Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
wykrywanie botów i nadużyć w usługach
pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)
Podstawy prawne przetwarzania danych
marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
prawo żądania sprostowania danych,
prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
forma pisemna Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno
Informacje dodatkowe Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
StartLeszno Czy Ukraińcy są u nas nadal mile widziani?
O tym się mówi
Czy Ukraińcy są u nas nadal mile widziani?
05.03.2025. Radio Elka, Arek Wojciechowski
Na zdjęciu od lewej: Nina Piotrowiak, Karolina Łączek, Sebastian Galant
Na to pytanie próbują odpowiedzieć zaproszeni goście, którzy na co dzień pracują z uchodźcami: Karolina Łączek z fundacji Leszno dla Ukrainy i Sebastian Galant, psycholog społeczny.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Witam Państwa, Nina Piotrowiak i moi goście: pani Karolina Łączek, prezeska Fundacji Leszno dla Ukrainy i pan Sebastian Galant, psycholog społeczny.
Chciałabym naszą rozmowę zacząć od tego, żeby zapytać Państwa, co to znaczy być uchodźcą? Czy to oznacza jakieś szczególne przywileje?
K.Ł.: To zależy, kto pyta i kto odpowiada. W moim takim prywatnym słowniku, być uchodźcą, znaczy być daleko poza domem, poza ojczyzną, poza miejscami, które się kocha, zna i w których się czuje bezpiecznie.
Skoro Pani tak mówi, to znaczy, że to jest to takie doświadczenie wielu Polaków, prawda?
K.Ł.: Myślę, że bardzo wielu ludzi w ogóle na całym świecie, tak.
Ale my chcemy rozmawiać o naszych gościach, których mamy tutaj w Lesznie, głównie o tych z Ukrainy. Państwo oboje mają doświadczenie w pracy z naszymi gośćmi, nazwijmy to tak. A dla Pana, z Pana doświadczenia, z rozmów z nimi, wynika może jeszcze coś innego? Co to znaczy być uchodźcą?
Sebastian Galant: Być uchodźcą, to jest być w obcym miejscu, tak jak Karolina powiedziała, bez poczucia bezpieczeństwa. I to jest być w miejscu, w którym nie ma z kim się spotkać, nie ma z kim porozmawiać, w którym nie ma się rodziny, w którym się czujemy obco, samotni.
A czy wtedy pomaga to, że możemy w jakiś sposób kultywować nasze zwyczaje, naszą tradycję, naszą kulturę? Czy to daje im jakąś więź, jakieś poczucie tego, czego im zabrakło, tej rodziny, znajomych? Czy od początku było tak, że oni chcieli w ten sposób wyrażać swoje emocje?
K.Ł.: To znaczy my jako Fundacja, bo myślę, że trochę więcej powinnam powiedzieć, skąd to moje doświadczenie: my jako Fundacja przede wszystkim pracujemy z osobami, które przyjechały do nas, do Leszna, do Polski po wybuchu wojny w Ukrainie. To są osoby dodatkowo bardzo często dotknięte traumą wojenną. I ciężko mówić o kultywacji, nie wiem, kultury, czy jakichś takich spotkaniach, bo my najczęściej w Fundacji tak naprawdę
zajmujemy się taką adaptacją bytową.
Takimi podstawowymi potrzebami.
K.Ł.: Tak, ta integracja, ona się dopiero zaczyna później, kiedy te
podstawy, powiedzmy
w piramidzie Maslowa, są dopiero gdzieś tam zabezpieczone. Brak poczucia bezpieczeństwa to jest coś, co bardzo trudno zapełnić. To są sytuacje bardzo często dodatkowo rozchwiane poprzez ciągłą obserwację tego, co się dzieje na froncie, poprzez
dodatkowe informacje na temat tego, kto ze znajomych, rodziny poległ na wojnie. Nam bardzo ciężko zrozumieć to, w jakiej sytuacji psychicznej, mentalnej są te osoby.
I wtedy wkracza ktoś taki jak psycholog społeczny. Pan ma takie doświadczenie,
że oni oczekują takiej pomocy, potrzebują jej.
S.G.: To jest trudne o tyle, że osoby - uchodźcy z Ukrainy - są wychowane w innym kręgu kulturowym. Te różnice kulturowe są na tyle duże, że u nich taka dostępność do psychologa, do pomocy, wsparcia profesjonalnego - nie mieli takiego doświadczenia. I często też prędzej pójdą do księdza, czy do popa, czy do sąsiada, czy do osób właśnie z Fundacji na przykład, niż do kogoś, kto się tym zajmuje zawodowo. Jest większy lęk osób z Ukrainy niż Polaków, jeżeli chodzi o korzystanie z pomocy profesjonalnej. Ale jeżeli już trafią, czy to do osób ukraińskich, czy do Polaków i zaczną z tej pomocy korzystać, to to się później układa całkiem fajnie.
A jak Państwo obserwują: lepiej się adoptują osoby dorosłe, czy dzieci?
S.G.: Różnie. Myślę, że nie ma takich wzorów na to.
K.Ł.: To trudno powiedzieć. To nie jest uzależnione od wieku. To raczej są cechy osobnicze.
S.G.: Natomiast z grubsza dzieciaki, jak wszystko idzie dobrze, szybciej i łatwiej łapią język, i budują sieci społeczne szybciej niż osoby dorosłe. To wynika z wieku. Natomiast mogą trafić do takiej szkoły, czy do takiego środowiska, że to idzie dużo gorzej i np. izolują się, nie wychodzą z domu i funkcjonują w internecie, online.
Pytałam Państwa o to kultywowanie tradycji, bo niedawno, tydzień temu mieliśmy okazję, kto chciał, mógł uczestniczyć w uroczystości, która była na rynku. Uroczystości to może źle się powiedziane - rocznicy wybuchu wojny. No i tam oni też jakoś zaprezentowali swoją tożsamość. Bo czy na przykład, ktoś mi się zapytał, czy to jest dobrze, że Ukraińcy na Rynku w Lesznie śpiewają swój hymn narodowy?
K.Ł.: Ja bym chciała tylko sprostować. To wydarzenie nie było wydarzeniem kultywującym tradycję i kulturę ukraińską. To było wydarzenie, które miało pokazać solidarność z ofiarami wojny w Ukrainie, z obywatelami Ukrainy, solidarność Polaków i Ukraińców. Więc ta uroczystość była tak samo polska jak ukraińska. Na tej uroczystości ukraińskie dzieci śpiewały polskie piosenki, dziękowały mieszkańcom Leszna. Właściwie większa część tej imprezy, to były podziękowania dla Polaków, Polek, dla mieszkańców Leszna za to, jak dobrze przyjęli Ukraińców tutaj, do Leszna. To, że została zaśpiewana piosenka, która wybrzmiewa już jako hymn, po to, aby oni poczuli się lepiej, to był jeden czy dwa elementy artystyczne z całego dużego wydarzenia.
Ale poza tym, dlaczego nas to oburza? Przecież cieszymy się...
S.G.: Ja zupełnie się nie burzę. Mnie nie oburza.
No tak, ale spotkają się z takimi głosami. Polacy gdzieś tam w świecie - jeżeli kultywują swoją tradycję, polskość, jeżeli występują z flagą, z hymnem, to podoba nam się to, prawda?
S.G.: Ja bym bardziej rozumiał, jaka jest funkcja tego, że jest wokół tego budowanie poczucia bezpieczeństwa i że też są tutaj mile widziani. Nasz stosunek do nich może być albo serdeczny, albo wrogi, to my wybieramy. Albo tak się w naszym życiu układa, czy jesteśmy wrogo nastawieni, czy serdecznie i empatycznie. Myślę, że pomoc osobom, które są uchodźcami, czy w ogóle imigrantami, polega z jednej strony na wzmacnianiu ich tożsamości wewnątrz ich grupy, czyli dawanie im takich miejsc, jak to jest w Lesznie, że na przykład w miejscu Fundacji, czy w Domu dla Ukrainy, czy w Centrum Integracji Cudzoziemców, gdzie my budujemy grupę Ukraińców i że oni mogą ze sobą pobyć, poczuć się przez to bezpiecznie, zaspokoić tą potrzebę mówienia w języku ojczystym, bycia w tej tradycji i kulturze, w obyczajach, które są im bliskie i przez to dają im poczucie bezpieczeństwa z jednej strony i manifestowanie własnej tożsamości, co jest też potrzebne, a z drugiej strony budowanie sieci z Polakami. Jedno i drugie jest równie potrzebne, to jest jak prawa noga i lewa noga.
K.Ł.: Zrobienie takiego pomostu, który pozwala w dużo łagodniejszy sposób na przejście,
na poczucie bezpieczeństwa, na zbudowanie nowych relacji, ale też nowej jakości społecznej. My jako społeczeństwo takie stricte polsko-polskie.
Nie mamy takich doświadczeń.
S.G.: Nie, nie mamy.
K.Ł.: To jest raz. Dwa, to są doświadczenia, o których czytamy, to są doświadczenia sprzed wojny. My byliśmy miastem bardzo wielokulturowym i na tej kanwie wyrosła wielkość Leszna, tak? I trochę do tego też się odwołujemy. Do tych naszych dobrych historii po to, aby móc zbudować takie same, tylko w dzisiejszych czasach.
Ta wielokulturowość Leszna, ta z przeszłości, budowała jego potęgę, a my teraz nie mamy świadomości, co by się stało, gdyby ci wszyscy Ukraińcy zniknęli z naszej rzeczywistości polskiej.
S.G..: Nie tylko. W ogóle inni jakby zniknęli. Bo to jest taka idea, że jak jest monokultura, jak wszyscy jesteśmy jednacy, jednakowi, to wtedy jest lepiej. Mi bliższe jest myślenie, że różnica to jest nasz potencjał. I że to, że jedni mówią w takim języku, czy w innym, czy mają takie wyznanie, czy inne wyznanie, czy takie, czy inne poglądy polityczne, to to nie jest problem, tylko to jest zasób. Tylko pytanie, co dalej z tym zrobimy, jeżeli zaczniemy innego przeżywać jako obcego, czy co gorsze, jako wrogiego…
Jako zagrożenie.
S.G.: Bo tu włączają się takie wątki paranoidalne, jakbyśmy powiedzieli klinicznie, czyli że inny, różny od nas przeżywany jest jako zagrażający. I to się wydarzyło też na Rynku w Lesznie, gdzie pojawiła się grupa brunatnych chłopców, którzy przeżywają Ukraińców w Lesznie jako policzek, jako sytuację, w której inny jest zagrażający. A tam była grupa kobiet, dzieci, sierot wojennych między innymi, seniorów, którzy chcieli okazać głównie wdzięczność za to, jak Leszczyniacy pięknie zareagowali, empatycznie i pomagają w taki sposób, z którego biorą przykład inne miasta.
I teraz możemy się wstydzić tego, że na Rynku w Lesznie był hymn ukraiński. Możemy się cieszyć z tego, że jesteśmy na tyle silni, że tę różnicę między Polakami i Ukraińcami przeżywamy jako zasób, a nie jako zagrożenie. To jest nasz wybór wewnętrzny. To zależy od naszej postawy jako ludzi, jako obywateli miasta. Mnie jako obywatela miasta Leszna od 43 lat, zażenowała reakcja tych biegających wokół Rynku, ich energia, która jest niespożytkowana do lepszych celów, gdzie wobec sierot wojennych, czy wobec dzieciaków, które dziękuję nam za gościnność, są wykrzykiwane hasła “Polska dla Polaków”. Wtedy ja przestaję chcieć być Polakiem, jak słyszę takie hasła.
Tylko wcześniej wspomniał Pan o tym, że to jest nasz wybór, bo możemy mówić też o tym, że jakoś jesteśmy rozgrywani politycznie, że wykorzystuje się te nasze emocje, ale wydaje mi się, że też Pan wskazywał na takie nasze cechy osobnicze, że albo umiemy to przeżywać pozytywnie albo nie. I generalnie chciałabym, żebyśmy umieli to przeżywać pozytywnie, bo to jest dla nas lepiej. Chciałabym, żebyśmy tak myśleli.
S.G.: Pani tak uważa i ja też tak uważam, że to jest dla nas lepiej, ale są tacy, którzy uważają, że zarządzanie konfliktem, w tym wewnętrznym narodowym konfliktem, gdzie antagonizuje się grupę, nie wiem, prawicowych, lewicowych, katolików, niekatolików. I to zarządzanie konfliktem również dotyczy tego, jaki jest nasz stosunek wobec innych, którzy są na przykład innej narodowości, jak Ukraińcy, czy jakiejkolwiek innej.
Możemy wykorzystywać to do budowania populistycznej władzy na przykład, a możemy wykorzystywać to do tego, że my korzystamy z tych różnic i to, że Leszno, które jak cała Polska ma niż demograficzny, zyskało 10% więcej mieszkańców. To jest olbrzymi procent ludzi. 10% Ukraińców w Lesznie to jest dużo.
Możemy się tym martwić, że oni nam zagrażają, bo teraz w polskich szkołach są ukraińskie dzieci, a w leszczyńskich fabrykach są ukraińscy robotnicy. A mnie to cieszy, bo ja się martwię, kto będzie robił na moją emeryturę. A dzięki temu, że oni tu przychodzą i Ukraińcy chętniej mają dzieci niż Polacy. Jakoś tak się układa.To też jest fascynujące zjawisko, że więcej dzieci się rodzi w rodzinach ukraińskich. Myślę, że to jest jakaś odpowiedź na to, że tam jest okupacja. Że tam jest okupacja i się tych Ukraińców zabija po prostu.
Ale pan tutaj poruszył różne wątki i wydaje mi się ten wątek, chociażby taki bardzo przemawiający do wszystkich, ten wątek gospodarczy, że oni są nam potrzebni też, tak mówiąc całkiem wprost.
S.G.: I do tej fabryki w Eurolinie i do tego, żeby było zajmować się starymi ludźmi, którymi w Polsce nikt za bardzo nie chce się zajmować.
K.Ł.: Przyjechało bardzo wielu specjalistów, bardzo wiele wykształconych osób, świetnie wykształconych.
S.G.: Brakuje lekarzy, lekarze ukraińscy świetnie się sprawdzają w Lesznie, i w szpitalu,
i w poradniach.
K.Ł.: Ja bym jeszcze chyba chciała, jeżeli możemy, powiedzieć trochę o tym wątku edukacyjnym, bo z jednej strony mówimy o tym, że to jest wykorzystywane jako narzędzie polityczne.
S.G.: I w ogóle rozgrywanie konfliktu.
K.Ł.: Mówimy o tym, że jest to cecha osobnicza, ale moim zdaniem to są też braki w edukacji. To są zaniedbania. Przez wiele, wiele lat my nie wykonaliśmy pracy, nie dostrzegaliśmy tego, że Europa się zmienia. My jesteśmy zaskoczeni w tej chwili tym, że mamy wielokulturowość. My cały czas tkwimy gdzieś w latach osiemdziesiątych. To są zmiany, które czekają każdy naród. Cały świat się zmienia, czy nam się to podoba, czy nie. Pytanie, czy tak jak wspomniał Sebastian, czy my z tego skorzystamy i przekujemy to tylko jakby w sukces, czy będziemy z tego tytułu drzeć koty, będziemy umartwiać się, czy walczyć ze sobą, że nie jest tak jak było. Też chętnie miałabym z powrotem 17 lat, ale niestety to się nie uda.
Myślę, że to jest dobra puenta naszej rozmowy. Dziękuję państwu. Moglibyśmy tutaj wiele jeszcze na ten temat rozmawiać. Może otworzyliśmy jakieś małe furteczki w głowach naszych słuchaczy.
Dziękuję bardzo moim gościom: pani Karolina Łączek, prezeska Fundacji Leszno dla Ukrainy i pan Sebastian Galant, psycholog społeczny. Dziękuję bardzo.
1. Dodane przez Abtek, w dniu - 05-03-2025 12:19 635 Co mają mówić? To ich praca. Wojna jest na skrawku Ukrainy daleko od zachodnich granic. Codziennie Ukrainy dzwonią kupują towar który wożą do siebie a to świadczy że życie tam normalnie trwa. Czas wracać kochani uchodźcy a wy szukajcie nowej pracy.
2. Dodane przez mieszkaniec, w dniu - 05-03-2025 12:21 474 może ankieta ??
3. Dodane przez Patryk, w dniu - 05-03-2025 12:23 686 Czy to prawda że emerytura najniższa na Ukrainie wynosi 260 zł a w Polsce 1750 i jeśli Ukrainiec w wieku emerytalnym przebywa w Polsce to Polska musi wyrównać mu tą różnicę? Jak to sprawdzić czy on żyje w Polsce czy u siebie i przyjeżdża raz w miesiącu albo rzadziej do naszego kraju.? Czy to sprawiedliwe? Płacił tutaj taki Ukrainiec podatki i składki przez 30-40 lat? Rozumiem gdy pracuje tutaj odprowadza przez tyle lat składki to taka emerytura się należy. Jak to jest z tymi emeryturami?
4. Dodane przez Gość w dom ........, w dniu - 05-03-2025 12:32 973 Uchodźcy to nasi goście. Natomiast jeżeli jestem u kogoś gościem, to bez względu czy mi się to podoba, czy nie, bezwzględnie dostosowuję się do zasad panujących u gospodarza. W przypadku gdy nie mam ochoty uszanować zasad panujących u gospodarza, to w trybie natychmiastowym wracam do swojego domu.
5. Dodane przez Robert, w dniu - 05-03-2025 12:33 374 Pomoc była i dobrze, a teraz jest dziś i należy dbać przede wszystkim o to co polskie. Nawet gdy Rosja stanie na granicy Ukrainy, ty o jesteśmy w NATO i już granicę z Rosją mamy poprzez Białoruś i okręg Kaliningradzki
6. Dodane przez Ursus, w dniu - 05-03-2025 12:40 7512 Ułatwię Wam, NIE SĄ!!!!! I NIGDY NIE BYLI!!! I NIGDY NIE BĘDĄ!!!!
7. Dodane przez Wszyscy się mylicie. Nikt z was nie ma racji., w dniu - 05-03-2025 12:41 635 Każdy obcokrajowiec jest i będzie szanowany w Lesznie. Pod warunkiem, że będzie pracował. Że będzie płacił podatki, zus, i inne obciążenia finansowe. Pod warunkiem, że tak jak i my Polacy będzie stał spokojnie w kolejce do lekarza. Pod warunkiem, że tak jak i my będzie musiał swoje odpracować by dostać emeryturę. Pod warunkiem, że będzie szanował naszą kulturę, naszą historię. Wtedy nie ma problemu. Z Ukraińcami jednak problem jest. Ludzie widzą, że Ukrainiec po przepracowaniu miesiąca juz dostaje polską emeryturę. Ludzie widzą, że studenci z Ukrainy mają darmowy akademik. Ludzie widzą, że nie płacąc składek zdrowotnych mają darmową opiekę lekarską. Co do obchodów na rynku: tam nie padały hasła antyukraińskie. Tam krzyczano przeciwko Banderze i banderyzmowi. To tak jakby krzyczeć przeciwko Hitlerowi czy Stalinowi. Banderyzm na Ukrainie jest niestety powszechny. Kult ludobójców, kult morderców prawie 200 tysięcy Polaków. Zresztą wystarczyło zobaczyć filmik wyświetlany podczas obchodów na rynku. Pokazany był na nim cmentarz, gdzie praktycznie co druga flaga na grobie była flagą ludobójców. Ukraińcy nie powiedzieli nawet przepraszam. Gdy ich rakieta zabiła Polaków nie powiedzieli, "przykro nam". Polacy to widzą i stąd niechęć.
8. Dodane przez Jan, w dniu - 05-03-2025 12:48 1033 Nienawidzę nacjonalistów.
9. Dodane przez PEJU, w dniu - 05-03-2025 12:50 623 Było miło ale raczej już czas na powroty na Ukrainę bo gościnność na nasz koszt już się wyczerpuje (...)
10. Dodane przez b, w dniu - 05-03-2025 12:53 264 Ile tego tematu? Chcecie nas jeszcze bardziej skłócić?
11. Dodane przez KAKA, w dniu - 05-03-2025 12:53 364 A kto płaci za Starlinki nad Ukrainą, nie czasem nasz kraj, a jak nasz kraj to my , ciekawe kto dał zgodę
12. Dodane przez xzc, w dniu - 05-03-2025 12:56 272 Podsycanie atmosfery wojny a my chcemy POKOJU!
reklama
13. Dodane przez abc, w dniu - 05-03-2025 12:56 655 Panstwo Polskie zrobiło największy błąd, przyjmując Ukrainców traktowali i traktują ich lepiej niż polskich obywateli. We własnym kraju, jestem gorszym sortem, dlatego nigdy tego nie zaakceptuję.
14. Dodane przez Boe Jiden, w dniu - 05-03-2025 13:10 210 Komentarz numer 4 skopiować, wydrukować i wieszać gdzie popadnie. No i to właściwie tyle na ten temat, bo cóż więcej można powiedzieć.
15. Dodane przez pyt., w dniu - 05-03-2025 13:36 253 Przecież na co dzień słychać, że mówią w języku wroga a mają swój. To kim są?
16. Dodane przez Tak sobie myślę, że, w dniu - 05-03-2025 13:41 150 Wystarczy być dobrym człowiekiem, tak dla siebie jak i dla innych, a wtedy wiele problemów znika z naszej codzienności.
17. Dodane przez spacerowicz, w dniu - 05-03-2025 13:59 345 Za dużo pis ich wpuścił i za duże przywileje dostali.
18. Dodane przez Do 3, w dniu - 05-03-2025 14:01 263 Jest jeszcze gorzej jak myślisz, ukraincy, bialorusini, po wpłaceniu tylko jednej składki emerytalnej do ZUSu, czyli teoretycznie po jednym dniu ,,pracy,, są pełnoprawnymi emerytami w Polsce, oczywiście muszą mieć lata, kobieta 60 lat, mężczyza 65 lat. Na ukrainie przechodzi się na emeryturę w 60 lat, po 30 latach pracy,
Więc taki 65 letni ukrainiec przyjeżdża do Polski, udaje że pracuje 1 dzień w Polsce, i się cieszy Polską emeryturą, czterokrotnie wyższa jak na ukrainie
To nie jest tajne, wszystko pisze w necie, a taki przywilej dla ukrainców i Białorusinów został wprowadzony, zadaje się w 2014, tak jakoś to dziwnie śmierdzi, jak ta cała wojna, plus plandemia
A propos plandemi, POsteSBecka koalicja targowicka zamówiła już na początku tego roku 140 milionów dawek ketchupu, myślę że po wyborach będzie się działo :-/
.
19. Dodane przez PAULINA, w dniu - 05-03-2025 14:02 322 Wszystko dla ukrainy praca, lekarz, mieszkania a my Polaczki szukamy pracy i nie mamy pomocy państwa . I to jest przykre
20. Dodane przez Nina, w dniu - 05-03-2025 14:17 342 (...)zastanawia mnie skąd mają pieniądze na kupno domu blisko mnie np kupują mieszkania . W pewnej przychodni pracuje pielęgniarka rozmawiać z nią pewnie nie ma do czego wracać, jak to nie mówi ale cała rodzinka w Polsce ,mąż dzieci .Polska pielęgniarka nie ma pracy ona ma i nie mają zamiaru wyjeżdżać stąd. Rozmowa pełna buty i pewności siebie . Osaczą nas ,że nawet tego nie zauważymy kiedy pomnik bandery stanie w Lesznie . W bloku mojej koleżanki wynajmują drogie mieszkania tylko patrzeć kiedy wykupią, fury jak się patrzy mają czasem pracują za granicą, a w Polsce taniej to tu wynajmują mieszkania czy kupują. Zero kontroli za co żyją, skąd kasa na domy warte akurat ten 700 tys ,czyżby kredyty też dostawali w Polsce ? Nie twierdzę, że wszyscy są tacy ale pewnosc ukraińska widać w zachowaniu jak u Zełeńskiego który traktuje prezydenta USA jak sobie równego.
21. Dodane przez o, w dniu - 05-03-2025 14:24 92 Chcecie dalszych rozmów i dyskusji? Zorganizujcie debatę oksfordzką w liceum: kto i dlaczego za, kto i dlaczego przeciw i sąd debaty.
22. Dodane przez of, w dniu - 05-03-2025 14:28 291 Skąd ta fundacja miała i ma wszystkie fundusze?
23. Dodane przez do kom. 4 i 14, w dniu - 05-03-2025 14:29 64 Przecież to czysta utopia, nawet nasi rodacy nie stosują się do ogólnie przyjętych zasad.
24. Dodane przez Nina, w dniu - 05-03-2025 14:52 273 Wierzcie mi ,że byłam po stronie Ukrainców uciekających przed wojną ale z czasem zmieniłam zdanie bo niebawem tusk wyślę Polaków na wojnę z ruskimi ,a korupcjonisci jak zelenski będzie przedłużał wojny dla wiadomo jakich interesów, ktoś mógłby otwarcie udowodnić o tym jak zełeński w tym czasie się dorobił i dziwię się, że Amerykanie tego nie ujawniają!
25. Dodane przez Beata, w dniu - 05-03-2025 15:06 301 Było,,miło,, ale się skończyło. Popieram w pełni kom. 7 Tak myślę -co to za kraj który dba bardziej o obcokrajowca niż o swojego obywatela? To jakieś chore!!!!!! Ci przy korycie mają to gdzieś, konta i kieszenie pelne, sluzba zdrowia zapewniona, rodzina ustawiona, ale zwykły Kowalski się zastanawia o co tu ,,k,, chodzi.
26. Dodane przez Gość, w dniu - 05-03-2025 15:14 311 A oni nas szanują?
27. Dodane przez 123, w dniu - 05-03-2025 16:14 61 Co to znaczy nadal? Dlaczego tytuł ma coś sugerować?
28. Dodane przez Eugeniusz, w dniu - 05-03-2025 16:16 62 do 6 i innych -Macie rację , ale dlaczego tak się dzieje Otóż dlatego ,że mamy ogromne dwie partie polityczne PiS i PO w koalicji , które maja za zadanie ogłupiać Polaków w swojej konkurencji , a tak naprawdę to ta sama ideologicznie partia wykonująca zadania obcych nam służb , które krnąbrny Polski naród tak ogłupi , że nawet do rozruchów dojdzie , a zwycięży ta partia , która ma zwyciężyć Jest co prawda nadzieja w Prezydencie Tramp w USA , ale on jest zawirowany sytuacja całego świata , a w szczególności postawą Chin w dzisiejszych czasach i Polsce , którą lubi nie koniecznie się zainteresuje Ktoś powie , że piszę obsurd TAK - No to dlaczego w UE obie w/w partie głosują tak samo co nie koniecznie jest przyjazne Polakom , gdyż UE tak chce Wobec czego proszę rozważyć , czy Polska jest jeszcze suwerennym państwem , czy tylko popychadłem dla innych Mam w sąsiedztwie Ukraińców i na moje pytanie zdrowi młodzi mężczyźni , dlaczego nie walczą w Ukrainie odpowiadają - co mnie Ukraina obchodzi my jesteśmy tutaj , gdzie mamy normalność życia , czyli zero patriotyzmu Przecież on i nie wiedzą co to patriotyzm , a sami powstali na skutek rozpadu ZSRR To nie jest to samo co miłość do ojczyzny Polaków , którzy właśność narodową kochają ponad życie Ukraińcy to kosmopolitycy ich ojczyzną jest i jeszcze uważają ,że maja do tegol prawo teren , który zawłaszczają , a lud , który tam mieszka traktują z buta jako podległy .Kto na to pozwala , oczywiście władza Polski , która realizuje program mocarstw w tym zakresie My jeszcze się cieszmy , że bez suwerenności Polskę mamy , gdyż chyba będzie jeszcze gorzej -, pozdrawiam Eugeniusz
29. Dodane przez Bartek, w dniu - 05-03-2025 16:38 204 Poszli do siebie! Nikt was tu nie chce. Te fundacje to tak potrzebne jak& kto to finansuje?? Czy tam się zarabia w takich fundacjach ? Miasto płaci czy kto???
30. Dodane przez Antoni, w dniu - 05-03-2025 16:39 204 Zobaczycie że jeszcze Ukraińcy w przyszłości dogadają się z ruskimi i będą przeciwko nam. To taki naród. Zresztą to jeden naród tylko podzielony granicą jak kiedyś NRD i RFN
31. Dodane przez Gość, w dniu - 05-03-2025 17:00 140 wg mnie, bo mam do tego prawo, bardzo słaby wywiad a Państwo z fundacji, wg mojej oceny, jesteście oderwani od rzeczywistości.
Wg mnie, obecność mieszkańców Leszna na Rynku, reagujących inaczej, świadczy raczej o dużej świadomości obywateli polskich.
32. Dodane przez Hipokryt, w dniu - 05-03-2025 17:13 134 Za to wszystko odpowiada PiS, Duda i polacy. To oni zapraszali mln braci ukraincow do Polski, a Polacy nagle zapomnieli że to banderowcy, mordercy polakow na Wołyniu, że ci bracia napadli na Polskę kilka dni po odzyskaniu niepodległości w 1918, to oni zamordowali polskiego ministra spraw wewnętrznych Piereckiego, itp. Dlaczego Polacy się na to zgodzili, przecież w Polsce żyją potomkowie pomordowanych na Wołyniu, co oni na to, też przyjmowali być może rodziny oprawców pod swój dach. Ja nie mogę zrozumieć dlaczego Polacy nagle wrogi nam naród uznali za swoich braci. Politycy kłamali i kłamią strasząc naród Rosja, tak się nie robi z własnym narodem, że ukraincy walczą za naszą wolność, że Rosja chce napaść na Polskę, ilu polakow jeszcze wierzy w te brednie. Ta miłość do nich kosztuje nas 300 mld zł, dość tego, chcieli wojny niech sobie sami radzą bez naszych podatków.
33. Dodane przez Marina, w dniu - 05-03-2025 17:19 161 Jedno wam powiem jeśli Polacy w Parlamencie unijnym działają na szkodę państwa Polskiego, a teraz w Polsce również działają na szkodę nasza i kraju zamykają zakłady które funkcjonowały z czasów PIS ,w Sejmie domagają się oddania Polski w ręce UE czyli pozbawić nas suwerenność to czego my oczekujemy od obcych pytam się? Przecież nikt zdrajcy nie szanuje ! Ale zastanawiam się czy niby polscy parlamentarzyści na pewno są Polakami? Są tylko polsko- języczni często ich rodziny miały niestety korzenie zupełnie obce nam ,dlatego nie są związani z Ojczyzna . Wystarczy sprawdzić kto kim jest ,skąd go losy przywiodły i wszystko wyjaśnia . Dlatego my Polacy z krwi i kości musimy wystąpić przeciw obcym w rządzie państwa Polskiego!
34. Dodane przez piotr, w dniu - 05-03-2025 17:37 132 nie byli,nie są i nie będą.
35. Dodane przez Maxx, w dniu - 05-03-2025 17:41 192 Dużo jeżdżę po Niemczech i widzę jak ukraińskie lawety wiozą "pomoc humanitarną "w postaci extra samochodów, nie po wypadkach albo kolizjach. Prawie nowe fury i to nie tanie. Ot wojna w Ukrainie!!!
36. Dodane przez Eda, w dniu - 05-03-2025 18:15 142 Koniec z braniem kasy wracać do siebie bo źle wam w Polsce tak slyszeca pracuje w euro na spółdzielczej a tam ich jak mrówkowy i ciągle piszcza
37. Dodane przez Do 35, w dniu - 05-03-2025 19:24 90 Max! Tuskowi zamelduj, że za mało zarabiasz. Miał wdrożyć Europejską pęsję minimalną.
38. Dodane przez Do 32, w dniu - 05-03-2025 19:31 134 Wtedy to był odruch wojna i naprawdę było poruszenie ale od ponad 1.5 roku rządzi PO z koalicją i nie odsyłają ich do domu a wręcz coraz bardziej dają. Nie chce nawet myśleć co byłoby z Polską gdyby w czasie pandemi i wojny początku rządziło PO i koalicja . Dramat
39. Dodane przez Tak, w dniu - 05-03-2025 19:38 223 Ja szukam pracy.Jestem Polakiem i jest totalna czapa.Czemu mi nikt nie chce pomóc
40. Dodane przez ad 38, w dniu - 05-03-2025 20:37 91 Wszyscy (z wyjątkiem posłów) bylibyśmy obowiązkowo zaszprycowani, z wszystkimi negatywnymi tego konsekwencjami, z paszportem covidowym i jeszcze, dodatkowo, z obowiązkiem oddawania swojego osocza, bo dobrze pamiętam, kto do tego namawiał w Lesznie.
41. Dodane przez Jądruś, w dniu - 05-03-2025 20:41 161 Fundacja do likwidacji. Pomogliśmy na początku wojny ? Pomogliśmy. Podzieliliśmy się bezinteresownie tym co mieliśmy ? Podzieliliśmy się. No to teraz wystarczy. Koniec z ukrofilią i fundacjami z naszych podatków.
42. Dodane przez do redakcji, w dniu - 05-03-2025 21:50 120 pytania tendencyjne, ustawione tak, żeby odpowiedź sama się nasuwała. Zaproście do rozmowy nie tych co zarabiają na pobycie ukraincow w Polsce, ale zwykłych obywateli, którzy są poirytowani wszystkimi przywilejami, ich butą, tupetem, chamstwem... wtedy taka rozmowa ma sens, kiedy będą rozmawiać osoby o różnym punkcie widzenia. Wtedy możecie dojść do obiektywnych wniosków - choć patrząc na te komentarze, wnioski nasuwają się same..
43. Dodane przez Jurek, w dniu - 05-03-2025 22:15 60 Barwy w studiu dziwnie znajome :/
44. Dodane przez do 39, w dniu - 05-03-2025 22:56 12 A zawód jakiś masz?
45. Dodane przez Do kom 39, w dniu - 05-03-2025 22:59 120 Również szukam pracy już 2 tydzień masakra gdzie nie zawożę SV widzę że przyjęci są obywatele innych narodowości to jest chore żeby Polak w Polsce nie mógł znaleźć pracy i kto nam pomoże ?
46. Dodane przez Olek, w dniu - 05-03-2025 23:24 80 Nigdy nie byli
47. Dodane przez Mateusz, w dniu - 06-03-2025 00:04 03 Mt 25, 35-40 Byłem bowiem głodny, a daliście mi jeść, byłem spragniony, a daliście mi pić, byłem obcym, a przyjęliście mnie; Byłem nagi, a ubraliście mnie, byłem chory, a odwiedziliście mnie, byłem w więzieniu, a przyszliście do mnie. Wtedy sprawiedliwi mu odpowiedzą: Panie, kiedy widzieliśmy cię głodnym i nakarmiliśmy cię albo spragnionym i daliśmy ci pić? I kiedy widzieliśmy cię obcym i przyjęliśmy cię albo nagim i ubraliśmy cię? Albo kiedy widzieliśmy cię chorym lub w więzieniu i przyszliśmy do ciebie? A król im odpowie: Zaprawdę powiadam wam: To, co uczyniliście jednemu z tych moich braci najmniejszych, mnie uczyniliście.
48. Dodane przez tak tak, w dniu - 06-03-2025 00:12 12 A takie Leszno było za PO .,., co tak się odwróciliście
reklama
49. Dodane przez Nie byli, w dniu - 06-03-2025 07:07 100 NIE SĄ!!!
50. Dodane przez POLAK, w dniu - 06-03-2025 07:28 120 Ile do tej pory ci nasi " przyjaciele " nas Polaków kosztowali ? Ile to by było miliardów zł. ? Ile za to by było wyremontowanych szpitali ( kiedyś czytałem na elce ,że Leszczyńskiemu szpitalowi grozi bankructwo bo jest zadłużony na kilka milionów zł ?) ile karetek pogotowia by za to było kupionych ? (...)
51. Dodane przez Adam, w dniu - 06-03-2025 08:34 100 Nie! Dla mnie nie są mile widziani i koniec kropka. Pewnie wielu się nie zgodzi ze mną ale mam takie swoje zdanie i już. Pozdrawiam
52. Dodane przez Gość, w dniu - 06-03-2025 08:36 60 Pan z fundacji twierdzi, że w Lesznie przebywa ok 6 tys ukraińców( 10% mieszkanców). Wg odpowiedzi Sekretarza Miasta Leszna Macieja Dziamskiego z dnia 6 listopada 2024 roku, zamieszczonej przez Panią Kamilę Schaschner na swoim profilu medium społecznościowego, twierdzi że w Lesznie przebywa dokładnie 1143 cudzoziemców.
Bez komentarza.
53. Dodane przez Arek, w dniu - 06-03-2025 08:40 70 Po 1.5 rządów PO znów wraca stare dobre czasy. Polacy mają coraz ciężej ze znalezieniem pracy co w czasach rządów PiS nie było problemem. Praca leżała i czekała można było przebierać za godziwą pensję a teraz znów zaczyna się stara śpiewka. Znów pewnie dojdzie do sytuacji gdy profesor będzie nalewał paliwo na stacji benzynowej. Młodzi nie pamiętają ale tak było za czasów rządów pana Tuska. Na rozmowach o pracę kolejka po 100 osób i na koniec jak się nie podoba to 100 czeka za minimalną. Oj zdziwicie się a ta pizza się młodym jeszcze odbije nie raz.
54. Dodane przez Bartas, w dniu - 06-03-2025 08:42 31 Musimy zrozumieć że to nie jest wina Ukraińców że w Polsce dzieje się. Oraz gorzej. To wina nieudolnego rządu i kolalicji. To jest kopiuj wklej z przed 15 lat.
55. Dodane przez do kom. 18, w dniu - 06-03-2025 09:02 17 Według danych ZUS najniższa emerytura w Polsce wypłacana jest w kwocie 2 groszy. Pobiera ją kobieta z Biłgoraja, która przepracowała jeden dzień. Jeżeli ów Ukrainiec, o którym wspominasz, przepracował też tylko jeden dzień, to dostanie podobną emeryturę. Naprawdę warto o to robić burzę w szklance wody?
56. Dodane przez Muni, w dniu - 06-03-2025 09:06 80 Głupie pytanie, przecież każdy wie, że nie są, tylko wg poprawności politycznej ludzie mówią inaczej.
57. Dodane przez do kom. 55, w dniu - 06-03-2025 09:33 30 Nie masz pojęcia i klepiesz głupoty, są interpelacje poselskie do zus i zus przyznał, że wypłaca najniższą emeryturę ukrom, którzy nie zapłacili żadnej składki, poza jednym dniu pracy.
58. Dodane przez aga, w dniu - 06-03-2025 09:36 40 Do kom.53 To podziękuj za to twojemu pisowi . (...) tylu ich wpuściło do Polski , że my Polacy musimy teraz szukać pracy ?
59. Dodane przez Rany, w dniu - 06-03-2025 10:05 31 "K.Ł.: To zależy, kto pyta i kto odpowiada. W moim takim prywatnym słowniku, być uchodźcą, znaczy być daleko poza domem, poza ojczyzną, poza miejscami, które się kocha, zna i w których się czuje bezpiecznie." To po co ucieka z miejsca w którym się czuje bezpiecznie? Jakby się czuł w ojczyźnie bezpiecznie to by nie uciekał. Jak kocha swoją ojczyznę to powinien jej bronić, a nie uciekać.
60. Dodane przez emeryt 70+, w dniu - 06-03-2025 10:27 61 wg niezaleznego Instytutu z Kilonii kosztowało to Polske , czyli każdego z nas 140 mld złotych. I wystarczy.
61. Dodane przez Do 55, w dniu - 06-03-2025 16:30 30 Nie masz zielonego pojęcia, to się nie wpi... między wódkę a zakąskę
Fizolof z PGRu
.
62. Dodane przez Iza, w dniu - 06-03-2025 18:04 20 Przecież, to turyści
63. Dodane przez Emeryt, w dniu - 06-03-2025 21:25 31 do 55. Widzę, że kolega kompletnie się nie orientuje w temacie. Wyjaśniam. Prawa emerytów polskich i ukraińskich zostały zrównane. To znaczy, że jeżeli Ukrainka mieszkająca obecnie w Polsce przepracowała na Ukrainie 20 lat to ma prawo do pobierania najniższego ustawowo świadczenia emerytalnego w wys. 1933 zł.
64. Dodane przez edikor, w dniu - 06-03-2025 23:50 40 (...). Pytam, jak długo, ile lat będą jeszcze gośćmi ?. Gościnność ma swoje granice. To powiedzenie powala z nóg. Nie każdy z nich idzie do pracy, raczej stawiają na rozpłodowość i socjal. Gdyby za wszystko płacili jak Polacy to może by Ich już tylu nie było. Tym bardziej, że setki osób nie dotkniętych wojną skorzystało z zawieruchy granicznej i jak to Ukraińcy mówią, "wojny u nas nie było, ale trzeba było wykorzystać szansę" i taka jest prawda.
65. Dodane przez Rozwój, w dniu - 07-03-2025 08:01 02 Polska, a jeszcze bardziej Litwa mają w roku 2024 wzrost PKB znacznie ponad średnią UE. Ekspercie szacują, że główną tego przyczyną jest duży napływ siły roboczej z Ukrainy i Białorusi. Dzięki nim wszyscy się bogacimy. Bardzo dobrze, że Polska dopuściła Ukraińców do polskiego systemu na takich samych zasadach jak Polaków. Dzięki temu pozostają w Polsce, pracują, płacą podatki i mamy z tego rozwój.
66. Dodane przez Do 65, w dniu - 07-03-2025 09:15 00 Czujesz to w portfelu??? Większość nie no ale jak król europy opowiada takie bzdury to trzeba wierzyć
67. Dodane przez Ło żesz ty, w dniu - 07-03-2025 16:43 60 Tylko poszukajcie ilu ukrainców z polskim obywatelstwem jest w obecnym rządzie RP :-/
Bodnar, siemoniak, Koval, kohut Sprawdźcie kim był ojciec siemoniaka, włosy się jeżą na głowie. Nie dziwota że tak źle się dzieje w tym kraju, jak rządzą Polską Niemcy z ukraincami w POsteSBeckiej koalicji targowickiej
Propaganda wmawiała że Lepper to oszołom, teraz mamy drugą szansę, jak nie wybierzemy na prezydenta RP odpowiedniego człowieka, czyli Brauna, to już po Polsce volksdeutsch wykasuje Polskę z mapy w jedną kadencję
Pokażcie bardziej godnego kandydata POLAKA patrioty na urząd prezydenta RP
Wiwat Braun!!!ö Niech żyje wielka Polska!!! Bez chanukowych i potomków zwyroli od siekier i wideł, i lewaków!!!!
.
68. Dodane przez Ło żesz ty, w dniu - 07-03-2025 16:43 40 bodnar ukrainiec, jego brat generał wojska Polskiego, Paweł koval KO, kohut ukrainiec KO, siemoniak ukrainiec KO, ojciec siemoniaka OUN&upa, ile ich jeszcze się ukrywa w KO?
69. Dodane przez jisjqiwjq, w dniu - 08-03-2025 20:38 30 Tylko Konfederacja na ten czas. Albo Mentzen albo Braun to jedyna nadzieja, jedyna!!!!!
70. Dodane przez adam, w dniu - 09-03-2025 07:06 10 Ten Pan własnie doskonale udowodnił, że psychologia-psychiatria to pseudo-nauka, do tego niebezpieczna. Słyszeliście co mówi: traktowanie obcego wrogo, jako zagrożenie - to paranoja. To są ich kategorie medyczne? Czyli jeżeli boicie się i nie życzycie sobie obcych z Trzeciego Świata (dla przykładu) to przejawiacie poważne zaburzenie o nazwie "paranoja". Mam dla niego radę: niech swoje dzieci wyśle na przedmieścia Sztokholmu, albo Paryża, powie im, że nieufność i poczucie zagrożenie wobec obcych to paranoja, trzeba być otwartym i traktować różnice jako "możliwości". szybko zobaczy, jak to się skończy. poza tym: demografia fatalna? polacy nie chcą mieć dzieci? człowieku, zastanów się co mówisz. Polacy nie mają dzieci bo ich po prostu na to nie stać ponieważ są zmuszani do pracy na model państwa socjalnego jego ekstremalne opodatkowanie (plus między innymi armię psychologów w szkołach).
reklama
71. Dodane przez mieszkaniec Polak - pracownik, w dniu - 09-03-2025 20:32 10 Pracodawca mój zatrudnia : ukrainców ,kolumbijczyków białorusinów itd...obniżył nam pencję do minimum .Emigranci godzą się na każde warunki i Polacy na tym tylko tracą . Często czuję się jak bym nie był w Polsce tylko gdzieś na Ukrainie
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.