Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
8
Maja 2024
Środa
Imieniny obchodzą:
Marek, Michał,
Piotr, Stanisław,

MIĘDZYNARODOWY
DZIEŃ ZWYCIĘSTWA
Do końca roku 237 dni.
Start arrow Leszno arrow Szczepański: pieniądze na remont bazyliki możliwe

Odpowiedź na poselską interpelację

Szczepański: pieniądze na remont bazyliki możliwe

25.04.2021. Radio Elka, Jarek Adamek


(Fot. Jarek Adamek)
Dofinansowanie remontu leszczyńskiej bazyliki św. Mikołaja jest możliwe, nawet w stu procentach, ale parafia musi zwrócić się z wnioskiem o dotację. Taką odpowiedź z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dostał poseł Wiesław Szczepański (Lewica), zaniepokojony ostatnim doniesieniami na temat stanu świątyni. 
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
O złym stanie leszczyńskiej bazyliki poinformował niedawno Maciej Urban, Miejski Konserwator Zabytków. Po wizji lokalnej w zabytkowej świątyni okazało się, że pękają jej ściany, co jest spowodowane między innymi osiadaniem na skutek obniżającego
się poziomu wód podziemnych. Zaniepokojony tymi informacjami poseł Wiesław Szczepański wysłał interpelację do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pytając o możliwość dofinansowania prac remontowych.

-Właśnie otrzymałem odpowiedź wiceministra Jarosława Sellina - powiedział Radiu Elka parlamentarzysta - wynika z niej, że żadne informacje w sprawie bazyliki jak dotąd o resortu nie wpłynęły, jednak ministerstwo już skontaktowało się z biurem Miejskiego Konserwatora Zabytków. Wiceminister zapewnił, że jest możliwość sfinansowania prac konserwatorskich, jednak pieniądze są dysponowane w ramach konkursów, które ogłaszane są w dwóch terminach, marcowym i październikowym. -Wniosek może złożyć parafia św. Mikołaja, zarówno w październiku tego roku, jak i w marcu roku przyszłego - powiedział nam poseł Szczepański - dotacja zazwyczaj może wynieść 50 procent nakładów, jednak w wyjątkowych sytuacjach może być nawet stuprocentowa.

 
Komentarze (67)
1. Dodane przez a, w dniu - 25-04-2021 12:36
A parafia, jak zwykle w Lesznie, wolała pójść do urzędników i radnych, po pieniądze mieszkańców miasta.
2. Dodane przez katolik, w dniu - 25-04-2021 12:37
Tylko towarzysze dbają o świątynie
3. Dodane przez jo, w dniu - 25-04-2021 12:49
przecie dopiero był remont
4. Dodane przez jo, w dniu - 25-04-2021 12:54
a unas kosciół pieknie wyremontowany
5. Dodane przez antyPOPiS, w dniu - 25-04-2021 12:55
Kasta Ludzi Eliminujących Rozum - zawsze może liczyć na Lewicowy aktyw. Dobrze by było, aby parlamentarzyści i inni radni oraz urzędnicy, dbali o interesy swojego elektoratu oraz lokalnych podmiotów gospodarczych.
6. Dodane przez europ, w dniu - 25-04-2021 13:08
te (...)jak w paryżu katedrę notre dame a nie dotować z naszych podatków a ludzie masowo umierają bo służba z braku finansów jest niewydolna moż trzeba dokonać wyboru albo zdrowie i życie ludzi albo wciskanie kitu o jakimś bogu ktorego nie ma i nie było
reklama
7. Dodane przez Bolek, w dniu - 25-04-2021 13:17
Na remont bazyliki powinny dbać osoby przynależące do tej parafii.
8. Dodane przez miszkaniec Leszna, w dniu - 25-04-2021 13:36
Każdy właściciel musi dbać o swój budynek. Czy bazylika jest własnością miasta? Ludzie umierają z braku opieki medycznej a tu martwią się o cudze mury. Po kasę do Watykanu! Państwo nie ma dostępu do finansów kościoła, więc z jakiej racji dokładać z naszych wspólnych pieniędzy do cudzej własności! Kom. 6 w punkt!
9. Dodane przez Pan Z Gronowa, w dniu - 25-04-2021 13:46
W czasach pandemii, gdzie ludzie tracą pracę, wszystko drożeje i każdy musi kombinować ile się da, pieniądze wywalane są w błoto bo idą na remont czegoś, co i tak powinno być zamknięte. Jaka logika jest w tym, że robiony ma być remont za grubą kasę, dla kogoś kto i tak tam nie przyjdzie ??? Głupota !!!
10. Dodane przez xyz, w dniu - 25-04-2021 13:48
Miasto finansowało remonty przede wszystkim budynków kościołów. Obiektów, które nie są własnością miasta ani państwa polskiego. Mniejsza część funduszy miasta dotyczyła finansowania remontów zabytków przez osoby indywidualne. Poza ratuszem, trudno sobie przypomnieć remont któregoś naszego zabytku, służącemu mieszkańcom. Najpierw to, co należy do miasta, dopiero potem inne obiekty.
11. Dodane przez zolo, w dniu - 25-04-2021 14:20
Lewica ma juz program wyborczy? 
Strategie juz obrała. 
Juz tak bylo w swoim czasie i działa to do dzis
12. Dodane przez obserwator, w dniu - 25-04-2021 14:32
Niech właściciele bazyliki wystawią na sprzedaż parę hektarów, wyszarpanych od Państwa w ramach tzw. "komisji majątkowej". Sami nie chcą nic wydawać, ale odzyskiwać chętnie... Jak powstał i powstaje ten majątek ? Każdy normalny właściciel musi dbać o swoje i oczywiście jeszcze podatki płacić. A postawa posła??? Cała obecna lewica w pigułce...ŻENADA 
Poparcie dla lewicy jest prostym odzwierciedleniem ich kodeksu moralnego i etycznego...
13. Dodane przez Do kom 6, w dniu - 25-04-2021 14:33
Człowieku służbę zdrowia należy sprywatyzować a nie dotowac bo studnia Audiasza bez dna Bazylika jest historia tego miasta i jeśli publiczne pieniądze maja być wydawane to tylko na takie cele
14. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 25-04-2021 14:43
Pan Wiesław mi zaimponował! 
Może teraz ktoś podejmie rękawicę i załatwi odbudowę kościoła Św. Szczepana ze zniszczeń wojennych? 
 
Może z funduszu odbudowy?! 
Politycy! 
Radni ! 
Pokażcie, że macie jaka. 
Nie stójcie z boku. 
 
 
Aczkolwiek, 
Fundusz Odbudowy to nie jest plan Marshalla -(...) 
5 godzin temu Europejski Fundusz Odbudowy, mający oficjalną nazwę Next Generation EU Fund,
15. Dodane przez rh do kom 12, w dniu - 25-04-2021 14:48
masz w 100% racje. Niech parafia przeliczy ile hektarow trzeba sprzedac zeby kosciol wyremontowac. Kosciol jest najwiekszym beneficjentem tzw prywatyzacji,wiec moga sobie remontowac za swoje,a nie wyciagac lapska po publiczna kase. P.Wieslawie-nie jest panu wstyd interpelowac w sprawie wlasnosci obcego panstwa?
16. Dodane przez Erwin, w dniu - 25-04-2021 14:49
Szczepański powinien być ostatni, który by zabiegał o pompowanie pieniędzy z naszych podatków do KK. Mogę mu podesłać listę stu zabytków w naszym terenie, które też wymagają pomocy konserwacyjnej. Byłem lewicowy, jestem lewicowy, ale ten poseł mnie nie reprezentuje. Czy on jeszcze ma twarz? Raz promuje Biedronia, raz Ogórek, a teraz kościół..... Wolny najmita. Bez charakteru i bez twarzy.
17. Dodane przez lewicowiec, w dniu - 25-04-2021 14:56
Lewicowy poseł powinien zabiegać o środki na in-vitro, na antykoncepcję, na badania prenatalne. Powinien wnioskować o wypowiedzenie umów o pracę wszystkim katechetom, skoro deklarowali - że będą to robić bez wynagrodzeń. Pamiętam te zapewniania. A co robi nasz, ale już nie mój poseł? Wstydzę się .......
18. Dodane przez katolik, w dniu - 25-04-2021 15:01
A Ja jako chrześcijanin, katolik chce odbudowy "Domu partii PZPR" Jak się bawić to na całego
19. Dodane przez jola, w dniu - 25-04-2021 15:03
Do kom 16 Jak bez twarzy towarzysz SZ.? Ma 10 różnych twarzy
20. Dodane przez to dobrze, w dniu - 25-04-2021 15:22
Dobrze, że pan poseł zapytał. Przynajmniej jest wyjaśnione choćby to, że to parafia może wnioskować a nie, że urzędnicy mają pisać wniosek w imieniu parafii. I nie pośpiech, że parafii się spieszy, tylko są terminy składania wniosków: październik lub marzec 2022r.
21. Dodane przez antyrydzyk, w dniu - 25-04-2021 15:31
Do kom.14 Jeszcze ci mało kościołów w Lesznie ??? Mamy ich 6 i po jednym w Zaborowie i Gronowie.
22. Dodane przez do 18, w dniu - 25-04-2021 15:42
Ale dom partii nie wymaga odbudowy. 
W przeciwieństwie do kościoła św. Szczepana jest w idealnym stanie.
23. Dodane przez do 21, w dniu - 25-04-2021 15:48
Kościołów nigdy dość. 
Choćby ze względu na zachowanie dystansu społecznego. 
A im więcej kościołów tym mniej miejsca na obozy zagłady. 
 
I zważ na to, że kościół św. Szczepana jest szczególny. 
Warszawa odbudowana a Leszno? 
Co? 
My gorsi? 
Była by bożnica żydowska zburzona to byś pierwszy lobbował za odbudową. 
Nawet brak wiernych by ci nie przeszkadzał muzeum holokaustu byś zrobił.
24. Dodane przez Ława Przysięgłych, w dniu - 25-04-2021 15:55
Nawet jeśli Wiesław działa z niskich pobudek, to działa. 
Może chce się pozbyć tęczowego niesmaku z okresu wyborów? 
A wy co? 
Wygadujecie mu chęć poprawy? 
Może akurat szczera a może nie, ale któż to wie. 
Kiedyś partia nie pozwalała Szczepana odbudować. 
A to jakby imiennik pana Wiesława. 
Może nawet europejska lewica by poparła odbudowę kościoła którego zniszczyli naziści?
25. Dodane przez xxcc, w dniu - 25-04-2021 16:08
Ciekawe, ze tutaj pieniadze same przychodza, mimo iz wnioski nie sa zlozone, a gdy ludzie staraja sie o pieniadze do ratowanie starych drewnianych kosciolow nieopadal leszna to dostaja odpowiedz, ze sa ciagle na 20, 30 albo 40 miejscu w kolejce... 
Masakra
26. Dodane przez Eska, w dniu - 25-04-2021 16:18
Proponuję zwrócić się do o. Tadeusza Rydzyka
27. Dodane przez do kom.14, w dniu - 25-04-2021 16:51
Daj juz spokoj z odbudową kosciola Sw. Szczepana. Zadbajmy o to co stoi, a nie nie budujmy nowe, bo za chwile brak wiernych , a w kosciolach biblioteki.
28. Dodane przez Leszczynianin, w dniu - 25-04-2021 16:52
A gdzie Bazylika ma pieniądze które dają wierni ??? 
W tak trudnych czasach jeszcze wyciągać ręce po kasę.  
Ja miałem nadzieję że Księża pomogą biednym i chorym A tu zamknęli się i jeszcze ciągną pieniądze.  
Nie ma to nic wspólnego z Wiarą...
29. Dodane przez 12345, w dniu - 25-04-2021 16:52
Do kom.23 Jeszcze z kilka lat i nie będzie komu chodzić do tych kościołów .  
Młodzieży coraz mniej jeszcze tylko starsi ludzie chodzą . Będą stały puste tak jak w innych krajach.
30. Dodane przez Obserwaor, w dniu - 25-04-2021 17:05
Bazylika Św Mikołaja nie ma żadnych gruntów.
31. Dodane przez jj, w dniu - 25-04-2021 17:11
piekna jest bazylika koło gostynia pomnik histori
32. Dodane przez do Obesrwator, w dniu - 25-04-2021 17:18
I tak kuria wszystkim zarzadza (gruntam( ... a ta ma od ciut ciut.
reklama
33. Dodane przez ula, w dniu - 25-04-2021 17:46
Archidiecezji Poznańskiej w Bolechowie pod Poznaniem w tym roku kupiła 110 hektarów ziemi za 15 mln złotych. "Duży potencjał inwestycyjny", "całość położona na jednym obszarze, w terenie strategicznym dla gminy, z bardzo dobrym dojazdem do Poznania", "świetna propozycja dla inwestora" - tak biuro nieruchomości reklamowało 110 hektarów ziemi w podpoznańskim Bolechowie, w gminie Czerwonak. Grunty pochodzą z likwidowanej spółdzielni rolniczej. Kupiec był szybki i był jeden - Archidiecezja Poznańska. Archidiecezja Poznańska zapytana, co zamierza zrobić na tak dużym obszarze zapewnia, że grunty rolne nie zostaną przekształcone. Archidiecezja Poznańska ani nie zamierza starać się o zmianę przeznaczenia wspomnianych gruntów rolnych na inwestycyjne, ani nie planuje odsprzedawać ich z zyskiem - zapewnia ks. Maciej Szczepaniak, rzecznik poznańskiej kurii. Co więc kościół planuje wybudować? Rzecznik kurii tłumaczy, że archidiecezji brakuje pomieszczeń magazynowych. (luty 2021 poznań nasze miasto)
34. Dodane przez brrr, w dniu - 25-04-2021 17:51
Zapraszam do Kąkolewa ... to się nowy proboszcz zdziwi jak zobaczy stan kościoła ...
35. Dodane przez Jola, w dniu - 25-04-2021 19:35
Mało mają pieniędzy w nieruchomościach i ziemi i jeszcze dofinansowanie wstydu nie mają. Może by Gądecki sypnoł kasą ze swojego worka a może też jego przyjaciel Jędraszewski by się dołożył .
36. Dodane przez do 27, w dniu - 25-04-2021 19:36
Andropauza spędza ci sen z oczu? 
In vitro ci mało ? 
Społeczeństwo jeszcze ma łożyć aby wiecznie ci (...)
37. Dodane przez Armagedon, w dniu - 25-04-2021 19:41
Kościoły w Polsce równie szybko się zapełnią jak na zachodzie . 
Niech was o nadmetraż głowa nie boli. 
Wystarczy, że 1 mały meteoryt spadnie i pierwsi polecicie do pierwszych ławek.
38. Dodane przez Idzie Nowe, w dniu - 25-04-2021 19:41
Taka to ta nasza Lewica co to pierwsza proboszczowi kasę załatwi, wstyd Panie Szczepański, czas odejść do lamusa!
39. Dodane przez Austriacki Notariusz, w dniu - 25-04-2021 19:44
Nie mylić prywatyzacji z reprywatyzacją. 
Różnie to jest. 
jak komuna padała to szybko zorganizowano Magurski park Narodowy aby zakonnicom nie oddać tego co hrabina podarowała a komuna zabrała. 
 
Trzeba się trochę orientować w gospodarce soc-liberalnej .
40. Dodane przez Egon, w dniu - 25-04-2021 19:45
Mają takie majątki w tych parafiach i kościołach żeby miasto dokładało nie jest im wstyd żebrać
41. Dodane przez Solidarnosc Niezlomna Matura 1965z PGRow Ziemianin, w dniu - 25-04-2021 20:09
Cwaniaki Rakowski i Urban zrobili reprywatyzcje dla kosciolow ,a na nieruchomosciach wlascicieli uczciwych przedwojennych uwlaszczyli sie sami Czuwaj!
42. Dodane przez popieram 40, w dniu - 25-04-2021 20:16
Ile po mieście obiektów, oprócz kościołów.
43. Dodane przez Wiocha, w dniu - 25-04-2021 21:17
Po mieście.
44. Dodane przez ABC, w dniu - 25-04-2021 21:20
ŚWIAT się śmieje, rzodkiew pierwszej klasy, weź jeszcze kumpla karierowicza od ciasta co nic nie potrafi a jak coś powie to mija się z prawdą
45. Dodane przez Hans Kloss, w dniu - 25-04-2021 22:18
Proszę oddać kościół w prawowite ręce katolickich księży, a nie wspomagać podstępnie zawłaszczonemu na tzw. soborze watykańskim drugim -agenturę szatana.
46. Dodane przez incognito, w dniu - 25-04-2021 23:20
Trolu przestań w kółko pisać o odbudowie kościoła św. Szczepana. Na marginesie dodam że to nie był kościół a jedynie rozpoczęta budowa gdzie mury nie miały nawet 4 metrów wysokości. Jak mało Ci kościołów to sobie wybuduj swój własny w swoim ogródku za swoje pieniądze i nie męcz już. Kościoła św. Szczepana nie ma i nie będzie. Amen. 
Dobrze byłoby aby pan poseł skierował zapytanie do biskupa poznańskiego jakie fundusze na ewentualny (i potrzebny) remont Bazyliki przewiduje przeznaczyć Kuria np z funduszu kościelnego?
47. Dodane przez luk, w dniu - 26-04-2021 07:49
Najbogatsza instytucja w Polsce (kościół katolicki) jak zwykle będzie doić państwo... 
ludzie obudźcie się i spójrzcie ponad waszą wiarę to zobaczycie że kościół katolicki od samego początku w Polsce dąży do władzy i pieniędzy!!! a po drodze idą dewiacje
48. Dodane przez odn. 46, w dniu - 26-04-2021 08:00
Niech sobie ktoś pisze w sprawie kościoła św. Szczepana. Zawsze rzeczowo przedstawia swoje racje. Mnie to nie przeszkadza.
49. Dodane przez popieram 47, w dniu - 26-04-2021 08:07
Niedawno mówili w tv, że między Odrą i Wisłą ludzie pojawili się 3,5 tysiąca lat temu a nam się stale wmawia, że przed Mieszkiem I czyli przed początkiem wiary katolickiej (1 tysiąc lat temu) na tych terenach nie było nic.
50. Dodane przez wydatki miasta, w dniu - 26-04-2021 08:20
To jest kolejny przykład, że miasto finansuje zadania budżetu państwa (tutaj: Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu) nie wywiązując się z realizacji zadań miasta. Komunikacji miejskiej jakby nie było. Prezydent Miasta Leszna twierdzi, że nie ma pieniędzy/nie ma ratowników/nie, bo nie na zatrudnienie ratowników na czerwiec do pływalni odkrytej, nie ma pieniędzy na miejskie regularne kino, nie ma pieniędzy na bezpłatne przejazdy komunikacją miejską dla osób 70-75, stadion lekkoatletyczny dalej nieoświetlony ale na finansowanie zadań budżetu państwa z pieniędzy mieszkańców miasta Leszna - pieniądze są.
51. Dodane przez x, w dniu - 26-04-2021 08:48
Nauczyłem się powtarzać od waszego plucia. 
Zawsze się coś przyklei. 
Metoda na klej skuteczna. 
Sam podgrzewasz temat, co Mnie cieszy. 
Budowa była legalna i zniszczona bezprawnie więc trzeba odbudować. 
Nie moja wina, że nazi akurat kościół wysadziło. 
Gdyby wysadzili ratusz domagałbym się odbudowy ratusza. 
Dziwnym trafem nawet orzeł na ratuszu im nie przeszkadzał tak bardzo jak myśl o ukończeniu budowy kościoła ze składek mieszkańców Leszna. 
Orzeł na wierzy przetrwał okupację. 
 
Kiedyś myślałem, że wojska radzieckie nigdy nie opuszczą Legnicy i co? 
Musisz być otwarty na różne ewentualności. 
Dzięki "Pogromowi Kieleckiemu" Izrael zyskał wykształconych obywateli którzy mieli jedyną swego rodzaju możliwość wyrwania się z za żelaznej kurtyny. 
Nie wszystko jest takie oczywiste na 100% jak ci się wydaje ćwoku.
52. Dodane przez drg, w dniu - 26-04-2021 09:38
Nie jestem osobą religijną, ale uważam że zabezpieczenie i remont takiego obiektu historycznego dla miasta Leszna się należy. To nasze lokalne dziedzictwo i należy chronić swoją lokalną historię.
53. Dodane przez Jeremiasz, w dniu - 26-04-2021 09:51
51 - gdyby Niemcom przeszkadzały kościoły to zburzyliby także pozostałe kościoły w Lesznie. Zburzyli jedynie gołe, nieukończone ściany. Oczywiście otwartą pozostaje kwestia kto korzystałby z kościołów po zakończeniu eksterminacji Polaków? Obecnie mamy coraz większe pustki w kościołach (nie tylko przez pandemię) a Ty chcesz budować kolejny? Komu, po co i za czyje pieniądze? 
Co w takim razie proponujesz uczynić z powstałą tam bursą? Zburzyć? 
Gratuluję dobrego samopoczucia. Pisząc o sobie z dużej litery sporo mówi o autorze.
54. Dodane przez sdf, w dniu - 26-04-2021 09:52
Kościół św. Rocha w Poznaniu 
W 1938 roku ruszyła budowa dzisiejszej murowanej świątyni według projektu Franciszka Morawskiego. Prace przerwał jednak wybuch II wojny światowej, 
uroczyste poświęcenie miało miejsce dopiero w 1995 roku 
 
W Lesznie też warto dokończyć to ten sam architekt.
55. Dodane przez ccc, w dniu - 26-04-2021 11:44
To nie są nasze obiekty. Miasto Leszno ani państwo polskie nie jest ich właścicielem.
56. Dodane przez XZ, w dniu - 26-04-2021 11:51
Oczywiście, że zburzyć! 
Zgodnie z twoją logiką zresztą. 
Obecnie mamy pustki w szkołach, na uczelniach to po co bursa? 
Jak najbardziej można wykorzystać moment. 
A co mam nazwisko pisać z małej? 
 
 
W 1832 roku pruskie władze skasowały klasztor, a kościół stał się świątynią filialną parafii św. Jana Jerozolimskiego. Stan ten utrzymał się do 1937, gdy ponownie erygowano w tym miejscu parafię. Wówczas podjęto decyzję o budowie nowego kościoła i rozebraniu starej niszczejącej świątyni. 
 
W 1938 roku ruszyła budowa dzisiejszej murowanej świątyni według projektu Franciszka Morawskiego. Prace przerwał jednak wybuch II wojny światowej. W czasie niemieckiej okupacji oba kościoły były zamknięte, a sprawowanie w nich kultu Bożego zostało zakazane. We wnętrzach przechowywano zrabowane figury i inne ruchome zabytki, a także wojskowe mundury niemieckie. W 1945 wybuchł pożar, który zniszczył częściowo nowy kościół. 
 
Zaraz po ustaniu działań wojennych podjęto dzieło ukończenia budowy kościoła oraz wyposażenia wnętrza. Prace budowlane zostały zakończone w 1946 roku, jednak uroczyste poświęcenie miało miejsce dopiero w 1995 roku. 
 
Istnienie świątyni sprawiło, że ulica przy której obecnie się znajduje oraz znajdujący się w jej przedłużeniu most nad Wartą noszą imię świętego Rocha. 
 
HSTORIA JAKBY PODOBNA TYLKO KONIEC SZCZĘŚLIWY. 
STUDENCI Z BERDYCHOWA MAJĄ BLISKIO DO KOŚCIOŁA.
57. Dodane przez do kom.56, w dniu - 26-04-2021 12:38
... studenci z Berdychowa siedzą przy monitorach w łóżkach ....amen
58. Dodane przez stary komuch, w dniu - 26-04-2021 14:55
Wiesiu. Panu Bogu świeczkę, a Diabłu ogarek?
59. Dodane przez wydatki miasta, w dniu - 26-04-2021 15:45
W kom.50 winno być: nie wywiązując się wystarczająco z realizacji zadań miasta.
60. Dodane przez do 55, w dniu - 26-04-2021 16:38
Dzieci, również te pochodzenia in vitro nie są własnością państwa, miasta. 
A radni uchwalili Leszna uchwalili dofinansowanie do sztucznego zapłodnienia in vitro.
61. Dodane przez do 57, w dniu - 26-04-2021 16:39
To tym bardziej bursa w Lesznie pusta-rozebrać i kościół odbudować.
62. Dodane przez ministrant, w dniu - 26-04-2021 19:06
Do kom.61 Widzę ,że Ty jesteś chory na tematy KK ??? A może w miejscu tej bursy stworzyć jakiś klub dla młodzieży ?
63. Dodane przez koszty bursy, blisko św. Szczepana, w dniu - 26-04-2021 19:08
Kiedyś temat bursy i jej utrzymywania był króko aktualny podczas posiedzenia sesji lub komisji. Może któryś radny zainteresowałby się czy warto utrzymywać bursę w Lesznie, kto ponosi koszty, czy inne gminy również.
64. Dodane przez Andrzej, w dniu - 26-04-2021 21:02
Jaki jest taki jest ale dobrze ,że pan poseł SLD dba o Kościół do którego chodził i może jeszcze chodzi ..A tym co go krytykują powiem tylko tyle znam Go ,z nim pracowałem choć mamy skrajne różne poglądy polityczne.Zabytki narodowe należy chronić i dbać o nie!I tyle i aż tyle.
65. Dodane przez do 64, w dniu - 26-04-2021 21:11
Słusznie. 
Też mi się wydaje, że się męczy z tymi tęczowymi nowościami w lewicy.
66. Dodane przez do 62, w dniu - 26-04-2021 21:26
Doprecyzuj! 
Widzisz czy nie? 
Dwa znaki zapytania, to już nie wiem ? 
Mnie pytasz czy widzisz? 
A skąd ja mam wiedzieć czy ty widzisz czy ci się zwidziało. 
A co do KK to uważam, że znęcanie się nad zwierzętami powinno być przeniesione z Kodeksu Karnego do Kodeksu Wykroczeń. 
W przeciwnym razie może się okazać, że Sędzia Pokoju nie będzie mógł orzekać o karze za kopnięcie psa. 
Jestem przeciwnikiem tworzenia izolatoriów w postaci klubów młodzieżowych. 
Nie widzę sensu podziału społeczeństwa, że względu na wiek. 
Dlaczego w klubie robótek ręcznych nie mogli by być młodzi i starzy? 
Kobiety i mężczyźni? 
To samo z modelarniami. 
Nawet jak by miał być to klub dla ćpunów to informuję, że starzy też ćpają.
67. Dodane przez Kom.66, w dniu - 27-04-2021 07:14
Słusznie !! Ale bez dzięciokow z matkami
reklama
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Działka budowlana mo... Moraczewo 225000
59 m mieszkanie po g... Rydzyna 434000
Ogródek działkowy "p... Leszno 31900
Dzialka budowlanaWilkowice 260000
Sprzedam magazyn o p... Poniec 200000
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj