Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
19
Marca 2024
Wtorek
Imieniny obchodzą:
Bogdan, Józef
Do końca roku 287 dni.
Start arrow Leszno arrow Butelkomat w Lesznie?

Interpelacja Przemysława Górznego

Butelkomat w Lesznie?

23.11.2019. Radio Elka, Jarek Adamek


(Fot. lovekrakow.pl/Jarek Adamek)
Radny Leszna Przemysław Górzny (KO) proponuje, żeby w Lesznie postawić urządzenie zbierające plastikowe butelki PET, za które płaciłoby po 10 groszy. Zadeklarował nawet, że sam przeznaczy 1000 złotych na pilotaż programu.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Radny Przemysław Górzny złożył podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej interpelację w sprawie zakupu butelkomatu, czyli urządzenia, do którego można wrzucić plastikową butelkę typu PET. -Miasto
powinno zachęcać mieszkańców do segregacji odpadów
- przekonywał. Za każdą butelkę maszyna wypłacałaby 10 groszy, co właśnie miałoby być zachętą do wrzucania tzw. PETów. Zdaniem radnego miasto mogłoby pokusić się o pilotażowe wypożyczenie jednego butelkomatu, a gdyby się sprawdził, można pokusić się o zakup kolejnych. -Zobowiązuję się do przekazania na pilotaż 1000 złotych, co pozwoliłoby na skup 10 tysięcy butelek - powiedział radny.

Urząd Miasta nie odpowiedział na razie na przedstawioną interpelację, jednak wzbudziła ona zainteresowanie innych radnych. Pierwszy w Polsce butelkomat wypłacający pieniądze stanął w kwietniu w Urzędzie Miasta Krakowa i cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Tak dużym, że po kilku tygodniach go… zdemontowano.

 
Komentarze (72)
1. Dodane przez Wik, w dniu - 23-11-2019 12:55
Bardzo dobra inicjatywa! Popieram
2. Dodane przez Archanioł, w dniu - 23-11-2019 13:10
NIEZŁA ŚCIEMA. Czy nie lepiej zwyczajnie zakazać produkcji? Oczywiście, że lepiej, ale nie czyste środowisko jest tu celem, a podatki. Jeśli państwo zabroni produkcji wtedy straci podatki od wielu srok, które bardzo opłaca mu się za ogon trzymać. A wiadomo, że lepsze podatki niż ekologia. Ona jest dobra tylko wtedy, kiedy państwo na niej zarabia, a nie wtedy, kiedy przez nią traci. Dlatego produkcja spokojnie idzie pełna parą, a podobne akcje kompletnie w niczym nie pomagają.
3. Dodane przez AL W, w dniu - 23-11-2019 13:13
Świetny pomysł, jestem za!!!
4. Dodane przez Bbb, w dniu - 23-11-2019 13:20
Nareszcie ktoś o tym pomyślał
reklama
5. Dodane przez Gość, w dniu - 23-11-2019 13:33
W mieście pełno pojemników na odpady z tworzyw sztucznych. Problem jest z ich opróżnianiem. Zbyt rzadko w lecie. Radny pewnie nie mieszka w mieście.
6. Dodane przez No, w dniu - 23-11-2019 13:38
I taka jest u nas ekologia. Zdemontowali. Lepiej wyrzucić wyprodukować nowe.
7. Dodane przez Paweł, w dniu - 23-11-2019 13:39
Świetny pomysł. Gdyby takie automaty były powszechne problem rosnących opłat za śmieci byłby mniejszy. Przydało by się też rozwiązanie jak przykładowo w Niemczech gdzie butelki plastikowe podlegają kaucji.
8. Dodane przez Andrzej Zalisz, w dniu - 23-11-2019 13:40
Panie Jarku genialne zakończenie artykułu. Czy zastanawiał się Pan nad tym ile energii potrzeba na utrzymane data center gdzie znajdują się serwery a na nich Pana artykuły?
9. Dodane przez ekolożka, w dniu - 23-11-2019 13:52
Mamy przeróżne pomysły na utylizacje plastyku,tymczasem producenci ani myślą coś robić,pakowanie pojedyncze pory,dwa jabłka, 6 pomidorów,koperek, itd.Uważam,że należy zacząć od producentów.
10. Dodane przez Leszczyniak, w dniu - 23-11-2019 13:56
Super pomysł. Brawo dla tego Pana... a komu sie nie podoba to niech truje swoja rodzine bo pewnie na rozpałke do pieca wezmie(no i mandacik 500 zl uwazam ze i tak mało powinno byc 5 tys zł.albo w lepszym przypadku posegreguje do odpowiedniego pojemnika.
11. Dodane przez pet, w dniu - 23-11-2019 14:05
Osiedlowe pojemniki na segregowane odpady opanowały "mafie" złomiarzy wyciągających aluminiowy złom, podany na przysłowiowej tacy. Już widzę co by się działo z odpadami PET.
12. Dodane przez nowy, w dniu - 23-11-2019 14:11
Super pomysł, tylko żeby nie było tak jak z automatem do skupu butelek szklanych w kauflandzie , który wiecznie jest nieczynny.
13. Dodane przez 100%, w dniu - 23-11-2019 14:13
idealny pomysł zadna plastikowa butelka nie będzie lerzala na ulicy każdy zdaje sobie sprawe ze będzie czysto :D
14. Dodane przez Kiki, w dniu - 23-11-2019 14:20
Może jeszcze butelkomat na szklane butelki??? Brawo
15. Dodane przez Butelki, w dniu - 23-11-2019 14:22
Nie automat, tylko punkt skupu butelek obsługiwany przez człowieka. Wówczas nie dojdzie do błędów ani do wandalizmu na automatach i nie potrzeba trzeba wielu 10-groszówek, tylko obsługujący punkt skupu wypłaci gotówkę za XX oddanych butelek.
16. Dodane przez Kimi, w dniu - 23-11-2019 14:24
Tu trzeba zmiany świadomości przeciętnego Obywatela. Ludzie notorycznie wyrzucają np. kaucjowane butelki po piwie. Postawa proekologiczna ustawowo nie zadziała.
17. Dodane przez Mieszkaniec Leszna, w dniu - 23-11-2019 14:36
Pomysł fajny, ale jest jedno ale. Za plastik nie powinno płacić miasto. Najwyżej ktoś, kto go potrzebuje do przeróbki.  
 
A najlepiej było zrozwiązać to systemowo, podobnie jak w Niemczech, gdzie butelki PET ciężko znaleźć na ulicy. Tam od razu przy zakupie napojów w opakowaniach PET płaci się kaucję. I to sporą. Np. zgrzewka wody kosztuje ok. 3 Euro, z czego 1,5 Euro to kaucja, którą odzyskuje się po zaniesieniu butelek do butelkomatu. Lub wyrzuca się, aby inni je tam zanieśli. 
 
Kaucja za butelkę w Niemczech wynosi aż 25 Eurocentów. To na tyle duża kwota, że butelki z ulic i śmietników szybko znikają. Nawet po imprezach masowych, bo dla zbieraczy to raj. 
 
Jeśli wprowadzimy butelkomat i będziemy za butelki płacili, to one będę znikały z PSZOKu i z pojemników do segregacji odpadów. Miasto za to zapłaci (ew. Pan Górzny) i co z tym się stanie?  
 
Butelki te zostaną odwiezione do PSZOKu, aby powrócić stamtąd do butelkomatu?
18. Dodane przez Yryk, w dniu - 23-11-2019 14:54
Koszt automatu to ok 20tysiecy i po co to jeden automat na miasto ile to jazdy samochodami przeciez mzo odbiera to z domów. 
Typowy populizm a ludzie pieją z zachwytu
19. Dodane przez 123, w dniu - 23-11-2019 14:56
Zrobić jak u naszych sąsiadów Niemców, za butelki typu PET wprowadzić kaucje zwrotną, nakazać ustawienie butelkomatów w marketach i sprawa rozwiązana. Może wziąć przykład z miejsca gdzie to się sprawdza, a nie krótkotermionowy z Krakowa.
20. Dodane przez Łukasz, w dniu - 23-11-2019 15:00
Super sprawa wkońcu się odbije.
21. Dodane przez mieszkaniec, w dniu - 23-11-2019 15:04
Wiceej dobrych pomysłów państwo radni
22. Dodane przez Jola, w dniu - 23-11-2019 15:18
Postacie to gdzieś gdzie busem będę mogła podjechać tyle tego zuzywam. Poza tym tęsknię za grodziska w szkle. Zostaje cisowianka ale 3.50 za 700 ml
23. Dodane przez Karol, w dniu - 23-11-2019 15:23
Na obiecankach zawsze się konczy, ale jeśli faktycznie przekaże ten tysiąc złotych to wielki szacunek dla tego radnego.
24. Dodane przez Johansen, w dniu - 23-11-2019 15:27
W Danii widziałem butelkomaty przy każdym większym sklepie już w 2011 roku i dzieci niosące butelki do nich. Bardzo czysty i dbający o środowisko kraj. 
A w Polsce odkrycie tzw. Ameryki - Automaty do butelek BRAWO !!!
25. Dodane przez Inna kwota, w dniu - 23-11-2019 15:34
0,10 za duzo nie zwroci sie.
26. Dodane przez Aaa, w dniu - 23-11-2019 15:39
A kto będzie za to w przyszłości płacił?
27. Dodane przez obs, w dniu - 23-11-2019 15:53
do 17. Butelkomat mieli butelki.... jak żeś taki wyedukowany o tych niemcach to powinienneś to wiedzieć.
28. Dodane przez Zenon Martyniuk, w dniu - 23-11-2019 16:21
Bardzo dobry pomysł,brakuje takich automatów w całym mieście. W Niemczech nawet słoiki można sprzedać w automacie a u nas lepiej syfić
29. Dodane przez Egon, w dniu - 23-11-2019 16:25
Jak Górzny chce to niech segreguje sam każdy wie co ma robić a nie będzie mówił jakiś koleś co ja mam robić
30. Dodane przez do 24, w dniu - 23-11-2019 16:28
Prawda,a gdy byłem w Szwajcarii po raz pierwszy w 1991,już były wtedy,być może już dużo wcześniej torebki,woreczki dla psów. To jest czysty kraj.Edukacja jest tam od urodzenia dziecka.Dziecko 4 letnie już wie wszystko o ochronie środowiska,a u nas zawsze syf.
31. Dodane przez Ja, w dniu - 23-11-2019 16:29
Co to jest jedna maszyna po pierwszym dniu będzie zapełniona i napisane nie przyjmujemy
32. Dodane przez Tak sobie myślę, że, w dniu - 23-11-2019 16:29
Ani Pan Przemek, ani inni radni nie powinni zniechęcać się niezbyt trafnymi pomysłami i ew. krytycznymi uwagami. Kto nie próbuje, ten problemów nie rozwiązuje.  
Sam kierunek myślenia jest słuszny. Należy zmotywować ludzi do uzyskiwania "nagród" za segregowanie plastiku. Ale systemowo, w skali całego kraju.  
Bez tego zjadą do nas butelki PET z całej Polski. Całymi workami i ciężarówkami. I skończy się tak jak w Krakowie wycofaniem urządzenia. Miasto na tym straci. Chyba, że pojawi się jakiś pomysł, aby na takich PET'ach zarobić. Tylko z góry podpowiem, że do Niemiec się tego wywieźć nie da. Tamtejsze butelkomaty przyjmują plastikowe butelki skanując kod kreskowy. Musi to więc być butelka wyprodukowana w Niemczech.
33. Dodane przez jajo, w dniu - 23-11-2019 16:38
Radny nie nadąża, premier zapowiedział kaucjonowania butelek a po drugie pomysł radnego oznacza, że sami sobie finansowalibyśmy butelkomat i każdą zapłatę 10 groszy za butelkę PET. Szczególnie, że mamy ujemną rentowność sprzedaży posegregawanych odpadów surowców wtórnych w miejskim systemie. Wręcz pojawiły sie w przestrzeni komentarzy wpisy, że za takie odpady dopłacany 300zł od tony "żeby ktoś raczył odebrać" bo Chińczycy nie odbieraja!  
W tej sprawie proszę o dementi!!! 
 
Odnośnie deklaracji radnego zapytam na ile ją wyceniacie jeśli radny pobiera diety z miejskiej kasy?!
34. Dodane przez Kol, w dniu - 23-11-2019 16:47
POPIERAM KOM 19 
TAK JAK U SĄSIADÓW W NIEMCZECH.
35. Dodane przez Brawo, w dniu - 23-11-2019 17:05
Jestem za!
36. Dodane przez Ricky, w dniu - 23-11-2019 17:12
Bardzo Mondry pomysł!!!!!!!!!
37. Dodane przez popieram 15, w dniu - 23-11-2019 17:55
Póki co, może jednak punkt skupu obsługiwany przez jedną z ponad 300 organizacji pozarządowych w Lesznie.
38. Dodane przez miko, w dniu - 23-11-2019 18:03
Jesli to nie sciema to swietny pomysl...
39. Dodane przez stara gwardia z PRL, w dniu - 23-11-2019 18:10
Ja uważam, ze czas skończyć z plastikami! Dlaczego nie można sprzedawać mleka, śmietany, soków, przetworów itp. w szklanych naczyniach? Za czasów PRL był skup butelek, słoików, było zdrowsze niż teraz! Butelki z mlekiem były na wymianę! Komu to przeszkadzało? Nie można wrócić do tego? Sama kupuję mleko, soki w butelkach...unikam plastyku! Ale cóż, liczy się mamona a nie zdrowe społeczeństwo!
40. Dodane przez do kom.30, w dniu - 23-11-2019 18:17
Ja w ubieglym roku bylam w Pradze, kraj za miedzą,torebki na odchody psow są papierowe i to jest ekologia.
41. Dodane przez mates, w dniu - 23-11-2019 18:30
Wy sobie wyobrażacie co się będzie działo jak wystawią worki z plastikami na ulice ? :D
42. Dodane przez Mndas, w dniu - 23-11-2019 19:28
W Niemczech to funkcjonuje idealnie w każdym markecie
43. Dodane przez Bingo, w dniu - 23-11-2019 20:09
Fajny pomysł ale po tygodniu w tym biednym mieście może zabraknąć butelek- 10 groszy za butelkę gdy 1 kg stalowych puszek 10 gr ? 
Zmieniam specjalizację.  
 
Złom aluminium - spożywcze 4zł /kg 
Stłuczka szklana spożywcza 0zł 
Folia 0,02 - 0,05 zł 
Złom - puszki stalowe 0,10 zł 
 
No i za co będę płacił MZO ?
44. Dodane przez do 42, w dniu - 23-11-2019 20:24
Reasumując bierzemy z zachodu to co niedobre. 
Stare samochody bo nam produkować przed wojną Fiat nie kazał, po wojnie ruskie nie kazały (jedynie epizod z Syrenką i Tarpanem ale teraz zamiast Tarpana z Poznania mamy Jaśkowiaka) a po dziewięćdziesiątym roku niewidzialna ręka rynku z Brukseli i Nowego Jorku z siedzibą w Tel Awiwie o przepraszam już Jerozolimie. 
 
Tylko sposobu na butelki i mandaty od dochodu zaimportować nie sposób. 
O i jeszcze ZUS-owski limit trzydziestokrotności iście polski wynalazek . 
Ot Solidarna Polska . 
A później kolejki do lekarza.
45. Dodane przez dociekliwy, w dniu - 23-11-2019 21:42
W ulotce pt. "Przewodnik po zasadach postępowania z odpadami komunalnymi na terenie KZGRL" czytam, że : "Zbieranie osobno papieru, szkła, tworzyw sztucznych wraz z metalami, a także oddzielanie bioodpadów, pozwala uzyskać najbardziej wartościowe surowce do ponownego przetworzenia". W związku z tym pytam jak bardzo wartościowe są te surowce, jaki przynoszą dochód KZGRL i gdzie są wiarygodne informacje na ten temat ? A może jednak nie przynoszą dochodu i nie są wartościowe ? Czy może Przewodnik zawiera nieprawdziwe informacje i ktoś tu zwyczajnie kłamie ?
46. Dodane przez obi wan, w dniu - 23-11-2019 21:53
Butelkomat TAK . Kwity = ulga od podatku . Kto nie pracuje nie ma ulgi . Niech sobie wtedy zbiera .
47. Dodane przez do kom. 27, w dniu - 23-11-2019 22:10
Nie wiedziałem tego. Dziękuję za poszerzenie mej wiedzy. Ale proszę o podanie źródła tych informacji, bo czytając o krakowskim butelkomacie znalazłem taka informację: Zebrane butelki pojechały tam gdzie ich miejsce, na śmietnik! 
 
https://nowosci.com.pl/pierwszy-butelkomat-w-(...)/ar/c1-14063893
48. Dodane przez Zonk, w dniu - 23-11-2019 22:19
Butelkomat ok,ale moze wziac przyklad od Niemcow i recykling pelna epą!!!No jakos kaufland netto i inne markety maja butelkomaty - puszki aluminiowe i szklo z kodami tez wchodzi.Niby UE a jestesmy daleko za .........Za to miasto leszno nam teraz dorzuci za smieci,gdzie smieci sortowane powinny byc tansze z tego faktu ze sa segregowane..... To firmy na recyklingu zarabiaja!!!!Na logike-po co segregowac skoro segregacja drozsza niż odpady mieszane......
reklama
49. Dodane przez Krótka historia, w dniu - 23-11-2019 22:20
Wczoraj widziałem pana, który wyciągał ze śmietnika pełne puszki z piwem. Piwo wylewał, a puszki zbierał. Gdy go zapytałem, dlaczego wylewa piwo powiedział, że jest znacząco przeterminowane, dlatego sklep się go pozbył. Dodał, że choć jest biedny, to chce być uczciwy i nie będzie sprzedawał piwa, po którym można się struć. Nawet takim, którzy piją wszystko.
50. Dodane przez Dejw, w dniu - 23-11-2019 23:00
Recykling to sciema jaki procent tego szajsu trafia do ponownego obrotu? Niewiele reszta jest i tak skladowa a czy posegregowane to jaka to roznica
51. Dodane przez Stefan, w dniu - 24-11-2019 01:36
Zamiast petów tylko szkło i punkty skupu.
52. Dodane przez do kom.13, w dniu - 24-11-2019 07:14
....nie będzie ..lerzał...
53. Dodane przez pisowiec, w dniu - 24-11-2019 09:10
Niech za butelki pet placi mzo Np 50 gr za kg bedziecie zadowoleni bo przy okazji makulaturę sprzedadzą kolejki gwarantowane a miasto sie w ten sposób oczyści a jest odwrotnie ze nie dosyć segreguja to i oplaty wysokie a tak zarobią obie strony .
54. Dodane przez PIOTR, w dniu - 24-11-2019 09:53
do malkontentów 
od czegoś trzeba zacząć, a rada miasta nie ma wpływu na decyzje rządzących , tez jestem za zakazem produkcji opakowań.
55. Dodane przez Y, w dniu - 24-11-2019 10:21
Butelkomat napewno w lesznie za 500 Lat
56. Dodane przez Pracujący-pit, w dniu - 24-11-2019 12:03
Co się tak uczepiliscie tego 500 plus?
57. Dodane przez Ciemnogród, w dniu - 24-11-2019 12:08
W całej Polsce powinno się wprowadzić kaucję na plastikowe butelki i puszki tak jak na zachodzie Europy. Świetnie to funkcjonuje, ale u nas pewnie za 50 lat takie coś będzie miało prawo bytu.
58. Dodane przez do kom. 54, w dniu - 24-11-2019 12:20
Zaczynając coś trzeba umieć przewidzieć skutki. Jaki sens ma płacenie przez miasto za plastikowe butelki zniesione z całego miasta do butelkomatu?
59. Dodane przez Marian, w dniu - 24-11-2019 12:45
Za komuny funkcjonowały skupy butelek w tej chwili sklepy nie chcą przyjmować a powinien być obowiązek i nie ze trzeba mieć paragon itp. Albo w każdym mieście pare skupów butelek szklanych i słoików jak dawniej
60. Dodane przez Domin, w dniu - 24-11-2019 16:56
Zdecydowanie Pan Przemek zyskał na tej propozycji. Uważam iż jest to trafiony pomysł Jakkolwiek byłby to groszowy zysk dla zdającego plastikowe butelki to zawsze coś niż nic. Pewnie szybko znajdą się czyściciele chcący pare groszy uzbierać. Niech nawet miasto w dalszej dystrybucji zarobi przekazując dalej plastik.
61. Dodane przez Do 60, w dniu - 24-11-2019 19:24
Foliowe torebki, butelki PET, plastikowe słomki i naczynia. Jak nas truje plastik? 
Foliowe torebki, butelki PET, plastikowe słomki i naczynia zalegają na wysypiskach śmieci, pływają w wodach teraz już wiemy, że są dużo groźniejsze, niż sądziliśmy przed laty. Rozkładając się, uwalniają związki zwane endokrynnie czynnymi, które przenikają do wody, żywności i powietrza. Ponadto substancje te wchodzą w skład wielu kosmetyków, środków czystości, farb, lakierów. Atakują nas z każdej strony i każdego dnia pochłaniamy tysiące ich drobin. 
Na związki te narażeni są wszyscy, ale szczególnie groźne są one dla dzieci, także tych nienarodzonych. Badania wykazały, że chłopcy, których mamy miały kontakt ze związkami endokrynnie czynnymi, jako dorośli mogą mieć problemy z płodnością. 
 
A szkło można zmielić i dodać do betonu. 
Więc po co się truć zbierając z 10 groszy? 
Zakazać plastiku przynajmniej w spożywce.
62. Dodane przez Dik, w dniu - 24-11-2019 22:40
Brawo dla tego Pana
63. Dodane przez Dawis, w dniu - 25-11-2019 05:27
A nie lepiej wprowadzić kaucje na plastikowe butelki, szklane, i puszki jak w niemczech?
64. Dodane przez Kirk, w dniu - 25-11-2019 06:20
Krew mnie po tym artykule zalewa! Tutaj chcą płacić za odpady, a nam każą płacić za odbiór! Czyli jednak ktoś zarabia na chociażby plastikowych butelkach!
65. Dodane przez AAA, w dniu - 25-11-2019 07:12
Czekam na zgłoszenie interpelacji w sprawie wysłania przez miasto sondy na Wenus, ponieważ może być istotną sprawą dla dużej grupy mieszkańców.  
Zgłoszenie może i zasadne, ale nie rozwiązujące całościowo problemu odpadów komunalnych tylko go dodatkowo obciążające finansowo! 
Powinna dotyczyć obowiązującego w mieście systemu gospodarki zagospodarowania odpadów komunalnych i dlaczego nie jest efektywny co skutkuje drastyczną podwyżka stawki opłaty śmieciowej. 
Kolejna interpelacja złożona, żeby zaistnieć generująca tylko koszty przygotowania odpowiedzi. Nie neguję instytucji interpelacji tylko muszą one być skrupulatnie przygotowane przez radnych.
66. Dodane przez do41, w dniu - 25-11-2019 08:20
Racja,dawni złomiarze będą się bić o worki z plastikiem.Butelki zabiorą a resztę wyrzucą gdzieś w krzaki.
67. Dodane przez Chorwacja, w dniu - 25-11-2019 09:51
W Chorwacji biedni ludzi jeżdżą i zbierają butelki. Później z bonem butelkomatu idą na zakupy. Butelki na ulicy nie znajdziesz
68. Dodane przez Polska, w dniu - 25-11-2019 10:56
Tak, jak w Chorwacji (kom.67) powinno być w Polsce ale komuś zależy, żeby tak nie było.
69. Dodane przez Poczekajmy, w dniu - 25-11-2019 20:44
Trzeba poczekać. Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział w swoim exposé wprowadzenie systemu kaucyjnego na butelki plastikowe. 
 
https://swiatoze.pl/premier-zapowiada-wprowad(...)bZgzm-WMM0vsEwo
70. Dodane przez Polska do 69, w dniu - 26-11-2019 09:31
Dzięki za link.
71. Dodane przez zigi, w dniu - 26-11-2019 10:58
Wystarczy dzbanek z filtrem i nie trzeba wody nosić  
do domu chyba że dla tradycji a te kolorowe i smakowe do wyeliminowania fe
72. Dodane przez kierowca z Niemiec, w dniu - 26-11-2019 22:58
Popieram kom. 19 pracuje w Niemczech tam za wodę 1,5 l. płacę 0,19 EURO kaucja za butelkę PET wynosi 0,25 EURO ustawowo należy wprowadzić opłatę w postaci kaucji problem butelek na ulicy zniknie...
reklama
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Dom wolnostojący do ... Dąbcze 549000
Działka ogrodowa Leszno 35000
Garaż , blaszak 5m x... święciech... 1500
Garaż , blaszak 5m x... święciech... 1500
Kupię dom wolnostoją... Leszno 600000
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj