Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
27
Czerwca 2024
Czwartek
Imieniny obchodzą:
Maria Magdalena,
Władysław,
Władysława,
Włodzisław
Do końca roku 187 dni.
Start arrow Leszno arrow Ile za biomasę w MPEC? Dużo

Dziś otwarto oferty w przetargu

Ile za biomasę w MPEC? Dużo

19.06.2024. Radio Elka, Jarek Adamek


(Fot. Archiwum)
Dziś upłynął termin składania ofert w przetargu na budowę bloku kogeneracyjnego na biomasę w Miejskim Przedsiębiorstwie Energetyki Cieplnej. Inwestycja była szacowana na 94 miliony złotych, jednak oferty złożone w przetargu są o wiele wyższe. Do najniższej brakuje prawie 30 milionów złotych.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Budowa bloku kogeneracyjnego na biomasę to największa inwestycja samorządu Leszna: szacunki mówiły o koszcie sięgającym 94 milionów złotych netto, takie też dofinansowanie MPEC zdobył w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który udzielił spółce dotacji i preferencyjnego kredytu. Blok na biomasę ma mieć ponad 12 megawatów mocy, opałem mają być zrębki drewna. Inwestycja
potrzebna jest spółce przede wszystkim dla obniżenia kosztów, z których znaczącą częścią są opłaty za emisję CO2, ponieważ biomasa uznawana jest przez UE za paliwo odnawialne.

Budowa bloku miała potrwać ponad 2 lata, ponieważ inwestycja prowadzona jest w formule „zaprojektuj i wybuduj”, jej uruchomienie planowane było na sezon grzewczy 2026/27. Dziś minął termin składania ofert w przetargu. Jak powiedział nam prezes MPEC Bartosz Rzeźniczak chętni do wykonania kogeneracji są, ale ich oferty są droższe od planów spółki. -Złożono trzy oferty, najkorzystniejsza wynosi 121,9 miliona złotych netto, czyli jest o 28 milionów droższa - mówi Rzeźniczak - pozostałe dwie są jeszcze wyższe: to 180 milionów i 175 milionów złotych.

Mimo to prezes stoi na stanowisku, żeby do inwestycji przystąpić. -Nie mamy innego wyjścia - mówi - dyrektywy unijne i zmiana przepisów krajowych wymuszają, żeby systemy ciepłownicze stawały się efektywne i żeby poprawiała się jakość powietrza. Jak dodał, MPEC ma kilka wyjść, żeby zdobyć brakującą kwotę. -Jest możliwość zwiększenia dofinansowania z NFOŚiGW, będę o tym rozmawiał - zapewnia Rzeźniczak - jeśli to się nie uda, możemy starać się o dokapitalizowanie spółki przez właściciela (czyli miasto), o partnera prywatnego, ostatecznie o kredyt komercyjny.

Teraz złożone oferty przejdą procedurę sprawdzania, MPEC ma jeszcze sporo czasu na decyzję w sprawie rozstrzygnięcia, ponieważ okres związania ofertą to aż 120 dni.

 
Komentarze (63)
1. Dodane przez Flejtuch, w dniu - 19-06-2024 14:45
Jak najdalej od spółdzielni mieszkaniowych i od EMPECu.
2. Dodane przez Jacek, w dniu - 19-06-2024 14:49
A za 3 lata okaże się że to niewypal tak jak kocioł na gaz.przeciez za to powinien ktoś siedzieć
3. Dodane przez Jacek, w dniu - 19-06-2024 14:52
A za 3 lata okaże się że to niewypal tak jak kocioł na gaz.przeciez za to powinien ktoś siedzieć
4. Dodane przez obserwator, w dniu - 19-06-2024 14:53
No niestety, ceny poszły w górę i będą za moment jeszcze wyższe.
5. Dodane przez Green Deal, w dniu - 19-06-2024 14:58
Cały MPEC pisiowy do raportu - za zaniechanie działań prośrodowiskowych i przetrwonienie ostatnich lat i kasy z ETSów - dlatego wszystko teraz droższe i mniej opłacalne. Gdzie debata w Lesznie na temat takich dużych wydatków, gdzie rozliczenie kogeneracji i analiza opłacalności. Gdzie radni od infrastruktury, energii, ciepłownictwa. Blamaż.
6. Dodane przez UE=ZŁO, w dniu - 19-06-2024 14:59
Tak się kończy polityka energetyczna naszej kochanej UE, a ty ciemny ludzie płacz i płać!
7. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 19-06-2024 15:02
Fanaberią Borowiaka I spółki. Koszt budowy to jedno, za chwilę okaże się, że biomasa nie jest wcale tania. A mieszkańcy jak bułą za ciepło, tak będą bulić jeszcze więcej.
8. Dodane przez Jan, w dniu - 19-06-2024 15:06
Wziąć kredyt. 
 
Mieszkańcy spółdzielni mieszkaniowych z uśmiechem na twarzy będą go spłacać :):):)
9. Dodane przez spa, w dniu - 19-06-2024 15:13
UE dużo mówi i bardzo dużo stanowi przepisów, ale są one liczone tylko wyłącznie algorytmami, nie myśląc o człowieku. Na zwykłego obywatela przekłada koszty swoich ambicji. Już niedługo żaden dom, mieszkanie nie otrzyma pozwolenia na użytkowanie jeżeli nie będzie zero-emisyjny. Czy na pewno leci z nami pilot?
10. Dodane przez Figa, w dniu - 19-06-2024 15:20
To jest uśmiechnięta Polska która cieszy się z podwyżek miało być więcej w kieszeniach Polaków, taniej zwłaszcza benzyna jednym słowem miało się nam żyć znacznie lepiej haaa już kiedyś tusk obiecał druga Irlandię jak wałęsa Japonię moje pokolenie rządy kłamcy zna na wylot Pan Malepszy wie jak to było w budżetówce gdyby nagród po cichu nie dawał to mieliśmy przez 8 lat 20 zł podwyżki też pewnie się tusk uśmiechał,że lud mu ufa haaa jakim trzeba być naiwniakiem by drugi raz zagłosować na HAŃBĘ POLSKI !!!
11. Dodane przez Do kom. 8, w dniu - 19-06-2024 15:25
Tak czy siak zapłacą, jak nie za biomasę to za emisję co2 Nie rozumiesz o co chodzi w UE?!? Kowalski ma płacić za czyste powietrze którym oddycha. A kiedyś mówiło się że powietrze jest za darmo ;-D
reklama
12. Dodane przez x, w dniu - 19-06-2024 15:32
dlaczego nie na odpady z pszoka darmowy opal tylko zainwestowac w odpowiednie filtry
13. Dodane przez Renata, w dniu - 19-06-2024 15:55
Zarząd MPC działa bezprawnie ,
14. Dodane przez Kemot, w dniu - 19-06-2024 16:18
Oby nie skończyło się tak jak w Ostrołęce.
15. Dodane przez mieszkaniec, w dniu - 19-06-2024 16:19
ale w kominku biomasą palić nie będzie wolne, heh?
16. Dodane przez DO 10, w dniu - 19-06-2024 16:19
Wolę mieć podwyżkę o 1 zł ,a inflację również 1 % .Nie zaś podwyżkę o 13% a inflację 40 % ,a realną nawet 200% .Może czas nauczyć się liczyć? Może też czas iść do pracy ,a nie czekać tylko na zasiłek i okupować ławkę z " Rancza "?
17. Dodane przez Tytus, w dniu - 19-06-2024 16:45
Co za ustawka!
18. Dodane przez Ania, w dniu - 19-06-2024 16:46
Widać że to podstawione firmy.
19. Dodane przez Dawid S. Pracownik, w dniu - 19-06-2024 16:48
Temat jest ustawiony z góry. Poza tym po co im ta Biomasa skoro nie potrafią z tego korzystać jak z KOGENERACJI GAZOWEJ
20. Dodane przez GretaBrothers Band, w dniu - 19-06-2024 16:49
Zeroemisyjność to cel do którego powiniśmy dążyć , to nie jest zero emisji samo w sobie. UE nie wymyśliła tego wczoraj czy rok temu, to jest cel, który powinniśmy z determinacją realizować i z powodzeniem od co najmniej 15 lat. Tylko ostatnia rządząca ekipa w naszym kraju nie była chętna, woleli narodowy węgiel i dobre nastroje na Śląsku. Za wiki Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) powstał w 2005 r., by propagować racjonalne pod względem kosztów oraz skuteczne gospodarczo ograniczanie emisji gazów cieplarnianych. W skali kraju robiliśmy to w wielu obszarach, ale zatwardziałe ciepłownictwo, polska energetyka, niespecjalnie palili się do tego. Za to zamiast polskiego węgla kupowali ten tańszy od sąsiadów ze wschodu. Fanstastyczna polityka, wbrew pozorom patriotycznym będziemy spłacać w rachunkach ten bełkot polityczny ostatnich kliku lat i wydamy setki milionów więcej niż wydalibyśmy jeszce klika lat temu. Dotyczy to inwestycji w zielone ciepło, ale też rozwiązań w zakresie gospodarki odpadowej (np. spalarnie odpadów). Ale tak to się kończy jak mpec traktuje się jak kotłownie osiedlową (przy radzie osiedlowej).
21. Dodane przez Mieszkaniec Leszna, w dniu - 19-06-2024 16:57
Warto przypomnieć, że na początku ub. roku inwestycja ta była szacowana nie na 94 mln zł, lecz na 75 mln zł https://elka.pl/content/view/113363/80/  
4 lata temu na 40 mln zł https://elka.pl/content/view/101571/80/ 
A w 2011 roku tylko na 25 mln zł https://elka.pl/content/view/53430/80/  
Teraz na 122 mln zł, a w wersji najdroższej nawet 180 mln! 
 
Teraz się okazuje, że przeciętnie każdy mieszkaniec miasta, nawet jeśli nie korzysta z MPEC, może dopłacić 2-3 tysiące złotych do samej instalacji. A cały czas nie wiemy jakie będą ceny samej biomasy. Czy to na pewno będzie opłacalne? 
 
Przypomnijmy też wcześniejsze komentarze i wypowiedzi, bo są tam ważne wątki: 
https://elka.pl/content/view/117824/80/ 
https://elka.pl/content/view/117523/80/ 
 
Oby opinia Pani Ratajczak o kompetencjach prezesa MPEC nie okazała się prorocza https://elka.pl/content/view/110164/80/ 
 
Pan prezes z dużą łatwością przekonuje do te wielkiej inwestycji, ale oby nie skończyła się ona klęską, za którą zapłacimy my wszyscy!
22. Dodane przez do kom. 10, w dniu - 19-06-2024 17:09
I po co ta nachalna propaganda? Przecież to nie jest pomysł obecnej władzy.
23. Dodane przez Brnięcie w absurdy, w dniu - 19-06-2024 17:51
Tak to jest jak prawnicy stają na czele różnych spółek. Nie maja żadnego wykształcenia technicznego , oderwani są od rzeczywistości ale przez koneksje obejmują takie stanowiska. Nie nadają się do rządzenia bo to najczęściej legalisci a nie kadra menadzerska. Nie tylko w spółkach tak jest...
24. Dodane przez Bambosz, w dniu - 19-06-2024 17:55
Biomasa wcale nie jest Bio i ecogroszek wcale nie Eco. To są nazwy marketingowe gdzie błazen się łapie. Tak jak wszystkie inne nazwy bioreklamowki i bioplastki. Zacznijcie myśleć, a nie łapiecie się na soctechniki.
25. Dodane przez x, w dniu - 19-06-2024 18:09
skad pozyskaja tyle biomasy to nie realne chyba ze przez zabranianie ludziom palenia drewnem beda robic zrebke ze zdrowych drzew o czym sie mowi lecz to nie jest biomasa BIOMASA TO PRZEROBIONY ODPAD a nie celowe robienie odpadu
26. Dodane przez Do Rady Nadz.do UML,, w dniu - 19-06-2024 18:33
Szanowni PANOWIE z w/w tzw Ciał Stanowiacych.Jesli odbiorca ciepła nie będzie miał taniej po wdrożeniu ( na kredyt) przedmiotowego rozwiązania ( zrębki drewniane,)- to dajcie sobie spokój ,łatwiej będzie zmienić UE.Otoz już dzisiaj wiadomo że UE a w ślad za tym i n.Min.Klimatu..- zakazało wyrębu lasów panstwow. a zatem "położy się " gospodarkę drewnem ( padną tartaki ,z-dy meblarskie,)- źródło zrębków.!!!IKEA - już się z Polski wycofuje .Przypomnę że ogromne masy ciepła trzeba przeznaczyć na suszenie owych zrebkow- zamiast sprzedawać ciepło odbiorcom. Na dziś spalanie wg UE zrębków jest EKO, ale np.za lat 4 okaże się że komin MPEC..będzie emitował "niedozwolone " przez UE-spaliny.Panowie - proszę Was nie ryzykujecie tak bardzo...nie tylko że nie będzie tańsze ciepło dla Leszczynianie to jeszcze ich dzieci..wnuki - będą spłacać kredyt dzisiaj zaciągany nie daj Boże w Banku niemieckim ( patrz bank i urząd miasta LIPSK- b.NRD...przejelo MPEC w Gdańsku.) My Polacy wg UE winnismy się ogrzewac energia cieplna pochodząca z n/ źródeł ( fotovoltaika,wiatraki,pompy ciepła) produkcji UE.Panowie- muszą tutaj hc odpowiedzialni ..osobowo - za podjęcie ewentualnej takiej Decyzji. Dziękuję za uwagę ( gl. Energetyk Fabryki Zygmunt - drukuje swój powyższy tekst - aby ewentualnie po latach - do niego wrócic...!!!) 
 
 
 
zakłady meblarskie ( IKEA już się z Polski wycofuje,)
27. Dodane przez CV, w dniu - 19-06-2024 18:43
PREZYDENT ZMIEŃ JUŻ TEGO PREZESA
28. Dodane przez gabine, w dniu - 19-06-2024 19:04
Jak zugorują wszystkie polskie pola to biomasę będą kupować z Nadniepru!
29. Dodane przez Uśmiechnięta Polska, w dniu - 19-06-2024 19:39
Przyszłościowy i najlepszy jest solidnie drogi miemiecki gaz, z nowego wschodniego landu!
30. Dodane przez Do 27, w dniu - 19-06-2024 19:56
Prezydent ma tak sama wiedzę jak ten prezes czyli żadną . Skad on wezmie fachowca?
31. Dodane przez x, w dniu - 19-06-2024 19:57
odpady zpszokow zamiast w ziemie powinny trafiac do mpca i tyle
32. Dodane przez Dyzio realista, w dniu - 19-06-2024 20:00
Jedna uwaga do tego szczytnego celu. Starczy zrębków w okolicy ( + transport) do zapewnienia ekonomicznej pracy układu? Kogenerację zjadła ekonomia na dzień dobry bo ktoś nie przewidział ceny gazu spod Kościana. 
Może na początek każdej nowej inwestycji warto byłoby przeprowadzić jakiś kosztorys opłacalności obejmujący okres pracy układu w ciągu np. 5 lat.
33. Dodane przez do kom. 26, w dniu - 19-06-2024 20:07
Każdego roku polskie elektrownie i elektrociepłownie spalają już teraz 5 mln m3 drewna. Jest to ok. 165 tysięcy ciężarówek. Dzieje się tak na przekór ustaleniom Wspólnego Centrum Badawczego Komisji Europejskiej o tym, że spalanie drewna jest wysokoemisyjnym sposobem wytwarzania energii, w niektórych parametrach przewyższającym nawet węgiel i gaz. Spalanie drewna jest drogie i szkodliwe. Przyczynia się do pogorszenia jakości powietrza, a jego zbyt intensywne pozyskiwanie w lasach zagraża ich kondycji. W dodatku dużo tracą na tym producenci mebli, bo muszą konkurować o surowiec z zakładami energetycznymi, a te korzystają z dofinansowania. 
 
Aby ograniczyć negatywny wpływ bioenergetyki na klimat, zdrowie publiczne, przyrodę i gospodarkę, należy odejść od spalania drewna w zakładach energetycznych. Pierwszym krokiem do osiągnięcia tego celu będzie wykreślenie pierwotnej biomasy drzewnej czyli drewna pozyskanego w lasach i z innych terenów zadrzewionych, wykorzystywanego bezpośrednio do produkcji energii z listy odnawialnych źródeł energii. Takie zapisy znalazły się w tzw. Manifeście Leśnym. 
 
10 listopada 2023 roku została podpisana umowa koalicyjna. Wychodząc naprzeciw postulatom znacznego ograniczenia lub całkowitego zaprzestania zużycia pierwotnej biomasy drzewnej, umowa zapowiada zakaz spalania drewna w energetyce zawodowej. Strony tworzące nowy rząd zobowiązały się w niej do wprowadzenia zakazu spalania drewna w energetyce zawodowej, podążając w kierunku postulowanym w raporcie Europejskiej Agencji Środowiska. 
 
Ale prezes MPEC bez względu na wysokość kosztów zdaje się przeć w "jedynie słusznym", biomasowym kierunku. Zastanawiająco dziwna może się zdawać taka postawa.
34. Dodane przez Kimi, w dniu - 19-06-2024 20:51
Do CV. Masz poparcie wielu&
35. Dodane przez do kom. 26, w dniu - 19-06-2024 20:52
Panie Zygmuncie Gł. Energetyku Fabryki, z tą IKEĄ to częściowa prawda. 
Tak naprawdę zwijają się Zakłady Maja Moebelwerke w Wittichenau w Niemczech. Skutkiem czego liczni poddostawcy, także z Polski, mogą mieć kłopoty. 
Tyle i aż tyle. 
A tak a propos, wróg znajduje się na wschodniej granicy, nie na zachodniej. 
:)
36. Dodane przez Do kom 35, w dniu - 19-06-2024 21:01
skand buerzesz te informacje geniuszu. NIe znasz to sie nie wypowiadasz!! 
Poczytaj to zmadrzejesz. Chwała TUSKOWI i naszemu kochanemu rzadowi
37. Dodane przez wojtek.k, w dniu - 19-06-2024 21:02
Do.Kom.24 Poczytać nie jest grzechem BIO nazwa wiąże się z o organiczną masą przetworu produktu który jest degradowalny sam w sobe,czyli jest się w stanie sam zutylizować produkując przy tym związek gazów mogących być wkorzystanych np,w BIOGAZOWNIACH.W Polsce raczkuje i długo taki stan będzie....ciemnota i brak wiedzy.Tr 
acimy bardzo duże pieniądze.
38. Dodane przez To jak to jest?, w dniu - 19-06-2024 22:01
UE twierdzi, że biomasa, drewno to.... odnawialne źródła a dlaczego Leszczyniakom zabrania się palić drewnem w piecach?
39. Dodane przez Kimi, w dniu - 19-06-2024 23:22
Ej 38 kto zabrania? Bez hejtu
40. Dodane przez A propos kom. 33, w dniu - 20-06-2024 07:22
W raporcie Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) podkreślono, że istnieje pilna konieczność podjęcia decyzji dotyczących zarządzania biomasą w Europie (...) Trzeba podjąć decyzje prowadzące do odwrócenia negatywnych tendencji w zakresie zdrowia ekosystemów, a także zwiększenia pochłaniaczy dwutlenku węgla. 
 
Tak więc już dzisiaj EEA dostrzega pilną potrzebę zmian w zakresie biomasy. Już ma łamigłówkę z tym związaną i próbują poukładać sobie te puzzle, bo szybko zrozumiano, że to nie najlepszy kierunek. Warto o tym poczytać przed podjęciem tak ważnej decyzji, bo należy spodziewać się w tym zakresie poważnych zmian. https://www.eea.europa.eu/pl/highlights/pilna(...)a-jak-najlepiej 
 
Poniżej 172 strony tego raportu w języku angielskim https://www.eea.europa.eu/publications/the-eu(...)-biomass-puzzle
41. Dodane przez Mariusz, w dniu - 20-06-2024 08:04
Prezes do zmiany! Tym razem weźcie kogoś kto ma i tym pojęcie
42. Dodane przez Tak się zastanawiam, w dniu - 20-06-2024 08:10
Czy mieszkańcy Leszna mają szansę poznać w tej sprawie rzetelne opinie niezależnych ekspertów, czy jesteśmy skazani tylko na opinię prezesa MPEC, który jak powszechnie wiadomo jest prawnikiem, a więc trudno go uznać za eksperta w tej dziedzinie.
43. Dodane przez Tak się jeszcze zastanawiam, w dniu - 20-06-2024 08:45
Choć jestem laikiem, to zastanawiam się jeszcze czy nie lepiej zbudować farmę słoneczną za te pieniądze i energią słoneczną ogrzać tą wodę? Wiem, że wydajność solarna zimą znacznie spada z powodu krótszego dnia, ale czy mimo wszystko nadwyżki z pozostałych miesięcy nie zrekompensowały tego? Ponoć koszt budowy farmy fotowoltaicznej wynosi w 2024 roku ok. 2,2 - 3,1 mln zł w odniesieniu do 1 MW. Tutaj czytamy, że blok na biomasę ma mieć ponad 12 MW mocy i ma kosztować 122 mln zł. A więc pozyskanie 1 MW w odniesieniu do instalacji byłoby w cenie ok. 10 mln zł. Do tego dojdzie duży koszt zakupu biomasy. Dodatkowo prawdopodobnie jakieś filtry i koszty obsługi. Czy ktoś lepiej zorientowany mógłby się do tego odnieść?
44. Dodane przez do 38, w dniu - 20-06-2024 09:18
A może taki blok w elektrociepłowni jednak trochę się różni od Twojego pieca? I skład spalin jest trochę inny?
45. Dodane przez ???, w dniu - 20-06-2024 09:48
Panie Prezesie Rusiecki, W Trzebani w w ZakładziePrzerobu Odpadów rocznie powstaje około 25.000 MG ( ton ) odpadów energetycznych, które MZO na swój koszt dostarcza te odpady do cementowni dodatkowio płacąc niemałe kwoty tym cementowniom za ich spalanie. Świetne darmowe paliwo dostępne cały rok. Pytanie w jaki sposób zamierza Pan rozwiązać ten problem i dlaczego MPEC nie buduje bloku z odpowiednimi filtrami spalającego ten rodzaj paliwa, na dzisiaj drogi odpad w MZO? 
Inwestycja planowana przez prezesa Rzeźniczaka bajońska droga ( najlepiej wyciągać rękę po dofinansowanie z zadłużonego budżetu Miasta ) a później płacić niemałe pieniądze za biomasę, o ile będzie powszechnie dostępna. To jest polityka rezygnować za darmowe paliwo w postaci odpadów energetycznych z Trzebani, a stawiać na niepewną i być może droga przyszłość w postaci biomasy. Kto z kierownictwa MPEC jest z wykształcenia i doświadczenia ciepłownikiem?
46. Dodane przez Gospodarowanie energią w Lesznie, w dniu - 20-06-2024 10:12
Brakuje otwartej debaty w Lesznie na ten temat w gronie znawców tematu, bo jak czytam te kalumnie to ręce opadają, a rozwiązania przyjęte przez mpec nie są przekonujące.
reklama
47. Dodane przez mariusz, w dniu - 20-06-2024 10:54
Pana Prezesa i tak zaraz nie bedzie na stanowisku więc co sie spina
48. Dodane przez Nie, w dniu - 20-06-2024 10:56
I co z tego, że powietrze będzie bardziej eko, jak rolnicy dalej będą produkować niezdrową żywność. A, pomysł na biomasę nie ma żadnych perspektyw.
49. Dodane przez popieram 46, w dniu - 20-06-2024 11:09
W Lesznie nie ma żadnych otwartych debat, na jakikolwiek temat. Wszystko za plecami mieszkańców. Tylko tam, gdzie wymuszają przepisy z dofinansowaniem. Poza tym nic. O Komeńsklm, Metzigu, Jonstonie to debaty są a o mieście żadnych debat.
50. Dodane przez antywirus, w dniu - 20-06-2024 11:37
Hej.... pseudo znawcy i ekolodzy. 
Prowadząc wątek dywagacji, co byłoby lepsze, jak ja to widzę, itp., nasuwa się smutny wniosek: 
Po co budować elektrownie, skoro prąd jest w gniazdku. 
 
... do 45 - odpady to tzw. RDF, frakcja palna nadsitowa. 
Roczny wolumen został już zagospodarowany - trwają budowy obiektów, które będą to przerabiać termicznie.  
Trzebania leży w gminie Osieczna i włodarze nie zgadzali się na umiejscowienie obiektu "u siebie". 
Transport (kołowy) byłby dużym obciążeniem "zapachowym" dla miasta. 
Ponadto proszę poczytać fachowej literatury, czy opracowań z szeroko pojętej dziedziny - ENERGETYKA.
51. Dodane przez Do 50-,tki., w dniu - 20-06-2024 12:37
Znawca to Ty żadnym nie jesteś ,och nawet Języka Ojczystego nie jesteś dobrym użytkownikiem ( nie znasz go)...Napisałeś ...: PSEUDO ZNAWCY ....- a w Języku którego dobrze nie znasz ...pisze się PSEUDOZNAWCY... ( tak razem się pisze).Pójdziesz mi do szkoły. Ala z IVb. Pozdrawiam
52. Dodane przez Do 45, w dniu - 20-06-2024 12:37
Ciepłowników z wykształcenia w MPEC Leszno jest bardzo mało, podejrzewam że nie przekracza liczby 5 (w porywach).
53. Dodane przez do 51, w dniu - 20-06-2024 12:46
A osiem gwiazdek jak się pisze?
54. Dodane przez do kom. 52, w dniu - 20-06-2024 12:50
A polityków i osób z ich rodzin, razem z członkami rady nadzorczej ilu tam jest?
55. Dodane przez do 52, w dniu - 20-06-2024 13:03
.... a piszących brednie dużo. I bądź tu mądry
56. Dodane przez do kom. 46 i 49, w dniu - 20-06-2024 13:12
Tak, chociaż w tym wypadku bardziej przydałyby debaty eksperckie, bo co komu po tym, że się na jakiś temat wypowie jeśli się na tym nie zna. W jednym z powyższych linków jest informacja z 19 grudnia 2023 roku o spotkaniu w tej sprawie z radnymi. Pojechali, wysłuchali, ale czy gdzieś jest dostępne ich oficjalne stanowisko w tej sprawie? Weryfikowali przedstawione im dane u ekspertów? A przecież w grę wchodzą olbrzymie pieniądze.
57. Dodane przez !, w dniu - 20-06-2024 15:19
Dyrektywy unijne w najbliższych latach wręcz zakładają radykalne obniżenie zużycia biomasy, a prezes Rzeźniczak uparcie stawia na biomasę. Dlaczego? Skąd będzie pozyskiwał biomasę i ile kosztuje 1 tona, 1 m3 biomasy? Gdzie to będzie skłasował? Extra magazyn dużych gabatytów trzeba dodatkowo wybudować. Za miedzą Leszna w Trzebani do zagospodarowania i to za darmo z dostawmi just on time ( bez potrzeby budowania dużego magazynu ) do wykorzystania olbrzymie ilości odpadów energetycznych, które w piecach w cementowniach się spala. Dlaczego w MPEC nie można ich spalać?A co na to Prezydent Rusiecki i radni, także członkowie Komisji Infrastruktury? Dzisiaj radni KO nie mogą mówić, a cóż my możemy.. MOżecie i musicie.Do tej pory cisza.
58. Dodane przez Uzysk ciepła., w dniu - 20-06-2024 15:44
Spróbujmy spalać odpady w Trzebini ( po selekcji...tylko drewnopochodne,) oraz osad stały po wysuszeniu z Oczyszczalni Ścieków w Henrykowie,...i dalej z wiatrołomów drewno... 
,natomiast miał węglowy tylko zima.!!!! Pozdrawiam Państwa czytających niniejsze. ( Zdzisiek z Grzybowa - cieplownik z krwi i kosci). Nie idzmy w zrebki .!!!!!!
59. Dodane przez to, w dniu - 20-06-2024 16:24
Miasto tonie.
60. Dodane przez do kom. 36, w dniu - 20-06-2024 18:30
1. To miłe, że nazywasz mnie geniuszem... 
2. " NIe znasz to sie nie wypowiadasz!! " - czy to znaczy, że nie znam się na problemach branży drzewnej, czy że wróg znajduje się na wschodniej granicy, nie na zachodniej ??? 
Czekam na wyjasnienia.  
Może zmądrzeję... 
Serdecznie pozdrawiam. 
:)
61. Dodane przez Do 36., w dniu - 20-06-2024 21:15
Winiened napisać...w cudzysłowie to co napisałeś tzw.geniud,u a raczej Eugeniuszu bo to jak dzień do nocy ( różnica). Zatem twierdzisz że" CHWALA TUSKOWI I NASZEMU RZADOWI" Zapewne że akceptował ..przyjazdy PRZYBYSZOW Z AFRYKI PO ROKU 2026 -dobrze że nowe Wybory sa już w 2027r o ile prezydent Polski nie przegoni tego szemranego Towarzystwa już za rok - nie akceptując budżetu na rok 2025. Za to że mamy zalać wodą obecne uprawiane 400 tys. w terenie podmoklym ( patrz w Brazylii się wycina puszczę aby odzyskać grunt pod uprawy rolne a w Polsce UE kaze 4% ugorować uprawnych pół ).Za to mamy wyłączyc z ogrzewania domów kotłami gazowymi już od 2031 r. itd. otp. PS. Przepraszam dolej trochę oleju do głowy ...poprzez otwory uszne...,!!!!. Jacek ,- inz. Energetyk
62. Dodane przez Ogłoszenie, w dniu - 21-06-2024 07:35
Wszystkich udzielających się tu ekspertów od ciepłownictwa i energetyki zapraszamy do MPEC, trwają nabory, na pewno każdy z was dostanie pracę od ręki - takich fachowców to ze świecą szukać, a tu proszę sami się ujawnili. Come on!
reklama
63. Dodane przez Rumcajs, w dniu - 21-06-2024 07:51
Do piszących o cementowniach: zagospodarowanie w ten sposób odpadów jest wielokrotnie tańsze niż budowa własnej instalacji. Jest wiele rzeczy na które samorząd może lepiej wydać pieniądze niż instalacja do odpadów.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
W dniu 21 czerwca 2024 r. w wieku 51 lat odeszła Kochana Mama, Siostra, Partnerka, Przyjaciółka
ŚP
Ewa Paluch
Pogrążona w smutku Rodzina
Uroczystości żałobne odbędą się w czwartek,
27 czerwca 2024 r. o godz. 12
na cmentarzu komunalnym przy ul. Osieckiej
w Lesznie
W celu zamieszczenia nekrologu na stronach portalu prosimy o kontakt z redakcją Radia Elka pod numerem telefonu 65 529 56 78 lub o kontakt osobisty w siedzibie Radia Elka przy ul. Sienkiewicza 30a w Lesznie.
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
nie podano do neg zł
Wynajmę garażLeszno 450
nie podano do neg zł
nie podano do neg zł
nie podano do neg zł
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj