Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
3
Maja 2024
Piątek
Imieniny obchodzą:
Aleksander,
Antonina, Maria,
Mariola
ŚWIĘTO
KONSTYTUCJI
TRZECIEGO MAJA
Do końca roku 242 dni.
Start arrow Leszno arrow Jak to jest z tymi lokatami?

Radny pytał, Skarbnik wyjaśniała

Jak to jest z tymi lokatami?

27.10.2023. Radio Elka, Jarek Adamek


(Fot. Jarek Adamek)
Dlaczego miasto gromadzi pieniądze na lokatach, zamiast spłacać zadłużenie? – pytał podczas czwartkowej sesji Rady Miasta Leszna radny Tomasz Mikołajczak (KO). Skarbnik Grażyna Hałupka wyjaśniała, że pieniądze te zabezpieczają funkcjonowanie samorządu, a dochody z rachunków w tym roku to prawie 3 miliony złotych.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Już podczas środowego „Kwadransa Samorządowego” w Radiu Elka radny Tomasz Mikołajczak zapowiadał, że będzie domagał się wyjaśnienia kwestii lokat bankowych miasta. Jak mówił, na lokatach umieszczono 12 milionów złotych - zdaniem radnego pieniądze te „nie pracują”, to znaczy miasto nie
ma z nich żadnego dochodu z oprocentowania. Dlatego, jak przekonywał Mikołajczak, samorząd powinien zrezygnować z lokat i pieniądze przeznaczyć na spłacanie zadłużenia, zwłaszcza że same odsetki zapłacone w tym roku to aż 20 milionów złotych.

Podczas czwartkowej sesji radny wrócił do tego tematu. Odpowiedzi udzieliła mu Grażyna Hałupka, Skarbnik Miasta Leszna. -Miasto lokuje niewykorzystane do końca roku pieniądze na lokatach terminowych, ale także ma rachunek bankowy, wszystkie one są oprocentowane - wyjaśniała - pozyskujemy z nich dochody, w tym roku do końca października z rachunku bankowego uzyskaliśmy około 1,6 miliona złotych, zaś z lokat terminowych 1,3 miliona. Pani Skarbnik dodała, ze na lokaty trafiają te środki, które nie są koniecznie potrzebne do opłacania faktur. -Oprocentowanie rachunków jest nieporównanie niższe niż oprocentowanie obligacji, które moglibyśmy spłacić - drążył radny KO. Grażyna Hałupka podkreśliła, że na budżet należy spojrzeć w szerszej perspektywie. -Nie wiemy, co będzie działo się z finansami miasta do końca roku - powiedziała - jesteśmy w trakcie planowania budżetu na przyszły rok i już widzimy, jak bardzo wzrosną koszty bieżące, związane na przykład ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia.
 
Komentarze (33)
1. Dodane przez Ale.!!, w dniu - 27-10-2023 12:04
Ale jak łatwo zauważyć...- oprocentowanie lokat UML jest o połowę mniejsze niż oprocentowanie kredytów które ma UML w bankach- a zatem trzymając te lokaty -tracimy nie spłacając długów...- nie wolno tak robić.Oczywiscie można mieć w Banku tzw Rachunek Obrotowy ( na bieżące wydatki) ale nie lokaty.!!!!Och....!!!! Łącze pozdrowienia (,Andrzej - GL.ekonomista Fabryki,).
2. Dodane przez bez paniki, w dniu - 27-10-2023 12:15
Po prostu musi być jakaś wolna kasa na wypadek gdyby nagle trzeba było uciekać do Argentyny.
3. Dodane przez dlaczego, w dniu - 27-10-2023 12:22
Dlaczego w tej sprawie nie wypowiada się prezydent? Prezydent stoi na czele Urzędu Miasta i odpowiada za kierowanie działalnością miasta.
4. Dodane przez jak to, w dniu - 27-10-2023 12:55
12 milionów złotych na lokatach? Co to jest za gospodarka.
5. Dodane przez ja, w dniu - 27-10-2023 12:57
Czyli zabezpieczyli siebie i swoje wypłaty... Genialne!
6. Dodane przez Fundusz wyborczy, w dniu - 27-10-2023 12:58
Za kilka miesięcy wybory. Na sesji Mikołajczak powiedział, że Borowiak woli teraz tracić nasze pieniądze, żeby przed wyborami nie musiał brać nowych pożyczek, bo to przypomni jakie to miasto ma długi. To jest sama prawda! Wszyscy płacimy za polityczne gierki, bo dla naszego niby gospodarza polityka jest ważniejsza niż gospodarka. Swoich nie traci!
7. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 27-10-2023 13:45
Wychodzi na to, że średnio na lokatach zarabiają 10%. To jakaś bzdura kiedy banki dają 5-6% Chętnie skorzystam z podpowiedzi, w którym banku można tyle dostać. Widać jednak, że radni łykają takie bzdury jak pelikany. Pewnie kończyli ogólniak jak matura z matmy nie była obowiązkowa.
8. Dodane przez konfederaci, w dniu - 27-10-2023 13:45
na czele tej rady stoi były członek PZPR, co świadczy o jednym: totalnej kompromitacji tej instytucji i tych, którzy w niej zasiadają. prezydent się nie wypowiada, bo już nie wie, co mówić. miejmy nadzieję, że w najbliższych wyborach stanie przeciwko nim jakiś porządny zawodnik z Konfederacji i wygarnie prawdę w twarz
9. Dodane przez Leszczyniak, w dniu - 27-10-2023 13:50
Niezależna wkrótce prokuratura będzie miała w Lesznie sporo roboty.
10. Dodane przez Janek, w dniu - 27-10-2023 13:57
Dzień dobry,  
Jasno z powyższej wypowiedzi wynika, że nie opłaca się spłata przed terminem, bo na tym miasto nie zarabia. ;) Lepiej płacić więcej i zaoszczędzić mniej. Piniądz robi piniądz!
11. Dodane przez do 4, w dniu - 27-10-2023 15:54
12 milionów złotych na lokatach? Co to jest za gospodarka. ??????????? POLSKA GOSPODARKA przed ponad 100 laty tu w tej czesci Polski znajdujacej sie pod pruskim zaborem nazywanej "POLNISCHE WIRTSCHAFT" .Jak to juz bedzie sie za nami ciagnelo jak flaki z olejem tymbardziej teraz po tych niby wyborach udowadniajacymi nam , ze tkwimy w tej "POLNISCHE WIRTSCHAFT" Teraz to hyze dopiero przyklaskuja , ze mamy dymmmokracje a cho j !
12. Dodane przez Ile jest warte urzędnicze slowo?, w dniu - 27-10-2023 17:01
Na jakiej podstawie Pan Tomasz Mikołajczak stwierdził, że miasto nie ma z tych lokat żadnego dochodu z oprocentowania skoro ponoć jakieś jest? Tak czy inaczej, gdzieś między wierszami pojawia się duża niepewność. Dwa miesiące temu Pan Prezydent mówił, że finanse miasta są w dobrej kondycji; że tylko udziału w podatku PIT otrzymamy ponad 30 milionów złotych więcej https://elka.pl/content/view/116194/80/ , a tu się okazuje, że jest realna obawa nawet o wydatki bieżące, w tym wynagrodzenia. Czyżby mówił to tylko po to, aby przekonać radę do wyrażenia zgody na remont pływalni. A dalej niech się dzieje, co chce?
13. Dodane przez do kom. 3, w dniu - 27-10-2023 17:13
Od finansów jest skarbnik, od zabytków konserwator zabytków, od prawa radca prawny, od każdej innej specjalizacji ktoś z odpowiedniego działu. Tak trudno jest zrozumieć Tobie rolę prezydenta miasta i jego kadry kierowniczej ?
14. Dodane przez do 12, w dniu - 27-10-2023 18:39
Jeśli masz kredyt oprocentowany wyżej niż lokatę i trzymasz pieniądze na lokacie zamiast spłacić nimi kredyt to masz stratę a nie dochód! Chyba, że nie wiesz jaka jest różnica między przychodem a dochodem bo przychód na tych lokatach jest ale realny dochód nie...
reklama
15. Dodane przez DO 13, w dniu - 27-10-2023 18:42
Tylko pod obecnymi rządami to socjolog pracuje jako energetyk, lasami zajmuje się politolog, historyk zostaje ministrem od wojska .Zatem widać jakich to mamy wykształconych fachowców.
16. Dodane przez do kom.13, w dniu - 27-10-2023 18:56
Rozumiem, ze skarbnik dzialał na szkodę finansow miasta, i tylko skarbnik za to odpowiada? Prezydent za cos odpowiada, czy tylko reprezentuje miasto?
17. Dodane przez do 8, w dniu - 27-10-2023 19:24
zidentyfikuj tego pana abym mogl powziasc nastepne czynnosci- chlopaki czekaja na robote
18. Dodane przez do 4, w dniu - 27-10-2023 19:26
12 milionów złotych na lokatach? Co to jest za gospodarka. ??????????? POLSKA GOSPODARKA przed ponad 100 laty tu w tej czesci Polski znajdujacej sie pod pruskim zaborem nazywanej "POLNISCHE WIRTSCHAFT" .Jak to juz bedzie sie za nami ciagnelo jak flaki z olejem tymbardziej teraz po tych niby wyborach udowadniajacymi nam , ze tkwimy w tej "POLNISCHE WIRTSCHAFT"
19. Dodane przez do kom. 14, w dniu - 27-10-2023 19:39
Czytaj ze zrozumieniem, a później komentuj. Nie chodziło o bilans zysków i strat, lecz o konkretne stwierdzenie Pana Mikołajczaka, który stwierdził, że pieniądze te nie pracują", to znaczy miasto nie ma z nich żadnego dochodu z oprocentowania.
20. Dodane przez do kom. 15i 16, w dniu - 27-10-2023 19:43
Nie chcecie rozumieć, to Wasza sprawa, ale gdybym ja zarządzał miastem lub firmą, to też delegowałbym obowiązki na innych i w sprawach szczegółowych wyjaśnień dot. ich działu oddałbym głos ludziom, którzy zajmują się szczegółami na co dzień.
21. Dodane przez pytanie, w dniu - 27-10-2023 20:16
W którym dokładnie miejscu Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Leszna są dane dotyczące lokat terminowych oraz rachunku bankowego Miasta Leszna w trakcie roku kalendarzowego oraz na koniec roku kalendarzowego?
22. Dodane przez Do Koment. Nr 19, w dniu - 27-10-2023 20:37
Drogi Kolego....słabiutko w Twoim rozumie .Otóż p.radny  
Mikołajczak ,spytał merytorycznire...DLACZEGO NIE SPLACACIE DLUGOW MIASTA KTORYCH OPROCENTOWANIE OSCYLUJE WOKOL 10/% a trzymacie pieniądze a lokacie które daje wam tylko 5% - podatek Belki. Czyli de facto dlaczego zamiast zarabiać dopłacacie ok 5% oraz 9% inflacji...Czyli dlaczego U.M.Leszna mając 12 mln. na koncie lokacyjnym traci z nichol.14% rocznie. Przecież Urząd zatrudnia za gruba kase Pania GL.Kdiegowa;Skarbnikiem teraz zwana....czy ona tego nie wie.!!!! Stefan mgr ekonomii-Leszno.
23. Dodane przez do kom. 16, w dniu - 27-10-2023 22:33
W tym przypadku nie chodzi przecież o odpowiedzialność, lecz o przedstawienie sytuacji w obszarze gospodarki finansowej. Prezydent powinien mieć ogólną wiedzę, ale szczegóły poszczególnych zadań związanych z finansami jak najbardziej może prezentować skarbnik. To tak jak w szkole - dyrektor, który powiedzmy jest z wykształcenia wuefistą lub polonistą, nie musi być najlepszą osobą do omawiania szczegółów programu nauczania z matematyki lub z angielskiego.
24. Dodane przez Adam, w dniu - 27-10-2023 22:35
Sądzę że Leszno dzięki Borowiakowi i radnym jest tak zadłużone że ukrywa się przed nami mieszkańcami sumę. Przypomina mi to Morawieckiego który też ukrywa faktyczne zadłużenie kraju. Ryba ponoć psuje się od głowy a ty płacz i płacz.
25. Dodane przez odn. 23, w dniu - 28-10-2023 09:12
Bez przesady. Wielomilionowe lokaty, gdy Leszno jest mocno zadłużone, to są szczegóły gospodarki finansowej miasta, że prezydent nie może się wypowiedzieć? Prezydent nie ma nic wspólnego z gospodarką finansową miasta? Czym to się różni od lekceważenia mieszkańców, bo to są pieniądze mieszkańców, publiczne, nie prywatne!? Mieszkańcy powierzyli zarządzanie miastem, w tym finansami miasta, prezydentowi nie skarbnikowi miasta.
26. Dodane przez do kom. 25, w dniu - 28-10-2023 10:20
Nie będę nikogo przekonywał na siłę do tego co wcześniej napisałem, bo to po prostu nie ma sensu. Przecież jeśli ktoś się uprze to i tak zawsze wie lepiej, prawda? Miłego weekendu :)
27. Dodane przez Do 19, w dniu - 28-10-2023 10:36
Czyli jednak nie rozumiesz różnicy między przychodem a dochodem w przeciwieństwie do radnego Mikołajczaka, który ma długoletnie doświadczenie w pracy w finansach i nie myli tych pojęć...
28. Dodane przez DO 26, w dniu - 28-10-2023 10:39
Czyli skarbnik może całą kasę wyprowadzić ,a pan prezydent nie musi o tym wiedzieć. Może nie znać się na interpretacji wiersza ,bo to nikomu do niczego niepotrzebne . Finanse miasta to jednak ważna rzecz i jak prezydent nie ma pojęcia o nich to go dyskwalifikuje jako pierwszego urzędnika tak jak dyskwalifikuje też każdego innego dyrektora.
29. Dodane przez do kom. 28, w dniu - 28-10-2023 13:40
To co piszesz oznacza, że przede wszystkim sam siebie dyskwalifikujesz jako komentującego. Nigdzie przecież nie napisano, że Prezydent nie ma o niczym pojęcia i, że nic nie wie. Najnormalniej w świecie oddelegował do udzielenia odpowiedzi kompetentną osobę, która o finansach miasta powinna wiedzieć więcej. Do Ciebie nic nie przemawia, bo najwidoczniej masz klapki na oczach. Jeśli masz lub będziesz miał kiedyś pracowników, to też będziesz za nich wszystko robił? Jeśli tak, to znaczy, że nie masz bladego pojęcia o zarządzaniu.
30. Dodane przez do kom. 27, w dniu - 28-10-2023 13:44
Wmawiaj sobie dalej, że wiesz lepiej. Ale akurat piszesz do faceta, który prowadzi własną działalność i bardzo dobrze odróżnia przychód od dochodu. Ale jeżeli bardzo chcesz sobie wmówić, że masz racje, to i ja Tobie ją przyznam. Bo szkoda mi czasu na prowadzenie jałowych dyskusji w przemądrzałymi ludźmi.
reklama
31. Dodane przez Do 24., w dniu - 28-10-2023 15:54
Uważaj teraz -losadziles premiera n.Kraju że ukrywa,że zadłuża...-,Teraz odwiedza Cię smutni  
panowie w kapeluszah czarnych .jeden Cię przywiąże do swojego nadgarstka i będziesz śpiewał na Komenendzie : skąd masz taką wiedzę....a jeśli nie powiesz skąd wiesz to zostaniesz" na dołku," .Pozdrawiam - nadalem Tw oj Komentarz.Bedziesz miał wizytę jeśli nie odwolasz Arek - st.sierzant
32. Dodane przez do kom. 27, w dniu - 28-10-2023 17:29
Jeżeli jeszcze kiedyś zechcesz udawać mądrzejszego niż jesteś w rzeczywistości, to polecam najpierw przeczytać Ustawę z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. W szczególności polecam Rozdział 2 - Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego 
 
Art. 4. 1. Źródłami dochodów własnych gminy są: 
(...)  
10) odsetki od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych gminy, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej;
33. Dodane przez Rany, w dniu - 30-10-2023 22:33
Wstyd żeby ludzie na miejskich stanowiskach zarabiali najniższą krajową. Podnieść płacę tym co najmniej zarabiają do przyszłej najniższej krajowej a reszcie bez podwyżek.
reklama
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Dzialka budowlanaWilkowice 260000
Sprzedam magazyn o p... Poniec 200000
Dom w świetnej lokal... Wilkowice 469000
Grzybowo ul. rydzowa... Leszno 619000
Osiedle kurkowe na g... Leszno 438587
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj