Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
30
Kwietnia 2024
Wtorek
Imieniny obchodzą:
Bartłomiej,
Chwalisława, Jakub,
Katarzyna, Lilla,
Marian
Do końca roku 245 dni.
Start arrow Leszno arrow Nauczyciele chcą podwyżek

Nauczyciele chcą podwyżek

Nauczyciele chcą podwyżek

08.08.2012. Radio Elka, Jarek Adamek
thumb_soswrydzyna.jpgNauczyciele Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Rydzynie domagają się podwyżek dodatków za trudne warunki pracy. Zarząd powiatu jest przeciwny podwyżkom. Wicestarosta Jarosław Wawrzyniak stwierdził, że powiat i tak płaci z roku na rok coraz więcej ponad średnią.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Rada Pedagogiczna Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Rydzynie wystosowała do samorządu powiatu wniosek o podniesienie dodatków za trudne i uciążliwe warunki pracy. -Domagamy się podniesienia go do poziomu obowiązującego przed przekazaniem naszej placówki w zarząd Starostwa Powiatowego w Lesznie - czytamy w piśmie skierowanym do przewodniczącego
Rady Powiatu Mariana Mielcarka.

Przed przejęciem przez powiat, czyli do 1999 roku, dodatki za trudną pracę wynosiły 20 procent zasadniczej pensji dla nauczycieli i 30 procent dla wychowawców internatu, zaś dodatki za uciążliwą pracę wynosiły odpowiednio 30 i 40 procent. Obecnie wynoszą one od 5 do 20 procent za trudne i od 5 do 25 procent za uciążliwe warunki pracy. Nauczyciele SOSW dodają, że wielokrotnie sami u sponsorów zdobywali pieniądze na rozwój placówki i lepszą jakość kształcenia. -Uciążliwość wykonywania zawodu nauczyciela w szkolnictwie specjalnym zawsze rekompensowały wyższe dodatki za warunki pracy - piszą - uważamy, że obecnie są one za niskie i nieadekwatne do trudnej pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie i niesłyszącą.

Zarząd Powiatu Leszczyńskiego, który pismo otrzymał, rozpatrzył je negatywnie. -Od 2000 roku liczba uczniów i wychowanków spadła o jedną czwartą, a stan kadry się praktycznie nie zmienił - odpowiadał na sesji rady wicestarosta Jarosław Wawrzyniak - jeżeli tak wygląda pogorszenie warunków, to pozostawię to bez komentarza. Co do samych wynagrodzeń wicestarosta przyznał, że wprawdzie wielkość dodatków faktycznie zmniejszyła się o kilka procent, jednak wzrosły same pensje. -W ciągu ostatnich trzech lat o ponad 31 procent - zapewnił - do średnich zarobków nauczycielskich dopłacamy po kilkaset tysięcy złotych rocznie.

Ostateczną decyzję w sprawie dodatków za warunki pracy podejmą jednak radni, sprawę tę reguluje bowiem uchwała samorządu. (jad)
 
Komentarze (69)
1. Dodane przez :), w dniu - 08-08-2012 11:43
Wychowawców internetu?
2. Dodane przez milo, w dniu - 08-08-2012 11:49
Dać wypowiedzenia do ręki to od razu będzie OK. Na ich miejsce szybko znajdą się nowi pracownicy. Nie ma co się patyczkować, chcą zarabiać więcej niech szukają nowej pracy.
3. Dodane przez t., w dniu - 08-08-2012 11:49
proponuję wymianę cał. towarzystwa,zaczynając od podżegaczy!!!
4. Dodane przez p, w dniu - 08-08-2012 11:50
Niech idą do biznesu to oczy im się otworzą. Gdzie jest "lekko, łatwo i przyjemnie", a nie tylko wyciągać rękę po pieniądze podatników.
5. Dodane przez Darcio, w dniu - 08-08-2012 12:44
Do roboty niech idą.. I pracują po 14h za 1900zł.. To zobaczą jak to jest.. ;).. Tyle co wiem to mają po 2500 nauczyciele.. I pracują po 3h dziennie.. I jeszcze im mało ??.. pfff
6. Dodane przez edek, w dniu - 08-08-2012 13:23
Gminy ledwo dychają z braku pieniędzy, ale na pensje dla nauczycieli musi być :( zwalniać i do marketu na kasę
7. Dodane przez henryk, w dniu - 08-08-2012 13:43
za wynagrodzenie2750 netto-przejme osrodek za pół roku będą-zatrudnieni osoby proporcjonalnie do wychowanków-kasa powiatu będzie wydawana racjonalnie
8. Dodane przez wrrrrrrr, w dniu - 08-08-2012 13:52
Taa, pensum 26 godzin tygodniowo dla tych z Kartą Nauczyciela .  
Inni zatrudnieni po" nowemu" opiekując się tymi samymi dziećmi dodatku za trudne i uciążliwe warunki pracy nie mają .  
Ci z Kartą Nauczyciela wezmą 2 razy po 12 godz dyżuru + 2 godz i już tydzień pracy maja z głowy. Dyrekcjo ty się martw jak ci co już nie korzystają z przywilejów maja zapewnic opieke podopiecznym w pozostałe dni.  
W innych SOSW -ach jest podobnie
9. Dodane przez nike51, w dniu - 08-08-2012 13:57
Nie jestem nauczycielem, ale moja córka uczęszczała do tej szkoły w Rydzynie. Ja z kolei tak jednej czy drugiej osobie zaproponowałabym tą pracę . To nie wiem czy po tygodniu nie mieliby dosyć.
10. Dodane przez Mm, w dniu - 08-08-2012 14:00
etam ....  
hasła NAUCZYCIEL, WAKACJE, PENSJA zawsze budzą negatywne komentarze na forach internetowych ... a dano było cicho ...
11. Dodane przez kasia, w dniu - 08-08-2012 14:10
to co wyprawia miafia nauczycielska przekracza wszelkie granice, tymczasem tysiące magistrów z wykształceniem pedagogicznym nie mają szans na żadna pracę, chętnie pójdą pracować 40 h a nie 18 h za 1500 zł, większy cyrk jest tylko u urzedników mających po 10 000 na miesiąc :(
12. Dodane przez Karolina, w dniu - 08-08-2012 14:11
Do kom 1-Tak wychowawców internatu- praca w tym zawodzie jest bardzo trudna, idź i przekonaj się sam a dopiero później wyrażaj swoje zdziwienie.
13. Dodane przez PLE, w dniu - 08-08-2012 14:38
byłem nauczycielem przez 8 lat. wysokość pensji skłoniła mnie do zmiany zawodu i nie żałuję.  
18 godzin wg KN to mit. jeśli wydaje się niedoukom (bo to zwykle plebs ma z tymi godzinami problem), że praca nauczyciela to 18 godzin tygodniowo + mnóstwo wolnego, to proponuję najpierw uzyskać kwalifikacje, a potem zatrudnić się w szkole. przecież to TYLKO 18 godzin:) 
plebejusze! praca "na godziny" to relikt! dziś pracuje się zadaniowo!
reklama
14. Dodane przez defi, w dniu - 08-08-2012 14:39
ja też chce podwyżkę a co
15. Dodane przez luki, w dniu - 08-08-2012 16:42
skoro starosta (...) z wykształceniem zawodowym ( cukierniczym ) może mieć miesięcznie prawie 10.000 zl brutto, to dlaczego nauczyciel z wyższym podyplomowym nie może mieć chociażby 5.000 zł brutto miesięcznie...za pracę z dziećmi o umiarkowanym i ciężkim stopniu upośledzenia..
16. Dodane przez Mm, w dniu - 08-08-2012 15:26
Nauczyciel to nie jest dobry zawód. Raczej jeden z wielu, bez prestiżu.  
Mam doświadczenie pracy w szkole i poza nią. Poza większy spokój, mniej przeciążeń psychicznych i lepsze warunki płacowe serio.  
Szkoła to 10 miesięcy intensywnej pracy, harówki z coraz trudniejszą młodzieżą, która wymaga ciągłej uwagi. Płace niskie lub co najwyżej średnie. Mało tego są tacy, co uważają, że nauczyciel powinien być społecznikiem ... Negatywne uwagi na forach, przyzwolenie na zrównanie zawodu nauczyciel z kasjerem w markecie ( rozumie, że chodzi o pracę z ludźmi, bo innych podobieństw nie widzę, a pracę kasjerek szanuje ).
17. Dodane przez demon, w dniu - 08-08-2012 15:28
do kom. 13 szkoda, że więcej nauczycieli nie jest tego samego zdania żeby zmienić pracę. Za dużo ich w szkołach, zdecydowanie za dużo.
18. Dodane przez Pielęgniarka, w dniu - 08-08-2012 16:40
Jakieś 20 lat temu nauczyciel i pielęgniarka zarabiali na porównywalnym poziomie. Dzisiaj pielęgniarka ma ok 2 tys, a nauczyciel 3-4 tys plus wakacje, ferie, weekendy, dłuuuugie weekendy o "zdrowotnym" rocznym urlopie nie wspomnę. Porównując zawody - tu stres i tu stres. Nauczyciel sobie da radę bo dzieci "ustawi" (sprawdzian lub jakies zajęcia) i ma spokój. Pielęgniarka nie wie co ją czeka w pracy idąc na dyżur, a nie rzadko ma do czynienia ze śmiercią (myślę tu o poważnych oddziałach jak onkologia, OIOM itp). Czy ktoś ją spyta czy wytrzymuje nerwowo po 20-30 latach ogladania cierpienia...? A straszy sie nas ciągle zwolnieniami mimo iż równiez musimy podnosić kwalifikacje tak jak nauczyciele
19. Dodane przez ja, w dniu - 08-08-2012 16:44
do "PLE" nie masz zielonego pojęcia kto pisze komentarze,czy ktoś ma wykształcenie wyższe czy ukończył tylko szkołę podstawową ma rację mówiąc,że nauczycielom się w głowach przewraca.A co do Twojego wykształecenia ... studia pedagogiczne są jednymi z najłatwiejszych, a uzyskanie i podnoszenie kwalifikacji obowiązuje w każdym zawodzie.
20. Dodane przez INEZ, w dniu - 08-08-2012 17:25
Do. kom.18 Pielęgniarka - w pełni podzielam Pani komentarz, ponieważ jest realistyczny .PRZY OKAZJI POZDRAWIAM WSZYSTKIE PIELĘGNIARKI /WIELKI SZACUN /DO WYKONYWANEJ WASZEJ PRACY .
21. Dodane przez Paulina, w dniu - 08-08-2012 17:58
Do kom 18- Pani pielęgniarki- co to za porównanie czy Pani wyobraża sobie jaka jest praca nauczyciela z młodzieżą w wieku, kiedy przechodzą bunt... zamienię się z Panią na jeden dzień miejscami i zobaczymy jaka praca jest łatwiejsza z młodzieżą, która ma różne pomysły czy z dorosłymi. Gwarantuje, że po jednym dniu pracy w szkole wróciłaby Pani do swojej pracy z dorosłymi w szpitalu z ogromną radością.
22. Dodane przez gigu, w dniu - 08-08-2012 18:54
Przecież zawsze mogą zmienić pracę jak jest im źle. Z pewnoscią sobie poprawią
23. Dodane przez Piotr, w dniu - 08-08-2012 18:57
Pracować w tych czasach jako nauczyciel to tragedia. 
Jaka jest współczesna młodzież to każdy z nas wie. 
Szacunek dla nauczycieli bo to im się należy.
24. Dodane przez Krys, w dniu - 08-08-2012 19:59
Jak się nie załapiesz na konkretne studia, to zawsze w odwodzie pozostaje pedagogika w Zielonej Górze! I naprodukowało się nauczycieli, jest ich na pęczki , bo to na dzień dobry ponad 2 tys. na rękę. Ich żale w dzisiejszych czasach, o tym jak to ciężka ta ich praca z naszymi dziećmi, woła o pomstę do nieba! 18 godzin tygodniowo - 45minut i przerwa, 45min. i przerwa, soboty, niedziele wolne, wakacje wolne, ferie wolne,chorobowe roczne za 100% bo mają stres i to na podstawie zaświadczenia nie lekarza specjalisty a lekarza rodzinnego - śmiech na cały kraj!Jak masz stres to do psychologa, psychiatry a potem na specjalistyczne badania czy w ogóle się nadajesz by na powrót być nauczycielem !Klasy o połowę mniejsze niż w PRL-u a oni się pocą i męczą! Zero dodatkowych lekcji dla dzieci, kółek zainteresowań - pustka pedagogiczna bo mają obowiązek tylko 18 godzin w tygodniu. Policjant z wyższym wykształceniem, po szkole w Szczytnie ma 2.100czy to jest normalne?!Przeprowadzić redukcje etatów w szkolnictwie, łączyć klasy w 40 osobowe, połączyć na powrót podstawówki z gimnazjami i samorządy wreszcie mogłyby odetchnąć.Proszę mi pokazać nauczycielkę, która targa do domu zeszyty do poprawki albo sprawdziany! Sprawę podręczników,innych dla każdej klasy w tym samym roczniku już pominę, bo to w ogóle ogólnonarodowa tragedia ale gratka dla wydawnictw! Nadchodzi wrzesień ,szykujmy kasę na indywidualne programy nauczania, których efekt powali nas i dzieciaki jak zwykle niskim poziomem - kompetencji nauczających! Ale to dla nauczycieli , tak jak przy egzaminach maturalnych, dodatkowy zarobek. Premie kwartalne też mają, dodatek do czynszów za mieszkania też mają i na remont mieszkań również! Fundusze na tzw. zagospodarowanie, po przeprowadzce z Leszna do Wilkowic też funkcjonuje i to jest już są kwoty w dziesiątkach tysięcy złotych, wszak budowa domu i umeblowanie kosztują! Chory jest cały system - szkoły jako stowarzyszenia i koniec z Kartą Nauczyciela! Policjant, pielęgniarka takiej karty nie posiadają a ich odpowiedzialność z pracą nauczyciela nieporównywalna!
25. Dodane przez PLE, w dniu - 08-08-2012 19:47
do "ja": wykształcenie pedagogiczne... dziwny twór. najpierw trzeba ukończyć studia kierunkowe; kwalifikacje pedagogiczne to dodatek. 
co do mojego wykształcenia, zdziwiłobyś się :) 
nie ukrywam, że swoje wykształcenie zdobyłem dzięki nauczycielom :)
26. Dodane przez zła, w dniu - 08-08-2012 19:58
Przecież nikt im nie kazał wybierać takiego zawodu.Więc niech go wykonują a nie ciągle narzekają że mają mało.Ile ludzi jest bez pracy? Niech idą z łopatą jak im mało!
27. Dodane przez Pielęgniarka, w dniu - 08-08-2012 20:35
DO KOM 21 i 22... 
Pielęgniarka ma wykształcenie również pedagogiczne w przeciwnym razie nie było by mgr. pielegniarstwa - to po pierwsze.  
Po drugie chory człowiek przechodzi oprócz swojej choroby stres i zachowuje sie jak "dziecko we mgle" - edukacja takiego człowieka jest chyba gorsza od edukacji dzieci czy młodzieży bo oni sie jeszcze troche boją "grożenia palcem", a dorosły człowiek nie.
28. Dodane przez miśkaq, w dniu - 08-08-2012 20:38
Wy wszyscy wytykacie nauczycielom, że mają łatwo. Zamieńcie się, a zobaczycie. Problem w tym, że nie widzicie drugiego dna całej sprawy (i to nie tylko nauczycieli z tej szkoły). Po co staroście te pieniądze??? Zabiera nauczycielom, żeby co?To starostwo ledwie zipie więc zabiera się najsłabszemu. Bardzo dobrze nauczyciele - BIJCIE się o swoje - bo Wam się to należy. Tak jest Panowie włodarze. My - plebs, nie jesteśmy aż tak głupi. Podwyżkę o 70 zł media roztrąbią na całą Polskę. W tym samym czasie wskutek obniżki dodatków nauczyciel straci 170 zł co summa summarum daje minus 100 zł.Więc niech pan Wawrzyniak tak nie żongluje procentami bo realne cyfry pokazują coś całkiem odmiennego. Kolejny kwiatek pana Wawrzyniaka. Ośrodek należy do starostwa, to starostwo powinno starać się o nabór dzieci nieprawda? Jak zostało napisane nauczyciele starają się własnymi kanałami o pieniądze dla ośrodka.To o co kaman? Ustawowo należy się 10% znaleźnego.Daję temu ośrodkowi 5-7 lat istnienia.
29. Dodane przez zzzz, w dniu - 08-08-2012 20:39
z jednym lub dwoma dzieciakami sobie w domu nie radzicie a piszecie o glupotach ze taka łatwa praca pozniej przychodzicie do szkoly i pani pomóż bo już nie daję rady w domu!! najpierw zacznijcie od siebie!!! a to że nauczyciel chce zarabiać więcej dlaczego nie każdy chce!!!
30. Dodane przez Bożena, w dniu - 08-08-2012 20:59
Tutaj nie chodzi o to, że nauczyciele narzekają tylko o społeczeństwo które z zazdrośći czepia się nauczycieli. 
Taka prawda. Tyle w temacie.
31. Dodane przez PAN, w dniu - 08-08-2012 21:27
Moim zdaniem powinno się znieść tą bzdurną Kartę Nauczyciela i niech nauczyciele pracują 40h na tydzień i mają 26 dni urlopu, a te wszystkie dodatki to im pozabierać i niech mają gołe pensji tak jak u prywatnego pracodawcy i wtedy zobaczymy jak będą narzekać!! A spacerować z czwórką dzieci jako wychowawca po pięknym parku rydzyńskim to też bym chciał!!!
32. Dodane przez Jola, w dniu - 08-08-2012 21:57
Zgadzam się w 100% z nr24.Najlepiej to na własnej działalności gospodarczej powinni popracować tak jak załatwili część społeczeństwa,nie ma wysługi lat,premii ,urlopu pod gruszą ,jubileuszówki.Mają jak u Pana Boga za piecem ,ciekawe tylko jak długo to jeszcze potrwa?
33. Dodane przez Realista, w dniu - 08-08-2012 22:29
NAUCZYCIEL powinien miec zagwarantowaną rzetelna pensję i tyle. Odpowiedzialnosć tego zawodu jest ogromna. A z tymi zakompleksionymi typami co siedzą przed kompem i wypisują bzdury na temat tego szczególnie ważnego w dzisiejszych czasach zawodu, jest chyba coś nie tak...
34. Dodane przez Michał, w dniu - 08-08-2012 23:06
Nie rozumiem co to za podział n-li na tych co mają trudniej i jeszcze chcę dodatek. Przecież mają mniej uczniów!!!Niech idą do gimnazjum do 32 osobowej klasy niby ma byc tam łatwiej. czy lekarze też mają hierarchię?A w SOSW to całe rodzinki pracują w trzecim pokoleniu. Proponuję zmienic tytuł "Rodziny z SOSW chcą podwyżek" bo mają tak trudną pracę. ŻAl.BRAWO STAROSTWO
35. Dodane przez Tom, w dniu - 08-08-2012 23:46
Dobre. Podwyżki, wakacje 2 miechy i jest ok. Szkoda słów. Ciężką prace to oni mieli kiedy była jeszcze zawodówka w ośrodku szkolno wychowawczym a teraz? Teraz mają lajcik. Naprawde żenada
36. Dodane przez Zazdrościcie? To zostańcie nauczycielami, w dniu - 09-08-2012 05:37
No kochani, już nie długo będziecie na zazdrościć przywilejów. Wielu nauczycieli będzie teraz zwalnianych. M. in. dzięki wam. Klasy łączone po 40 dzieci? Jest niż w szkołach więc nie ma co łączyć. Jestem nauczycielką z 26 letnim stażem i najwyższymi kwalifikacjami zawodowymi. Ukończyłam dwa kierunki studiów i do tego studia podyplomowe. Gdybym pracowała z normalnym zakładzie pracy to z moimi kwalifikacjami nie miałabym takiej pensji jaką mam. Fajnie by było gdybym miała choć te 3 tys, jak ktoś tu napisał ,ze podobno tyle mamy. Sama wychowuję 2 dzieci w wieku szkolnym i ciężko mi dotrwać do 1-szego. Jakoś nikt nie oburza się na hydraulika, który zakładając sedes w ciągu pół godziny, bierze za to 80 zł. Nikt nie narzeka na kosmetyczkę która za 2-3 godziny pracy bierze 300 zł. Na fryzjerkę , która za ścięcie włosów w ciągu 20 min zarabia 60 zł. Bardzo cenicie się, ale wykształcenie swoich dzieci wyceniacie bardzo nisko. Ale ok. w zasadzie już macie to ci chcieliście. Mamy nową reformę. I wasze dzieci, o których jeszcze dziś myślicie, ze pójdą na studia, o tych studiach nie powinno marzyć. Mimo, że dopiero kończą gimnazjum już nie mają szans. Chyba, że mają świadomość ze wszystko czego nauczycieli się w gimnazjum to muszą umieć na maturze i nikt tego z nimi nie powtórzy w szkole średniej. Na tym właśnie polega nowa reforma. Jak nauczyciele będą jeszcze gorzej opłacani to ci, którzy jeszcze pozostali w zawodzie, bo mają powołanie odejdą, a zostaną ci którzy do niczego się nie nadają. Sami wiecie, jak wam kiepsko płacą to kiepsko pracujecie. Byłam niedawno w ZUS-ie, długo czekałam w kolejce. Ja nie mam tyle czasu na picie kawy i plotki ile miały te panie. Zaglądam czasami na czat, wiele osób klika z pracy. Gdybym tylko spróbowała serfować sobie w necie w czasie pracy, to zwolniono by mnie. Nie wiem skąd wy macie te informacje na tematy naszych urlopów. To, że dzieci nie ma w szkole nie znaczy, ze nas tam nie ma. Teoretycznie mam wakacje, ale w pierwszym tygodniu wakacji musiałam być w pracy i w ostatnich dwóch też muszę. Muszę wykonać badania okresowe, które wy wykonujecie w czasie pracy. Dziś byłam w pracy. Przedwczoraj, wczoraj i dziś pracowałam wiele godzin. 1 września muszę być przygotowana. Prze pierwszym jesteś po Radzie, po spotkaniach w zespołach przedmiotowych ( kilka musi być tych spotkań, bo na jednym nie da się wszystkiego zrobić). Po poprawkach i poprawkowych maturach, bo wy nie dopilnowaliście swoich dzieci by się uczyły. Programy już przygotowałam, wydrukowałam i oddałam do wszystkich przedmiotów, których uczę. Na początku wakacji, bo termin na oddanie był 15 lipca. Skoro tak dobrze jest nauczycielom do douczcie się. Nauczyciel powinien mieć teraz co najmniej dwie specjalności: ukończone studia magisterskie, przygotowanie pedagogiczne i studia podyplomowe trwające minimum 1,5 roku. Nikt nas nie finansuje i sami musimy za nie płacić. Więc dlaczego was niema w szkole? Za małą wiedzę macie? Za dużo pracy za pieniądze, za które wy się ręką nie ruszacie? Chciałabym jak hydraulik zarabiać już niekoniecznie dokładnie jak on 160 za godzinę. Gdybym miała ź tego to byłabym szczęśliwa.
37. Dodane przez Viva, w dniu - 09-08-2012 06:54
do kom 35 A CO TERAZ NIE MA ZAWODÓWKI???? Zawodówka jest a z tymi uczniami nie jest lekko.Co ty wiesz o niepełnosprawnych ? Popieram Was nauczyciele i dzięki za Wasze oddanie.
38. Dodane przez czytam ze zrozumieniem., w dniu - 09-08-2012 08:20
Co za kołtuństwo. Wystarczy napisać na czerwono dużymi literami "nauczyciele chcą podwyżek" i już zbiegają się pieski ujadać. Fakty są następujące. Przy każdorocznej podwyżce płac następuje obniżenie ustawowych dodatków. Skutkuje to tym, że nauczyciele z ośrodka de facto podwyżek nie mają. Ale najlepiej jest rzucić się jak sępy na padlinę na nauczycieli, bo nic nie zrobią, nie odgryzą się. Zazdrościcie wakacji? To rzucić łopaty i brać się do książek! Powtarzam po raz kolejny. Nauczyciele nie chcą podwyżek a jedynie zwrotu tego co im zabrano!
39. Dodane przez Agdzie, w dniu - 09-08-2012 08:26
- czym się różni magister od balkonu ? 
- balkon utrzyma 5 osobową rodzinę.
40. Dodane przez ups, w dniu - 09-08-2012 08:35
Nie sądziłem, ze z wice taka beksa. Gdy w styczniu zabierał dodatki zrobił to po cichu. Teraz, gdy nauczyciele upomnieli się o swoje pobiegł do "Elki" na skargę. Jego płacz w Sandomierzu słychać.
41. Dodane przez pela, w dniu - 09-08-2012 09:20
jestem nawet za obniżką pensji wszzyscy prawie konczyli smieszne szkolki zaocznie i na dziwnych uczelniach na palcach mozna zliczyc kto z nich ukonczyl dzienne studia na panstwowych uczelniach podam przyklad nauczyciele angielskiego w wiekszosci nie umie nauczyc dzieci rozmow w tym jezyku tylkoucza pojedynczych nazewnictw i to sie nazywa znam jezyk angielski rodzice musza brac korepetycje dla dzieci i wiele rzeczy robic z dziecmi w domu bo nauczyciel z lenistwa daje zadania a na lekcji sie nudzi i czas marnuje na inne opowiesci
42. Dodane przez do kom.31 i jemu podobnych, w dniu - 09-08-2012 09:25
Myslę, że wielu nauczycieli nie miałoby nic przeciwko pracy w wymiarze 40h zamiast 60-70h. Nauczyciel nie kończy pracy wraz z wyjścim z budynku, w przeciwieństwie do urzędnika czy pracownika produkcji. Jeżeli posada nauczyciela wzbudza w Was taką zazdrość i niechęć, a kwalifikacje tak łatwo zdobyć to już, hajda do pracy w szkolnictwie!
reklama
43. Dodane przez rydzyniak, w dniu - 09-08-2012 10:04
Całkowicie poperam komentarz 36, a niech mają dodatki, ale z jednym wyjątkiem, nie wszyscy, tylko ci którzy rzetelnie wykonują swoje obowiązki, nie biją dzieci, przychodzą punktualnie, robią konkursy, wystawy, maja osiągnięcia, sukcesy, naprawdę pracują. A do parku na spacer tez trzeba wyjść, nie można zamknąć dzieci niepelnosprawnych w czterech ścianach, taki jest program. Ale dodatki powinni mieć także nauczyciele, którzy np. w szkole podstawowej mają 30 dzieci na kulunastu metrach kwadratowych, do tego kurz i piach na boisku, do tego dzieci na wózku, z padaczką, źle uczące się, itp. Tych mi żal, bo oni naprawde mają co robić, nie zazdrodzczę. Albo takie przedszkolanki, tyle dzieci i jeszcze na wózku pchają, widziałem i sa cały dzień z nimi, nie maja przerw, długich wakacji, tym nie zazdroszczę i im dałbym te dodatki i medale nawet.
44. Dodane przez hm, w dniu - 09-08-2012 10:12
Pensum nauczyciela to teraz 20 godzin a nie 18, to po pierwsze. Po drugie, nauczyciele nie mają przerw po każdej lekcji, bo ktoś musi się zajmować uczniami. Czasami jest tak, że biegniesz z lekcji na dyżur potem znowu lekcja potem znowu dyżur i lekcja i w efekcie nie masz czasu nawet zjeść śniadania, ani pójść do toalety!Może i nauczyciele nie noszą zeszytów do domu, bo mają mnóstwo "okienek" w trakcie których muszą siedzieć w szkole i być do dyzpozycji dyrektora, więc często wykorzystują ten czas by nie siedzieć bezczynnie. Nikt nie widzi ile nauczyciel musi poświęcać czasu na przygotowanie się do poszczególnych lekcji i na dodatkowe szkolenia, które odbywają się w godzinach popołudniowych lub w weekendy. No i zebrania w zespołach przedmiotowych, rady pedagogiczne, dni otwarte i zebrania z rodzicami. 
Zawsze praca, której nie wykonujemy jest lepsza od naszej!!!
45. Dodane przez oburzona, w dniu - 09-08-2012 10:58
Jak podwyzki jasne oni dostali już swoje za te marne godzinki nikt z nich nie pracuje po 8 H , a jeśli chodzi o samo nauczanie to tez sa denni wymagają tylko ocen a nic z siebie nie dają i nie pomagaja słabszym, najlepiej jakby jeszcze korki każdemu rodzice płacici, poza tym zarabiaja więcej niz doktorzy na Uniwersytecie w Poznaniu o wiele lepiej wykształceni
46. Dodane przez mm, w dniu - 09-08-2012 11:16
do 44. Faktycznie jeszcze są te 2 godziny tzw karciane. To dopiero jest jazda:-)  
 
Proponuje wszystkim zmniejszyć etat do 38 godzin i ... dodać 2 godziny poza pensum do szczegółowego rozliczania w NOTESIAKCH w systemie PÓŁROCZNYM. Nauczyciele tak pracują i tak rozliczają swą pracę ... nieprawdopodobne, ale prawdziwe.
47. Dodane przez luki, w dniu - 09-08-2012 12:39
czytam te wszystkie komentarze i najbardziej bawią mnie wpisy pseudo przedsiębiorców, co uważają, że pracownicy szeroko rozumianej budżetówki opłacani są przez ich podatki... 
to już jest szczyt bezczelności, z doświadczenia zawodowego wiem bowiem, że praktycznie każdy przedsiębiorca- jako osoba fizyczna w rocznym zeznaniu podatkowym wykazuje stratę... 
a wracając do meritum sprawy, gdyby nie nauczyciele, to pseudo przedsiębiorcy ze stówą w kieszeni nie potrafiliby liczyć ani czytać...więc za te swoje podatki, których nie płacą, nie mogliby utrzymywać nauczycieli... 
ja rozumiem, że nauczyciele mają przywileje, których nie powinni posiadać, typu urlop dla poratowania zdrowia, ale z drugiej strony praca z dziećmi nigdy nie była łatwa i nie będzie łatwa....więc powinna być godziwie wynagradzana! 
pozdrawiam
48. Dodane przez do 46, w dniu - 09-08-2012 13:56
Popieram komentarz "mm". Ktoś nie wie, na czym polega PRACA...
49. Dodane przez przedszkolak, w dniu - 09-08-2012 14:01
Nauczyciel, a te paniusie przedszkolanki uczą wierszyków i jak robić wycinanki, często ponad 30 lat. A te panie klas 1-3 tyle samo lat liter i tabliczki mnożenia. Czy one się rozwijają??? przychodza do pracy "dla rozrywki", bo mężowie zarabiaja najczęścicej wystarczająco dużo. ..Maja ciasne horyzonty i one chcą podwyżek, a co w zamian oferują...
50. Dodane przez skandal, w dniu - 09-08-2012 14:02
Za kulanie w przedszkolu po dywanie?? podwyżki?? SZOK...
51. Dodane przez Pielęgniarka z Rydzyny, w dniu - 09-08-2012 14:07
Praca z dziećmi czy zdrowymi czy niepełnosprawnymi to teraz w dobie wychowania liberalnego straszna sprawa,nie dość zę się poświęcasz nie swoim dzieciom, to musisz jeszcze je czegoś nauczycyć, a wiadomo, dzieci niepełnosprawne orłąmi nie są. A przecież w OSW to nawet dzieciaki liceum maja, nie wiem jaki tam program jest ale do matury mogą przystępować. Nie pojmuje jak można tak najeżdząć na nauczycieli, A popatrzcie na policjanta - 15 lat i idzie na emeryturę sobie i dorabia jako ochroniarz to co, oni nie mają przywilejów? A kolejarz ma darmowe bilety, górnik pewnie węgiel. Jestem pielęgniarka i mam mała pensję ale sama sobie taki zawód wybrałam, i nie jest winą nauczycieli, że mają mało dzieci czy mało godzin, takie są przepisy i to im się nalezy.
52. Dodane przez do przedszkolaka, w dniu - 09-08-2012 14:33
to zrób sobie piątkę dzieci a następnie dla rozrywki ucz je przez 8 godzin dziennie wierszyki, wycinaj wycinaki, śpiewaj piosenki....ciekawy jestem ile pociągniesz...daje Ci tydzień przedszkolaku...w sumie Twój nick doskonale oddaje Twój poziom rozwoju intelektualnego...
53. Dodane przez ambaras- do kom 52, w dniu - 09-08-2012 14:54
dzieci nie "robi się" w pojedynkę:)A zwykle jak powstały ( i w jakich warunkach) tak w potoczy się ich życie... Dzieci to dar, zapytaj tych rodziców, którzy nie moga ich mieć... ZAL mi Ciebie
54. Dodane przez do pielęgniarki, w dniu - 09-08-2012 14:57
" w dobie wychowania liberalnego" liczy sie przede wszystkim mądrość rodziców, aby nie dopuścić do stanu edukacji jaki mamy. Ponadto poziom się obniża. Mamy niż demograficzny a studia są przyjmowani wszyscy i to się w końcu zemści
55. Dodane przez miki, w dniu - 09-08-2012 18:09
większość komentarzy napisano przed godziną 15- mam nadzieję, że te pisane przeciwko prawom nauczycieli nie pisane były w godzinach pracy i to w pracy właśnie:) 
no i dziwię się często widząc tłumy w marketach w godzinach rannych i południowych...tylu nauczycieli jest? bo bezrobotnych raczej na zakupy w sieciówkach nie stać:)
56. Dodane przez brzoza, w dniu - 09-08-2012 18:23
Rozmowy na temat podwyżek nie mają sensu. Gdyby w tytule było:"Górnicy chcą podwyżek" wszyscy opluwali by ich przywileje i tak byłoby z każdą grupą zawodową. A co do nauczycieli i ich pracy, to ich podziwiam i uważam, że ich praca nigdy nie będzie należycie opłacona. Wszyscy chyba dobrze znają powiedzenie "obyś cudze dzieci uczył". Wydaje mi się, że dopóki nie będziesz ich uczył, to nie będziesz wiedział jak ciężki to kawałek chleba. Wiadomo również, że w każdej grupie zawodowej są osoby wykonujące swój zawód z zaangażowaniem i oddaniem i takie, które przychodzą do pracy.
57. Dodane przez Sławka, w dniu - 09-08-2012 20:37
Nie wiem,czy doszła do pracowników SOSW w Rydzynie co to znaczy KRYZYS..Pamiętam czasy kiedy wychowawca w internacie pracował 30 godz tygodniowo.Miał w grupie 26 dzieci..Pracował w niedziele i święta..I miał 6 tygodni wakacji..Około 20 dzieci przebywała w SOSW przez cały rok..Większość dzieci na wycieczki zarabiały pieniądze na wycieczki po kraju na wykopkach ziemniaków czy też sadzeniu lasu..Obecnie szuka się sponsorów..Należy zmienić system nauczania dla tych dzieci specjalnej troski..I uczyć normalnej fizycznej pracy..Codziennie należało by przeliczać,ile uczniów ma nauczyciel na lekcji,czy też w internacie..Jest to skandaliczne,że często mają pod opieką kilkoro dzieci..Nikt nie ponosi żadnej odpowiedzialności za nauczanie czy też wychowanie tychże Dzieci Specjalnej troski...Często mi żal tych dzieci bo z taką kadrą nie mają szans na zdobycie wiedzy czy też umiejętności przydatnych do życia tym dzieciom..Na Miły Bóg zabierajcie się do roboty nauczyciele i wychowawcy w SOSW..Nauczcie czegokolwiek te dzieci..I miejcie w klasie chociaż kilkanaście dzieci..To skandal,kiedy w kraju wszędzie bieda...a nauczyciele,którzy się nie mogą wykazać osiągnięciami upominają się o dodatki..Widzę często kiedy przedszkolanka prowadzi grupę 30 małych dzieci także po pięknym parku rydzyńskim i jej się nie należy dodatek za trudną pracę,bo ma 30 niesfornych dzieci..Najpierw KOCHANI NAUCZYCIELE I WYCHOWAWCY w SOSW weżcie się za robotę..Nie możecie narzekac,widzę po wakacjach jakimi samochodami jeżdzicie..Jestem za tym aby nauczyciel godziwie zarabiał ale GODZIWA pracę..A takiej nie widzę w SOSW w Rydzynie..PRAWDZIWA PRACA USZLACHETNIA CZLOWIEKA..Z pewnością,gdybym nie daj Boże miała dziecko niepełnosprawne nie dała bym pod opiekę tym ludziom!!!!!!
58. Dodane przez Sylwek, w dniu - 09-08-2012 20:40
Starostwo powinno codziennie przeliczać,ile jest uczniów pod opieką nauczycieli i wychowawców..I płacić za efekty pracy..Widzę często ,że nauczyciele i wychowawcy często mają pod opieką po kilka dzieci..Czy ktoś sobie zadał pytanie dlaczego dzieci nie chcą chodzić do szkoły przy SOSW w Rydzynie?zapisanych jest wielu...ale frekwencja bardzo niska..Należy dzieci zmotywować i zachęcić dobrą atmosferą do obecności na lekcjach i w internacie..Z tego wynika,że dzieci się nudzą..i nie chcą chodzić do szkoły!!!
59. Dodane przez Wolontariusz, w dniu - 09-08-2012 23:13
Jak biorą aktywny udział w wielkiej orkiestrze od pomocy i Woodstoku to na pewno dostaną i niech was o to głowa nie boleje.
60. Dodane przez Rydzynianka, w dniu - 10-08-2012 07:38
Jeśli w Starostwie jest osoba,która zna się na kształceniu i wychowywaniu dzieci niepełnosprawnych należało by się przyjrzeć kosztom utrzymania tej placówki,która jest położona w przepięknym miejscu..Należało by przeliczyć,czy nie jest za dużo personelu pedagogicznego...W dzisiejszych czasach,każdy kto prowadzi biznes po prostu tnie koszty..Taka jest reguła gry...Z tego co widzę...są tam konie,których utrzymanie kosztuje niebotyczne sumy..A nie widziałam od kilku lat aby one służyły terapii dzieciom..Panowie z Starostwa,wiem,że to jest bardzo proste i konieczne w przyspieszającym kryzysie...Szczegółowa analiza kosztów utrzymania jednego wychowanka..I nie przejmujcie się krzykiem ludzi,dla których nie jest ważna praca i ich efekty...tylko pieniądze..Dla tych dzieci jest potrzebna kadra,która ma serce i chęć zrobienia dla tych dzieci czegoś wartościowego..Na moje oko o 30 procent jest za dużo kadry pedagogicznej..I przy szczegółowych wyliczeniach,będzie duża oczszędność..To przecież także z moich podatków ma byt ta placówka,która jest bardzo potrzebna ale musi być perfekcyjnie prowadzona......
61. Dodane przez mama, w dniu - 10-08-2012 09:47
Jezu niektóre komentarze widac że piszą dzieci, taki na przykład wpis przedszkolka, szkoda czasu wogóle to czytać,
62. Dodane przez do kom 60, w dniu - 10-08-2012 10:11
Nadprodukcja nauczycielek z leszczyńskiej i zielonogórskiej Sorbony...
63. Dodane przez bi, w dniu - 10-08-2012 10:52
Z tego co wiem, to w placówkach specjalnych obowiązuje indywidualizacja pracy z uczniem, co oznacza obowiązek induwidualnego podejścia i nauczania kazdego z uczniów. Tak na logikę pomyślcie ile czasu poświęcał by nauczyciel każdemu uczniowi gdyby miał 30 uczniów na lekcji w czasie 45 minut. 
Trzeba również zauważyć, że czasy się zmieniły i zabroniono wychowania przez pracę!Dzieci mają teraz tylko prawa, co skutkuje ciężką pracą wkładaną w nauczanie i wychowanie ich. 
Ciągle wprowadzane są nowe reformy, które narzucają sposoby nauczania i przede wszystkim wyjście ze szkolnych ławek!!!To, że nauczyciel chodzi z 5 uczniów po parku nie znaczy, że dzieci się tam niczego nie uczą!Czasem większe efekty przyniesie lekcja przeprowadzona na ławce w parku, czy na boisku niż w szkole.
64. Dodane przez zyga, w dniu - 10-08-2012 21:43
proste- zwolnić wszystkich. W tej grupie zawodowej zaczyna się bezrobocie- chętnych nie zabraknie do pracy. Będziecie mogli przebierać.
65. Dodane przez Natalia, w dniu - 11-08-2012 09:21
Ostatnio bardzo mnie zaintrygował temat rodzin zastępczych,które podlegają pod opiekę Powiatowego Centrum Rodziny...i co się okazuje...że rodziny zastępcze maja pod opieką co najmniej 4 i więcej dzieci z problemami najczęściej emocjonalnymi..zawsze myślałam,że te rodziny zarabiają duże pieniądze..I co się okazuje,że osoba,która zajmuje się takimi dziećmi pracuje jako kucharka,sprzątaczka,wychowawca ,nauczyciel czyli krótko mówiąc praca wymagająca olbrzymiego poświęcenia trwająca 24 godziny na dobę..i co się okazuje...że za ok 1800 brutto bez urlopu opiekują się i wychowują najczęściej z pełnym poświęceniem tym potrzebującym dzieciom.Cieszę się,że znajdują się tacy ludzie,którzy nie robią tego dla pieniędzy tylko z potrzeby serca...I jak to się ma do pracy nauczycieli i wychowawców w SOSW w Rydzynie..Praca na 24 godziny a płaca o połowę mniejsza..Mam nadzieję że Powiatowe Cenrum Pomocy Rodzinie wspamaga te rodziny pomocą materialną,jak również wsparciem psychologicznym..Jest to wspaniała praca,nie dająca satysfakcji materialnej...ale przypuszczam ,że PCPR robi wszystko co może,aby te Rodziny wspomagać...A może jednak tak nie jest?
66. Dodane przez do 64, w dniu - 11-08-2012 09:36
zwolnić zyge - proste.
67. Dodane przez sąsiadka, w dniu - 11-08-2012 20:21
do 57 ty chyba nigdy nie pracowałaś w oświacie to nie wiesz ile teraz nauczyciel ma pracy i ile godzin(karciane, kółka itp.)łatwo oceniać a samemu sie nic nie robiło ha ha a co do tego maja auta na parkingu to nie jest wyznacznik bogactwa,kto nie przeje i przepije ten ma!!! ha ha
reklama
68. Dodane przez pinio, w dniu - 12-08-2012 09:56
Jak się nie podoba to zmieńcie zawód !Nikomu nie jest łatwo
69. Dodane przez Anna, w dniu - 21-08-2012 23:41
POWIEM TAK - SZKODA SŁÓW, WYCHOWUJMY NASZE DZIECI, DAJMY IM SERCE, POMAGAJMY WKROCZYĆ W DOROSŁE ŻYCIE Z MĄDROŚCIĄ I ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ , DAJMY IM PRZYKLAD
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Sprzedam magazyn o p... Poniec 200000
Dom w świetnej lokal... Wilkowice 469000
Grzybowo ul. rydzowa... Leszno 619000
Osiedle kurkowe na g... Leszno 438587
Ostatnie mieszkania ... Leszno 330141
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj