Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
21
Listopada 2024
Czwartek
Imieniny obchodzą:
Janusz, Konrad

DZIEŃ ŻYCZLIWOŚCI
Do końca roku 40 dni.
Start arrow Felieton Adamka arrow Moja wolność słowa, twoja mowa nienawiści

Moja wolność słowa, twoja mowa nienawiści

23.01.2019. Radio Elka

Kilka życzliwych osób zwróciło uwagę na fakt, że tydzień temu nie było felietonu. Grzecznie zapytywały o stan zdrowia i natłok zajęć. Dziś muszę się przyznać, że felieton został napisany. A potem skasowany i poszedłem spać...

Zdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułu
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Napisałem oczywiście o tym, o czym wszyscy pisali, czyli o śmierci prezydenta Gdańska. I chciałem sobie troszkę poużywać na tej całej naszej tak zwanej „klasie politycznej” oraz „komentatorach sceny politycznej”, którzy cały czas rwali szaty nad zdziczeniem obyczajów.

Napisałem o politykach od lewa do prawa, którzy muszą - po prostu muszą - mówić tak, żeby przeciwnikom w pięty poszło. Już kiedyś ktoś mądrzejszy ode mnie napisał, że żyjemy w czasach dyktatury „żółtych pasków”. Wiecie, o co chodzi - o te krótkie cytaty wyświetlane cały czas przez telewizje informacyjne.
Bywają żółte, bywają niebieskie albo czerwone, mniejsza o kolor, liczy się rozmiar. Bo miejsca na nich mało, więc umieszcza się tam zazwyczaj krótki, kilkuwyrazowy komunikat. Ale za to pasek wyświetla się często. Więc wielką ambicją każdego prawdziwego polityka jest, żeby wypowiedziane właśnie przez niego zdanie wisiało na pasku jak najdłużej. Więc musi powiedzieć coś bardzo, że tak powiem, mięsnego. Że tamten, z drugiej strony, niszczy Polskę. Albo kłania się Niemcom. Albo łamie Konstytucję, względnie słucha rozkazów z Watykanu. Maksymalnie cztery wyrazy, tyle na pasek wchodzi. Więc mocne zdanie się zmieści. A że nie zawsze zmieści się zdrowy rozsądek - mniejsza z tym, przecież z badań socjologicznych wynika jasno, że rozsądek to ostatnia rzecz, jaką kierują się wyborcy.

Chciałem też napisać o „obserwatorach”, czyli ludziach, którzy w różnego rodzaju mediach są pozatrudniani i cały czas w różnych telewizjach, portalach i na łamach do nas mówią o naszej rzeczywistości. Kiedyś nazywano ich dziennikarzami, ale to chyba nie jest najwłaściwsze słowo - i nie piszę tego ze złośliwości. Po prostu z 20-30 lat temu jeszcze, kiedym się do radia najmował, dziennikarstwo zajmowało się głównie opowiadaniem o różnego rodzaju wydarzeniach. Relacjonowało, pozostawiając odbiorcy przestrzeń do oceny tego, co relacjonuje. Dziś większość mediów, owszem, informuje o tym co się dzieje, ale od razu mówi nam, co mamy o tym myśleć. Popatrzcie sobie na największe dzienniki informacyjne w telewizji - od razu wiadomo, jaka jest linia redakcji. Albo mamy najlepszy rząd na świecie, albo nasz rząd jest zupełnie do kitu. Jeśli człowiek chciałby się czegoś naprawdę dowiedzieć, musiałby przerzucać się z jednego kanału na drugi, a potem na trzeci i czwarty, a kto ma dziś na to czas. Więc najczęściej pozostajemy przy tym jednym zakładając, że jest najlepszy, a reszta to po prostu propaganda wrogiego obozu. Oczywiście z obowiązkowymi paskami.

Jeszcze tydzień temu miałem nadzieję, że ta gdańska tragedia spowoduje refleksję u obu grup wyżej opisanych. Że ktoś dojdzie do wniosku, że te paski i to łopatologiczne tłumaczenie świata to może jednak trochę przesada. Że wypada pozostawić sobie i innym margines: „mogę nie mieć racji, może ją natomiast mieć ten z drugiej strony”. Tak myślałem, ale jak widać nic takiego się nie stało - przynajmniej tam, „na górze”. Wszyscy, no prawie wszyscy, wynajdują coraz to nowe sposoby na obrzydzenie tych drugich. Tym razem głównie w imię walki z nienawiścią.
Na dole może będzie trochę inaczej, bo oto w leszczyńskim samorządzie pojawiła się inicjatywa uchwały w sprawie „agresji w życiu publicznym”. A właściwie trzy inicjatywy, choć zostałem ostatnio zapewniony, że mają być one (w drodze konsensusu) połączone w jedną. Dużo bardzo ładnych słów o unikaniu agresywnych zachowań, bezpodstawnych ataków i tego wszystkiego, co nazywa się „hejtem” czy „mową nienawiści”. Zasadniczo chodzi o debatę publiczną, czyli między lokalnymi politykami. Akurat jeśli dobrze pamiętam, to w leszczyńskim samorządzie ostatnio jakoś szczególnych przejawów agresji nie było, czasem się radni nieco poprzekomarzali, ale wobec harców sejmowych to po prostu są rekolekcje oazowe. No ale skoro ma być jeszcze lepiej, to trzymam kciuki i będę obserwował postępy.

Inna rzecz, że nie jestem do końca pewien, co oznacza termin „mowa nienawiści” czy „hejt”. Kiedyś wydawało mi się, że wiedziałem - podczas na przykład zajęć z młodzieżą tłumaczyłem, że nie można mówić „X jest złodziejem”, bo to jest niedopuszczalne oszczerstwo, czyli właśnie mowa nienawiści. Można natomiast mówić „działalność X jako posła (burmistrza, kierownika czy dziennikarza) mi się nie podoba”, bo ludzie mają prawo oceniać czyjąś działalność. Zwłaszcza jeśli to działalność publiczna - kiedy się człowiek poddaje wyborowi albo sam się zgadza, żeby być „na świeczniku”. -Można krytykować - mówią owe osoby - ale nie anonimowo. Zasadniczo bym się nawet zgodził - mnie też czasem ten czy inny komentarz uszczypnie boleśnie. I byłoby cudownie, gdybym mógł wiedzieć, kto to napisał i powiedzieć, gdzie sobie może tę opinię wsadzić. Tak samo pewnie byłoby cudownie, gdyby poseł, burmistrz czy radny wiedział, kto co myśli na jego temat. A jeszcze lepiej byłoby, gdyby wiedział, kto na niego głosował - a zwłaszcza kto nie głosował.

Nie można mieć wszystkiego. Cieszmy się tym, póki można. Bo bardzo się boję, że te cudne czasy mijają i wkrótce doczekamy się praw, które będą stanowić co wolno mówić i czego mówić nie wolno. Jeszcze trochę, a umożliwi to sojusz polityki i technologii. I nie pozostanie już ani odrobiny miejsca na ludzką wolność - także wolność do robienia błędów. I jacyś ważni ludzie będą wiedzieć lepiej od nas, co jest dla nas dobre.
 
Komentarze (52)
1. Dodane przez Polak, w dniu - 23-01-2019 00:45
Powstanie instytucja myślozbrodni i co wtedy zrobimy. Pozamykają nas wszystkich
2. Dodane przez telewidz, w dniu - 23-01-2019 02:14
Dlatego wiadomości oglądam tylko na Polsacie bo ta stacja jest w miarę bezstronna.Na TVN tylko Milionerów bo lubię teleturnieje.Na TVP okazjonalnie oglądałam różne programy.Ale dziś po przeczytaniu, iż PO wzywa do bojkotu TVP zacznę oglądać ją o wiele częściej,bo nie lubię jak mi czegoś zakazują.
3. Dodane przez daw, w dniu - 23-01-2019 05:15
Jeżeli boisz się głosić prawdę już jesteś niewolnikiem  
 
Nie pozwólmy sobie zakneblować ust ! Niech każdy mówi co mu leży na sercu!
4. Dodane przez Archanioł, w dniu - 23-01-2019 06:32
JAK TO KTOŚ trafnie wczoraj napisał na czerwonym portalu: rok 1984 Orwella stał się faktem (nawiasem mówiąc polecam film - w sieci jeszcze krąży, a przecież żadna tv, zwłaszcza ta jedynie słuszna, z pewnością nie puści, sorry!!!, nie znajdzie dostatecznie dużo czasu antenowego wypełnionego innym wartościowym materiałem reklamowo-propagandowym zwanym obecnie serialami). Co tu dużo mówić: kury w kurniku też są święcie przekonane, że mają kurzą niepodległość i wolność, i większa część z nich w to wierzy i radośnie gdaka z tego powodu. Mają też ptasie móżdżki, kogoś kto bez ich wiedzy decyduje kiedy nakarmić, czym, o której włączyć i wyłączyć światło, mają szczepionki i darmową wycieczkę+ do rzeźni, u schyłku przeszczęśliwego życia.
5. Dodane przez Janus, w dniu - 23-01-2019 06:44
Super
6. Dodane przez franek kolanek, w dniu - 23-01-2019 07:03
Panie Adamek rzeczywiście ma Pan rację każda tv ma swoją wizję polityczną którą wkłada nam do głowy i żeby wyrobić swoje zdanie trzeba obejrzeć kilka stacji lub mieć trochę oleju w głowie. i to samo dotyczy Pańskich artykułów i portalu elka wszystko zgodnie z linią polityczną leszczyńskiego magistratu i na koniec cytując Pana "doczekamy się praw, które będą stanowić co wolno mówić i czego mówić nie wolno" u Was już to funkcjonuje...
7. Dodane przez de ża wi, w dniu - 23-01-2019 07:06
Historia kołem się toczy, pod koniec osiemdziesiątych lat ówcześni działacze podobnie mówili społeczeństwu o mowie nienawiści, agresji, słowa hejt nie znano. Uchwały też uchwalano. Internetu nie było ale było słowo, bibuła i pomalowane napisami mury. Największy mur był pomiędzy społeczeństwem a wszelką władzą. Podobnie jest dzisiaj z tym, że rozdźwięk pomiędzy życiem społeczeństwa a wszelką władzą jest jeszcze większy. Dwa odrębne światy! 
Dziś jest internet i na mowę nienawiści służby państwowe powinny mieć sprawne algorytmu programów monitorujących. Zapytam czy takowe posiadują i jak jest skala w stosunku do ogólnej ilości mowy w internecie? Poproszę o dane. 
Temat zastępczy podniesiony przez pewne ośrodki.
8. Dodane przez OLEK, w dniu - 23-01-2019 07:07
teraz zaczną ścigać za myślozbrodnie bo nie można nawet źle pomyśleć o politykach a co dopiero powiedzieć, że coś robią źle
9. Dodane przez Urszula Chudak, w dniu - 23-01-2019 08:20
Jest Pan niesprawiedliwy Panie Redaktorze. Wspomina Pan tylko o komentarzach, które Pana "boleśnie szczypią". Nie wspomina Pan o tych, które Pana "mile łechcą". Na dodatek są podpisane. 
Ps. Nasze lubuskie media, kilka dni temu przytoczyły badania wg. których, 66% społeczeństwa, jest przeciwko brutalizacji życia publicznego. Jestem pewna, że ci którzy upominają się o pańskie felietony, absolutnie są w tej grupie.
reklama
10. Dodane przez hiopkryzja, w dniu - 23-01-2019 08:48
Zamiast pouczać innych niech radio ELKA zastanowi się jakie komentarze pisane przez swoich czytelników od wielu lat publikuje na swoich stronach.
11. Dodane przez nie dla Orwella, w dniu - 23-01-2019 08:54
Rzadko się z Panem zgadzam, ale tym razem "w punkt"!!
12. Dodane przez Mieszkaniec Leszna, w dniu - 23-01-2019 08:57
O ile czasami ostatnio lekko Pan zanudza w swych felietonach ;) , o tyle dzisiejszy mi się nawet spodobał. Zwłaszcza od miejsca: "Dziś większość mediów, owszem, informuje o tym co się dzieje, ale od razu mówi nam, co mamy o tym myśleć". 
Także politycy wiedzą najlepiej, co powinniśmy myśleć i robić. A już najbardziej ci, którzy sami są najmniej doskonali. 
Brawo Panie Jarku!
13. Dodane przez Jan, w dniu - 23-01-2019 10:01
Fajny artykuł, ale jak zwykle w Pana wydaniu symetryczny. A symetryczny nie znaczy, że sprawiedliwie oceniający rzeczywistość. Jak mówił prof. Bartoszewski prawda nie leży po środku, tylko tam gdzie leży. To nie jest tak, że wszystkie media lekko naginają relacje do swoich poglądów. Są media które naginają lekko i są takie, które po prostu mówią nieprawdę lub tworzą fakty na potrzeby nakazu politycznego. Nie wystarczy więc oglądać nawet kilku stacji telewizyjnych, aby sobie wyrobić pogląd. 
Bijąc w piersi innych, zapomniał Pan o swojej redakcji. Czyżbyście byli bezstronni? Czy też patrzyć kto dotuje media lokalne?
14. Dodane przez PL, w dniu - 23-01-2019 10:12
Zgadzam się z kom. nr 7. Wystarczy poezytać komentarze na różnych portalach. Dawno powinno być ustalone co wolno pisać a czego nie wolno. Rozum nie zawsze jest na pierwszym miejscu.
15. Dodane przez nie jestem z PO, w dniu - 23-01-2019 10:27
Zdaje się, że mamy tutaj spora asymetrię. Prezesowi i Pani P zdaje się nikt na tym szczeblu władzy nie jest wstanie dorównać. To jedna strona swego czasu gloryfikowała awanturnictwo na cmentarzach. TVP osiągneła poziom TV osiedlowej. Przepraszam TV osiedlowe, wiele z Was bije TV na głowę. Krzyk zwykłego posła jest oznaką bezsilności i braku argumentów. Zabieranie głosu bez żadnego trybu przejawem niespotykanej arogancji. Demoluje się autorytet całych instytucji i całych grup zawodowych. I teraz ktoś stara się postawić znak równości? Panie Jarku rozumiem, ze ze względów partykularnych nie przyjmuje Pan stanowiska jednej ze stron. Chce Pan być ponad tym. Wiadomo rynek mały, nie chcemy by nam się jakaś część reklamodawców obraziła. Ale właśnie stawiając znak równości wpisuje się Pan w retorykę jednej ze stron, które pragnie relatywizować swoje przewiny. Ma Pan rację dzisiaj w natłoku informacji co raz mniej mamy rzetelnego dziennikarstwa. Czas wypowiedzi w mediach zmniejsza się drastycznie. Nie ma juz tego czasu na uzasadnienie tezy. Ba ledwo tego czasu starcza na sama tezę. W zasadzie większość wypowiedzi sprowadza się do wystawienia oceny. W tym wszystkim jedna strona nie tylko toleruje, ale i wspiera "dziennikarzy" rzucających w przeciwników g. bo a nuż się coś przyklei.
16. Dodane przez leszczynianin, w dniu - 23-01-2019 10:56
brawo Panie Jarku brawo! ciesze sie ze coraz wiecej osob zauwaza ze ""piis" i "peO" to to samo tylko inaczej ubrane. Sztucznie podkoloryzowane i tylko nakreca sie w mediach jeden na drugiego. Ludzie jest wybor! to nie jest tak ze jesli ktos nie jest za jednymi to musi byc za drugimi! to my decydujemy i my wybieramy w wyborach. Tak samo w mediach to my decydujemy czy je ogladamy i w jaki sposob przyswajamy to co tam codziennie wciskaja ale na pewno ani wiadomosci ani informacje ani fakty niestey to nie sa tylko pokazuja to co chca tak zebysmy my uwierzyli ze ich prawda jest najprawdziwsza
17. Dodane przez do kom 13, w dniu - 23-01-2019 10:58
Jani!-piszesz profesor Bartoszewski-ten Bartoszewski nie miał nawet matury więc odrób lekcję historii i zapoznaj się z faktami.Nieprawdę trzeba prostować.To tyle uwag.
18. Dodane przez Rafał, w dniu - 23-01-2019 11:14
Ja za prawdę jestem gotowy umrzeć i nikt mi tego nie zabroni.
19. Dodane przez do 16, w dniu - 23-01-2019 11:17
z mała różnicą , że PIS proponuje i zmienia rzeczywistość a PO tylko pragnie zmienić władzę.
20. Dodane przez do 17, w dniu - 23-01-2019 11:19
Na analogicznych zasadach tytułem posługuje się Pani Pawłowicz. Mamy profesorów tzw prezydenckich (tytuł nadawany przez Prezydenta) i zwyczajowo nadawanych z racji spełnionych funkcji na uczelni. Jednak w odróżnieniu od pani której żaby idą z ust, profesor Bartoszewicz wykładał na kilku zagranicznych uniwersytetach. Władam językiem niemieckim i niejednokrotnie widziałem w niemieckiej TV jak ostro krytykował Niemców. A oni grzecznie słuchali bo krytyka była rzeczowa.Wystarczy obejrzeć jego wystąpienie w Buntestagu, gdzie przemawiał jako pierwszy Polak. Nie bał się poruszać spraw trudnych, jednocześnie nie budował murów. Ta sztuka obecnie rządzącym jest zdaje się obca!
21. Dodane przez Do 17, w dniu - 23-01-2019 11:26
A co ma matura do tego jakim się jest człowiekiem?
22. Dodane przez senior, w dniu - 23-01-2019 11:49
Felieton, zresztą jak zawsze, ciekawy i na czasie. Kilka ciekawych i mądrych komentarzy. Oprócz kom. 13. Bartoszewski to dla mnie i wielu milionów Polaków autorytet.... Miał maturę czy nie, porównaj jego wiedzę z dzisiejszymi "profesorami, "doktorami prawa" czy "politykami" i dziennikarzami".
23. Dodane przez iga, w dniu - 23-01-2019 12:08
Ludzie ,mniej się interesujcie polityką,mnie różnych debat w telewizji oglądajcie, a będziecie szczęśliwsi i mieć spokojne nerwy.Dzisiejsze życie jest tak stresujące że po co dokładać sobie problemów.I to na własne życzenie.
24. Dodane przez klusek, w dniu - 23-01-2019 12:11
to nieprawda, że PIS i PO to to samo. PIS jest lepsze, lepsze bo udało im się zmanipulować wielu z was i uważacie, że PO to to samo co PIS. Smutne, że niektórzy tak krytykują PIS i w tym samym wpisie powtarzają te manipulacje o PO. PIS teraz promuje symetryzm. Przykre, że się na to nabieracie.
25. Dodane przez ja, w dniu - 23-01-2019 12:31
DLA MNIE GORSZE OD WYZWISK SĄ KŁAMSTWA. Np. takie jak w komentarzu nr 17. Oczywiście, że Bartoszewski miał maturę, którą zrobił w 1939 roku. W trakcie wojny studiował polonistykę ale ciężko było bo w między czasie trafił fo obozu koncentracyjnego i walczył w powstaniu. Po wojnie chciał dokończyć studia ale musiał przerwać bo go komuniści na kilka lat wsadzili do więzienia. Po wyjściu dokończył studia ale komuniści nie pozwolili mu złożyć magisterki. Mimo to przez lata wykładał na uczelniach, prowadził przewody doktoranckie. Profesor to tytuł, który się nadaje innym. Bartoszewski miał tytuł profesora wizytującego oficjalnie nadany przez uczelnie. Są też tzw. profesorowie prezydenccy i akademiccy. Profesorem akademickim jest np. pani Pawłowicz Krystyna, jako profesor akademicki może się posługiwać tytułem tylko na uczelni. Ale to nie jej wina, że ją tak inni nazywają, natomiast winą autora kom. nr 17 jest szerzenie kłamstw, co jest gorsze od języka nienawiści. Jednym kłamliwym wpisem potrafisz zdewaluować to ile Bartoszewski musiał przejść aby zdobyć wykształcenie.
26. Dodane przez do kom. 13, w dniu - 23-01-2019 12:33
To prawda - oglądanie informacji w wiadomości lub czytanie ich w Internecie, to zazwyczaj zaledwie pewien wyrywek danych. Dzisiaj się nie docieka prawdy. Wystarczają nam pobieżne opinie. Ale przy takim natłoku informacyjnym trudno mieć o to pretensje do ludzi. I niektórzy to niestety wykorzystują.
27. Dodane przez nie jestem z PO, w dniu - 23-01-2019 13:45
Rządzące ugrupowanie uprawia propagandę rodem z rodem z III rzeszy i PRL. Trudno w takiej sytuacji stawiać znak równości z ich oponentami. Już same oficjalnie używane sformułowania "polityka historyczna". Historia jest jedna i żaden sposób nie powinna być używana do realizacji bieżących celów. Francuzi i Niemcy wspólnie opracowali podręczniki historii. Tak samo powinniśmy my zrobić z Niemcami, Ukraińcami, Czechami, Białurusinami czy Rosjanami. Historia jest jedna, często zawiła. Trudno wyobrazic sobie by cenzura wróciła, jednak nawet w Hyde Parku obowiązuje złota zasada.
28. Dodane przez władek rewolucjonista, w dniu - 23-01-2019 14:43
drodzy czytelnicy, proszę zrozumieć , że obecny prawicowy patriotyzm wyrósł z przeinaczania i totalnego zakłamywania naszej polskiej historii, w proteście przed konformizmem i sztuczną miłością wszystkich ze wszystkimi. 
To przedziwne , że zwłaszcza ci , którzy przez lata chowali tajemnicę o patriotach polskich , zakopując ją wraz z zwłokami bohaterów na "łączce", dziś dopominają się o szacunek dla ówczesnych morderców i katów narodu polskiego. 
Dla mnie osobiście najważniejsza jest prawda i szacunek do wartości i zdecydowanie wolę żyć w kraju ogarniętym wojną domową niż w obłudnej krainie miłości lansowanej przez PO.
29. Dodane przez DO 27, w dniu - 23-01-2019 14:47
TO ZACZNIJ POZNAWAĆ TĄ PRAWDZIWĄ HISTORIĘ A NIE ZAKŁAMYWANĄ PRZEZ DZIESIĘCIOLECIA , TO MOŻE WRESZCIE DOTRZE DO CIEBIE PRZEKAZ O POLITYCE HISTORYCZNEJ- HISTORIA NARODU POLSKIEGO NIE JEST KWESTIA INTERPRETACJI LECZ JEJ UCZCIWEGO POZNANIA I SZACUNKU DO POLSKI.
30. Dodane przez MAREK, w dniu - 23-01-2019 14:51
moim zdaniem w walce o prawdę , mowa nienawiści odgrywa drugorzędną rolę, nasi przodkowie dla prawdy i ojczyzny ginęli a my dziś chcemy oddać prawdę za mamonę i beztroski zakłamany i lukrowany żywot- nie dla mnie taki świat, ja będę walczył o prawdę aż tchu mi starczy i nie zamierzam lukrować nikomu miłych słówek na znak sztucznego pojednania.
31. Dodane przez senior, w dniu - 23-01-2019 14:59
Przepraszam komentatora 13, nie zgadzam się z kom. 17 ! Nastąpiła pomyłka w moim wcześniejszym wpisie. Całkowicie zgadzam się z kom.25.
32. Dodane przez DO 27, w dniu - 23-01-2019 15:00
To prawda , nie możesz być z PO, bo tam , aż takich dyletantów historycznych nie przyjmują.
33. Dodane przez Tadek z Jana Kazimierza, w dniu - 23-01-2019 15:25
Gdy po raz pierwszy od wieków mamy szansę , byśmy mogli poczuć się jak podmiot a nie przedmiot w rekach byłych zaborców i liderów chorej uni europejskiej, to nibypolacy pod szyldem PO próbują nas ograć wraz z obcymi państwami dalej z nas robiąc ciemnych niewolników kolonialnych. 
I tu w naszej obecnej rzeczywistości , tylko o to biega.
34. Dodane przez do 32, w dniu - 23-01-2019 15:29
sama ocena? czyżby brak argumentów?
35. Dodane przez KAZIMIERZ, w dniu - 23-01-2019 15:29
MASZ RACJĘ W IMIĘ WSPÓLNEJ HISTORII NASI SĄSIEDZI DRWILI Z NAS DRWIĄ I BĘDĄ DRWIĆ- JEŚLI SAMI O PRAWDĘ NIE ZADBAMY- I TU O ŻADNE POJEDNANIE NIE CHODZI.
36. Dodane przez Zbyszek, w dniu - 23-01-2019 15:57
do kom. 17. Zgadzam się z Tobą - nieprawdę trzeba prostować. 
Bez większego wysiłku można zapoznać się z faktami dotyczącymi życiorysu prof.Bartoszewskiego. Dlaczego więc piszesz niepradę? Pzdr Zbyszek :)
37. Dodane przez gość, w dniu - 23-01-2019 16:10
Zdjęcia z Krupówek w Zakopanem dobrze ukazują jakie podejście mają zwykli Polacy do obecnych wydarzeń. Na ferie przyjechali ludzie z calej Polski i mie widać tłumów jak w kilku dużych miastach. Temat przegrzany i paliwem wyborczym nie będzie raczej będzie szkodził wykorzystującym go bo niczego nie oferuje wyborcom. 
 
https://gazetakrakowska.pl/zakopane-na-krupow(...)4629#wiadomosci
38. Dodane przez do27, w dniu - 23-01-2019 16:22
mój drogi , wszystkie liczące się państwa na obecnym globie w sposób permanentny stosują swego rodzaju różnie nazywaną politykę historyczną, natomiast naszą wielka bolączką było to, że bardziej wierzyliśmy w to co o nas mówią inni niż to co sami o sobie wiemy. 
Wielki polski polityk Donald Tusk wszystko łykał , byle w Angeli mieć przyjaciela.
39. Dodane przez nie jestem z PO, w dniu - 23-01-2019 18:22
Jestem przeciw uprawianiu polityki historycznej, a za prawda historyczną. A tu imputuje mi się nieznajomość historii, dyletanctwo i brak szacunku dla Polski. Bez jakichkolwiek argumentów. Zdaje się że komuś w głowie pali się święty stos nienawiści.
reklama
40. Dodane przez nie jestem z PO do 38, w dniu - 23-01-2019 18:39
Rozmawiasz mój drogi w jakiś obcych językach czy wiedzę czerpiesz z GP i TVP? Historia to jest to co powinno nas łączyć a nie dzielić. A tu ktoś buduje sobie kapitał polityczny na trupach i budując podziały. Świadomie lub nie. A stare przysłowie mówi że zgoda buduje a niezgoda rujnuje. Komu zależy na niezgodzie w Polsce i UE? Z cała pewnością taki ktoś nie zasługuje na miano patrioty.
41. Dodane przez bystrzak, w dniu - 23-01-2019 18:41
Dla tych wszystkich ludzi którym pomieszało się w głowie od tej polityki...żeby móc zobaczyć prawdę w tym kraju i określić po której się jest stronie i dlaczego to należy Całkowicie wyłączyć się z życia politycznego wyłączyć tv i inne media i przestać nawet rozmawiać z ludźmi którzy oglądają tv itp... dwa miesiące odmóżdżenia proponuję... gdy zejdziecie już na ziemię proszę bardzo ostrożnie i bez pośpiechu po trochu ogladac tv porownac sobie stacje posłuchać przyjrzeć się itd przypomniec sobie jak bylo wczesniej w poprzednich latach az po dzis i na spokojnie wyrobić sobie Własne zdanie a nie te ktore jest wynikiem otoczenia w którym żyjecie!...Wtedy dopiero mogę uznać człowieku że masz swoje zdanie i wiesz co mówisz!
42. Dodane przez kaśka, w dniu - 23-01-2019 19:01
Panie Jarku dzisiaj oglądałam dokument o wolności prasy :) i wie Pan co nie wierzę że mamy jeszcze jakieś wolne media u nas na niwie grajdołka w Kraju na niwie większego choć nie bardo grajdołu a w kontekście wielkiego świata to już jest wielka manipulacja. Tak długo jak politycy będą ( nie z swoich Pieniędzy oczywiście ) płacić mediom to niestety będą decydować o czym macie pisać a o czym nie :)Jesteśmy poddawani manipulacji na różną skalę i czasami nawet WY manipulanci możecie nie zdawać sobie z tego sprawy siedząc w tej maszynie. No cóż na szczęście mamy mózgi i czasami uda nam się wyciągnąć wnioski pomiędzy wierszami.Trzeba tylko wyrzucić telewizory i nauczyć się czytać z zrozumieniem. Pozdrawiam
43. Dodane przez franek kolanek, w dniu - 24-01-2019 06:29
Tak czytam te komentarze i doszedłem do jednego wniosku. Panie Adamek pomimo iż nie przepadam za Panem i pańskimi artykułami i najczęściej je komentuję negatywnie to jedno muszę oddać. że pod żadnymi innymi felietonami, artykułami na tym portalu nie ma tak rzeczowych i konkretnych komentarzy. a dziś naprawdę o to ciężko. gratuluję.
44. Dodane przez NoOne, w dniu - 24-01-2019 07:35
Brawa za piękne słowa, pozdrowienia dla ludzi którzy odcinają się od mass mediów wszelkiej maści i nie poddają się politycznemu praniu mózgu i kontroli ich emocji od lewa do prawa.
45. Dodane przez gosc, w dniu - 24-01-2019 07:43
Rok 1984 i kontrola myśli, bardzo blisko
46. Dodane przez Dvhk, w dniu - 24-01-2019 11:06
Donoszę uprzejmię że przecież przyjęto ACTA2, o czym się nie mówi. I być może Pan redaktor wie o tym, a być może nie wie, ale trafnie napisał że za moment niczego w internecie nie napiszecie, nie zobaczycie i nie wstawicie bo teraz odpowiedzialność za materiał ciążyć będzie nie tylko na wystawiającym, ale i na wlascicielu danej strony. Więc z obawy o pozwy, podejrzewam że nawet elka wyłączy komentarze. 
ACTA2 - radzę poczytać
47. Dodane przez odnośnie 46, w dniu - 24-01-2019 13:11
Na temat ACTA2 stale pisze i warto czytać JKM/FB. Jak długo można, protestujmy i rozpowszechniajmy. Nie poddajmy się i nie dopuszczajmy niektórych wizji. Nie dalej jak wczoraj wieczorem popularność portalu elka.pl znów przekroczyła możliwości redakcyjnych serwerów. Elka.pl z jego, czy jej, anonimowymi komentarzami jest alternatywnym, bardzo cennym źródłem informacji i z tego powodu taka jego popularność, nie nienawiść, czym chętnie szermują przeciwnicy wolnego komentowania na elka.pl.
48. Dodane przez podsumowanie, w dniu - 24-01-2019 13:55
Podsumowanie: 
Ignacy Krasicki 
Monachomachia, Pieśń VI, 
Już to ostatnia pieśń, mili ojcowie, 
Miejcie cierpliwość, czekajcie do końca. 
Jeśli czujecie niesmak w przykrej mowie, 
Znalazł się krytyk, znajdzie się obrońca. 
Po cóż się gniewać? Wszak astronomowie 
Znaleźli plamy nawet wpośród słońca. 
W szyszaku, w czapce, w turbanie, w kapturze, 
Wszyscyśmy jednej podlegli naturze. 
 
[] 
 
Czytaj i pozwól, niech czytają twoi, 
Niech się z nich każdy niewinnie rozśmieje. 
Żaden nagany sobie nie przyswoi, 
Nicht się nie zgorszy, mam pewną nadzieję. 
Prawdziwa cnota krytyk się nie boi, 
Niechaj występek jęczy i boleje. 
Winien odwołać, kto zmyśla zuchwale: 
Przeczytaj - osądź. Nie pochwalisz - spalę.
49. Dodane przez KOM.30, w dniu - 24-01-2019 15:04
KOM.30. TEŻ TAK UWAŻAM I CZYNIĘ NIE JESTEM LUKROWANY JW. "..PRAWDZIWA CNOTA KRYTYK SIĘ NIE BOI" !
50. Dodane przez Takie o znalazłem, w dniu - 25-01-2019 17:57
Właściwie to o co chodzi? 
Nic się nie zmieniło. 
Zawsze było wolno mówić że Polak zabił Żyda nigdy odwrotnie. 
To tak oczywiste, że nawet wykrzyknika nie stawiam. 
 
A wyborczą pan czytał? 
 
"To nie jest pierwsza akcja toruńskich aktywistek związana z rozgłośnią Tadeusza Rydzyka 3 maja 2018 feministki protestowały pod siedzibą rozgłośni podczas Chryi pod Radiem Maryja. Data nie była przypadkowa tego dnia urodziny obchodzi dyrektor stacji. 
 
Tego dnia pod rozgłośnię mieszczącą przy ul. Żwirki i Wigury w Toruniu przyszło około 150 osób. Częścią manifestacji był pochód przypominający procesję, a na jego czele była kartonowa instalacja przedstawiająca waginę w koronie. Radio Maryja syczy jak żmija! skandował tłum. Padały hasła: Fałszywe twoje modły, Rydzyk jesteś podły! i Prawa episkopatu gorsze od szariatu!.  
 
http://torun.wyborcza.pl/torun/7,48723,24387141,feministki-przeciw-mowie-nienawisci-w-radiu-maryja.html 
 
J pod jakim to tytułem ? 
Kto zgadnie?! 
 
"Feministki przeciw mowie nienawiści w Radiu Maryja" 
 
Dziennikarze powinni mieć bezwzględny zakaz spożywania alkoholu w czasie pisania artykułów.
51. Dodane przez Zeszmaceni, w dniu - 28-01-2019 00:05
Dziennikarstwo zeszmacili politycy. Najprościej pisze się o tym jak jeden polityk drugiemu przyganił /bardzo delikatnie napisałem- powinny być mocniej/ dziennikarze dziś sprzedają się za marne pieniążki jak wychodzone buty na pchlim targu. Dla forsy zrobią wszystko/ Kurski w tvp, Olejnik w tvn/ wciskając "motłochowi" że to co mówią i robią to czysty patriotyzm.  
Czytam wszystkie Pana felietony. I jestem wkurzony,kiedy w niektórych trąci Pan polityką rządzących to ogólnie oceniam że jest Pan nieliczną już skamieliną względnego obiektywizmu. Myślę, że Pana nie obraziłem i hejtu tu nie napisałem. Pozdrawiam i do następnego felietonu.
reklama
52. Dodane przez Do kom 27, w dniu - 28-01-2019 10:38
> polityka historyczna a. Dziś w dziennikarstwie to tylko polityka historyczna, kub określenia typu "doszedłem do wniosku " itp. Można opluć każdego bez podstaw. Masz rację bo królową nauki nazywana się matematykę, a historię z racji w jakim czasie, dla jakiej partii i za czuje pieniądze się ją pisze i ogłasza jako jedyną objawioną prawdę nazywa się prostytutką nauki. Najgorsze w tym jest to, że tą "objawioną prawdę" nakazuje się nauczać w szkołach. Przyjdą inni do władzy i znowu objawiają swoją prawdę. Istny dom wariatów. A dziennikarze łykają te wersje jak przysłowiowe kluchy na szmacie i tak to idzie.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Dwupokojowe mieszkan... Poznań 669541
Trzypokojowe mieszka... Poznań 585081
Trzypokojowe mieszka... Poznań 767620
Wynajmę mieszkanieLeszno 1100
Mieszkanie 51,90- 3 ... Leszno 355000
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj