Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
19
Maja 2024
Niedziela
Imieniny obchodzą:
Augustyn, Celestyn,
Iwo, Mikołaj, Piotr,

DZIEŃ DOBRYCH
UCZYNKÓW
Do końca roku 226 dni.
Start arrow Leszno arrow Elektrownia w Święciechowie

Będzie referendum?

Elektrownia w Święciechowie

19.06.2018. Radio Elka, Filip Wybieralski

(fot. Filip Wybieralski)
Przy węźle Święciechowa, w bezpośrednim sąsiedztwie budowanej drogi S5, ma powstać elektrownia zasilana biomasą o mocy do 50 MW. Niektórzy mieszkańcy sprzeciwiają się tej inwestycji. – Boimy się o zdrowie nasze i naszych dzieci – czytamy w liście skierowanym do redakcji.

Zdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułu
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Tydzień temu w sali wiejskiej w Święciechowie odbyła się rozprawa administracyjna, na której przedstawiciele firmy TergoPower przekonywali, że inwestycja nie zagraża bezpieczeństwu mieszkańców. Wielokrotnie podkreślali również, że funkcjonowanie elektrowni - dzięki zastosowaniu odpowiedniej technologii - nie będzie miało negatywnego wpływu na środowisko.

-
Nawet przy zawyżonych wskaźnikach spełniamy wszystkie wymagane normy potrzebne do wydania decyzji środowiskowej - przekonywał mieszkańców Jacek Wojerz, pełnomocnik firmy TergoPower.

Na spotkaniu obecnych było około 20 mieszkańców. Niektóre osoby zgłaszały swoje obawy związane z realizacją tej inwestycji. Przede wszystkim dotyczyły one zdrowia, nadmiernego hałasu oraz wzmożonego ruchu.

- Przeprowadziłam się z dużego miasta do Święciechowy żeby mieć tutaj spokój i ciszę. Było mi ciężko pogodzić się z tym, że przez miejscowość przebiega trasa S5. Panie wójcie, na powstanie tu elektrowni na pewno się już nie zgodzę - mówiła na spotkaniu jedna z mieszkanek.

Wynajęty przez gminę ekspert (strona opozycyjna do inwestora) zachęcał mieszkańców, aby ci sformułowali swoje obawy oraz oczekiwania wobec inwestora.

W zaledwie 5 dni po spotkaniu mieszkańcy zebrali blisko 600 podpisów pod petycją, w której wyrażają swój sprzeciw wobec budowy elektrowni.

- Jesteśmy zdruzgotani biernością władz gminnych. Ani wójt, ani żaden z przedstawicieli Rady Gminy nie staje w naszej obronie. Nikt nie dopytuje, nikt nie ma wątpliwości, nikt nie chce znaleźć jakże ważnych odpowiedzi - czytamy w liście przesłanym do redakcji.

Mieszkańcy w petycji wnoszą m.in. o wydłużenie terminu składania uwag i wniosków. Domagają się również, aby gmina wykonała niezależne analizy, które zweryfikują informacje zawarte przez inwestora w raporcie środowiskowym. Jednak co najważniejsze - chcą decydować o przyszłości tej inwestycji w referendum lokalnym.
 
Komentarze (70)
1. Dodane przez TED, w dniu - 19-06-2018 08:34
Polacy globalnie są na nie.Nie elektrowni,nie wiatrakom,nie wysypisku,nie Biedronce,nie autostradzie,nie lotnisku,nie fabryce itd....
2. Dodane przez Pingvino, w dniu - 19-06-2018 08:40
Odciąć ich od prądu to zaraz im nie będzie przeszkadzać budowa elektrowni!!! Przy takich inwestycjach państwo nie powinno się pytać wioskowych ludzi, bo przez takich ludzi wioskowych dziś byśmy siedzieli o świece!!!
3. Dodane przez kawa na ławę, w dniu - 19-06-2018 08:47
Zamiast wykorzystać biomasę do użyźniania gleb, to lansuje się jej spalanie. Mieszkańcy tej gminy nie powinni wyrażać zgody na tą poronioną inwestycję.
4. Dodane przez Zatorzanin, w dniu - 19-06-2018 08:49
Leszczynianie, zwróćcie uwagę, że problem dotyczy też nas. Elektrownia powstanie tuż przy granicy miasta.
5. Dodane przez mieszkanka święciechowy, w dniu - 19-06-2018 08:55
zebranie zrobione o cichu aby jak najmniej osób wiedziało! 
 
brawo Panie Wójcie, byle kasa do gminy wpłynęła 
a mieszkańców ma gdzieś.....
6. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 19-06-2018 08:57
To jest dramat. Pieniądze stawiane ponad mieszkańcami. Swoją drogą ciekawe kto i kiedy zamierzał o planach gminy Święciechowa poinformować mieszkańców Wilkowic i Leszna. To głównie oni będą wdychać smrody z elektrowni.  
Wstyd!
7. Dodane przez Czyste ciepło, w dniu - 19-06-2018 08:57
Z pewnością taka elektrownia da czystą energię. Z pewnością czystszą od tego co idzie w komin w Święciechowej czy na leszczyńskim Zatorzu. 
Tylko nie płaczcie potem że w Lesznie i powiecie "się nie inwestuje" i nie ma dobrze płatnej pracy... 
No ale ludzie wiedzą lepiej co jest dobre a co śmierdzi
8. Dodane przez anty ekolog, w dniu - 19-06-2018 09:04
ekoterroryzm się szerzy na całego z tymi pseudo ekologicznymi wynalazkami. A ocieplenie klimatu to bzdura i bujda do wyciągania kasy. Żadnego ocieplenia nie ma za chwilę czeka nas mała epoka lodowcowa a nie ocieplenie klimatu.
9. Dodane przez znawca, w dniu - 19-06-2018 09:12
biogazownia to by sie przydala ale moze nie koniecznie przy wezle swieciechowa a henrykowie. 
dodatkowo moze niech leszno sie zastanowi na wprowadzeniem digesterow i turbiny do wytwarzania pradu z bio gazow. 
 
Milego dnia
10. Dodane przez jasiu, w dniu - 19-06-2018 09:42
strefa inwestycyjna jest stworzona po to żeby takie inwestycje tam powstawały, komin mpec który wypuszcza masę zanieczyszczeń jakoś nikomu nie przeszkadza, przecież to jest daleko w polu, jakiś kilometr od ostatnich zabudowań
reklama
11. Dodane przez Popieram, w dniu - 19-06-2018 09:49
Może nie do końca elektrownia, może elektrociepłownia. Taka inwestycja to miejsca pracy, tańsze ciepło i tańsza energia elektryczna. Taki budynek nie emituje hałasu na zewnątrz, a wydzielający się "dym" to w 99% para wodna z mokrego odsiarczania spalin i 1% spalin, które nie zawierają pyłu a jedynie CO2. W przypadku "duzych kominów" czyli chłodni kominowej, para powstaje w wyniku chłodzenia wody i tam zawartość spalin również wynosi 1-2%. Odnośnie jeszcze samych spalin pochodzących z biomasy to ilość emitowanego pyłu i szkodliwej rtęci wynosi 0% w przeciwieństwie do każdego domu jednorodzinnego opalanego weglem kamiennym/brunatnym.
12. Dodane przez mieszkaniec, w dniu - 19-06-2018 09:52
A ja jestem za!
13. Dodane przez SARA, w dniu - 19-06-2018 09:52
Dlaczego w innych miastach zostały te elektrownie pozamykane????Nie da się palić słomą takiego molocha,jeśli przeciętny rolnik nie jest w stanie sam sobie zapewnić odpowiedniej ilości słomy i sam ją musi klupić to skąd oni ja wezmą???Znajomy widział czym tam się pali... chyba tylko można się domyślić.. nie dajcie się podejść
14. Dodane przez zainteresowany, w dniu - 19-06-2018 09:54
Byłem na tym spotkaniu na sali wiejskiej, informacja o tym była od dawna, ale jakoś teraz się wszyscy obudzili. Po to było to spotkanie żeby się inwestor wypowiedział i przedstawił co i jak. Sam jestem właścicielem ziemi położonej w pobliżu planowanej budowy, więc ja nie mam nic przeciwko, pewnie ceny wykupu będa korzystne. Protestują tylko wieczni malkontenci co im się nic nie podoba.
15. Dodane przez Tad., w dniu - 19-06-2018 10:01
Co wam to przeszkadza? Obok jest dymiący MPEC i on nikomu nie przeszkadza. Moim zdaniem problem leży gdzie indziej. Gdyby tę nową elektrownię miał otworzyć Urząd Gminy (za pieniądze mieszkańców rzecz jasna) to ci sami mieszkańcy uznali by to przedsięwzięcie za coś wspaniałego.
16. Dodane przez Jagoda, w dniu - 19-06-2018 10:04
Mieszkam w Wilkowicach i sama byłam przymuszana do podpisania tej listy, ale nie wiem o co chodzi, wiec odmówiłam. Radio Elka mogłoby poważnie podejść do tematu i przedtsawić stanowisko inwestora, jego wyliczenia co do ewentualnych zagrożeń i pokazać obawy mieszkańców i pozwolic twórcom na nie odpowiedzieć. Mamy XXI wiek, to nie są czasy Czarnobyla, przypuszczam że budowana za miliony euro elektrownia pewnie spełnia wymagania dotyczące ochrony środowiska i to z nawiązką.
17. Dodane przez @, w dniu - 19-06-2018 10:05
To ma być elektrownia na biomasę czyli słomę, której spalanie jest o stokroć mniej szkodliwe od spalania węgla, albo tym bardziej śmieci w domowych piecach.
18. Dodane przez Jan, w dniu - 19-06-2018 10:13
Przecież S5 powstaje, a im przeszkadzać będzie wzmożony ruch? 
Ruch i tak będzie większy niż wcześniej i to o 100% bo tam wcześniej drogi w ogóle nie było. Po za tym do Eurocomfortu, Eurolineu i całej strefy przemysłowej i tak tiry będą jeździć.
19. Dodane przez ., w dniu - 19-06-2018 10:15
Państwowy (miejski) MPEC nie przeszkadza, ale "prywaciarz" to co innego.
20. Dodane przez S, w dniu - 19-06-2018 10:29
Nie rozumiem co to komu przeszkadza, przecież ruch i tak będzie a po za tym to jaki hałas?
21. Dodane przez Zbigniew, w dniu - 19-06-2018 10:31
"Ani wójt, ani żaden z przedstawicieli Rady Gminy nie staje w naszej obronie." Czyli co, wójt albo rada ma być stronnicza? Mają zabronić inwestycji bo tak chce jakaś grupka mieszkańców?
22. Dodane przez Alina, w dniu - 19-06-2018 10:34
Mieszkam w Wilkowicach i jestem ZA. Tak jak ktoś już napisał to nie są czasy Czarnobyla. Nie ma się czego obawiać, a po za tym obok stoi MPEC, no to co może niech go wyburzą.
23. Dodane przez QWERTY, w dniu - 19-06-2018 10:36
Do redakcji Elka.pl: Zróbcie sondę czy mieszkańcy są za czy przeciw. Zaraz się okaże, że 99% jest za budową.
24. Dodane przez ..............., w dniu - 19-06-2018 10:39
do kom. 15: Święta prawda!
25. Dodane przez A, w dniu - 19-06-2018 10:40
Wystarczy wyznaczyć dojazd drogą S5 i problem zwiększonego ruchu znika.
26. Dodane przez do kom. 5:, w dniu - 19-06-2018 10:45
Gdyby wójt faktycznie dbał o to żeby do kasy gminy wpływały pieniądze od inwestorów, a nie zadłużałby mieszkańców i nie podnosił by im podatków to akurat było by super.
27. Dodane przez Janusz, w dniu - 19-06-2018 10:47
Wszystko na nie! Wszystkiego zabronić, wszystko wyburzyć, zaorać i posadzić cebulę.
28. Dodane przez Ala, w dniu - 19-06-2018 10:48
Żadnej elektrowni,zadnej kopalni węgla brunatnego,jak najdalej od pieknej,czystej ziemii Leszczynskiej,tu same jeziora i lasy
29. Dodane przez Mieszkaniec Zatorza, w dniu - 19-06-2018 11:33
Jako mieszkaniec Zatorza jestem przeciwny. 
Wszystkie spaliny z komina będą opadać i zatruwać nasze płuca. 
W większości czasu w ciągu roku wieje z zachodu. 
Więc można sobie wyobrazić jak będziemy truci jeszcze dodatkowo przez kominy elektrowni, dość że będziemy truci przez jeżdżące pojazdy na S5, to jeszcze kominy. mamy MPEC na Zatorzu i Akwawit. i "wali" często jak z chaty "masaja".  
Przecież są miejsca przy S5 znacznie oddalone od zabudowań.  
CZY TAM TEGO NIE MOŻNA POSTAWIĆ? 
 
ZA DOŻO KOMINÓW W JEDNYM MIEJSCU!!!
reklama
30. Dodane przez rol, w dniu - 19-06-2018 12:02
BUDOWAC NIE PYTAC W POZNANIU W CENTRUM JEST BIOGAZOWNIA I MIESZKANCOM NIE PRZEZKADZA
31. Dodane przez kornik, w dniu - 19-06-2018 12:38
Jak zwykle POlaczki na nie, a nawet 3xNie
32. Dodane przez Archanioł, w dniu - 19-06-2018 12:47
Co by tam nie spalać - poleci wprost w stronę Leszna. Oczywiście wmawiać naiwnym, że nic nie poleci można. Ekologiczna energia byłaby tylko wtedy, gdyby urzędników wpadających nie wiadomo z jakiego powodu na takie pomysły posadzić na unieruchomione rowery, a pod ich dynama podłączyć kable wprost do sieci.  
Dziwię się tylko, że jeszcze na razie atomowej postawić nie chcą, ale te może obieca się w następnej kadencji.
33. Dodane przez bamar, w dniu - 19-06-2018 13:37
Spalanie biomasy wiąże się niestety ze znaczną emisją pyłów PM10 i PM2,5, które są prekursorami powstawania smogu. W gazach odlotowych pojawia się również benzo(a)piren. Zważywszy na fakt, że ciepłownia na biomasę ma powstać przy węźle drogi ekspresowej nr 5, czyli po stronie zachodniej miasta Leszna będzie zauważalny znaczny wpływ tych zanieczyszczeń na czystość powietrza w Lesznie, głównie na najbliżej położone Zatorze, gdzie jakość powietrza pozostawia wiele do życzenia. Ponieważ Święciechowa i Leszno stanowią de facto jedną aglomerację, Gmina Święciechowa nie może podejmować decyzji o budowie ciepłowni autonomicznie, bez udziału miasta Leszna, zważywszy , że biomasa jest bardzo dyskusyjnym paliwem odnawialnym!
34. Dodane przez Leszno, w dniu - 19-06-2018 13:42
Cały smród poleci na Leszno. Elektrownię Tergo Power wcześniej "przepędzono" z trzech miast. Ale Leszno jest przecież w 21. wieku i na wszystko się zgadza. Otwórzcie oczy!
35. Dodane przez do 28, w dniu - 19-06-2018 14:03
Popieram,może jakaś fabryka z branży motoryzacyjnej,tu powstac,mamy S5 dobre położenie,a nie takie coś ! NIE !
36. Dodane przez do 33, w dniu - 19-06-2018 14:08
Masz racje ! Jeszcze tylko powinni Swieciechowe,Wilkowice,Dabcze przyłączyć do Leszna i Leszno zamiast 64 tys by liczylo ok 80 tys,tak jak wszystkie wioski k Zielonej Góry połączyli do miasta i Zielona liczy ok 140 tys a liczyla ok 120 tys,Nie dla elektrowni !
37. Dodane przez Jan, w dniu - 19-06-2018 14:16
Ciepłownia powstanie przy węźle Maryszewice czyli bezpośrednio prze Wilkowicach i Zatorzu. Wpływ na te miejscowości będzie większy niż na Święciechowe czyli Ci mieszkańcy będą mieli problem. Chyba czas wymienić wójta. Marian wróć...
38. Dodane przez włodek, w dniu - 19-06-2018 14:20
widzę tu pewna niekonsekwencję. w liście autorzy piszą, że gmina się nie interesuje itd. a w artykule jest napisane, że wynajety przez urząd ekspert stoi w opozycji do inwestora. niech te pare ludków którzy stoją za tym całtym sprzeciwem się zdecyduje kto je be. poza tym te podpisy ponad 600 zdaje się to są mieszkańcy wilkowic leszna święciechowy wpisani na tej zasadzie - weż pani wpisz jeszcze meża syna i synową. tym całym 'protestem' to sobie moża sami wiecie co podetrzeć. w tym kraju nic nie ma prawa powstać poza bieronką dla pospólstwa żeby 500+ mogli przepuścić.
39. Dodane przez Ja, w dniu - 19-06-2018 15:25
Do kom.2. 
Gdyby nie ci wioskowi ludzie nie miałbyś co do gara włożyć,więc trochę szacunku!!!! 
Ciekawe co na obiadek dzisiaj wtryniasz-miejskie ziemniaczki wyhodowane na swoim balkonie?A mięsko pewnie z Biedronki,bo to nie wioskowe.Ogarnij się i odpowiedz sam sobie skąd Twoi rodzice pochodzą.
40. Dodane przez Jan, w dniu - 19-06-2018 15:38
Cały region Leszczynski nigdy nie powinien się zgodzić na kopalnie,elektrownie,to czysty rolniczy region ! Będzie S5 moze tu powstac wiele firm,fabryk które nie będą zagrażać środowisku,tylko nie takie tzw odpady !
41. Dodane przez Ola, w dniu - 19-06-2018 15:44
Zobaczcie taki Konin,miasto 72 tys,jest tam kopalnia,huta,elektrownia i od 30 lat zadnego inwestora !bo nikt nie chce tam inwestować,bezrobocie tam ponad dwa razy wieksze jak w leszczynskim,a jak kopalnia sie skonczy nic tam nie będzie,juz Konin ledwo zipie ! Miastu grozi zapasc gospodarcza !
42. Dodane przez Zatorze, w dniu - 19-06-2018 16:11
Zobaczcie, gdzie będzie spalarnia. Cały pył poleci na Leszno i Wilkowice.
43. Dodane przez do kom. 42, w dniu - 19-06-2018 16:53
nie będzie żadnego pyłu, tylko biały nieszkodliwy dymek. pojmijcie to w końcu.
44. Dodane przez Jan, w dniu - 19-06-2018 17:45
Komentator nr 42 wie w którą stronę bedzie wiał wiatr brawo ty
45. Dodane przez Anna, w dniu - 19-06-2018 18:28
Ciekawe dlaczego przegoniono TergoPower z Lubelszczyzny??? Poza tym Proponowana lokalizacja elektrowni wydaje się być bardzo blisko zabudowań mieszkalnych
46. Dodane przez Anna, w dniu - 19-06-2018 18:39
http://biznes.onet.pl/wiadomosci/kraj/elektro(...)nie-na-slome-te
47. Dodane przez Jan, w dniu - 19-06-2018 19:10
Prawdziwy Jan nie podszywaj sie pod innych ! Do kom 44 ma rację,najczęściej bedzie wiał w stronę Leszna,nie chcemy tego badziewie !
48. Dodane przez 1.9TDI, w dniu - 19-06-2018 19:34
Ja palę różnym syfem w piecu. 
Przyznaję szczerze. 
Jak cienko z kasą to nawet suchą trawą, łyntami i różnymi ziołami. 
Podpałki do grila też nie używam do rozpalania. 
 
Ale plastików nie palę. 
 
Mam więc pytanko?! 
Czy aby elektrownia zasilana biomasą nie będzie spalać zawartości zmieszanych odpadów komunalnych jak i z brązowego kubła? 
 
Bo oficjalnie to słoma miała być . 
A tu z artykułu już tak jednoznacznie nie wynika. 
..................................................... 
Biomasą nazywamy wszelkie substancje organiczne pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, w tym przetworzone przez człowieka, które mają zastosowanie do pozyskania z nich energii. 
http://www.gigawat.net.pl/archiwum/index.php/(...)1/71/index.html 
 
 
Elektrownia opalana biomasą 
pochodzącą z odpadów 
 
dr inż. Henryk KARCZ, mgr inż. Wojciech KOMOROWSKI, mgr inż. Piotr PĘDZIK 
 
Biomasa stała stanowi obecnie największe 
źródło energii odnawialnej w Polsce. 
Podstawowe sposoby wykorzystania biomasy 
w instalacjach energetycznych realizowane 
są poprzez jej spalanie (jako paliwa 
podstawowego) lub współspalanie z innym 
paliwem alternatywnym). W grę wchodzi 
także przygotowanie paliw specjalnych na 
bazie biomasy (brykiety, pelety itp.) Problem 
energetycznego wykorzystania biomasy 
z odpadów komunalnych jest szczególnie 
istotny w aspekcie zobowiązań Polski wynikających 
z Traktatu Akcesyjnego, a także 
z ustawy o odpadach, dotyczących redukcji 
składowanych odpadów ulegających biodegradacji. 
Dotychczas spotykane utrudnienia, 
ograniczenia i zdarzające się awarie 
instalacji prowadzące do zrzutu zanieczyszczonych 
spalin lub wytworzonych popiołów 
zawierających znaczne ilości niedopału, które 
tworzą nowy odpad konieczny do dalszej 
utylizacji spowodowały obawy ekologów i 
protesty ludności przeciwko termicznej utylizacji, 
 
......................................................... 
Energetyczne wykorzystanie odpadów jako remedium na luki paliwowe i 
rozwiązanie problemu utylizacji odpadów 
 
Autor: Janusz Ró\alski dyrektor techniczny OPEC Gdynia 
("Nowa Energia - dodatek tematyczny Termiczne Przekształcanie Odpadów Komunalnych")  
 
Krajowy Plan Gospodarki Odpadami 2010 termiczne przetwarzanie odpadów w Polsce 
KPGO 2010 ustala strumień masy odpadów ulegających biodegradacji, który nie mo\e trafić na 
składowiska, tzn. podlegać będzie unieszkodliwieniu lub odzyskowi. Minimalna ilość tych 
odpadów wynosi : 
- do 31 grudnia 2010r. - 2,500 mln Mg, 
- do 31 grudnia 2013r. - 3,500 mln Mg, 
- do 31 grudnia 2018 r. - 4,100 mln Mg. 
Zgodnie z przyjętym Krajowym Planem Gospodarki Odpadami na lata 2010-13 (15?), powstanie 9 
du\ych instalacji do termicznego przetwarzania odpadów komunalnych (ITPOK). Udział spalania 
odpadów wyniesie około 16% w ich przetwarzaniu. Skala przedsięwzięcia w zakresie technicznym 
oraz finansowym zmieni gospodarkę komunalną metropolii. Spalanie zagwarantuje 90% redukcję 
ilości odpadów oraz m.in. brak emisji metanu (metan jest 20 krotnie groźniejszym gazem 
cieplarnianym od CO2), likwidację toksycznych odcieków ze składowisk. Budowa du\ych spalarni 
odpadów pracujących ze stałą mocą urządzeń wytwórczych na poziomie 50,0-80,0 MWt 
zdecydowanie wpłynie na lokalne rynki energii, głównie cieplnej.  
..................................................... 
 
 
Reasumując. 
Drętwa gadka o tym , że słomę będą skupować a o co chodzi powyżej napisane. 
Okaże się ,że brakuje słomy w regionie i trzeba ratować elektrownię i miejsca pracy spalaniem odpadów. 
 
Straszenie starymi ropniakami a pod nosem S5 w standardzie autostrady i spalarnia śmieci pod śliczną nazwą biomasy. 
 
Z kogo chcecie zrobić głupiego? 
Z wyborcy?
49. Dodane przez Podmuch, w dniu - 19-06-2018 21:49
Tak więc nie kojarzmy biomasy z czystą energią. 
Analogia do wiatraków jest naciągnięta . 
W wiatrakach robi się z kolei biznes nie na ekologicznym wietrze lecz na dotacji do energii wyprodukowanej przez wiatrak. 
A to jeszcze nie wszystkich do koryta się dopuszcza bo z faktami się nie dyskutuje: 
W Lesznie miasto uwolni prywatnego właściciela koźlaka od kłopotów. 
W Święciechowie wiatrak też się nie kręci -dlaczego gminie się nie opłaca? 
W Wilkowicach z z wiatraka ruiny zostały! 
Jak to jest że właścicielom koźlaków wiatr dochodu nie przynosi a fermą wiatrowym tak? 
Coś z tym prawem jest nie tak. 
Wójt mógłby mieć auto służbowe elektryczne ładowane z zabytkowego gminnego wiatraka.
50. Dodane przez Ekolog II, w dniu - 19-06-2018 22:34
Takie biedne Niemcy mają ponad 100 biogazowni i nie płaczą, bo to jest bezpieczne i nakręcające interes. Bogatą Polskę stać tylko na jednąi płacz.
51. Dodane przez Tomtom, w dniu - 19-06-2018 23:03
Pytanie co ta firma zrobi z ciepłem które wyprodukuje.Przy 50MW energii elektrycznej powstanie około 80MW energii cieplnej z OZE. 100% że wystąpi o warunki przyłączenia do sieci ciepłowniczej MPEC . W tym momencie Praktycznie można zgasić kociołki w MPECU - zapotrzebowanie leszna na ciepło to niecałe 70MW :) . czyli jeden komin w lesznie mniej :)
52. Dodane przez do 29, w dniu - 19-06-2018 23:50
Nigdy nie byłeś i nie będziesz w chacie Masaja .
53. Dodane przez świadomi, w dniu - 20-06-2018 07:37
Jestem na "NIE" i jak będzie potrzeba to podpiszę się ręką i nogą. Ludzie nie są świadomi jaki długotrwały wpływ mają tego typu inwestycje na środowisko. Na początku parametry będą "w normie" bo kontrole, inspekcje, odbiory, zezwolenia, itp., a co za 10 lat? Pamiętajcie papier wszystko przyjmie a czy nasze płuca też... ?! 
 
PS 
Huta Miedzi Głogów też "mieściła się w normie" a jakiś czas temu wyszła prawda o fałszowaniu wyników i podwyższonych dziesięciokrotnie normach toksycznego arsenu.  
Szkoda tylko że zwykły Kowalski nie jest tego świadomy co go truje...
54. Dodane przez popieram 53, w dniu - 20-06-2018 11:40
Najpierw wszystko zgodnie z normami, a później "hulaj dusza". Nie można pozwolić na budowę tej spalarni.
55. Dodane przez Jac, w dniu - 20-06-2018 13:20
Koło Lasocic powstała olejarnia wg norm i jest smród.
56. Dodane przez mieszkaniec, w dniu - 20-06-2018 16:40
Czy ta elektrownia nie ma powstać na gruntach w części należących do wójta i rodziny jego zastępcy? To by wiele wyjaśniało!!!
57. Dodane przez A, w dniu - 20-06-2018 18:17
Nawet nie chcę myśleć czym będą palić jak im zabraknie słomy, albo przestanie się im ona opłacać, przecież mają opanowany plan B (poczytajcie co to jest biomasa- masakra!!!!)
58. Dodane przez Mam prawo zdrowo oddychać ...., w dniu - 20-06-2018 18:48
Spr. 1. Na godzinę spalano by 43 tony słomy, z czego do atmosfery trafiałoby 280 tysięcy metrów sześciennych pyłów i gazów. M.in. bardzo silnie rakotwórczy benzopiren. Nie ma mocnych będzie emisja do atmosfery benzopirenu. Spr 2. A skąd słoma? Może jej pozostałości ze ściółki kurników, chlewni, obór. Z tego co wiem brakuje słomy. Policzmy 43 t x 8 godz = 344 ton/dziennie x 25 = 8.600 t/m-c, lekko ponad 100.000 ton słomy rocznie o ile nie więcej w zależności od ciągłości procesu; x2 lub x3! Sądzę, że to nie jest tylko sprawa Mieszkańców Święcie- chowy ale także Gminy Lipno ( szczególnie Wilkowice ) oraz Miasta Leszna ( Dzielnica Zatorze, Gronowo )bo mamy większość wiatrów o cyrkulacji zachodniej. Jak na tą inwestycję zapatrują się Włodarze Gminy Lipno i Miasta Leszna?
59. Dodane przez do 50, w dniu - 20-06-2018 22:34
Biogazownia to nie bioelektrownia. 
Absolutny sprzeciw i prośba do mieszkańców Święciechowy- trzeba wybrać nowego wójta.
60. Dodane przez NIE, w dniu - 20-06-2018 22:44
Zdecydowane NIE. Zyska kilku właścicieli gruntów a, stracą wszyscy, głównie mieszkańcy Leszna.
61. Dodane przez do kom .56, w dniu - 20-06-2018 22:55
radzę uważać bo w internecie nikt nie jest anonimowy. tego typu oszczerstwa, sformułowane nawet w formie pytania to klasyczne pomówienie, można spodziewać się procesu. poza tym nikt nigdzie nie powiedział, że wójt czy jakikolwiek urzędnik popiera powstanie planowanej inwestycji, przecież to wszystko jest na etapie decyzji. polecam czytać ze zrozumieniem.
62. Dodane przez okol, w dniu - 20-06-2018 23:36
zbyt duzo watpliwości i znaków zapytań sprawia, że potencjalna inwestycja nie budzi żadnego zaufania, rapotry inwestora, który dysponuje ogromem kasy, wątpliwe, jak ktoś ma plecy to każde badania wykażą brak szkodliwości i wszytsko w normach, i te kilka miejsc pracy także nie jest argumentem, bo dzisiaj to praca szuka człowieka, a nie człowiek pracy ( to raz ), dwa jest to miejsce, w którym można dokonać takich inwestytcji, gdzie tych miejsc pracy będzię, p. 200, a biorąc pod uwagę bliskość przedszkola, do którego od września będą uczęszczały dzieci z CAŁEJ gminy i brak gwarancji, że spalana będzie jedynie słoma, to mega kiepski pomysł.... Zastanawia mnie jedno dlaczego radni spią.... i gdzie mają w tym interes...... wybory tuż tuż, a tu takie kwasy....
63. Dodane przez po co, w dniu - 21-06-2018 10:57
Po co dodatkowe miejsca pracy? Dla Ukraińców?
64. Dodane przez do 61, w dniu - 21-06-2018 18:18
Przy takich inwestycjach samorządowcom trzeba "patrzeć na ręce" nie tylko zadawać pytania,aby nie doszło do korupcji. Ty próbujesz zastraszyć i zamknąć usta mieszkańcom.
65. Dodane przez Do63, w dniu - 21-06-2018 19:14
No właśnie. 
Podobno brakuje rąk do pracy.
66. Dodane przez iksiński, w dniu - 21-06-2018 23:09
Dym dymem jest jeszcze sprawa przesyłu wytworzonej energii. Czy ktoś wie którędy będzie poprowadzona linia prawdopodobnie wysokiego napięcia i czy ktoś przyjrzał się skutkom mieszkania w pobliżu takiej linii ?
67. Dodane przez A., w dniu - 23-06-2018 12:17
Zresztą włodarze i tak zrobią to, co będą chcieli- pewnie nie mieszkają w okolicy i to nie im będze zatruwała i uprzykszała życie bioelektrownia tylko ludziom którzy wydali oszczędności swojego życia na domy i działki w tamtej okolicy
68. Dodane przez Mieszkaniec Święciechowy, w dniu - 25-06-2018 10:33
Zdecydowane NIE! O tak zaawansowanych planach i pośpiechu w dążeniu do podjęcia decyzji dowiedzielismy się dop. PO (!) zebraniu (na ktorym bylo 7 mieszkancow,wladze i inwestor).Wszystko cichaczem, żeby jak najmniej ludzi wiedziało, przyszlo, zanadto węszyło i protestowało. Dla nas to koronny argument potwierdzający nieczyste intencje inwestora. Piszą "elektrownia w Święciechowie",żeby Wilkowice i Leszno myślały, że problem ich nie dotyczy.Poczytajcie o elektrowniach tego inwestora, jaki np ma być wysoki komin, przejrzyjcie gro artukułów na temat próby budowy tejze elektrowni w Lublinie (tam ich wywalili, więc przyszli do nas) I wróccie do komentarza 33.to chcecie zrobic Waszym dzieciom?
69. Dodane przez Anna, w dniu - 25-06-2018 16:44
Dokładnie!!! Wilkowice i okolice będą równie mocno narażone na negatywne oddziaływanie bioelektrowni co Święciechowa
70. Dodane przez Mika, w dniu - 11-07-2018 14:16
Ludzie, czy wy nie widzicie, że to jest oszustwo i przewał. Poczytajcie ile to już lokalizacji oni mieli. W Lublinie, Biłgoraju, Wieluniu. Wszędzie ich stamtąd słusznie wyganiali. To truciciel, z którego my mieszkańcy, poza smrodem, zatrutym powietrzem, rozjeżdżonym drogami, NIC więcej nie będziemy mieć, a wszelkie podatki wyprowadzą do raju podatkowego!
reklama
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Dom nad jeziorem sta... Stary dęb... 710000
Audyty energetyczne ... Leszno 1
Mieszkanie 48m kłoda... Kłoda 247000
Duże przestronne mie... Leszno 3200
Wyremontowany dom w ... Boszkowo-... 600000
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj