Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
27
Kwietnia 2024
Sobota
Imieniny obchodzą:
Anastazy, Andrzej,
Piotr, Teofil, Zyta
Do końca roku 248 dni.
Start arrow Felieton Adamka arrow Bogacze, do miasta!

Bogacze, do miasta!

15.09.2020. Radio Elka, Jarek Adamek

W ubiegłym tygodniu spędziłem kilka bardzo intensywnych dni podczas Balonowych Mistrzostw Polski, które właśnie w Lesznie się odbywały. Moi stali czytelnicy wiedzą, że na punkcie balonów mam małego hysia, ale nie o nich bynajmniej chcę dziś pisać. Otóż dokładnie tydzień temu, w miniony wtorek spędziłem kilka dobrych godzin na wyszukiwaniu pól, które mogłyby posłużyć komisji sędziowskiej do wyznaczania celów. Nie o balonach chcę pisać, wiec już nie będę się rozwodził, czym te cele są i jak nadają się na nie pola. Ważne jest to, że z moim serdecznym kolegą baloniarzem i niemniej serdecznym kolegą pasjonatem przejechaliśmy terenówką dobrze ponad sto kilometrów polnymi drogami powiatu leszczyńskiego. I wiedzą Państwo, co zrobiło na mnie największe wrażenie? To, że przynajmniej przy połowie tych dróg budowano nowe domy…

Zdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułu
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Nieraz w środku pola, daleko od wszystkiego. Częściej na skrajach wsi, w których wcześniej bywałem wiele razy i pojęcia nie miałem, że są tam tereny pod zabudowę. Takie na przykład Wilkowice - zazwyczaj jeździłem Lipową lub Dworcową, a tu wystarczy zjechać z nich w poprzeczne drogi i człowiek widzi całe osiedla już gotowe albo powstające. I to nie tylko takie indywidualne budowy każda w swoim stylu: z ziemi wyrastają dokładnie zaplanowane kwartały szeregowców.

Jechałem tą terenówką i na głos zastanawiałem się, kto to wszystko buduje. -Jak to kto, leszczyniacy - odpowiedział usłużny kolega, który na takich
sprawach się zna. Mieszkańcy miasta Leszna, którzy miasta mają trochę dość i chcą mieszkać na wsi. Mało że chcą - mają pieniądze względnie odpowiednią zdolność kredytową. Więc na potęgę budują się po okolicy i wyprowadzają. Raczej na dobre.

Niestety potwierdzają to statystyki. Nie chcę Państwa oczywiście nimi zamęczać, ale ostatnio poczytałem sobie (przyznaję, że pobieżnie) dokument zatytułowany „Sytuacja demograficzna województwa wielkopolskiego w 2019 r.” wydany przez Urząd Statystyczny w Poznaniu. Dokument jest obszerny i szczegółowy, ale dostępny w sieci - po to podałem tytuł, żeby chętni go sobie znaleźli. Jest też dość interesujący (jak na statystyki). Można się dowiedzieć, że Leszno ma jeden z najwyższych w Wielkopolsce wskaźników migracji ujemnej, czyli wyprowadzania się ludzi z miasta. Wyniósł on minus 4,64, czyli na 1000 mieszkańców (wszystkie statystyki są na tysiąc osób) wyprowadziło się ponad cztery i pół. Pocieszać może, że w takim Koninie wskaźnik wyniósł minus 7,7. Ale wygląda na to, że jesteśmy na drugim miejscu. Za to powiat leszczyński wręcz przeciwnie - jest na drugim miejscu pod względem wskaźnika dodatniego: 8,59. Wygrywa z nim powiat poznański: 17,7, ale już sam Poznań ma wskaźnik ujemny: minus 3,45. Czyli tam też towarzystwo wyprowadza się na wieś, tylko że na jeszcze większą potęgę. Już nie chcę męczyć statystykami - pewnie połowa Czytelników już rzuciła czytanie w diabły - ale powiat leszczyński ma drugi w województwie przyrost ludności (1,3%, po poznańskim z 2,3%), a Leszno jest drugie pod względem spadku (0,7%, po Kaliszu 0,8%).
Jednym słowem Leszno się wyludnia, powiat się zaludnia. Ktoś powie - tak być musi, w podobnej sytuacji jest Poznań. Może i tak, ale samorządowcom leszczyńskim pewnie wcale nie do śmiechu. Bo wyprowadzający się zabierają ze sobą pieniądze. Na przykład podatki.
Starostwo już od kilku lat prowadzi akcje zachęcające mieszkańców do deklarowania w PITach zamieszkania poza Lesznem, nawet jeśli formalnie jest się zameldowanym w Lesznie. Bo wtedy udział w podatkach miasto omija. Ale nie tylko o podatki chodzi - na rozbudowujących się wsiach powstają supermarkety, warsztaty, pizzerie i puby. Po co więc jechać do miasta? Może choć po to, żeby dzieci do szkoły zawieźć - jakoś wielu rodziców woli szkoły miejskie od wiejskich - ale jeśli korki dadzą się poważniej we znaki i ten wybór przemyślą ponownie.

A co z Lesznem, zwłaszcza z centrum, które wyludnia się podwójnie? Bo jeśli nie stać kogoś na dom na wsi to szuka mieszkania w bloku, sprzedawanego przez tych, którzy właśnie na wieś się przeprowadzają. A bloki są poza centrum, więc Starówka coraz bardziej pusta. Bez ludzi i bez pieniędzy.

Ja wiem, że są te wszystkie projekty rewitalizacyjne. I naprawdę je doceniam, i wcale się nie czepiam. Pompujcie te fundusze: unijne, rządowe i samorządowe. Odnawiajcie ratusz, Pałac Sułkowskich, parki, chodniki i latarnie. Ale zróbcie coś, żeby ściągnąć tu ludzi. W dodatku ludzi przy forsie, którzy może i mogliby kupić kawał działki pod Lipnem, ale wolą ładne mieszkanie w centrum. Z parkingiem i łatwym dojazdem, odrobiną zieleni za oknem, w bliskości dobrych szkół dla swoich dzieci. I bezpieczne, bez awantur pod oknami i zaczepiających co chwila o złotówkę czy papierosa. Ci ludzie, gdyby coś takiego znaleźli i mieli trochę grosza do wydania, nie pojechaliby raczej na wieś po zakupy czy na pizzę. Poszukaliby tego na miejscu. A gdyby tego nie było, sami pomyśleliby, że jest interes do zrobienia.
Tak mi się przynajmniej wydaje. Że bogaci chcieliby mieszkać w mieście. Bo osobiście bogaty nie jestem i strasznie mi się wieś podoba.

 
Komentarze (56)
1. Dodane przez Estragon, w dniu - 15-09-2020 22:51
Nikt o zdrowych zmysłach nie kupi mieszkania w centrum. Raz że większość tych mieszkań i kamienic nadaje się do gruntownego remontu (nie tylko pomalowania frontu) dwa że robi się tu coraz bardziej "dziwnie". Wystarczy przejść się o 22 wokół Rynku i wszystko jasne. Oczywiście że w centrum mieszka spora liczba porządnych obywateli jednak to coraz bardziej rosnąca ilość różnej patologi powoduje to jak jest postrzegane centrum miasta. Jak to odwrócić? Chyba się nie da i kto wie czy centrum Leszna za kilka lat nie będzie czymś na kształt Bronxu.
2. Dodane przez MB, w dniu - 15-09-2020 22:58
Świetna obserwacja i felieton - na całym świecie lokalizacja i czas ma znacznie. Niebawem może w Lesznie będzie można docenić wartość czasu zaoszczędzonego na codziennie dojazdy i zamieszkać w pięknych, luksusowych warunkach i lokalizacji ! Popieram :)
3. Dodane przez Zonk, w dniu - 15-09-2020 23:05
Powiem tak -dlaczego uciekają? Ceny mieszkań,w Lesznie jak na ponad 60 tys miasteczko ceny jak w wiekszych miastach.Po co kupowac mieszkanie w bloku ,garaz jeszcze i moze dzialke Rodos skoro mozna kupic wlasny domek z dzialka i chocby wiata -zamiast garazu w regionie obok miasta.
4. Dodane przez J., w dniu - 15-09-2020 23:30
Nieraz już pisałem, że centrum Leszna nie byłoby puste, gdyby w naszym mieście istniała turystyka w stopniu porównywalnym z innymi miastami. Nawet gdyby nie zamieszkali tam nasi, to byłyby pokoje, knajpy i sklepy dla przyjezdnych. Ale co ja sobie będę palce zdzierał i pisał znowu o tym samym ;) I tak zaraz jakiś AS napisze, że nie mamy Wawelu więc ludzie nie przyjadą ;)
5. Dodane przez nowe, w dniu - 15-09-2020 23:31
Panie redaktorze, spokojnie.Za chwilę Leszno wciągnie Wilkowice jak kiedyś Gronowo, Zaborowo czy Strzyżewice i liczba mieszkańców będzie się zgadzać a w Lesznie przynajmniej będzie hala bez zadłużenia dla miasta jak chcą budować tam na wiosce. Kwestia kilku lat
6. Dodane przez do kom. 2, w dniu - 15-09-2020 23:35
Panie Michale. Cieszę się, że Stare Pompy zmieniają się z brzydkiego kaczątka w pięknego ptaka. Trzymam kciuki, by to miejsce przyciągało ciekawych i fajnych ludzi.
7. Dodane przez Tak sobie myślę, że, w dniu - 15-09-2020 23:41
Budowa na wsi i mieście kosztuje podobnie. Jedynie grunt potrafi mocno różnić się ceną. Ale ja już znam takich, którzy doświadczyli ile czasu zabiera dojazd. Zwłaszcza z dziećmi, które są podwożone do szkoły i na różne zajęcia pozalekcyjne. Ponadto utrzymanie większej działki też zabiera sporo czasu. Niejedni jeszcze wrócą tylko, że nie zawsze mają w Lesznie ciekawszą alternatywę. Może na emeryturę żeby wszędzie piechotą było bliżej.
8. Dodane przez obserwator, w dniu - 16-09-2020 04:53
Zapomniał Pan napisać, że pod każdym z tych domów "na wsi" stoją dwa samochody, które każdego ranka chcą koniecznie przejechać przez centrum miasta a wieczorem z niego wyjechać. Doskonale to tłumaczy inny temat skąd w tym małym Lesznie tyle aut. 
 
Czy ktoś już planuje dobrą komunikację "ze wsi" do Leszna? 
 
Autobusy MZK krążą po Lesznie puste. "Krążą" to bardzo odpowiednie określenie, bo chcą podjechać z peryferii do centrum odcinek 2-3 km trzeba spędzić w autobusie 40 min zwiedzając wszystkie peryferyjne dzielnice.
9. Dodane przez Z Leszna, w dniu - 16-09-2020 06:23
Na rynku, centrum to mało kto będzie chciał mieszkać. Bardzo dziwne towarzystwo się tam kręci.
10. Dodane przez Archanioł, w dniu - 16-09-2020 06:36
A KTO BY TAM CHCIAŁ mieszkać na takim zasr...nym przez ptaszyska rynku czy okolicznych uliczkach? Chyba tylko bezradni, niezaradni i Wódz wioski. 
Władza swoimi przypadkowymi ruchami od lat tworzy w centrum PRZESTRZEŃ (uwielbiane słowo) tyle, że powoli nie bardzo wiadomo dla kogo, bo ludziska uciekają. 
Inaczej mówiąc: co w necie pojawi się kolejna sesja - nowa fala decyzji mieszkańców o ucieczce z miasta natychmiast zapada. I to są skutki przestrzennej polityk rozwojowej.
11. Dodane przez Matylda, w dniu - 16-09-2020 06:42
Panie Redaktorze. Temat ucieczki z Leszna jest dla nas bardzo bliski gdyż sami tak zrobilismy. Sprzedalismy mieszkanie w Lesznie i wybudowalismy sie w gm. Lipno. Proszę zauważyć jak wygląda rynek nieruchomosci - dzialek w Lesznie. Miasto poszlo drogą sprzedazy skromnej liczby dzialek czego skutkiem byly wýwindowane do granic absurdu ceny. Po ostatnich ustaleniach radnych co do terenow na pograniczu grzybowa i gronowa ws zakazu budowy nic w tym temacie sie nie zmieni. Ciekawe gdyby tak zrobic rachunek strat i zyskow tej polityki to cxy nie wyszloby ze dlugofalowo miasto traci na swojej polityce.
12. Dodane przez Irek, w dniu - 16-09-2020 06:51
Przecież większość kamienic w centrum są w stanie fatalnym a towarzystwo tam mieszkające nic nie lepsze. Wystarczy iść na rynek i widać zaraz jak sprawa wygląda.
13. Dodane przez Agrawa, w dniu - 16-09-2020 07:03
Tylko jak zatrzymać mieszkańców Leszna by tu zostali skoro miasto nie ma nic do zaoferowania i na dokładkę jest drogie.
reklama
14. Dodane przez Czarny, w dniu - 16-09-2020 07:30
Ten trend Wyludniajacego się Leszna trudno będzie zatrzymać bo miasto ma mało do zaoferowania a w centrum jest niestety nieciekawie nie dość że pustostanów mnóstwo to na dodatek dużo łazików i pijących od rana.
15. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 16-09-2020 07:40
A gdzie zaparkować w centrum?. Dzisiaj każdy ma przynajmniej jeden lub dwa samochody. Jak człowiek idzie na lody na rynek to musi wziąść kilka drobnych złotych na zaczepiajacych "kopsnij pan zlotoweczke". Lepiej omijać rynek z daleka.
16. Dodane przez olo, w dniu - 16-09-2020 07:54
No i dobrze ze mieszkancy sie wyprowadzaja z Rynku i okolic. skonczy sie problem przeszkadzajcego im halasu i moze wtedy starówka wróci do normalnego imprezowego zycia jak w normalnym miescie. to jest szansa dla starówki. nikt nie chce konczyc zabawy o 22.
17. Dodane przez Demon, w dniu - 16-09-2020 07:54
Ten dzisiejszy trend do wyprowadzania się poza miasto lub na jego obrzeża wiąże się z horrendalnymi cenami gruntów w centrum (o ile jeszcze są) lub mieszkań. Jeden przedmówca już napisał, że większość nadaje się do kapitalnego remontu. Twierdzę, że większość nadaje się do wyburzenia i postawienia w to miejsce nowych.
18. Dodane przez Rynek, w dniu - 16-09-2020 08:18
20 lat temu rynek wyglądał całkiem fajnie, dziś to nawet nie jest tło tamtych lat. W pobliżu dziura, puste sklepy i jak ktoś napisał powyżej że dużo chodzi takich co proszą poratuje kierowniku. I to ma być wizytówką miasta, co jak co ale to jest po prostu miejsce wstydu.
19. Dodane przez mieszkaniec, w dniu - 16-09-2020 08:20
W Lesznie brakuje parkingów, centrum oszczane i śmierdzące... a na wiosce kupi się działkę od gospodarza bez drogi dojazdowej, później zrobi się hałas w gminie, ze droga potrzebna, a za jakiś czas zabroni się rolnikowi kosić, orać i bydło hodować, bo hałas, bo smród... i co?... rolnik pozamyka obórki, sprzeda resztę ziemi i z wioski zrobi się miasto...
20. Dodane przez mieszkanka Wilkowic, w dniu - 16-09-2020 08:22
Panie Redaktorze. Możnaby dać wreszcie spokój z komentowaniem zjawiska dowożenia dzieci do szkół w Lesznie. Szkół ponadpodstawowych np w Wilkowicach nie ma, komunikacja miejsko-wiejska leży (jest parę autobusów w ciągu dnia ale trasa na 40-45 minut do niektórych szkół). Podstawówka w Wilkowicach niezła, ale jedna i pękająca w szwach (mieszkańców coraz więcej, dzieci coraz więcej a budynek jakoś nie chce się rozrosnąć). Poza tym skoro rodzice pracują w Lesznie (to leszczynianom jakoś już nie przeszkadza) to i dzieci łatwiej podrzucić do szkoły w mieście i odebrać zanim się zjedzie na wieś z powrotem. Logistyka mieszkających na wsi a w mieście to dwie zupełnie inne sprawy. Proszę zatem o wyrozumiałość. To nie jest takie czarno-białe
21. Dodane przez Kasia, w dniu - 16-09-2020 08:25
Dostrzegam już od wielu lat dziwną tendencję sprzedaży gruntów przez Urząd Miasta Leszna. Co roku wystawia się na przetarg po kilka do kilkunastu działek, które schodzą jak świeże bułeczki. Tylko nie kupują ich mieszkańcy tylko deweloperzy. Niby nie ma w tym nic dziwnego, bo kto ma więcej kasy ten kupuje a przebić dewelopera trudno. Gdyby miasto Leszno wystawiało znacznie więcej działek na sprzedaż byłyby bardziej przystępne cenowo, deweloperzy nie psuliby rynku, ludzie by w Lesznie zostawali i tu się budowali. Każdy chce sobie polepszyć, ale nie za wszelka cenę, więc szuka terenu tańszego pod Lesznem. I takie się znajdują typu w Dąbczu, Rydzynie, Wilkowicach czy Święciechowie. Te miejscowości zyskują, Leszno niestety traci. 
I kolejna sprawa, dziwna poniekąd. Miasto Leszno sprzedaje działki "od tyłu". W sensie np. na Grzybowie zamiast sprzedawać grunty od centrum do lasu, to zaczęto sprzedawać od lasu, pozostało pomiędzy szczere pole, dziwne to. Tak samo okolice Karczmy Borowej, Zatorza itd. Potem domy stoją na "wypuczajewie", ciężko media szybko dociągnąć. Czy w tym jest jakaś metoda? Pewnie znowu podnoszenia cen tych działek bliżej centrum.
22. Dodane przez Smutne, w dniu - 16-09-2020 08:32
Niestety zgadzam się z innymi komentującymi. Sama z mężem kiedyś zastanawiałam się czy nie kupić mieszkania w kamienicy w centrum, bardzo mi się podobają takie odrestaurowane mieszkanka z wysokim sufitem.. ale jak zdałam sobie sprawę z tego kogo miałabym za sąsiadów, tj. ciagle awantury, krzyki, alkohol itp. To odrazu przeszła mi ochota.. najpierw miasto musiałoby ogarnąć tych ludzi a później może myśleć żeby ktoś kupił takie mieszkanie i zainwestował w jego remont. Niestety okolice centrum są coraz mniej bezpieczne i życzliwe dla spokojnych ludzi, przykre, ale taka prawda.
23. Dodane przez Ufoludek, w dniu - 16-09-2020 08:36
2 - jedna czy nawet kilka rodzynek w zakalcu niczego nie zmienią. Fakt że Pompy, Skarbowa, Młyny zapowiadają się naprawdę dobrze ale to w ogólnym rozrachunku niczego nie zmieni.Śródmieście degeneruje się powoli ale nieustannie i to chyba w każdej dziedzinie.
24. Dodane przez Jacek, w dniu - 16-09-2020 09:01
Centrum wygląda bardzo źle, coraz więcej pijących alkohol 24h na dobę a na dokładkę monopolowych mnóstwo. Nie tak to powinno wyglądać, mnóstwo pustych obiektów handlowych. Czy w najbliższym czasie się to zmieni? Nie sądze, no chyba że na gorsze. Niby mają być zrobione młyny ale nim to nastąpi to miną długie lata ale i ten obiekt tego nie zmieni. Tu trzeba naprawdę konkretnych i dużych zmian w podejściu do sprawy. Pamiętam jak byłem młody to Leszno naprawdę żyło, było fajnym miastem. Szkoda że stało jak się stało.
25. Dodane przez Flejtuch, w dniu - 16-09-2020 09:12
Żeby kupować mieszkania albo te pseudo bliżniaki od tych tzw. deweloperów to trzeba mieć bardzo nierówno pod sufitem.
26. Dodane przez do 20., w dniu - 16-09-2020 09:15
Tak tak, tyle ze najważniejsze pytanie jest gdzie rodzice płacą podatki które idą na edukacja ? Może wzorem Poznania jednym z kryteriów naboru do szkół podstawowych w Lesznie będzie gdzie rodzić płaci podatki ? W Poznaniu jest to 50% punktów. Z reszta zobaczcie kto podjeżdza pod szkoły 13-ste, 7-kę. rejestracje PLE a podatki na edukację zostają w Wilkowicach, Dąbczu itd.
27. Dodane przez On, w dniu - 16-09-2020 09:33
Ja się zastanawiam jak to się stało że ludzie pijący i awanturujący się opanowali miasto i te kamienice w centrum. Przecież tam powinni mieszkać spokojni ludzie wraz z dziećmi. Dzięki nim by ludzie chętniej chodzili do centrum i to oni by ożywili te tereny. Teraz jest tak że zwyczajni ludzie szerokim łukiem omijają centrum miasta. Bo ataków w stylu "kierownik poratuj" jest cała masa.
28. Dodane przez Jan, w dniu - 16-09-2020 09:43
Jakby nie dowożono z okolicy dzieci do szkół podstawowych i średnich to trzeba zamknąć połowę szkól w Lesznie, to dopiero były płacz, kolejne pustostany (jak pałac Sułkowskich), utarta dobrze płatnych miejsc pracy w oświacie przez nauczycieli itd...
29. Dodane przez Marta, w dniu - 16-09-2020 09:49
Można powiedzieć jaki kram taki pan. Starówka i mieszkańcy socjalni powinni być spakowani i przeniesieni daleko za granice miasta do domkow kontenerowych a kamienice sprzedane i zrobić na wzór innych miast restauracje puby i drogie mieszkania a u nas oczywiście na odwrot. Pozatym powinno się wrócić do rejonizacji przy wyborze szkoły nie mieszkasz w lesznie nie chodzisz. Można by zacząć sprawdzać fikcyjne meldunki nic trudnego. Tylko trzeba chcieć a nie ciagle tylko gadać powoływać komisje itp rzeczy. Czas zacząć cos robić w tym kierunku bo za chwile naprawdę nie bedzie już czego i dla kogo naprawiać.
30. Dodane przez Do 28, w dniu - 16-09-2020 09:54
Ci nauczyciele znaleźli by przeciez zatrudnienie w gminnych szkołach gdzie przybyłoby dzieci bo gdzieś by musieli chodzić. Rusz głowa. Pozatym może ratunkiem tez jest może podzielenie Leszna na strefy i tak w centrum zakaz sprzedaży alko od 18. Ci pijacy z centrum są leniwi i by na pewno nie chcieli łazić gdzieś daleko po alkohol. W jakimś stopniu by to im utrudniło życie a wiadomo kropla drąży skale...
31. Dodane przez Do 29, w dniu - 16-09-2020 10:05
Myśle że już jest za późno bo problemów w mieście nałożyło się całe mnóstwo.
32. Dodane przez xxx, w dniu - 16-09-2020 10:43
Do kom 29 może sama sie przenieś twój komentarz świadczy o inteligencji na poziomie nawet nie zerowym
reklama
33. Dodane przez Jo, w dniu - 16-09-2020 11:11
Nic dziwnego, że ludzie uciekają. W Lesznie, zwłaszcza w centrum, od jesieni do późnej wiosny straszny smog wdzierający się w płuca. W centrum i okolicy mieszkania nie przewietrzysz. A jak nie smog, to sąsiedzi sobie pod twoimi oknami urządzają amatorski zakład naprawy pojazdów i trują spalinami. Mam dziecko z alergią. Przypadek? Może gdyby wdychało wiejskie aromatyczne powietrze zamiast leszczyńskiego syfu nie byłoby żadnej alergii.
34. Dodane przez felicja, w dniu - 16-09-2020 11:16
szkoda ,że Adamek nie jechał przez osiedle w Zaborowiw-Lesznie przy szkole podstawowej nr 4 gdzie osiedle juz ma 16 lat nie ma lamp oSwietleniowych ,o chodnikach czy drogach wewnetrznych można pomarzyć natomiast jest osiedle na ul Zaborowskiej gdzie działki te nalezły do gminy Świeciechowa drogi sa utwardzone i lampy oświetlają osiedle po tym można poznać GOSPODARZY rządzących w mieście Leszno i Gminie Święciechowa kupił włodarz Leszna za ponad 2 ml żwirownie ,a nie potrafi zadziałać na osiedlu za które bierze podatki i sprzedał działki pod budowe natomias na ul Zaborowskie były to działki prywatne taki oto gospodarz rządzi w naszym mieście
35. Dodane przez Prowincjuszka, w dniu - 16-09-2020 11:24
No niestety,sam rynek i deptak na Słowiańskiej robią się obrzydliwe :( deptak śmierdzi jak rynsztok,za ukwieconymi donicami a i w donicach ludzkie odchody,rozlany alkohol i towarzystwo na ławkach od rana pociąga z flachy. Żal na to patrzeć i czasem ciężko oddychać. Widzę ekipy sprzątające ale przeciwnik jest silniejszy niestety. Jedyne co wygląda na starówce to ogródek Wieniawy,Drlicje i Pocztówka z wakacji. Ale wieczorami sypiają tam przy stolikach bezdomni a piękny ogródek Delicji jest obsikiwany przez "mniej zaradnych" :(
36. Dodane przez Do 31, w dniu - 16-09-2020 11:37
U nas brakuje pomysłu by ożywić rynek i okolice, błędem jest przyzwalanie pijaczkom na "rządzenie" w centrum to jeszcze bardziej odpycha ludzi od centrum. Byłem w Kościanie w zeszłą środę i nie widziałem ani jednego pustego miejsca w centrum. Jak widać można.
37. Dodane przez Marika, w dniu - 16-09-2020 12:07
Jeśli miasto nie pozbędzie się tych meneli to Rynek stanie się wymarłym pustkowiem pijaków. Tam aż człowiek brzydzi się chodzić. A gdzie jest policja? powinna 24h tam pilnować, żeby porządni obywatele mogli w spokoju na kawę pójść!!!!
38. Dodane przez zx, w dniu - 16-09-2020 12:24
Niebawem,Wilkowice tak jak dawniej Gronowo,będą w granicach Leszna to jest bardzo prawdopodobne.Wtedy miasto z 63.500 podskoczy do ok.67.000.To prawda najbardziej wyludnia się Konin z miasta 84.500 największa populacja,obecnie mieszka tam 73.500.Czyli ubyło aż 11.000 mieszkańców.Taki trend będzie się utrzymywał.Pod Poznaniem domy rosną jak grzyby po deszczu.
39. Dodane przez do 31, w dniu - 16-09-2020 12:35
Przedewszystkim trzeba zadbać o rynek.Duży plus za remont ratusza,ale to mało. Trzeba zdecydowanych działań,aby rynek przywrócić do lat świetności. Największym błędem było, że nie powstała 150 m od rynku galeria Goplana,był piękny projekt i inwestor.Dobrze,że jeszcze na rynku jest kilka ogródków wiedenskich to trochę ożywia to miejsce i w ciepłe dni widać,że są pełne.
40. Dodane przez do 27, w dniu - 16-09-2020 12:56
Trzeba zrobić porządek z tymi menelami.Co przyjadę i zaparkuje na pl.Metziga,a jest to ładne miejsce.Na 10 przyjazdów 7 razy ktoś do mnie podchodzi i mówi poratuj.Ledwo wyjdziesz z samochodu przeważnie już ktoś jest przy Tobie i poratuj.
41. Dodane przez Bruce lee, w dniu - 16-09-2020 13:15
Na pijaczków i bezdomnych są proste sposoby. Pare razy zrobić akcje powywozic z 10km w odludne miejsca od miasta wszystkich spotkanych i mysle ze po 3-4 razie dadzą sibie spokój. Inwestycja mała bo tylko paliwo a jeśli ci bezdomni widza iż miasto na to wszystko przyzwala to potem są efekty. Tylko twarde i powtarzalne działanie przyniesie efekty w innym razie zaorać i będzie to co mamy
42. Dodane przez do 36, w dniu - 16-09-2020 13:47
Spróbuj po południu zaparkować gdzieś przy rynku w Lesznie.Trzeba dwa,trzy razy jeździć aby znaleźć miejsce.Zresztą ile jest tych sklepów na rynku w Kościanie.Teraz wszyscy robią zakupy w galeriach i szkoda,że ta g.goplana nie powstała w Lesznie prz rynku.Korzyść była by także dla rynku Leszczyńskiego.
43. Dodane przez do 41, w dniu - 16-09-2020 14:14
Rynek,ratusz to takie piękne miejsca,aż dziw bierze, że nie można z tym sobie poradzić. To miejsce to powinna być perłą. Ile znacznie większych miast nie ma tak pięknego rynku,a ratusz klasa sama w sobie.
44. Dodane przez zdegustowany, w dniu - 16-09-2020 14:16
My dżentelmeni ze Starego Rynku prosimy nas nie obrażać, a raczej wspomóc. Wnosimy też o zmniejszenie akcyzy na nasze szlachetne trunki, które degustujemy. Wawelu jeszcze nie mamy, ale place hejnalistów już są na starówce. Pozdrawiam wszystkich nawet tych co chcą zrobić na nas łapanki i powywozić, oby Wam się wiodło do końca życia.
45. Dodane przez Pytajnik, w dniu - 16-09-2020 15:59
Pytanie do Pana posła GRZEGORZA RUSIECKIEGO. Dlaczego za Pańskiej kadencji jako wiceprezydenta miasta Leszna nie powstała galeria Goplana? Czyich interesów Pan wówczas bronił?Gdyby ta galeria powstała, to centrum miasta wyglądałoby dziś inaczej. Czy w związku z tym czuje się Pan politycznie odpowiedzialny za degradację społeczno-ekonomiczną starówki? Kolejny raz wywołuje Pana do odpowiedzi, której nie mogę się doczekać. Czyżby temat był dla Pana niewygodny?
46. Dodane przez Kokoszka, w dniu - 16-09-2020 16:59
A ja tylko dodam że łapę na tych gruntach w większości trzymają developerzy którzy budują klitki jedna na drugiej (bo taki trend) i sprzedają je za 300 koła(szok). A że większość kupujących jedzie na kredytach to potem takie szeregi powstają bo są tansz do wybudowania(nic się nie marnuje) i łatwiej opinkolić to vide Bojanowskiego. Jak miasto będzie sprzedawać grunty na Zaborowie to jestem w stanie głowę położyć że wykupią je developerzy i kolesie. Taki dziki kraj
47. Dodane przez ad 24, w dniu - 16-09-2020 17:24
Foto: kwiecień 2019. 
 
Zdaniem wiceprezydenta Adam Mytycha nie ma takiego przełożenia, że im więcej jest punktów sprzedaży alkoholu, tym większe jest jego spożycie. x/ 
 
W siedzibach miejskich instytucji kultury odbywa się sprzedaż alkoholu. Miejska Biblioteka Publiczna ul. Rynek 1 posiada zezwolenie na sprzedaż piwa i wina, w siedzibie Teatru Miejskiego ul. G.Narutowicza 69 jest za wydanym zezwoleniem sprzedaż piwa, wina, wódki. xx/ 
 
Jak każdego roku, tak za 2019 dochody Miasta z tytułu opłat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu wyniosły 1.727.871,66 zł. xxx/ Wszystko to jest do bieżącego wydania na przeciwdziałanie narkomanii i profilaktykę oraz rozwiązywanie problemów alkoholowych. 
 
x/ www.leszno.pl 6 mar 2019, Więcej punktów sprzedaży alkoholu  
xx/ www.leszno.pl, Biuletyn Informacji Publicznej, Urząd Miasta, Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych 
xxx/ www.leszno.pl, Biuletyn Informacji Publicznej, Sprawozdanie opisowe, Komentarz finansowy do sprawozdania, str. 265
48. Dodane przez do 47, w dniu - 16-09-2020 23:10
Ogólnie jestem za wprowadzeniem ograniczeń w sprzedaży alkoholu. Alkohol to przyczyna wielu problemów. Jednakże sprzedaż lampki wina w bibliotece ratuszowej podczas koncertu, to akurat nie jest problem. Miły wieczór przy jazzie, randka, lampka wina... chyba przyznasz, że to nie to samo co żule pod Whiskey Shopem od rana.
49. Dodane przez xxx, w dniu - 17-09-2020 07:43
Co do zasady, miejskie instytucje kultury powinny być wolne od sprzedaży alkoholu.
50. Dodane przez do 49, w dniu - 17-09-2020 21:17
Trudno nie przyznać Ci racji. Niestety w Lesznie nie ma miejsca 'komercyjnego', w którym odbywałyby się koncerty jazzowe. Przymknąłbym zatem oko na to, że biblioteka czy teatr sprzedają wino - w imię pięknego wieczoru, który inaczej nie byłby tak romantyczny :D
51. Dodane przez xyz, w dniu - 17-09-2020 23:36
To w takim razie pozwólmy sprzedawać alkohol także Miejskiemu Ośrodkowi Kultury (przecież można było lampką wina zakończyć wieczór autorski) czy Miejskiemu Biuru Wystaw Artystycznych (niejednemu wernisażowi nie zaszkodziłby akcent w postaci kieliszka wina). Panowie dyrektorzy MOK i MBWA, zróbcie to samo. O to powinno chodzić w MIEJSKICH, PUBLICZNYCH jednostkach kultury? Co na to powiedziałby dopiero co tutaj wspominany były nauczyciel języka polskiego z pierwszego liceum? Gdzie w kraju, które miasto zezwala na sprzedaż alkoholu w swoich, publicznych, miejskich jednostkach kultury? Do jakiego poziomu schodzimy? Odnośnie 48: czym różni się lampka wina od, idąc słownictwem 48, żula? Ma nie być różnicy między biblioteką a Whiskey Shopem? Pomijając wszystko: jaki przykład dzieciom, młodzieży? To są tylko lampki wina i nic więcej? Parafrazując: wino kupowane w teatrze czy w bibliotece - to nie grzech? "Inteligent" upija się inaczej? Rozpijanie miasta w najlepsze. Miasto bez zasad.
52. Dodane przez jazz ad 50, w dniu - 18-09-2020 00:04
Są miejsca komercyjne w Lesznie, gdzie gra się muzykę, gra się jazz (na przykład pub Zakład). Tam można alkohol sprzedawać i korzystać z alkoholu do woli.
53. Dodane przez ad 48, w dniu - 18-09-2020 00:29
Na takiej samej zasadzie: tabletka opioidu pomaga i to nie problem, prawda?
54. Dodane przez Pedrak, w dniu - 18-09-2020 09:10
Już dawno pisałem, że obecna władza zakazała tworzenia RAD OSIEDLOWYCH w Lesznie jak i również stwierdziła że w Lesznie nie potrzeba polityki mieszkaniowej tzn sprzedaży dużej ilości działek dla mieszkańców. A teraz proszę mają co chcieli. Ludzie z porządnymi dochodami wyprowadzają się z Leszna a miasto za super drogie pieniądze sprzedaje deweloperom kilka działek na rok a oni budują tam ciasne bliźniaki lub powciskane szeregi w cenach normalnych domów. BRAWO BRAWO
55. Dodane przez do 54, w dniu - 18-09-2020 09:49
Oczywiście masz rację.
reklama
56. Dodane przez Jan, w dniu - 19-09-2020 18:31
Do 52jazz.Własnie PUB Zakład,a ty myslisz że ludzie koło PUB nie mieszkają,te hałasy rozbite butelki,sikanie w drzwi kamienic,na Bocznej gdzie jest PUB Zakład po tych imprezach to jest istny kibel i rozbite butelki.Tak jest też jak wiara z rynku idzie idzie do Gazowni,to jest jak na stadionie,idą po 10 lub 15 osób krzyki na pół miasta a przecież na Łaziebnej mieszkają ludzie z małymi dziećmi.Parking oczywiście cały załadowany po to jest ale?właściciele samochodów i ich pasażerowie oddają mocz w drzwi domów jestem świadkiem takiej sytuacji.Panowie z Kościana przyjechali do Leszna na piwko i jeden z nich oddawał mocz w drzwi.A i często mamy wymiociny pod drzwiami domów.WSTYD.Chamstwo się wyzwala,żeby ludzie zachowywali się z kulturą to by nikt nie miał do nich pretensji.Motory w centrum miasta w godzinach wieczornych i nocnych gdzie policja,wyścigi samochodów od Narutowicza do Krasińskiego taki to jest Rynek z przylegającymi zasranymi i zaszczanymi uliczkami właściciele tego nie robią tylko Goście odwiedzający wieczorem miasto.Taka jest prawda ale najlepiej zwalić wszystko na mieszkańca Śródmieścia że ma pretensje.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Przestronny lokal bi... Leszno 5800
Nowa inwestycja city... Leszno 295875
Mieszkanie bezczynsz... Leszno 2500
Ostatnie mieszkania ... Leszno 330141
Grzybowo ul. rydzowa... Leszno 619000
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj