalność Polaków. Watykańczycy grabili i nadal grabią nasz piękny kraj. Zabytek, zabytkiem - niech wprowadzą bilety wstępu do tej swojej ,,cudnej" bazyliki i pracują na swoje utrzymanie. A księża i katecheci (...); Niestety! w szkołach publicznych otrzymują wynagrodzenie z budżetu państwa.
87. Dodane przez Apricot, w dniu - 23-01-2012 14:10
Jak wszyscy inni nauczyciele.
88. Dodane przez dellin, w dniu - 23-01-2012 14:45
Jacy to nauczyciele - CIEMNOTY? Nauka tego zbędnego przedmiotu na salkach katechetycznych!
89. Dodane przez ministrant, w dniu - 23-01-2012 23:03
łojcowie Filipini - błogosławieni ubodzy albowiem ich jest królestwo niebieskie, a wasze będzie piekiełko. Głupoty gadane na kazaniach nie znajdują potwierdzenia w waszym codziennym życiu !!!
reklama
90. Dodane przez darmozjady, w dniu - 25-01-2012 09:59
A a skąd niby biedni ksieza mieli niby tyle chektarow,ciemni i glupi ludzie im dali jako datki?
reklama
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Sprzedam magazyn o p... Poniec 200000
Dom w świetnej lokal... Wilkowice 469000
Grzybowo ul. rydzowa... Leszno 619000
Osiedle kurkowe na g... Leszno 438587
Ostatnie mieszkania ... Leszno 330141
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj